Hej,
Tak for svar...
Der er ret stor enighed om at en "lille" 500 ccm er det bedste valg fremfor
Suziki GSX 750..og ja, det var en GSX750 F jeg snakkede om...
Jeg skal på lørdag ud og prøve de 3 forskellige 500ccm´ere... Har bl.a set
en kanon flot Kawa GPZ500S årg 1996 med sølle 4500km på klokken....
Jeg vender tilbage når købet er i hus...
Tak for de gode råd...
Dr Jones
"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> wrote in message
news:87isgk4s9y.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Dr Jones" <djam50@hotmail.com> writes:
>
> Godaften, Doktor
>
> > Jeg skal há min første MC i år og er i tvivl om hvad jeg skal købe:
>
> Hvor længe har du tænkt dig at beholde den? Hvad skal du bruge den til?
>
> Flg. svar er baseret på gennemsnitsbegynderen og generaliserer groft
> for overskuelighedens skyld.
>
> > Valget står enten mellem en 5 år gammel 500ccm: Honda CB 500 12.000 km
til
> > 48.000 kr,
>
> Ikke dumt, den kan du nok køre 70-100k km mere på uden
> problemer. Vandkølingen er et stort holdbarhedsmæssigt plus, ligesom
> finishen er rimelig.
>
> > Suzuki GS500 11.000 km til 35.000 kr
>
> Den kan du nok køre 50-80k km mere uden væsentlige problemer, men der
> skal lidt mere vedligehold til end hos Hondaen. Den er luftkølet, hvilket
> reducerer motorens levetid, ligsom at der er sparet på finishen for at
> opnå den lave nypris. Umiddelbart det bedste køb, hvis du alligevel
> ikke har den længere end et par år, da kan den sandsynligvis sælges
> videre næsten uden tab.
>
> > el. Kawa GPZ500S 33.000 km til 49.000 ELLER
>
> Mere sportslig, men nok større værditab ved gensalg end
> GS500'eren. Vandkælingen giver god holdbarhed og motorerne holder vist
> fint, så den kan nok også runde 100k problemfrit, hvis den behandles
> og vedligeholdes ordentligt. Om prisen er rimelig afhænger meget af
> dens alder.
>
> > en 10 år gammel Suzuki GSX750 med 55.000 km på bagen til 50.000 kr.
GSXéren
> > skulle efter sigende være nyrenoveret,
>
> Bah, højst nyvasket. Som din første motorcykel er det vigtigt at du
> får noget driftsikkert, og det skal du ikke regne med at en 10 år
> gammel 'nyrenoveret' luftkølet Suzuki er. Der er mange GSX'ere,
> hvilken model taler du præcist om?
>
> > og den er jo en langt kraftigere maskine end f.x GSéren...
>
> ...og sværere at lære at køre sportsligt, den vil hæmme din indlæring
> af mc-køreteknik med dens højere vægt.
>
> > Det fornuftige vil vel være at købe en GS til 35.000, med få km på
klokken
> > men der er dælme mere sjov i GSXéren.....
>
> Sjov? Den har en kraftigere motor, men er også meget tungere hvilket
> kan gøre det til en tung kedelig slæde ifht. en let cykel med knapt så
> mange heste. Hvis du er typen der synes/tror at mc-kørsel med fuld hane på
> motorvejen er det fedeste, er det kun alderen og km-tallet der taler
> mod GSX'en.
>
> > Kunne det være OK at satse på GSX, eller kan man så regne med at ligge
og
> > skrue fra morgen til aften???
>
> Groft sagt, ja. Gå efter GS'eren hvis du skal have cyklen i et par år,
> gå efter CB og GPZ, hvis du ikke har planer om 'opgradering' i en lidt
> længere periode - GPZ'en er den sportsligste.
>
> Husk at lægge 5-10k kr til side til sikkerhedsudstyret og at
> forsikring, vægtafgift, kædeolie, bremseklodser, dæk, olie osv. også
> løber op. Nåja, benzin skal der også til
> --
> mvh Jes Vestervang