Konen skal have en begyndercykel
Fra : Frank Christensen

Dato : 03-04-04 22:41

Hvad skal hun have.
Den skal kunne drossles ned.
Hun gider ikke choppers
Hun vil gerne have en lille racer
Hun har mellem 30 k og 40 k
Håber virkelig i kan hjælpe.

På forhånd mange tak.
Frank

p.s jeg hører at man hurtig bliver træt af en gsxr250. Eller hvad?

Fra : MKS - 74

Dato : 03-04-04 23:38

On Sat, 3 Apr 2004 21:40:51 +0000 (UTC), Frankechristensen@hotmail.com
(Frank Christensen) wrote:

>Hvad skal hun have.

U decide...

>Den skal kunne drossles ned.

Det kan det meste nu egentlig også..

>Hun gider ikke choppers

Fair nok

>Hun vil gerne have en lille racer

Hvorfor vil hun det, en begynder kan ikke (og bør næppe heller forsøge
at) udnytte en racer..

Det tætteste på en racer er nok en RS125 som man kan køre på lille
kort, hun vil ikke kunne udnytte det..._but_ it looks the part.

>Hun har mellem 30 k og 40 k
>Håber virkelig i kan hjælpe.

Det er lidt svært for det er et velkendt "problem" nyt kørekort og
sportscykelønsker, 2 ting der ikke altid kommer gode børn ud af...

>p.s jeg hører at man hurtig bliver træt af en gsxr250. Eller hvad?

Hvem er man, jeg ville, andre måske ikke, som nybegynder burde man nu
nok kunne køre et års tid på den...

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- plus enkelte andre dele til salg på:

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 04-04-04 07:23

> Hvem er man, jeg ville, andre måske ikke, som nybegynder burde man nu
> nok kunne køre et års tid på den...
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg har da min på 5.de år, og synes da stadig den er sjov... men kærsten
der tog det store køre kort på en XJ 600 N synes den mangler lidt power..

En GSX-R 250'er er udemærket at få erfaring på da den er meget letkørt, og
ikke giver nogen overraskelser ( måske på nær lige med voldsomme
motorbremsninger ), og slet ikke hvis den drosles.. Minus ved den.. er ikke
ret godt at køre alt for langt på da man sidder i en anstrengt hængende
stilling, delene er dyre ( er det ikke generelt for Suzuki ?!?!? ) der
findes ikke mange uoriginale dele ( men jeg har et par steder hvor det kan
skaffes i udlandet ).. og igen.. mangler power.. især ved overhaling, men
som sagt ganske god til at få erfaring på..

--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer

Fra : Christian Knudsen

Dato : 04-04-04 21:45

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev

> Det tætteste på en racer er nok en RS125 som man kan køre på lille
> kort, hun vil ikke kunne udnytte det..._but_ it looks the part.

Det er faktisk ikke korrekt. En RS125 har for mange kræfter i forhold til
vægten og falder på trods af kun 33 hk udenfor kategorier "lille
motorcykel" - den skal rent faktisk drosles !!!

mvmch
christian

Fra : Hekto

Dato : 04-04-04 21:53

In article <407072bd$0$293$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
christian.knudsen@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
> Det er faktisk ikke korrekt. En RS125 har for mange kræfter i forhold til
> vægten og falder på trods af kun 33 hk udenfor kategorier "lille
> motorcykel" - den skal rent faktisk drosles !!!

Ja, og nej. Den er faktisk godkendt som 'lille'.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-04-04 06:24

> Ja, og nej. Den er faktisk godkendt som 'lille'.

Ja, men kun p.g.a. dispensation. Den er, hvis man følger reglerne strengt,
for let.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85 og Suzuki GSX 250 X

Fra : MKS - 74

Dato : 05-04-04 07:37

On Mon, 5 Apr 2004 07:24:11 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Ja, men kun p.g.a. dispensation. Den er, hvis man følger reglerne strengt,
>for let.

Ja men det ved alle da, for den _har_ vi jo vendt et antal gange ?!?
.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 05-04-04 12:02

Inden du vælger Aprilia RS125...så hør lige dette:

Vi købte sådan en for 25kkr, den så pæn ud kørte som sådan en nu gør, og det
er meget godt hvis man ellers gider at holde den over de 8100 rpm som den
skal have før at ventilen åbner og man får lidt power, under 8000 rpm er den
temmlig tam, men det er en lilel totakts og sårn er det, den skal holdes til
ilden.

når den kører er den dejlig nem og styrer super godt, hastigheden afgøres af
hvilket gear du har den i for den skal have fuld gas mere eller mindre hele
tiden, den kørte fint på ferie sammen med millen og vi holdt 130 km/t på
motorvejen det meste af tiden, den kan dog godt nå 170 km/t.

når jeg nu siger når den kører, er det fordi den er hypersensitiv overfor
hvilken olie du hælder i dyret...det skal være det bedste den skal have, og
selv når den får det bedste....er der altid chancen for at den sætter sig,
vi havde varmet den op 10 minutter inden vi kørte en tur (ikek ved tomgang,
men stået og gasset den) 10 km inde i turen går den pludselig lidt
underligt.....af med cylinder og se at stemplet er revet og det er
cylinderen også.....ny cylinder og stempel fra polini i 154ccm.....nye lejer
i de fleste steder, den går også fint lidt igen, så ryger potten, den lavet
af 2 halvdele der er foldet sammen, og folden er gået op....vi prøver at få
det samlet men det bliver ved med at gå op....ny potte på, den går igen
ok....så går blink relæet....nyt.....så går start relæet, der er kommet vand
i og det har kortsluttet, så starteren har stået og snurret indtil batteriet
løb tør for strøm.....starteren er mere eller mindre nedsmæltet, relæet og
batteriet var røget (desværre på vores ferie så i 14 dage må jeg løbe karin
igang suk) halvvejs på vej hjem begynder den at smide olie ud på bagdækket,
det er den slange som sidder på gear huset til udluftning, motoren smider
olie ud af den, på trods af at vi har hældt den rigtige type på og korrekt
mængde....forgaflen beslutter sig for at den skal have en utæt
pakning.....gas kablet knækker...så er der alt hyret med at finde 2 takts
olie for man skal jo helst ikke blande forskellige mærker

nå men til sidst er karin bange for at den skal sætte sig, ikke kunne
starte...eller hvad det næste den finder på !!! så efter et år med RS125 er
dommen aldrig mere....vi brugte mere tid på at fikse diverse ting end at
køre på den...så det blev en sv650s i år.

Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S

Fra : Hekto

Dato : 05-04-04 12:20

In article <c4re74$kh2$1@news.net.uni-c.dk>, news@2wheels.dk says...
> [...]
> temmlig tam, men det er en lilel totakts og sårn er det, den skal holdes til

Jamen, det er jo der fede ved 2T!!!!!!!!
Problemet er bare hvis man regner det for 'begynder'!! =

> [...]
> tiden, den kørte fint på ferie sammen med millen og vi holdt 130 km/t på
> motorvejen det meste af tiden, den kan dog godt nå 170 km/t.

Sådan er det at holde en 2T i 'powerband'.

> [...]
> vi havde varmet den op 10 minutter inden vi kørte en tur (ikek ved tomgang,

Med al respekt, er det ikke sådan man varmer en 2T'er op. Det lyder
godt; men du risikerer netop rivninger.
Den skal varmes op ved stille og rolig kørsel i nogle minutter.

Potter kan være et problem, fordi de udsættes for nogle gevaldige
akustiske fænomener.

Generelt er der en del vedligeholdelse og kontrol på 2T'ere, som netop
har til formål at forhindre havari.
Kontrol af olipumpe/indstilling, farve på tændrør o.s.v.
Man kan ikke bare hoppe i sadlen og forvente at man kan køre dag ud og
dag ind. Af den grund er de heller ikke så egnede for begyndere, eller
som 'kone-cykler', for hvem skal gøre alt det ... og hvem får det ikke
gjort? ;0)
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Michal

Dato : 06-04-04 09:57

In article <MPG.1adb5f4cd0fb70f8989b1c@news.cybercity.dk>, Hekto wrote:
> In article <c4re74$kh2$1@news.net.uni-c.dk>, news@2wheels.dk says...
>>
> Jamen, det er jo der fede ved 2T!!!!!!!!
> Problemet er bare hvis man regner det for 'begynder'!! =

De er da mægtigt sjove... min første er da en 2T (se sig), og jeg syns
jeg lærer en hel del... ved ikke helt hvor letkørt RS125'eren er, men
min syns jeg jeg får en del indsigt i mht. kontra, brems, mekanik, etc.

> Sådan er det at holde en 2T i 'powerband'.

Dér er det dog lidt anderledes med min (110 med medvind på en god dag
ned af bakke) ;)

> [...]
> akustiske fænomener.
>
> Generelt er der en del vedligeholdelse og kontrol på 2T'ere, som netop

Og også give nybegyndere indsigt i mekanik? Det blev der vist nævn noget
om i en anden tråd.

> Kontrol af olipumpe/indstilling, farve på tændrør o.s.v.
> Man kan ikke bare hoppe i sadlen og forvente at man kan køre dag ud og
> dag ind. Af den grund er de heller ikke så egnede for begyndere,

Tjah... Den kræver da lidt omsorg...

Jeg tror nu det er en god idé at få indøvet nogle vaner på
en lille 2T inden man hopper over på noget dyrere/større...

> eller som 'kone-cykler', for hvem skal gøre alt det ... og hvem får
> det ikke gjort? ;0)

koner kan da osse fixe mc'er... tror jeg da. :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Hekto

Dato : 06-04-04 10:19

In article <c4trcq$87f$1@sunsite.dk>, usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk
says...
> Jeg tror nu det er en god idé at få indøvet nogle vaner på
> en lille 2T inden man hopper over på noget dyrere/større...

Ja, hvis man nusser om dyret, og det ikke er en hidsig af slagsen!

> koner kan da osse fixe mc'er... tror jeg da. :)

Det er en detalje de fleste overser! 'Koner' forventer at det bliver
gjort ... af een eller anden, bare ikke dem selv ... som regel!(Ikke
alle; men mange!)
De er også gode til at ignorere faresignaler/lyde, og fortæller så
bagefter at 'den røde lampe havde lyst i 3 uger'!

Samtidig skal man jo også holde sin egen MC kørende, så der bliver
hurtigt kigget på oliestanden, og det var så det!

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 23:26

Frank Christensen <Frankechristensen@hotmail.com> skrev i en

> p.s jeg hører at man hurtig bliver træt af en gsxr250. Eller hvad?

Tjaeh - Eller hvad!?

Jeg tror nok at knægtenes hormoner er dét der får Baby-Gix'eren til at blive
kedelig :-/
Det er velsagtens ydelsen at man først kommer til at blive træt af, men det
er jo egalt for alle droslede modeller kvindfolket vil komme på nakken af!
Uanset hvad, så skulle den nok kunne holde gejsten oppe de par år der er til
at hendes kørekort berettiger hende til en større, og det er vel ikke
meningen at den skal følge hende til pensionsalderen alligevel :-/

--
Armand

Fra : Brian Lænø

Dato : 04-04-04 09:38

"Frank Christensen" skrev
> Hvad skal hun have.
> Den skal kunne drossles ned.
> Hun gider ikke choppers
> Hun vil gerne have en lille racer
> Hun har mellem 30 k og 40 k
> Håber virkelig i kan hjælpe.
>
> På forhånd mange tak.
> Frank
>
> p.s jeg hører at man hurtig bliver træt af en gsxr250. Eller hvad?

Prøv at starte med at spørge din kone, hvordan hun definerer en racer.
For nogen er en raser en mc med fuldkåbe, for andre en mc der er bygget til
roadracing.
Måske en standard 500 cc med fuldkåbe er en racer for hende.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : TheHobbit

Dato : 04-04-04 10:14

Frank Christensen wrote:

Jeg stod i samme situation sidste år med nøjagtigt samme krav og fik
anbefalet en Suzuki GS500 - det viste sig at være en rigtig fin maskine.

> Hvad skal hun have.
> Den skal kunne drossles ned.
Check! Jeg mener det koster omkring 1.500 kr. (det må du ikke lige hænge mig
op på!)

> Hun gider ikke choppers
Check!

> Hun vil gerne have en lille racer
Tjaaa, det er jo et definitions spørgsmål, umiddelbart er den hurtigere i
optrækket end langt de fleste biler og men den regnes ikke som nogen
egentligt racer. GS500 kan dog uden problem køre 160 km/t. På motorvejen er
man ikke vejens konge - det er heltklart sjovere på de mindre veje. Brugt
fås de i mange forskellige afskygninger med special udstødning, kåbe, KN
filter osv, det kan være med at til give indtrykket af lidt race.

Nu ved jeg ikke hvor høj hun er men hvis hun er under 1.70 så har GS'eren
den yderligere fordel at den er lidt lavere end de fleste 500cc standard
maskiner. Det betyder faktisk en del og gør maskinen rimelig nem at have med
at gøre, specielt hvis man er begynder og ikke har det hele siddende på
ryggraden.

> Hun har mellem 30 k og 40 k
Du kan få en rigtig flot GS500 med få km på klokken for under 40k - jeg
solgte lige min for nogle uger siden til en her fra gruppen.
http://www.dfmc.dk/?id=553 - han har pillet spejlene af ellers står den som
da han købte den.

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297