/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
bmw r100rt ladelampe
Fra : ole


Dato : 02-04-04 21:07

hej derinde vil nogen hjæloe mig med et problem jeg har med min mc?
tænding on : ladelampe lyser
ved omdr. op til 1600 lyser lampen svagere og svagere for til sidst at gå ud
..
når den kommer over 1600 omdr. lyser lampen igen kraftigere, ved 1600 står
voltmeter på ca 13,5-14 volt
og stiger helt op til 16 volt ved 2500 omdr.
det startede således: Ved tur tværs over fyn begyndte ladelampe at lyse, jeg
fortsatte hjem til mariager på batteriet, ved adsklillelse var kul slidte og
diodebro havde brændte mærker. Jeg ringede til bmw og fik tilsendt
rotor,kul,diodebro og laderelæ med lovning på at jeg kunne returnere det jeg
ikke anvendte. Men men men jeg startede med kul kulholder og diodebro og
startede mcen
med ovenstående billede af ladelampe/voltmeter, herefter kontrollerede jeg
alle ledninger og stik med særlig opmærksomhed på stelforbindelse til
diodebro, jeg har kontrolleret størrelsen på ladelampen (3w) jeg har også
skiftet laderelæ (så ingen stumper retur) og det har ikke hjulpet en rygende
fis. Jeg har målt modstand i de tre viklinger på stator og de er ens (kan
ikke huske tallet) jeg har fået den nye diodebro målt igennem hos
autoelektriker og den er ok (hvorfor er der fem små dioder på den her
diodebro, foruden de seks store?) en ordentlig smøre men jeg håber på lidt
hjælp.
med venlig hilsen ole.



 
 
Steen Gruby (02-04-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-04 22:22

On Fri, 2 Apr 2004 22:06:58 +0200, "ole" <hmr-ms@mail.tele.dk> wrote:

Hej Ole.

Jeg ved ikke rigtigt om det er til nogen hjælp

>hej derinde vil nogen hjæloe mig med et problem jeg har med min mc?
>tænding on : ladelampe lyser
>ved omdr. op til 1600 lyser lampen svagere og svagere for til sidst at gå ud
>når den kommer over 1600 omdr. lyser lampen igen kraftigere, ved 1600 står
>voltmeter på ca 13,5-14 volt og stiger helt op til 16 volt ved 2500 omdr.

Det lyder som at ladespændingen "rammer" det nominelle (14,2 - 14,4
volt) ved 1600 RPM.
Det lyder også til at ladespændingen stiger til en væmmelig høj værdi
på 16 volt og højere.
Normalt ville jeg dømme regulatoren ude, men den har du skiftet så
??????

>det startede således: Ved tur tværs over fyn begyndte ladelampe at lyse, jeg
>fortsatte hjem til mariager på batteriet, ved adsklillelse var kul slidte og
>diodebro havde brændte mærker. Jeg ringede til bmw og fik tilsendt
>rotor,kul,diodebro og laderelæ med lovning på at jeg kunne returnere det jeg
>ikke anvendte. Men men men jeg startede med kul kulholder og diodebro og
>startede mcen

På den måde fejlen er startet, ville jeg stadig holde på regulatoren
som fejlkilde.
Når generatoren kan lade med overspænding har kullene kunnet nå
rotoren selv om de er slidte.
Ensretteren er sikkert også OK når den kan levere overspænding.

>med ovenstående billede af ladelampe/voltmeter, herefter kontrollerede jeg
>alle ledninger og stik med særlig opmærksomhed på stelforbindelse til
>diodebro, jeg har kontrolleret størrelsen på ladelampen (3w) jeg har også
>skiftet laderelæ (så ingen stumper retur) og det har ikke hjulpet en rygende
>fis. Jeg har målt modstand i de tre viklinger på stator og de er ens (kan
>ikke huske tallet) jeg har fået den nye diodebro målt igennem hos
>autoelektriker og den er ok (hvorfor er der fem små dioder på den her
>diodebro, foruden de seks store?) en ordentlig smøre men jeg håber på lidt
>hjælp.

Jeg kiggede for nogen tid siden i et EL diagram til en BMW, og en af
de tilg jeg bed mærke i var netop at regulatorsystemet har sit eget
ensrettersystem - Derfor de 5 små dioder.
Jeg kan desværre ikke genkalde mig detaljerne, men der var vist noget
med at en af dioderne forsyner ladelampen, men jeg er ikke sikker.
Har du et scannet diagram til den?

Du har stort set skiftet alt hvad der kan skiftes, så jeg er lidt
rådvild, men har du forsøgt at sætte en anden akku på den, sådan bare
lige for et forsøg ? (Jeg ved det - Man skal splitte en halv MC ad for
at komme til den)


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (02-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-04 19:36


Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
news:8elr60h9f0qhckcvekrkij0q7vapf29os0@4ax.com...
> On Fri, 2 Apr 2004 22:06:58 +0200, "ole" <hmr-ms@mail.tele.dk> wrote:
>
> Du har stort set skiftet alt hvad der kan skiftes, så jeg er lidt
> rådvild, men har du forsøgt at sætte en anden akku på den, sådan bare
> lige for et forsøg ? (Jeg ved det - Man skal splitte en halv MC ad for
> at komme til den)

Kunne man ikke (også her) benytte sig af et startkabel til at kompensere for
akku'ens givne svagheder under kontrolmåling ?? :-/

--
Armand



Steen Gruby (02-04-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-04 23:20

On Fri, 2 Apr 2004 20:36:14 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.
>
>Kunne man ikke (også her) benytte sig af et startkabel til at kompensere for
>akku'ens givne svagheder under kontrolmåling ?? :-/

Jo, selvfølgelig kan man det.
Nu sidder akkuen på moderne BMW under tanken, og den og dens
tilledninger er ikke ret sjove at grave sig ind til.
Derfor min medfølelse


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-04 11:37


Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
news:kkpr601m84m0pjetj0es7ulc7ohrps78nv@4ax.com...
> On Fri, 2 Apr 2004 20:36:14 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> Hej Armand.
> >
> >Kunne man ikke (også her) benytte sig af et startkabel til at kompensere
for
> >akku'ens givne svagheder under kontrolmåling ?? :-/
>
> Jo, selvfølgelig kan man det.

Hæ!
Dét trick er ved at udvikle sig til min fejlsøger #1

> Nu sidder akkuen på moderne BMW under tanken, og den og dens
> tilledninger er ikke ret sjove at grave sig ind til.

En "navlestreng" kan vel i princippet førs til et hvilket som helst sted på
ledningsnettet og behøver heller ikke ligefrem at være af
startkabel-dimensioner (hvis ikke brugt som startkabel!!)!?
Hvad angår skepsis til tilgængelige ledningers kvadrat, kan man oftest finde
relativt let vej til startrelæet der er monteret med ledningnettets
kraftigste ledning!

--
Armand.




Lars T. Thomsen (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 03-04-04 21:39

> Hæ!
> Dét trick er ved at udvikle sig til min fejlsøger #1
>
>> Nu sidder akkuen på moderne BMW under tanken, og den og dens
>> tilledninger er ikke ret sjove at grave sig ind til.
>
> En "navlestreng" kan vel i princippet førs til et hvilket som helst
> sted på ledningsnettet og behøver heller ikke ligefrem at være af
> startkabel-dimensioner (hvis ikke brugt som startkabel!!)!?

Jo, det /kan/ velsagtens lade sig gøre.
Men man skal alligevel tænke sig om, eftersom MC-el ikke ligefrem er kendt
for overdimensionering. For dels vil man måske overbelaste MC-el-nettet
unødigt på de svage steder og virkningen vil måske (i mere eller mindre
grad) udeblive, netop pga. tabet i de tynde strømgrene/forbindelser og de
ydre tilledninger mellem acc1 og acc2.

> Hvad angår skepsis til tilgængelige ledningers kvadrat, kan man
> oftest finde relativt let vej til startrelæet der er monteret med
> ledningnettets kraftigste ledning!

Ja, det vil jeg også anbefale! - Udtag plus-ledningen, hvor dén hører til og
sørg for et ordenlig stelpunkt... og start med, at undersøge MC-batteriet på
normal vis (dvs. mål polspændingen under forskellige påvirkninger!).

Min fejlsøger #1 er:
"Ikke-dovenskab" vil netop være, at man udelukker dele af elnettet ved at
forstå, måle og efterse det. Hvis man i blindhed (og dovenskab) panisk
tilføjer/fusker "ekstra-udstyr" på problemet, så tilføjer man også flere
fejlmuligheder.

Hilsen
Lars



Ukendt (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-04-04 08:25


ole skrev i meddelelsen <406dc7de$0$318$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>hej derinde vil nogen hjæloe mig med et problem jeg har med min mc?
<snip>

Knækket forbindelse et eller andet sted mellem ensretteren og akkumulatoren.
Jeg formoder at de 16 volt at Du har målt, ikke er målt på akkumulatoren,
jævnfør bøvlet med at komme ind til den.

mvh
Orla

>med venlig hilsen ole.




Armand (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-04 11:40


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
news:406e66df$1$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> ole skrev i meddelelsen <406dc7de$0$318$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> >hej derinde vil nogen hjæloe mig med et problem jeg har med min mc?
> <snip>
>
> Knækket forbindelse et eller andet sted mellem ensretteren og
akkumulatoren.
> Jeg formoder at de 16 volt at Du har målt, ikke er målt på akkumulatoren,
> jævnfør bøvlet med at komme ind til den.

Skarpt observeret!(?)

Måske at akku'ens placering er et godt argument for, ved lejlighed, at
montere et par ledninger med et tilgængeligt Jack-stik i enden, for lettere
ladning endsamt fejlsøgning :-/

--
Armand.



ole (03-04-2004)
Kommentar
Fra : ole


Dato : 03-04-04 14:05


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c4m910$1jok$6@news.cybercity.dk...
>
> Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
> news:406e66df$1$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > ole skrev i meddelelsen
<406dc7de$0$318$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> > >hej derinde vil nogen hjæloe mig med et problem jeg har med min mc?
> > <snip>
> >
> > Knækket forbindelse et eller andet sted mellem ensretteren og
> akkumulatoren.
> > Jeg formoder at de 16 volt at Du har målt, ikke er målt på
akkumulatoren,
> > jævnfør bøvlet med at komme ind til den.
>
> Skarpt observeret!(?)
>
> Måske at akku'ens placering er et godt argument for, ved lejlighed, at
> montere et par ledninger med et tilgængeligt Jack-stik i enden, for
lettere
> ladning endsamt fejlsøgning :-/
>
> --
> Armand.
> "ole" <hmr-ms@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:...
>
> "Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> news:8elr60h9f0qhckcvekrkij0q7vapf29os0@4ax.com...
> > On Fri, 2 Apr 2004 22:06:58 +0200, "ole" <hmr-ms@mail.tele.dk> wrote:
> >
> > Hej Ole.
> >
> > Jeg ved ikke rigtigt om det er til nogen hjælp
> >
> > >hej derinde vil nogen hjæloe mig med et problem jeg har med min mc?
> > >tænding on : ladelampe lyser
> > >ved omdr. op til 1600 lyser lampen svagere og svagere for til sidst at

> ud
> > >når den kommer over 1600 omdr. lyser lampen igen kraftigere, ved 1600
> står
> > >voltmeter på ca 13,5-14 volt og stiger helt op til 16 volt ved 2500
omdr.
> >
> > Det lyder som at ladespændingen "rammer" det nominelle (14,2 - 14,4
> > volt) ved 1600 RPM.
> > Det lyder også til at ladespændingen stiger til en væmmelig høj værdi
> > på 16 volt og højere.
> > Normalt ville jeg dømme regulatoren ude, men den har du skiftet så
> > ??????
> >
> > >det startede således: Ved tur tværs over fyn begyndte ladelampe at
lyse,
> jeg
> > >fortsatte hjem til mariager på batteriet, ved adsklillelse var kul
slidte
> og
> > >diodebro havde brændte mærker. Jeg ringede til bmw og fik tilsendt
> > >rotor,kul,diodebro og laderelæ med lovning på at jeg kunne returnere
det
> jeg
> > >ikke anvendte. Men men men jeg startede med kul kulholder og diodebro
og
> > >startede mcen
> >
> > På den måde fejlen er startet, ville jeg stadig holde på regulatoren
> > som fejlkilde.
> > Når generatoren kan lade med overspænding har kullene kunnet nå
> > rotoren selv om de er slidte.
> > Ensretteren er sikkert også OK når den kan levere overspænding.
> >
> > >med ovenstående billede af ladelampe/voltmeter, herefter kontrollerede
> jeg
> > >alle ledninger og stik med særlig opmærksomhed på stelforbindelse til
> > >diodebro, jeg har kontrolleret størrelsen på ladelampen (3w) jeg har
også
> > >skiftet laderelæ (så ingen stumper retur) og det har ikke hjulpet en
> rygende
> > >fis. Jeg har målt modstand i de tre viklinger på stator og de er ens
(kan
> > >ikke huske tallet) jeg har fået den nye diodebro målt igennem hos
> > >autoelektriker og den er ok (hvorfor er der fem små dioder på den her
> > >diodebro, foruden de seks store?) en ordentlig smøre men jeg håber på
> lidt
> > >hjælp.
> >
> > Jeg kiggede for nogen tid siden i et EL diagram til en BMW, og en af
> > de tilg jeg bed mærke i var netop at regulatorsystemet har sit eget
> > ensrettersystem - Derfor de 5 små dioder.
> > Jeg kan desværre ikke genkalde mig detaljerne, men der var vist noget
> > med at en af dioderne forsyner ladelampen, men jeg er ikke sikker.
> > Har du et scannet diagram til den?
> >
> > Du har stort set skiftet alt hvad der kan skiftes, så jeg er lidt
> > rådvild, men har du forsøgt at sætte en anden akku på den, sådan bare
> > lige for et forsøg ? (Jeg ved det - Man skal splitte en halv MC ad for
> > at komme til den)
> >
> >
> > --
> >
> > Steen Gruby
> > Suzuki XN85 Turbo
> > Ducati Paso 750
> > NSU Super FOX 1958
> > www.gruby.dk
> hej steen
> tak for dit hurtige svar
> laderelæet tror jeg jeg kan udelukke for jeg har jo stadig det gamle og
der
> er ingen forskel på hvilket jeg sætter på.
> Det ene er forøvrigt et elektronisk (dvs ingen pillen)
> med hensyn til batteriet er det et år gammelt men jeg har altså ikke
prøvet
> at skifte det. Du nævner noget om at laderelæet har sine egne dioder, vil
> det sige at relæet måler på en anden udgang end den der reelt lader på
> akkuen (måske en af de små dioder er defekt og den kreds så kommer ud med
> mindre spænding end ladekredsen).
> Jeg har et diagram men ikke scannet det vil jeg gøre, og lægge det i
> dk.binaer.motor, men det kan jeg ikke før i morgen aften.
jeg glemte at nævne årgangen 1983 dvs let adgang til akkuen. by the way, her
til formiddag adskildte jeg diodebroen og målte på hver enkelt diode der var
fejl på den ene af de små , jeg havde tilfældigvis en i rodekassen og det
hele virker nu, lampen slukker ved 1200 omdrejninger og den lader med 14.2
volt.
tilbage står så : hvorfor er det lavet på den måde jeg kan ikke se nogen
fordele og bagdele er jo da for det første at der skal flere komponenter i
og det plejer da at være et vægtigt argument for at lave det på den
"normale" måde.
med mange tak for venlig deltagelse af løsning af mit problem.hilsen ole
ps steen gruby hvis du skulle falde over den artikel du nævnte vil jeg gerne
have et link.
pss ved opslag i google på res nummeret på diodebroen
er der et link til en artikkel om at også ducati bruger denne måde , men
ingen forklaring om hvorfor.
>



Steen Gruby (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-04-04 15:36

Hej Ole.

>> hej steen
>> tak for dit hurtige svar

Sæl' tak

>> laderelæet tror jeg jeg kan udelukke for jeg har jo stadig det gamle og
>der
>> er ingen forskel på hvilket jeg sætter på.
>> Det ene er forøvrigt et elektronisk (dvs ingen pillen)
>> med hensyn til batteriet er det et år gammelt men jeg har altså ikke
>>prøvet at skifte det.

Ladesystemet på BMW er meget lig det man anvender i en bil, hvor
regulatoren er indbygget i selve generatoren, så normalt er der ingen
problemer i det.
Det med batteriet var også kun for at lokke dig til at få renset og
spændt kablerne

>>Du nævner noget om at laderelæet har sine egne dioder, vil
>> det sige at relæet måler på en anden udgang end den der reelt lader på
>> akkuen (måske en af de små dioder er defekt og den kreds så kommer ud med
>> mindre spænding end ladekredsen).
>> Jeg har et diagram men ikke scannet det vil jeg gøre, og lægge det i
>> dk.binaer.motor, men det kan jeg ikke før i morgen aften.

Jeg har kigget i et diagram i dag.
Der er et seperat diodekredsløb der driver regulator og ladelampe fra
den pol på generatoren der hedder DF+.
Det betyder i realiteten at ladelampen har den ene side på
generatoren, og den anden på akkuen gennem nøgleafbryderen.
Hvis der er kontaktfejl nogen steder i kerdaløbet mellem akku og
generator vil ladelampen ikke slukke helt.

>jeg glemte at nævne årgangen 1983 dvs let adgang til akkuen. by the way, her
>til formiddag adskildte jeg diodebroen og målte på hver enkelt diode der var
>fejl på den ene af de små , jeg havde tilfældigvis en i rodekassen og det
>hele virker nu, lampen slukker ved 1200 omdrejninger og den lader med 14.2
>volt. tilbage står så : hvorfor er det lavet på den måde jeg kan ikke se nogen
>fordele og bagdele er jo da for det første at der skal flere komponenter i
>og det plejer da at være et vægtigt argument for at lave det på den
>"normale" måde.

Tillykke med det - godt gået.
OK med årgangen - Jeg har senest kigget på en nyere 1100 boxer, og der
er akkuen under tanken - På K modellerne sidder den let tilgængelig i
venstre side.
Hvorfor det er lavet på den måde?
Tjah, det kan vel kun Bosch svare på, men noget fornuft er der i at
regulatorkerdsløbet lever sit eget liv.
På den måde er det uafhængigt af evt. fejl i den øvrige del af EL
systemet.

>ps steen gruby hvis du skulle falde over den artikel du nævnte vil jeg gerne
>have et link.

Det er ikke en artikkel, men værkstedsbogen til en BMW.
Det er også god læsning

>pss ved opslag i google på res nummeret på diodebroen
>er der et link til en artikkel om at også ducati bruger denne måde , men
>ingen forklaring om hvorfor.

Jeg kender ikke nogen Duc der har det kredsløb.
BMW er et trefaset system der regulerer på et roterende felt, derfor
kullene (Nu ved du hvorfor dine kumpaner griner af dig og påstår at
din MC er "kulfyret").
De ældre Duc med Pantah motor har et tofaset system med
premanentmagnet rotor, der regulerer med en thyristor.
De nye Duc er enkeltfasede og regulerer på samme måde som Pantah
motoren.
Det enkeltfasede system så jeg først for nylig, og det var lidt af en
overraskelse.
Personligt finder jeg det system BMW har for det mest sympatiske, selv
om det kræver vedligeholdelse i form af kul, men jeg indrømmer blankt,
at thyristorsystemet normalt virker fint, og at moderne komponenter
holder til mosten.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-04 17:50


ole <hmr-ms@mail.tele.dk> skrev i en
news:406eb685$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> jeg glemte at nævne årgangen 1983 dvs let adgang til akkuen. by the way,
her
> til formiddag adskildte jeg diodebroen og målte på hver enkelt diode der
var
> fejl på den ene af de små , jeg havde tilfældigvis en i rodekassen og det
> hele virker nu, lampen slukker ved 1200 omdrejninger og den lader med 14.2
> volt.
> tilbage står så : hvorfor er det lavet på den måde jeg kan ikke se nogen
> fordele og bagdele er jo da for det første at der skal flere komponenter i
> og det plejer da at være et vægtigt argument for at lave det på den
> "normale" måde....ved opslag i google på res nummeret på diodebroen
> er der et link til en artikkel om at også ducati bruger denne måde , men
> ingen forklaring om hvorfor.

Min krinklede hjerne reagerer med noget omkring styrestrømmen - Hvis
batteriet er helt 100% fladt kan regulatoren mangle 12V hhv. jævnstrøm til
at regulere feltspændingen ned med, men med et ekstra sæt dioder inden
regulatoren vil den kunne producere sin egen styrestrøm og derved lade på
den flade akkumulator med fuld styrke fra starten af :-/

> med mange tak for venlig deltagelse af løsning af mit problem.hilsen ole

Lige en kort bredside:
Prøv lige at læse dit eget indlæg!
Det er ikke til at finde hovede og hale i det!!
Væn dig venligst til at gøre tingene mere overskuelige for de der tager dine
problemer alvorligt, ved at skære alt det unødvendige væk og selv svare
nedenunder andres tilbageblevne posting!


--
Armand
(ellers mest til mekanik)







Lars T. Thomsen (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 03-04-04 20:06

Armand wrote:
> Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
> news:406e66df$1$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> ole skrev i meddelelsen
>> <406dc7de$0$318$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>>> hej derinde vil nogen hjæloe mig med et problem jeg har med min mc?
>>> <snip>
>>
>> Knækket forbindelse et eller andet sted mellem ensretteren og
>> akkumulatoren. Jeg formoder at de 16 volt at Du har målt, ikke er
>> målt på akkumulatoren, jævnfør bøvlet med at komme ind til den.
>
> Skarpt observeret!(?)
>
> Måske at akku'ens placering er et godt argument for, ved lejlighed, at
> montere et par ledninger med et tilgængeligt Jack-stik i enden, for
> lettere ladning endsamt fejlsøgning :-/

Jackstik er en dårlig idé, eftersom de gerne kortslutter under isættelse.
Men i ladningssammenhænge er din løsning med stikket jo helt i top! - Jeg
har lavet samme trick, men har brugt et "ægte" 12V DC strømudtag, så jeg kan
anvende stikket som hhv. ladestik til MC'en og som "stikkontakt" fra MC'ens
batteri.

Hilsen
Lars





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste