GS 450 lidt op og ned
Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 04:31

Hej gruppe

Min GS 450 har et problem ved jævn fart. Det er som om, den mister lidt af
gassen for så at samle den op igen. Det rykker lidt i cyklen hver gang. Det
er stort set ved alle hastigheder, selvom jeg oplever det mest ved 100-110
km/t, da det er det, jeg helst kører. Slækker jeg lidt på gassen ,eller
accelererer jeg, går det hurtigt over igen.

Benzinslangen har været røget af hanen, men det blev dog udbedret. Kan den
suge "falsk" luft?
Er det et el-problem?
Har jeg vand i karburatoren?
Motoren er lidt slidt, men det tillægger jeg ikke den store betydning, hvad
det her angår. Er det forkert?

Tak for svar!

Hilsen Chris

Fra : Hekto

Dato : 01-04-04 07:19

In article <406b8cd1$0$5933$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, "Chris" <no
spam thank you> says...
> [...]
> Har jeg vand i karburatoren?
> Motoren er lidt slidt, men det tillægger jeg ikke den store betydning, hvad

..... eller hul i en eller begge membraner i kaburatoren?
Det lyder sådan, desværre. De er ikke helt billige.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk

Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Ped

Dato : 02-04-04 21:58

Chris wrote:
> [...]
> km/t, da det er det, jeg helst kører. Slækker jeg lidt på gassen ,eller
> accelererer jeg, går det hurtigt over igen.

Det forekommer mig, at Touring Nyt (som engang havde sådan en) nævnte
noget i den retning, og så vidt jeg husker skyldtes problemet turbolent
luft i indsugningsområdet. Jeg kan ikke huske hvad løsningen var. Jeg
havde problemet på min GSX 750 ES. Der skete der det, at når man satte
sig i sædet åbnede der en sprække mellem den forreste del af sædet og
tanken - lige ned til indsugningen. Efter at have sat en strimmel
skumgummi her slap jeg af med problemet.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

--
Fjern "handicappet" i min mailadresse ved svar.

Fra : Hekto

Dato : 03-04-04 09:29

In article <406DD3CB.4090002@tdcadsl.dk.invalid>,
pedmail@tdcadsl.dk.invalid says...

> [...]
> tanken - lige ned til indsugningen. Efter at have sat en strimmel
> skumgummi her slap jeg af med problemet.

Det lyder spøjst.
Gummisnablerne til luftfilteret sidder helt omm ved bagskærmen.
Luftfilterkassen er stor, og burde i sig selv give rolig luft.
Jeg har heller ikke oplevet det på E-modellen (Katana look-alike)

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 12:08

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
> [...]
> Luftfilterkassen er stor, og burde i sig selv give rolig luft.
> Jeg har heller ikke oplevet det på E-modellen (Katana look-alike)

Jeg husker en historie om en ES-ejer, hvis motorcykel kørte bedst i
regnvejr - Det viste sig at problemet ikke var vand-relateret, men skyldtes
hans regnbukser, hvis løse ben lukkede af for sprækkerne imellem sidedæksel
og tank, og en stribe bred klar tape blev løsningen på hans problem, ligesom
for en kammerat jeg tippede om trick'et!

Jeg hælder nu også til at det er sprukne membraner der er skyld i GS'erens
problemer!

Noget andet er at en kollega har en Guzzi V65 Custom, som har samme problem
in ekstrema: Den løber kun ordentligt under acceleration og "ruller" helt
vildt under steady kørsel!
Den har spjældkarbunader så det er ikke p.g.a. sprækkede membraner, og
karbunaderne har været skilt ad et par gange for at finde fejl á sprukne
O-ringe o.lign. ligesom at den er belvet synkroniseret omhyggeligt, samt
fået justeret luftskruen!
Nu har han bestilt et komplet sæt nye dyser som vi håber gør udslaget. Men
hvad kunne ellers være Guzzi'ens problem (selv jeg kan komme til kort)?? :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 03-04-04 14:15

In article <c4m91p$1jok$10@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> [...]
> hvad kunne ellers være Guzzi'ens problem (selv jeg kan komme til kort)?? :-/

Er der accelerationspumpe på?
Så kunne det være derfor den går pænt under accelleration.
Ellers er en Dell'Orto jo forskånet for miljøvenlige indretninger, der
gør livet besværligt!
Hvad med slidte spjæld? Gummi-mellemstykker? Svømmerhøjde?
Endelig kunne det være tændingen? Afstand fra pick-up til svinghjul,
selvom jeg ville tro det mere gav sig udslag under accelleration.

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 17:18

> In article <c4m91p$1jok$10@news.cybercity.dk>,
> armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> >
> Er der accelerationspumpe på?
> Så kunne det være derfor den går pænt under accelleration.

Det vil sige at en alt for mager dysning kompenseres ved acceleration?!
Point taken!
På den anden side så burde Acc.pumpens mer-blanding blive brugt relativt
hurtigt, og jeg husker ikke det som den ebbede ud efter længere
(højgears)acceleration :-/
Anyhow: Hvis dét er tilfældet vil det bestilte sæt dyser i originalstørrelse
givetvis gøre forskellen som håbet!

> Hvad med slidte spjæld?

Did'nt get the point!

> Svømmerhøjde?

Er nøje checket!

> Gummi-mellemstykker?

Selvom jeg bestemt husker at have tippet ham omkring trick'et med startgas
omkring karbunade/stutse, ved han med bestemthed at han ikke har prøvet lige
dét, så det bliver også det næstfølgende der bliver checket, om nødvendigt!

> Endelig kunne det være tændingen? Afstand fra pick-up til svinghjul,
> selvom jeg ville tro det mere gav sig udslag under accelleration.

Mnjaarh :-/
Dén hælder jeg nok heller ikke til!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 03-04-04 18:07

In article <c4mq4t$2icu$7@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> Det vil sige at en alt for mager dysning kompenseres ved acceleration?!
> Point taken!

Du kan se om der er pumpe på, da den er monteret udvendig med 3 skruer
lige over venturien.

Jeg tænkte på om slidte spjæld kunne give noget falsk luft eller andet,
der forstyrrede? Bare et skud i tågen!

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 21:12

> In article <c4mq4t$2icu$7@news.cybercity.dk>,
> armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> >
> Du kan se om der er pumpe på, da den er monteret udvendig med 3 skruer
> lige over venturien.

Og det er dét der er!
Derfor "point taken"!

> Jeg tænkte på om slidte spjæld kunne give noget falsk luft eller andet,
> der forstyrrede? Bare et skud i tågen!

OK!

--
Armand.

Fra : Ped

Dato : 03-04-04 13:50

Hekto wrote:
> [...]
> Luftfilterkassen er stor, og burde i sig selv give rolig luft.
> Jeg har heller ikke oplevet det på E-modellen (Katana look-alike)

Her er hvad Touring Nyt bl.a. skrev i nr. 3/87 i artiklen "12.000 km med
en brugt Suzuki GS 450 EX"

En erfaring rigere
I forbindelse med monteringen af Koni dæmperne blev højre sidedæksel
taget af cyklen, og jeg glemte at sætte de på igen, inden jeg kørte fra
værkstedet. Allerede efter 100 meter begyndte motoren at opføre sig
mærkeligt. Den ville ikke tage gassen rent og trak ujævfnt, og i nogle
tilfælde føltes det som om maskinen kørte hurtigere et øjeblik, når der
blev lukket ned for gassen. Det tydede på en karburerings-fejl, men jeg
fik også mistanke til, at der kunne være noget galt, hvor tyverialarmen
var forbundet med tændingssystemet. En hurtig tømning af
svømmerhusene'og benzin-gennemskylning af karburatorerne gav intet
resultat, men jeg opdagede nu at sidedækslet manglede, og fik
Hans-Jørgen, der først skulle til Köln dagen efter, til at hente det og
tage det med.
Motorens mærkelig opførsel var noget irriterende, så tyverialarmen blev
koblet fra, og de noget slidte tændrØr blev byttet med et par nye, men
ligemeget hjalp det.
Cyklen teede sig hele vejen ned gennem Jylland og et stykke over
på den anden side af Hamburg. Så lagde jeg pludselig mærke til, at den
gik rent, når jeg sad med højre ben på en bestemt måde helt inde ved
maskinen, og det gik op for mig, at det simpelthen var den urolige luft
forårsaget af det manglende sidedæksel, som påvirkede indsugningen til
filterkasse og karburatorer. Så snart benet spærrede for den direkte
lufttilstrømning gik cyklen helt jævnt, og da sidedækslet kom på igen
var problemet helt forsvundet.

-------------

Nu er det jo ikke sikkert at dækslet på spørgerens cykel mangler, eller
om det overhovedet er det der er problemet, men jeg synes da det var
værd at nævne.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

--
Fjern "handicappet" i min mailadresse ved svar.

Fra : Hekto

Dato : 03-04-04 14:17

In article <406EB2F9.3010401@tdcadsl.dk.invalid>,
pedmail@tdcadsl.dk.invalid says...
> Nu er det jo ikke sikkert at dækslet på spørgerens cykel mangler, eller
> om det overhovedet er det der er problemet, men jeg synes da det var
> værd at nævne.

Jeg har ikke selv mærket noget til det.
Man kan evt. afmontere gummisnablerne for at se om det hjælper. Det
gjorde kun at min fik mere luft.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 15:23

Tak for alle jeres svar.

Jeg har skyllet svømmerhusene ud - det var jo så herligt nemt, hvis det blot
var det. Men det hjalp ikke.

Lige pt. regner det udenfor, men når der bliver en tør stund, vil jeg helt
klart se på, hvordan den får luft. Som jeg læser jeres indlæg, kunne noget
jo tyde på, at det ikke er helt perfekt.
Min eks.-svigerfatter havde en Carisma GDI, som havde samme problem! :-|

God weekend til alle!

Chris