Hvad skal jeg købe?
Fra : Dr Jones

Dato : 31-03-04 19:04

Hej,

Jeg skal há min første MC i år og er i tvivl om hvad jeg skal købe:

Valget står enten mellem en 5 år gammel 500ccm: Honda CB 500 12.000 km til
48.000 kr, Suzuki GS500 11.000 km til 35.000 kr el. Kawa GPZ500S 33.000 km
til 49.000 ELLER

en 10 år gammel Suzuki GSX750 med 55.000 km på bagen til 50.000 kr. GSXéren
skulle efter
sigende være nyrenoveret, og den er jo en langt kraftigere maskine end f.x
GSéren...

Det fornuftige vil vel være at købe en GS til 35.000, med få km på klokken
men der er dælme mere
sjov i GSXéren.....

Kunne det være OK at satse på GSX, eller kan man så regne med at ligge og
skrue fra morgen til aften???

Er der nogen der har erfaringer med de nævnte maskiner???

Mvh Dennis...

Fra : Erik

Dato : 31-03-04 19:31

Det bedste du kan gøre er at prøve de forskellige maskiner og tage den du
synes bedst om!
Men derudover så går du ikke galt i byen med en GPZ500S som en udmærket og
sjov maskine.

Mvh.
Erik

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-03-04 22:32

"Dr Jones" <djam50@hotmail.com> writes:

Godaften, Doktor

> Jeg skal há min første MC i år og er i tvivl om hvad jeg skal købe:

Hvor længe har du tænkt dig at beholde den? Hvad skal du bruge den til?

Flg. svar er baseret på gennemsnitsbegynderen og generaliserer groft
for overskuelighedens skyld.

> Valget står enten mellem en 5 år gammel 500ccm: Honda CB 500 12.000 km til
> 48.000 kr,

Ikke dumt, den kan du nok køre 70-100k km mere på uden
problemer. Vandkølingen er et stort holdbarhedsmæssigt plus, ligesom
finishen er rimelig.

> Suzuki GS500 11.000 km til 35.000 kr

Den kan du nok køre 50-80k km mere uden væsentlige problemer, men der
skal lidt mere vedligehold til end hos Hondaen. Den er luftkølet, hvilket
reducerer motorens levetid, ligsom at der er sparet på finishen for at
opnå den lave nypris. Umiddelbart det bedste køb, hvis du alligevel
ikke har den længere end et par år, da kan den sandsynligvis sælges
videre næsten uden tab.

> el. Kawa GPZ500S 33.000 km til 49.000 ELLER

Mere sportslig, men nok større værditab ved gensalg end
GS500'eren. Vandkælingen giver god holdbarhed og motorerne holder vist
fint, så den kan nok også runde 100k problemfrit, hvis den behandles
og vedligeholdes ordentligt. Om prisen er rimelig afhænger meget af
dens alder.

> en 10 år gammel Suzuki GSX750 med 55.000 km på bagen til 50.000 kr. GSXéren
> skulle efter sigende være nyrenoveret,

Bah, højst nyvasket. Som din første motorcykel er det vigtigt at du
får noget driftsikkert, og det skal du ikke regne med at en 10 år
gammel 'nyrenoveret' luftkølet Suzuki er. Der er mange GSX'ere,
hvilken model taler du præcist om?

> og den er jo en langt kraftigere maskine end f.x GSéren...

....og sværere at lære at køre sportsligt, den vil hæmme din indlæring
af mc-køreteknik med dens højere vægt.

> Det fornuftige vil vel være at købe en GS til 35.000, med få km på klokken
> men der er dælme mere sjov i GSXéren.....

Sjov? Den har en kraftigere motor, men er også meget tungere hvilket
kan gøre det til en tung kedelig slæde ifht. en let cykel med knapt så
mange heste. Hvis du er typen der synes/tror at mc-kørsel med fuld hane på
motorvejen er det fedeste, er det kun alderen og km-tallet der taler
mod GSX'en.

> Kunne det være OK at satse på GSX, eller kan man så regne med at ligge og
> skrue fra morgen til aften???

Groft sagt, ja. Gå efter GS'eren hvis du skal have cyklen i et par år,
gå efter CB og GPZ, hvis du ikke har planer om 'opgradering' i en lidt
længere periode - GPZ'en er den sportsligste.

Husk at lægge 5-10k kr til side til sikkerhedsudstyret og at
forsikring, vægtafgift, kædeolie, bremseklodser, dæk, olie osv. også
løber op. Nåja, benzin skal der også til
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Dr Jones

Dato : 01-04-04 15:59

Hej,

Tak for svar...

Der er ret stor enighed om at en "lille" 500 ccm er det bedste valg fremfor
Suziki GSX 750..og ja, det var en GSX750 F jeg snakkede om...

Jeg skal på lørdag ud og prøve de 3 forskellige 500ccm´ere... Har bl.a set
en kanon flot Kawa GPZ500S årg 1996 med sølle 4500km på klokken....

Jeg vender tilbage når købet er i hus...

Tak for de gode råd...

Dr Jones

Fra : Armand

Dato : 02-04-04 15:37

Dr Jones <djam50@email.com> skrev i en news:c4haop$cnr$1@sunsite.dk...

> ..og ja, det var en GSX750 F jeg snakkede om...

En nyrenoveret GSXF?
Ha! Så røg der sgu' lige endnu en rotte i fælden

--
Armand.
(der kæmper en forbitret kamp mod Slingshot-ejere der fornægter den

Fra : Ole Baun

Dato : 01-04-04 16:22

"Jes Vestervang" skrev i en meddelelse
> [...]

- snip -

> Ikke dumt, den kan du nok køre 70-100k km mere på uden
> problemer. Vandkølingen er et stort holdbarhedsmæssigt plus, ligesom
> finishen er rimelig.

Og sikkert også længere, hvis du spørger mig.
Min CB500 har jeg haft siden ´96. Har indtil videre kørt 125 k km på den, og
kan endnu ikke måle noget olieforbrug. Sidst jeg havde den til 6 k km´s
eftersyn fik jeg at vide, at den nok skulle have skiftet knastkæden ved
næste eftersyn; - men det har den heller ikke fået før, så det er vel ikke
så slemt.

Ellers vil jeg da foreslå dig at søge på
http://www.google.dk/advanced_group_search?hl=da
for at læse på gamle tråde om de nævnte modeller.

Dba lavede også engang en test af CB500´eren hvor den fik flot omtale.

Og nu må jeg hellere stoppe, inden jeg blive beskyldt for at være for enøjet
i min anbefaling af CB500´eren

Ole Baun

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-04-04 23:59

"Ole Baun" <olebaun@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Og sikkert også længere, hvis du spørger mig.
> Min CB500 har jeg haft siden ´96. Har indtil videre kørt 125 k km på den, og
> kan endnu ikke måle noget olieforbrug.

Smukt

> [...]
> næste eftersyn; - men det har den heller ikke fået før, så det er vel ikke

Nej, det kan man ikke klage over. Hvor længe beholder du den? Det
kunne jo være interessant at se om den når 200k km

> Ellers vil jeg da foreslå dig at søge på
> http://www.google.dk/advanced_group_search?hl=da
> for at læse på gamle tråde om de nævnte modeller.

Jep, det glemte jeg helt at skrive.

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Ole Baun

Dato : 04-04-04 00:42

> "Ole Baun" writes:

- snip -

> Smukt

> Nej, det kan man ikke klage over. Hvor længe beholder du den? Det
> kunne jo være interessant at se om den når 200k km

Jeg håber at jeg beholder den længe endnu. Og da jeg ikke har andre
(motoriserede) transportmidler, løber der rimeligt stabilt 14 - 16 k km på
tælleren om året. Men så er der jo stadigvæk ca. 5 år til de 200 k km. Kunne
da godt tænke mig en ny mc, Suzuki´s DL 650 Strom lyder som en interessant
mulighed. Omvendt, så længe Honda´en kører upåklageligt, så mangler jeg den
undskyldning for at købe nyt

Ole Baun
Aalborg

Fra : Ole Hansen

Dato : 01-04-04 09:46

"Dr Jones" <djam50@hotmail.com> writes:

> Jeg skal há min første MC i år og er i tvivl om hvad jeg skal købe:

Fornuftigt - eller.. Næh, det er det jo egentlig ikke, med mindre det
er som rent transportmiddel! :)

> Valget står enten mellem en 5 år gammel 500ccm: Honda CB 500 12.000 km til
> 48.000 kr, Suzuki GS500 11.000 km til 35.000 kr el. Kawa GPZ500S 33.000 km
> til 49.000 ELLER

Jeg har kørt en del på både Honda'en og Suzuki'en og begge er fine
cykler. Honda'en virker (og er) mere moderne end Suzuki'en. Honda'en
er utrolig nemt at køre og er med sin 58HK på ingen måde nogen sinke i
trafikken. På små veje er den en fryd! :)

GPZ'eren har jeg hørt pæne ting om - men jeg ved nul og nix om den!
Den ligner en fin maskine og har en halvkåbe, som måske nok kunne
friste? Honda'en fås med en halvkåbe og både Suzuki'en og Honda'en
bliver pæne, små cykler med en fuldkåbe på.

> Det fornuftige vil vel være at købe en GS til 35.000, med få km på klokken
> men der er dælme mere
> sjov i GSXéren.....

Jeg går ud fra, det er en GSX-F? Der er lidt mere damplokomotiv over
sådan en, og med rette chauffør, så tror jeg faktisk en CB 500 er
hurtigere på små veje.. Der er trods alt en ret stor
vægtforskel.

GS'eren er et fornuftigt køb, som du sikkert ikke vil fortryde - men
hvis pengene er til det, så vil jeg gå efter Honda'en (men lige prøve
Kawa'en først :) )

--
Ole Hansen
'00 SV650S

Fra : John Doe

Dato : 03-04-04 17:35

Jeg har hørt om flere mc-ejere der blev tememlig hurtigt trætte af GS500 E
.... Har ikke hørt det samme om Honda'en eller Kawa

Kører selv suzuki, dog ikke en gs - men jeg er altså ikke imod suzuki
blot hvad jeg har hørt. Mange startercykler bliver man hurtig træt af tror
jeg ... og det er som flere har skrevet noget man skal gøre op med sig selv
inden om hvad man skal bruge den til og ikke mindst hvor længe man vil ha
den. Alle motorcykler har tendens til at blive "kedelige" (forstå mig ret)
eller man vænner sig i hvert fald til dem hurtigt.

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 22:32

John Doe <me@somewhere.com> skrev i en
> [...]
> selv inden om hvad man skal bruge den til og ikke mindst hvor længe man
> vil ha den. Alle motorcykler har tendens til at blive "kedelige"

Ganske givet, men netop derfor er en billig købt GS500 et godt valg - Den er
til at komme af med igen med behersket tab! :-|

--
Armand