/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
tab af luft i dækkene
Fra : Ukendt


Dato : 02-04-04 20:32

Hej i gruppen

Nu har jeg været en flittig læser på det seneste. Men jeg har ikke kunne
finde svar på det problem jeg sidder inde med. Håber der er nogle som kan
hjælpe.

Jeg det problem at dækkene mister luften, og jeg skulle ikke mene de var
punkteret. Bagdækket er næsten nyt, og fælgene ser ikke ud til at være
ødelagt i kanterne. Jeg kan pumpe dem op til optimalt dæktryk, men efter et
par dage har de tabt omkring 0,2-0,6 bar i tryk. Ventilen bagpå blev skiftet
samtidig med bagdækket, men kan det være en dårlig ventil som er blevet sat
i. Det siger min fornemmelse mig lidt, men lige pt. er jeg lidt rådvild. Så
jeg håber der er nogen som sidder inde med svaret. :)
Det er lidt ubehageligt når man regner med der er nok luft i dækkene, og så
lige pludselig begynder cyklen at sejle.

Mhv Kenneth



 
 
Denise (02-04-2004)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 02-04-04 20:48

Kenneth wrote:
> Hej i gruppen
>
> Nu har jeg været en flittig læser på det seneste. Men jeg har ikke
> kunne finde svar på det problem jeg sidder inde med. Håber der er
> nogle som kan hjælpe.
>
> Jeg det problem at dækkene mister luften, og jeg skulle ikke mene de
> var punkteret. Bagdækket er næsten nyt, og fælgene ser ikke ud til at
> være ødelagt i kanterne. Jeg kan pumpe dem op til optimalt dæktryk,
> men efter et par dage har de tabt omkring 0,2-0,6 bar i tryk.
> Ventilen bagpå blev skiftet samtidig med bagdækket, men kan det være
> en dårlig ventil som er blevet sat i. Det siger min fornemmelse mig
> lidt, men lige pt. er jeg lidt rådvild. Så jeg håber der er nogen som
> sidder inde med svaret. :)
> Det er lidt ubehageligt når man regner med der er nok luft i dækkene,
> og så lige pludselig begynder cyklen at sejle.
>
> Mhv Kenneth

Hej Kenneth
Jeg havde samme irriterende problem sidste år, hvor jeg også table luft hele
tiden. Der blev også checket ventil, men til sidst fandt værkstedet ud af,
at der sad lidt grus mellem dæk og fælg. Kunne det være det ?

--
Hilsen Denise
http://dfmc.dk/Denise_Reindel



Flemming Nyboe (02-04-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 02-04-04 20:56

"Kenneth" <kesv snabel a mail.dk> wrote in message
news:406dbfb5$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg det problem at dækkene mister luften, og jeg skulle ikke mene de var
> punkteret. Bagdækket er næsten nyt, og fælgene ser ikke ud til at være
> ødelagt i kanterne. Jeg kan pumpe dem op til optimalt dæktryk, men efter
et
> par dage har de tabt omkring 0,2-0,6 bar i tryk. Ventilen bagpå blev
skiftet
> samtidig med bagdækket, men kan det være en dårlig ventil som er blevet
sat
> i.

Hej Kenneth

Det er normalt at et dæk "ånder", og mister ca. 1 psi (0,07 bar) pr. måned.
Du mister meget mere, så der _er_ noget galt.

Mekaniker-tricket til at checke ventilen er at spytte på fingerspidsen og
holde den på ventilen for at se om det bobler.
Hvis det ikke giver resultat, og du vil være helt sikker, kan du jo binde en
latexhandske-finger eller lign. på ventilen med en elastik, og lade den stå
natten over. Det ville Storm P nok have gjort. Det er en meget fintfølende
metode.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



Armand (02-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-04 19:28


Kenneth <kesv snabel a mail.dk> skrev i en
news:406dbfb5$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Nu har jeg været en flittig læser på det seneste. Men jeg har ikke kunne
> finde svar på det problem jeg sidder inde med. Håber der er nogle som kan
> hjælpe.
> Jeg det problem at dækkene mister luften, og jeg skulle ikke mene de var
> punkteret. Bagdækket er næsten nyt,

Alle mine punkteringer har været på helt nyt dæk (friske kanter på
mønster-"blokkene" vipper tilsyneladende lettere søm og spidste sten op i
mønsteret, så det er ikke nødvendigvis et argument at dækket er nyt!
Se at komme ud og fin-kig slidbanen for søm og des lige - Tag en fin
skruetrækker med til at vippe alt(!) forekommende ud af gummiet så "toppen
af et isbjerg" ikke snyder dig!

> ...........og fælgene ser ikke ud til at være ødelagt i kanterne. Jeg kan
> pumpe dem op til optimalt dæktryk, men efter et par dage har de tabt
omkring 0,2-0,6 bar i
> tryk.

P.g.a. isnende kulde da sæsonen pludselig sluttede et år, blev min daværende
XS1100 ikke særligt godt særligt vinter-konserveret (læs: end ikke vasket),
og dét medførte at fordækket i løbet af vinteren tabte alt luften og i
forårs-sæsonen kun holdt luft et par dage! Kontrolleret med sæbevand skulle
miseren vise sig at være irret fælgkant (p.g.a. salt),
men inden jeg fik gjort noget endeligt ved sagen havde dækket tilsyneladende
selv arbejdet/gnubbet irren af så lækagen var af en størrelse jeg kunne
acceptere indtil næste dækskifte

> Ventilen bagpå blev skiftet samtidig med bagdækket, men kan det være en
> dårlig ventil som er blevet sat i.

Er der ikke en ventilhætte på?
Montér en af metal, derved at dé er pakket med en gummiring og kan
tåle at blive skruet hårdt fast, så også dén pakker for sivende luft -
Derved
opnår du at dén lækage-mulighed kan udelukkes!

Ellers er der kun at forsøge at få lækagen til at afsløre sig igennem brug
af sæbevand ved fælgkant/slidbane/omkring ventil (det virkede jo for mig da
jeg havde ca. samme læakge-størrelse).
Endelig er det pricipielt muligt at fælgen kan have udviklet en fin revne i
støbningen, så hvis sæbevasken ikke viser noget på dækket, så prøv også
fælgen!!

--
Armand.





Biker Mike (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Biker Mike


Dato : 03-04-04 12:08

Hvis det er en støbt alufælg kunne det måske også være porer i fælgen, dyp
hele baduljen i badekarret fyldt med varm vand og se hvor det bobler fra.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.


"Kenneth" <kesv snabel a mail.dk> skrev i en meddelelse
news:406dbfb5$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen
>
> Nu har jeg været en flittig læser på det seneste. Men jeg har ikke kunne
> finde svar på det problem jeg sidder inde med. Håber der er nogle som kan
> hjælpe.
>
> Jeg det problem at dækkene mister luften, og jeg skulle ikke mene de var
> punkteret. Bagdækket er næsten nyt, og fælgene ser ikke ud til at være
> ødelagt i kanterne. Jeg kan pumpe dem op til optimalt dæktryk, men efter
et
> par dage har de tabt omkring 0,2-0,6 bar i tryk. Ventilen bagpå blev
skiftet
> samtidig med bagdækket, men kan det være en dårlig ventil som er blevet
sat
> i. Det siger min fornemmelse mig lidt, men lige pt. er jeg lidt rådvild.

> jeg håber der er nogen som sidder inde med svaret. :)
> Det er lidt ubehageligt når man regner med der er nok luft i dækkene, og

> lige pludselig begynder cyklen at sejle.
>
> Mhv Kenneth
>
>



Janus (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 03-04-04 13:14

Og hvis du stadig ikke kan finde fejlen, så smut over på tanken og køb noget
af det der mirakel-lapningsskum. Det VIL tætne din fælg, har brugt det op
til flere gange, sidst på min VW transporter med samme problem.

mvh Janus



"Kenneth" <kesv snabel a mail.dk> wrote in message
news:406dbfb5$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen
>
> Nu har jeg været en flittig læser på det seneste. Men jeg har ikke kunne
> finde svar på det problem jeg sidder inde med. Håber der er nogle som kan
> hjælpe.
>
> Jeg det problem at dækkene mister luften, og jeg skulle ikke mene de var
> punkteret. Bagdækket er næsten nyt, og fælgene ser ikke ud til at være
> ødelagt i kanterne. Jeg kan pumpe dem op til optimalt dæktryk, men efter
et
> par dage har de tabt omkring 0,2-0,6 bar i tryk. Ventilen bagpå blev
skiftet
> samtidig med bagdækket, men kan det være en dårlig ventil som er blevet
sat
> i. Det siger min fornemmelse mig lidt, men lige pt. er jeg lidt rådvild.

> jeg håber der er nogen som sidder inde med svaret. :)
> Det er lidt ubehageligt når man regner med der er nok luft i dækkene, og

> lige pludselig begynder cyklen at sejle.
>
> Mhv Kenneth
>
>



Armand (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-04 17:52


Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en news:c4m9oh$2n7l$1@gnd.k-net.dk...
> Og hvis du stadig ikke kan finde fejlen, så smut over på tanken og køb
noget
> af det der mirakel-lapningsskum. Det VIL tætne din fælg, har brugt det op
> til flere gange, sidst på min VW transporter med samme problem.

Hæ!
Spørg lige Morten Dahl om dét!

Jeg løb ind i ham og Freddy (hvorved jeg lige fik hilst på endnu en DFM'er!)
efter 5 min.'s ophold på Karlslunde-tanken i torsdags:
Hans ombyggede tigerdyr er jo blevet stjålet, men så var det jo godt at
fruen ikke skulle bruge sin FZR600 dén dag - Men den tabte luft og det skum
han havde givet den hjemmefra havde ikke gjort det bedre end at den stod med
kun 30% luft i bagdækket på Karlslunde-tanken!

Meen de to lignede heller ikke nogen der ligefrem havde taget det med ro hen
over øerne!

--
Armand.
(der nødigt indrømmer det, men lige hoppede på en bil-tur til åbningen)





Ukendt (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-04-04 17:15


"Kenneth" <kesv snabel a mail.dk> skrev i en meddelelse
news:406dbfb5$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen
>
> Nu har jeg været en flittig læser på det seneste. Men jeg har ikke kunne
> finde svar på det problem jeg sidder inde med. Håber der er nogle som kan
> hjælpe.
>
> Jeg det problem at dækkene mister luften, og jeg skulle ikke mene de var
> punkteret. Bagdækket er næsten nyt, og fælgene ser ikke ud til at være
> ødelagt i kanterne. Jeg kan pumpe dem op til optimalt dæktryk, men efter
et
> par dage har de tabt omkring 0,2-0,6 bar i tryk. Ventilen bagpå blev
skiftet
> samtidig med bagdækket, men kan det være en dårlig ventil som er blevet
sat
> i. Det siger min fornemmelse mig lidt, men lige pt. er jeg lidt rådvild.

> jeg håber der er nogen som sidder inde med svaret. :)
> Det er lidt ubehageligt når man regner med der er nok luft i dækkene, og

> lige pludselig begynder cyklen at sejle.
>
> Mhv Kenneth
>
>

Hej igen

Jeg takker for svarene, jeg er sikker på der er et af dem der virker. Der er
ihvertfald kommet nogle muligheder jeg ikke havde tænkt på. Så nu ryger
dækkene af i morgen til en grundig inspektion.

Mhv Kenneth



Preben Riis Sørensen (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 03-04-04 18:31


"Kenneth" <kesv snabel a mail.dk> skrev Så nu ryger
> dækkene af i morgen til en grundig inspektion.

Da tror jeg bestemt jeg hellere ville tage besværet med at lave et vandkar,
så jeg inden adskillelse vidste hvad/hvor der er problemer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Armand (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-04 22:23


Kenneth <kesv snabel a mail.dk> skrev i en
news:406ee320$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ..............Der er ihvertfald kommet nogle muligheder jeg ikke havde
> tænkt på. Så nu ryger dækkene af i morgen til en grundig inspektion.

Dækkene?
Hjulene velsagtens!?

Og begge to? Så må det være ir - Jeg kan ikke se anden årsag der kan ramme
begge hjul på én gang :-/

--
Armand.






Kim A. C. (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim A. C.


Dato : 03-04-04 18:47

>par dage har de tabt omkring 0,2-0,6 bar i tryk. Ventilen bagpå blev
skiftet
>samtidig med bagdækket, men kan det være en dårlig ventil som er blevet sat
>i. Det siger min fornemmelse mig lidt, men lige pt. er jeg lidt rådvild. Så
>jeg håber der er nogen som sidder inde med svaret. :)
>Det er lidt ubehageligt når man regner med der er nok luft i dækkene, og så
>lige pludselig begynder cyklen at sejle.

>Mhv Kenneth

Jeg har været ude for det samme sidste år, og jeg købte noget af det man
sprøjter ind for at tætne utætheder i slange/dæk og det hjalp. så når jeg
skal skifte dæk vil jeg søge efter om der er nogen fejl så det bliver nok en
gang hvor vejret ikke er så godt inden sommerferie.
--
MVH: Kim Caspersen
XJ 600n

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=554



Uffe Iversen (02-04-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Iversen


Dato : 02-04-04 20:39

Hej
Jeg har samme problem - det er totalt anti altid at skulle forbi en tank
inden man kan køre ud og lege
Nogen der har gode ideer?



Armand (04-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-04-04 14:46


Uffe Iversen <uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en
news:c4ok6g$2tc$1@sunsite.dk...
> Hej
> Jeg har samme problem - det er totalt anti altid at skulle forbi en tank
> inden man kan køre ud og lege
> Nogen der har gode ideer?

Har du da ikke læst med?
Der ér da allerede afgivet indtil flere bud :-|

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste