"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c4m910$1jok$6@news.cybercity.dk...
>
> Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
> news:406e66df$1$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > ole skrev i meddelelsen
<406dc7de$0$318$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> > >hej derinde vil nogen hjæloe mig med et problem jeg har med min mc?
> > <snip>
> >
> > Knækket forbindelse et eller andet sted mellem ensretteren og
> akkumulatoren.
> > Jeg formoder at de 16 volt at Du har målt, ikke er målt på
akkumulatoren,
> > jævnfør bøvlet med at komme ind til den.
>
> Skarpt observeret!(?)
>
> Måske at akku'ens placering er et godt argument for, ved lejlighed, at
> montere et par ledninger med et tilgængeligt Jack-stik i enden, for
lettere
> ladning endsamt fejlsøgning :-/
>
> --
> Armand.
> "ole" <hmr-ms@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:...
>
> "Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> news:8elr60h9f0qhckcvekrkij0q7vapf29os0@4ax.com...
> > On Fri, 2 Apr 2004 22:06:58 +0200, "ole" <hmr-ms@mail.tele.dk> wrote:
> >
> > Hej Ole.
> >
> > Jeg ved ikke rigtigt om det er til nogen hjælp
> >
> > >hej derinde vil nogen hjæloe mig med et problem jeg har med min mc?
> > >tænding on : ladelampe lyser
> > >ved omdr. op til 1600 lyser lampen svagere og svagere for til sidst at
gå
> ud
> > >når den kommer over 1600 omdr. lyser lampen igen kraftigere, ved 1600
> står
> > >voltmeter på ca 13,5-14 volt og stiger helt op til 16 volt ved 2500
omdr.
> >
> > Det lyder som at ladespændingen "rammer" det nominelle (14,2 - 14,4
> > volt) ved 1600 RPM.
> > Det lyder også til at ladespændingen stiger til en væmmelig høj værdi
> > på 16 volt og højere.
> > Normalt ville jeg dømme regulatoren ude, men den har du skiftet så
> > ??????
> >
> > >det startede således: Ved tur tværs over fyn begyndte ladelampe at
lyse,
> jeg
> > >fortsatte hjem til mariager på batteriet, ved adsklillelse var kul
slidte
> og
> > >diodebro havde brændte mærker. Jeg ringede til bmw og fik tilsendt
> > >rotor,kul,diodebro og laderelæ med lovning på at jeg kunne returnere
det
> jeg
> > >ikke anvendte. Men men men jeg startede med kul kulholder og diodebro
og
> > >startede mcen
> >
> > På den måde fejlen er startet, ville jeg stadig holde på regulatoren
> > som fejlkilde.
> > Når generatoren kan lade med overspænding har kullene kunnet nå
> > rotoren selv om de er slidte.
> > Ensretteren er sikkert også OK når den kan levere overspænding.
> >
> > >med ovenstående billede af ladelampe/voltmeter, herefter kontrollerede
> jeg
> > >alle ledninger og stik med særlig opmærksomhed på stelforbindelse til
> > >diodebro, jeg har kontrolleret størrelsen på ladelampen (3w) jeg har
også
> > >skiftet laderelæ (så ingen stumper retur) og det har ikke hjulpet en
> rygende
> > >fis. Jeg har målt modstand i de tre viklinger på stator og de er ens
(kan
> > >ikke huske tallet) jeg har fået den nye diodebro målt igennem hos
> > >autoelektriker og den er ok (hvorfor er der fem små dioder på den her
> > >diodebro, foruden de seks store?) en ordentlig smøre men jeg håber på
> lidt
> > >hjælp.
> >
> > Jeg kiggede for nogen tid siden i et EL diagram til en BMW, og en af
> > de tilg jeg bed mærke i var netop at regulatorsystemet har sit eget
> > ensrettersystem - Derfor de 5 små dioder.
> > Jeg kan desværre ikke genkalde mig detaljerne, men der var vist noget
> > med at en af dioderne forsyner ladelampen, men jeg er ikke sikker.
> > Har du et scannet diagram til den?
> >
> > Du har stort set skiftet alt hvad der kan skiftes, så jeg er lidt
> > rådvild, men har du forsøgt at sætte en anden akku på den, sådan bare
> > lige for et forsøg ? (Jeg ved det - Man skal splitte en halv MC ad for
> > at komme til den)
> >
> >
> > --
> >
> > Steen Gruby
> > Suzuki XN85 Turbo
> > Ducati Paso 750
> > NSU Super FOX 1958
> >
www.gruby.dk
> hej steen
> tak for dit hurtige svar
> laderelæet tror jeg jeg kan udelukke for jeg har jo stadig det gamle og
der
> er ingen forskel på hvilket jeg sætter på.
> Det ene er forøvrigt et elektronisk (dvs ingen pillen)
> med hensyn til batteriet er det et år gammelt men jeg har altså ikke
prøvet
> at skifte det. Du nævner noget om at laderelæet har sine egne dioder, vil
> det sige at relæet måler på en anden udgang end den der reelt lader på
> akkuen (måske en af de små dioder er defekt og den kreds så kommer ud med
> mindre spænding end ladekredsen).
> Jeg har et diagram men ikke scannet det vil jeg gøre, og lægge det i
> dk.binaer.motor, men det kan jeg ikke før i morgen aften.
jeg glemte at nævne årgangen 1983 dvs let adgang til akkuen. by the way, her
til formiddag adskildte jeg diodebroen og målte på hver enkelt diode der var
fejl på den ene af de små , jeg havde tilfældigvis en i rodekassen og det
hele virker nu, lampen slukker ved 1200 omdrejninger og den lader med 14.2
volt.
tilbage står så : hvorfor er det lavet på den måde jeg kan ikke se nogen
fordele og bagdele er jo da for det første at der skal flere komponenter i
og det plejer da at være et vægtigt argument for at lave det på den
"normale" måde.
med mange tak for venlig deltagelse af løsning af mit problem.hilsen ole
ps steen gruby hvis du skulle falde over den artikel du nævnte vil jeg gerne
have et link.
pss ved opslag i google på res nummeret på diodebroen
er der et link til en artikkel om at også ducati bruger denne måde , men
ingen forklaring om hvorfor.
>