LED baglygte.
Fra : Esben Bøll

Dato : 31-03-04 15:49

Hej
Jeg ville lige høre om der var nogen som have en ide om hvor man kan købe
en LED baglygté. Der skal være alm lys og bremselys.
Jeg ville gerne have en som ligner denne.

https://ssl.kundenserver.de/s74270419.einsundeinsshop.de/sess/utn;jsessionid=15406ad3625e8f3/shopdata/0065_Tanks+=26amp=3B+Verkleidungen/0130_Kotfl=FCgel/product_details.shopscript?article=0180_Heck%2B-%2BKotfl%3DFCgelverl%3DE4ngerung%2B%3D28UM013Kit%3D29

MVH Esben Bøll

Fra : anders majland

Dato : 31-03-04 15:55

[...]

125euro - uha så er den da også betalt ...Men er det ikke bare at
bestille på siden ?

Jeg har idag skiftet baglygtepærerne på min tenere. Den ene var gået,
men der er ikke til at komme til ... Så af med sædet, af med det
bagerste plastik og af med baglygten. Yep baglygten måtte også af for
jeg kunne simpelthen ikke få fingrene ned og skifte dem i lygten... Nå
men så fik jeg da også vasket lygteglasset indvendigt og brugt 1/2 time
i solen.....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Magne Vingsand

Dato : 31-03-04 15:59

Esben Bøll wrote:
> Hej
> Jeg ville lige høre om der var nogen som have en ide om hvor man kan
> købe en LED baglygté. Der skal være alm lys og bremselys.

http://lysdiode.no/

Har kjøpt selv, med 12 LED-dioder. Fungerer supert.
http://www.vingsand.net/mc/pamperatest.html

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : anders majland

Dato : 31-03-04 18:36

> Har kjøpt selv, med 12 LED-dioder. Fungerer supert.
> http://www.vingsand.net/mc/pamperatest.html

>- din variant er meget dyrere, men seff tøffere!

Men til 100nok ser dine mere attraktive ud. Jeg har selv problemet med
at forlygten bliver svag når der brændes 40watt til bremselys....

Nogen ide om de giver nummerpladelys nok på en tenere ?

www.thansen.dk har nogle billigere med færre dioder. Men der står ikke
meget forklaring til...
http://www.thansen.dk/product.asp?c=231907744&n=517769335&pn=704417815

De ser ud til at passe, men der står ikke noget om lysniveauet ved de 2
forbindelser på soklen.

Måske der så skulle en xenon lampe i forlygten .... Men så bliver der jo
problemer med nær/fjernlys... Så skal jeg have fat i en af de dobbelte
lygter til den istedet . naeh det bliver nok for dyrt ... Nok nemmere
bare at smide en 80watt halogen i og håbe at den ikke smelter ...

Fra : Magne Vingsand

Dato : 31-03-04 20:19

anders majland wrote:
> Men til 100nok ser dine mere attraktive ud. Jeg har selv problemet med
> at forlygten bliver svag når der brændes 40watt til bremselys....
> Nogen ide om de giver nummerpladelys nok på en tenere ?

http://www.vingsand.net/mc/led-lys.jpg
Du kan sikkert bruke den med 19 dioder, de trekker uansett ikke mer strøm
enn et instrumentlys. Men min med 12 dioder lyser mer enn nok for den lille
endurolampa.

> [...]
> dobbelte lygter til den istedet . naeh det bliver nok for dyrt ...
> Nok nemmere bare at smide en 80watt halogen i og håbe at den ikke

En annen variant er å kjøpe en ny reflektor (75,- til 100,- kroner) og
montere relé like før pærekontakten. Da er du "garantert" full spenning til
pæra - noe som ofte viser seg å være gull verdt spesielt på en eldre sykkel.
Bruker du i tillegg den nye blå-pæra med 30% bedre lysstyrke, men med samme
wattstyrke (60/55), bør du få et utmerket og lovlig hovedlys som også
reflektoren kan leve med på varme sommerdager.
En tredje variant er den gode gamle 1000-meteren, som trør til bare ved
langlys. Da har du også som regel bra fart på sykkelen, slik at det
produseres nok strøm. Skulle gå bra om dynamoen leverer rundt 170W i
kombinasjon med LED-baklyspærer og for den del blinklyspærer med LED. Men
nærlyset vil jo være like dårlig - schummelt...
Som du kanskje så, bruker jeg et ekstra lys på hjelmen for nattekjøring i
terrenget.
http://www.vingsand.net/mc/hjelmlys.jpg
Dette tåkelyset gir bedre oversikt i svingene og i ulendt terreng. Kan se
ned foran sykkelen ved bratte skrenter, steinete partier etc, sjekke selve
sykkelen osv osv. I og med at det er et avblendet tåkelys, kan jeg også
kjøre med det på veien uten å forstyrre motgående trafikk. Men lovlig? Aner
ikke. Sannsynligvis hadde en 1000-m som lyser bare ved langlys, fungert
greit nok. I terrenget kjører jeg med langlys uansett. Men med enduroens
svake 35W hovedlys, hjelper dette en gammel mann også på veien/nærlys.
En kompis har forsket på bruk av xenon, lyste jævlig bra,
http://www.otc-mc.org/%7Emagne/otc/fotoalbum/2004/1701/roger/pages/125_2524.
htm
men mye styr med det. Han monterte heller et skikkelig hovedlys med
30%-pære.
http://www.otc-mc.org/%7Emagne/otc/fotoalbum/2004/2802/pages/P1010036.htm

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : anders majland

Dato : 31-03-04 21:38

> http://www.vingsand.net/mc/led-lys.jpg
> Du kan sikkert bruke den med 19 dioder, de trekker uansett ikke mer
> strøm enn et instrumentlys. Men min med 12 dioder lyser mer enn nok
> for den lille endurolampa.

Der skal jo to i den røde madkasse / baglygte så bagud skal der nok være
rigeligt med lys. Men jeg er lidt nervøs for at en emsig betjent skulle
synes at der var for lidt lys på afgiftspladen.

> En annen variant er å kjøpe en ny reflektor (75,- til 100,- kroner) og
> montere relé like før pærekontakten.

Ja man burde lavet et helt ny elnet til sådan en gammel svend - og så
gøre det ordenligt. Der er god plads i værktøjskassen i stellet til et
panel med flere sikringer så forbruget kand deles op. Og så med relæer
på de store forbrugere. Det er lidt tåbeligt at trække stort set al
strøm igennem tændingslåsen. Med seperate sikringer bliver det også
meget nemmere at fejlfinde på senere...

> Bruker du i tillegg den nye blå-pæra med 30%
> bedre lysstyrke, men med samme wattstyrke (60/55), bør du få et
> utmerket og lovlig hovedlys som også reflektoren kan leve med på
> varme sommerdager.

Dem er jeg ikke så begejstret for - jeg synes ikke de giver bedre syn.
Derimod er jeg glad for den gule H4 jeg har i nu. Jeg kan på motorvej
køre med fjernlys uden at de modkørende brokker sig over det.

> http://www.vingsand.net/mc/hjelmlys.jpg

Det ser effektivt ud.

Fra : Magne Vingsand

Dato : 31-03-04 16:00

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 31-03-04 16:10

www.whitelights.de

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Lars B Madsen

Dato : 31-03-04 21:54

Jeg tænkte på om der er nogen her i gruppen som ved hvor man kan få ledpærer
som også har dioder der lyser ud til siden (dem som kun har bagudrettede
dioder kan vel ikke lyse parabolen op særligt godt?), her i Danmark altså..

--
Madsen - SZR 660