Engelske motorcykler var en pragtfuld oplevelse!
Og en Commando er en virkeligt skøn cykel - Men den kan være svær og dyr at
holde levende. Jeg har drømt om at få en Commando i mange år, og jeg kan se
at priserne er faldende, nok fordi de efterhånden er så gamle, at de ikke er
anvendelige til 'daglig kørsel' mere uden store
vedligeholdelsesomkostninger.
Du skal huske, at england havde meget få motorveje. Engelske motorcykler er
lavet til, at de kun meget sjældent kunne bruge alle kræfterne. Tyske
motorcykler var skruet meget mere holdbart sammen - Med det tyske
motorvejsnet var 'Vollgasfest' en nødvendig salgsparameter.
Derfor - Hvis du vil have en englænder, så husk at 70% reglen gælder i meget
høj grad. Altså: Brug kun 70% af hvad motorcyklen kan i længere tid ad
gangen. Hvilket betyder, at en encylindret Ariel (Undtagen VB!) skal holdes
på max 80 kmt.
Til gengæld er de sådan set skruet fornuftigt sammen. Du bør skifte relæ mm.
til noget moderne elektronisk (Schnabel er et godt navn), og du skal sikre
dig, at du har en cykel der er renoveret fra den ene ende til den anden, så
du har et ordentligt udgangspunkt. Husk at Gearkasse & Kobling er noget der
alt for ofte bliver gået let hen over, og når det ikke fungerer ordentligt
er det en daglig irritation.
75-100 km.om ugen behøver ikke at være noget problem
vedligeholdelsesmæssigt, når udgangspunktet er i orden, og man husker på,
hvordan de engelske snoede veje er, og kører som om cyklen er hjemme.
Nu ved jeg ikke hvor dit udgangspunkt mekanisk er. Hvis du kan skrue noget,
og især hvis du har en god mekanisk fornemmelse - Hvordan går den lige nu! -
Så vil jeg ønske dig held og lykke.
--
Best regards
Edvard Korsbæk
+4570229998
"anrs" <anrsFJERN@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c4dl59$dt5$1@sunsite.dk...
> Jeg har gennem længere tid været uden MC - og det har egentligt været OK
(og
> vinter). Nu klarer jeg det ikke længere - jeg må have MC igen!
>
> Jeg har besluttet at jeg skal have en ældre MC (før 1975) gerne engelsk.
Jeg
> er umiddelbart mest lun på en én cylindret fra 50'erne. Jeg ved blot, at
jeg
> vil bruge MC'en 75 - 100 km pr. uge. Jeg er nu i tvivl om hvorvidt det er
> for meget for en så gammel MC - dvs. at der bliver "for" meget renovering
> ved så stort forbrug. Jeg ved spørgsmålet er vagt formuleret samt svært at
> svare generelt på - men jeg prøver alligevel?
>
> Jeg søger med andre ord erfaringer med klassiske MC og brugsværdien af
> samme. Kan man med mit "MC-forbrug" købe en '54 Ariel eller skal jeg købe
en
> '74 Commando istedet? (eller er spørgsmålet forkert stillet?)
>
> anrs
>
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=25
>
>