Spg.: FZ600 vs. FZ750
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 23:05

Her er så spørgsmålet som ikke tror i kan svare på...

Jeg har set adskillige montere bagsvingeren fra en FZ600 '86-'88 på
RD350'ere. Se bla. : http://rsscoggins.2stroke.cc/FZ.html

Problemet er så at denne model, så vidt jeg er informeret, ikke er solgt i
DK. Den er bl.a. solgt i UK og Sverige. Men der er tilgengæld solgt mange
FZ750 her i landet.

Så er spørgsmålet:

- Er der på nogen af FZ750 modellerne som har samme svinger som FZ600 ??

Håber på svar...

Venligst
Kasper

Fra : Michael

Dato : 01-04-04 19:07

Hej Kasper

Prøv at kikke her. der er en hel masse mål på bagsvingere fra FZ750'ere

http://homepage1.nifty.com/246/yam_sarm.htm

/Michael

Fra : Armand

Dato : 02-04-04 15:41

> [...]
> FZ750 her i landet.
>
> Så er spørgsmålet:
> - Er der på nogen af FZ750 modellerne som har samme svinger som FZ600 ??

Du har ret!

Men hvorfor fryse sig fast i 600'eren (evt. 750'erens) konstruktion?
Formålet med anden bagsvinger er givetvis for at kunne få et bredere bagdæk
på, og FZ600 har tilsyneladende vist sig at være den der er akkurat stor
nok, derved at dækbredden også betinges af kæden. Man kan måske nok montere
en 750'er svinger, men qua kædeproblematikken dog uden nogensinde at kunne
komme til at udnytte 750'erens mulighed for endnu bredere dæk :-/

Ellers er det blot at begynde at måle bredden ved lejet (stelmonteringen) på
diverse bagsvingere, for derved at finde en der er smal nok tiul at kunne
klemmes ind i RD'erens stel! :-|

Noget helt andet er at RD'erens bagsvinger ikke er decideret svag og at det
derfor er spild at bruge tusindvis af gode kroner på en svinger-ombygning!
Endvidere har mange igennem tiden forsøgt at montere bredere dæk på
RD350'ere,
men alle har måttet lære at RD'eren ikke(!) kører bedre med brede dæk,
snarere
tværtom (selv til brug til race!) :-|
Sagt med andre ord: Det er ren porno at du har gang i, og taget i
betragtning af hvor begrænset bagdæksbredde at kæden tillader, var det
langt mere fornuftigt at spare 1000kr-sedlerne til at lægge oveni RD'erens
givne salgpris og derved anskaffe sig en (mere) moderne totagger (á RGV,KR1,
som er overkommelige at komme til) der ovenikøbet har langt flere kvaliteter
i forhold til RD'eren end blot dækdimensionerne :-|

--
Armand.

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 02-04-04 22:56

Kasper Meldgaard wrote:

> Jeg har set adskillige montere bagsvingeren fra en FZ600 '86-'88 på
> RD350'ere. Se bla. : http://rsscoggins.2stroke.cc/FZ.html

Hmm, det var nu ikke noget jeg ville bruge tid på. Du kan alligevel ikke
køre en RD til grænsen med BT45 på. Desuden er du blot i gang med at skifte
til en anden 18" fælg, så du må sikkert stadig nøjes med dæk som BT45. Der
er meget andet at lave før du når til bagfælgen. Stel, forgaffel,
affjedring, bremser, motor og potter ville stå før på min liste. Derfor
beholder jeg den som den er; original og skideskæg.

> - Er der på nogen af FZ750 modellerne som har samme svinger som FZ600
> ??

Ja det var jo det egentlige spørgsmål!
Jeg aner det ikke, men mon ikke du kan finde ud af det ved din lokale
pusher?

Det var nok ikke lige det svar du havde håbet på, men jeg blev lidt nedtrygt
af at se det ringe antal originale RD'er der var til stede til
bakkeåbningen, så det gør ondt i hjertet når folk går i gang med
vinkelsliberen...

Jens
RD- Original...(Både mig og maskinen...

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 10:14

Tak for svarene... ;)

>Men hvorfor fryse sig fast i 600'eren (evt. 750'erens) >konstruktion?

Det gør jeg vel heller ikke. Der findes tre bagsvingere som folk montere på
RD'eren: FZ600, FZR400 og RGV250. De er alle i katagorien "nemmere" at
montere, direkt bolt-on. Men sådanne er nærmest umulige at skaffe. Derfor så
jeg på alternativer... Men ingen kan åbenbart hjælpe mig?

>Ellers er det blot at begynde at måle bredden ved lejet
>(stelmonteringen) på
>diverse bagsvingere, for derved at finde en der er smal nok tiul >at kunne
>klemmes ind i RD'erens stel! :-|

Ja... der nu også andre aspekter som er afgørende: Længden af svingeren,
"dogbones" (stængerne som kobler fjedren til svingeren) eller ihvertfald
monteringen af disse. Osv...
Derfor virker det betrykkende på mig at andre har prøvet det før. fx. lige
som http://rsscoggins.2stroke.cc/

> Hmm, det var nu ikke noget jeg ville bruge tid på. Du kan
> alligevel ikke køre en RD til grænsen med BT45 på.

Når jeg har monteret bagsvingeren er det relativit nemt at montere baghjulet
fra en FZR600, hvor på der så kan side et 150 - 18". Jeg ville mene at et
sådan har bedre greb end det standard, og vigtigst er også at designet
virker meget nyere. Det er rigtigt som Armand skriver at det er ren PORNO...
men det synes jeg er fair nok! Det er nu sjovt at costumize sin cykel... Det
er der ihvertfald nogle HD folk som er enig i !

> Stel, forgaffel, affjedring, bremser, motor og potter ville stå før > på
min liste.

Forgaflen og bremserne fra en FZR600 bliver også monteret. Til bagsvingeren
bliver desuden monteret en FOX fjeder. Motoren skal renoveres og trimmes
lidt op til jul (ekstra salt i såret ;) og bestiller racerpotter fra Jim
Lomas. Så er den vist også fikset...

>Derfor beholder jeg den som den er; original og skideskæg.

Skideskæg er jeg med på, men original tiltrækker mig ikke ret meget... Har
altid været dybt imponeret at ombygninger, at have noget som andre ikke har.

>langt mere fornuftigt at spare 1000kr-sedlerne til at lægge >oveni RD'erens
givne salgpris og derved anskaffe sig en (mere) >moderne totagger

Det kommer jo lidt an på hvad jeg har givet for min RD'er. Desuden er jeg
rigtig glad for den fordi der noget specielt ved RD'eren... dødsmaskinen fra
80'erne !! Alle kender den... He He

Stadig ubesvaret ;)

Venligst
Kasper

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 11:14

> [...]

> RD'eren: FZ600, FZR400 og RGV250. De er alle i katagorien "nemmere" at
> montere, direkt bolt-on. Men sådanne er nærmest umulige at skaffe. Derfor

Det kan ikke passe at det er umuligt at skaffe en RGV-svinger - det er
kåber, forlygter, forgafler og forhjul der først bliver mangel på p.g.a.
antallet af "privates" frontskader såvel som på de eksemplarer der kommer
ind til ophug!
Du sidder lige nu koblet på internettet og så er det da blot at søge løs dér
(Ebay?) - Selvom der nok skulle være et og andet at finde i .de så vil jeg
personligt regne England for et større marked omkring RGV'en!

> [...]
> monteringen af disse. Osv...
> Derfor virker det betrykkende på mig at andre har prøvet det før. fx. lige

Netop omkring konvertering til mono-dæmper, tror jeg ikke at dét vil kunne
lade sig gøre at få igennem en synshal (forudsat at de overser sagerne, og i
den forbindelse er en anderledes bagfælg niget af en opmærksomheds-skaber
(=> ombygningen kræver mindst konvertering til samme forfælg!)), derved at
dét ikke lader sig gøre uden at svejse på stellet :-|

At eje noget anderledes er utvivlsomt rart, men i sin iver skal man huske på
at sagerne også skal sælges igen en gang, og det er svært at finde en køber
der er villig til at tage chancen med en ikke godkendt ombygning af sådan
karakter - Og så kan alle de forbrugte $$ ende med at være helt spildte :-/

> [...]
Det
> er der ihvertfald nogle HD folk som er enig i !

Jup!
Og dét bliver også den bedste sammenligning at RD'eren kan udsættes for
efter en sådan ombygning :-|
Og hvorfor ikke "go the full Monty" og finde en en-arms bagsvinger fra en
VFR400??

> Skideskæg er jeg med på, men original tiltrækker mig ikke ret meget... Har
> altid været dybt imponeret at ombygninger, at have noget som andre ikke
har.

Sådan set på afstand, eller hvad?
Hvis du ikke før har lagt knofedt i noget lignende så bered dig lige først
på udgiften dertil!
Der skal lægges mange $$ i en RD350 før den tilfældige motorcyklist vil
bemærke noget anderledes endsige kigge mere efter dén end den RGV/KR1 der
står ved siden af :-|

RD'erens
> givne salgpris og derved anskaffe sig en (mere) >moderne totagger
>
> Det kommer jo lidt an på hvad jeg har givet for min RD'er.

Nej!
Det kommer helt an på havd du ender med at kunne få for din RD'er :-|

> Desuden er jeg rigtig glad for den fordi der noget specielt ved RD'eren...
dødsmaskinen
> fra 80'erne !! Alle kender den... He He

Specielt for dig, fordi du har et forhold til den som "dødsmaskinen fra
80'erne" og måske forstærket af at være din første motorcykel(??), men
ellers er den generelle opfattelse vel snarere i retning af "gammelt lort" -
Og grundet alderen er den RD350 der skiller sig ud fra mængden dén der, i
modsætning til alle de andre knallerthjerne-forskruede RD'ere, står 100%
original :-|

Jeg er sikker på at du vil ærgre dig over enhver RGV der, på gaden, måtte
jorde dit forældede projekt - Og hvorfor så hige om det istedet for at
renovere den billigt købte(?) RD'er og investere de relativt få ekstra
tusinde kroner en KR1/RGV koster

Noget andet er:
Jeg ser ikke mit indlæg på gruppen, og har lige opdaget at jeg er i færd med
at poste detteher til dig privat - Er det også sket med det forrige??

--
Armand.
( der alligevel godt ved at han taler for døve øren - Men folk skal jo også

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 13:31

> ( der alligevel godt ved at han taler for døve øren - Men folk skal jo
også
> gøre deres egne erfaringer, siges der)

HA HA...! Armand du er sgu cool nok på trods af at vi er uenige om RD'eren
;)

Skal ud af døren men skriver et indlæg i morgen.... må jo kæmpe for min sag!

PS. du sender ikke indlægene privat...

GOD WEEKEND TIL ALLE !!

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 17:32

> PS. du sender ikke indlægene privat...

Jeg har sgu' også fået det med índ sidenhen :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 13:02

> [...]
> så jeg på alternativer...

Det kan ikke passe at det er umuligt at skaffe en RGV-svinger - Det er
normalt
> [...]

lade sig gøre at få igennem en synshal (forudsat at de overser sagerne, og i
den forbindelse er en anderledes bagfælg noget af en opmærksomheds-skaber!),
derved at dét ikke lader sig gøre uden at svejse på stellet :-|

At eje noget anderledes er utvivlsomt rart, men i sin iver skal man huske på
at sagerne også skal sælges igen en gang, og det kan være svært at finde en
> [...]

efter en sådan ombygning :-|
Og hvorfor ikke "go the full Monty" og finde en en-arms bagsvinger fra en
Mnjaah - Mon ikke at du bilder dig ind at ville være anderledes, men
alligevel ikke kan overskue at være mere anderledes end at kopiere havd
andre har laver før dig :-/

> [...]

Der skal lægges mange $$ i en RD350 før den tilfældige motorcyklist vil
bemærke noget anderledes endsige kigge mere efter dén end den RGV/KR1 der
står 5 meter derfra siden af :-|

> [...]

jorde dit forældede projekt - Og hvorfor så hige om det istedet for at
renovere den billigt købte(?) RD'er og investere de relativt få ekstra

Jeg ser ikke mit indlæg på gruppen, og har lige opdaget at jeg var i færd

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 03-04-04 16:36

Kasper Meldgaard wrote:

> Skideskæg er jeg med på, men original tiltrækker mig ikke ret
> meget... Har altid været dybt imponeret at ombygninger, at have noget
> som andre ikke har.

Så kan du måske hente lidt inspiration ved at se på de billeder jeg har
postet i dk.binaer.motor under "RD ombygnings ideer!"
Der er tale om to projekter hvor udseendet er lykkedes, om de er til at køre
på vides ikke.

Jens
RD

Fra : Michael

Dato : 04-04-04 18:59

Ikke for noget, men de to sidste ser noget FAKE ud.....hvis du zoomer lidt
ind er motor skarp i billedet med kåbe og lign er lettere slørret :S

/Michael

Fra : Brian Lænø

Dato : 04-04-04 19:53

"Michael" skrev
> Ikke for noget, men de to sidste ser noget FAKE ud.....hvis du zoomer lidt
> ind er motor skarp i billedet med kåbe og lign er lettere slørret :S

De er fake, læg mærke til at mc'en står 100% ens på de 2 billeder.
billederne har også 100 % ens baggrund og beskæring.
Men de ser da spændende ud alligevel.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 05-04-04 22:33

Michael wrote:
> Ikke for noget, men de to sidste ser noget FAKE ud.....hvis du zoomer
> lidt ind er motor skarp i billedet med kåbe og lign er lettere
> slørret :S

Det er ganske muligt. For mig betyder det heller ikke noget. Den er flot at
se på. Selv om billedet havde været ægte, var det nok tvivlsomt om man kunne
køre på den med den forende...

Lige til en anden gang. Hvis du skriver dit svar under det du svarer på, som
jeg gør her, bliver lange diskussioner meget nemmere at følge med i.

Jens
RD