/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
vurdering af brugsværdien på klassisk MC
Fra : anrs


Dato : 31-03-04 07:32

Jeg har gennem længere tid været uden MC - og det har egentligt været OK (og
vinter). Nu klarer jeg det ikke længere - jeg må have MC igen!

Jeg har besluttet at jeg skal have en ældre MC (før 1975) gerne engelsk. Jeg
er umiddelbart mest lun på en én cylindret fra 50'erne. Jeg ved blot, at jeg
vil bruge MC'en 75 - 100 km pr. uge. Jeg er nu i tvivl om hvorvidt det er
for meget for en så gammel MC - dvs. at der bliver "for" meget renovering
ved så stort forbrug. Jeg ved spørgsmålet er vagt formuleret samt svært at
svare generelt på - men jeg prøver alligevel?

Jeg søger med andre ord erfaringer med klassiske MC og brugsværdien af
samme. Kan man med mit "MC-forbrug" købe en '54 Ariel eller skal jeg købe en
'74 Commando istedet? (eller er spørgsmålet forkert stillet?)

anrs
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=25



 
 
dosser (31-03-2004)
Kommentar
Fra : dosser


Dato : 31-03-04 08:03

Har selv en ældre sag fra 53, som er hovedrenoveret og der er ingen
problemer med længere ture, men selvfølgelig har sådan en ikke samme ydelse
(topfart og Hk) som de nyere, men er det for at køre og hygge sig uden race
kan du godt tage sådan en, men du skal selvfølgelig behandle den ordentligt
(det er jo derfor der stadig er så mange på gaden endnu og det er en
fordel hvis man selv kan "rode" lidt med en motorcykel.
Det vil efter min bedste overbevisning være svært overhovedet at sammenligne
to "cykler" med 20 års forskel, men selv en 74 vil jeg tillade mig at
betragte som en "ældre" sag, som derfor også kræver at man køre ordentligt
på den (nu får jeg sq nok en lussing af en eller anden for den udtalelse
LoL) har selv yderligere en fra '68 som jeg kører ca.100km om dagen på i
sommerperioden og heller ikke den er der problemer med (og det er sq en
Harley, hørte i det drenge, INGEN problemer "banker under bordet" LoL)
Men en Commando op mod en Ariel så faldt mit valg nok på Commando'en.

--
Jan
Mail adressen er ikke valid!
Vær venlig IKKE at tilføje mig i adresse kartoteket !
Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen, virus samt spammails.
"anrs" <anrsFJERN@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c4dl59$dt5$1@sunsite.dk...
> Jeg har gennem længere tid været uden MC - og det har egentligt været OK
(og
> vinter). Nu klarer jeg det ikke længere - jeg må have MC igen!
>
> Jeg har besluttet at jeg skal have en ældre MC (før 1975) gerne engelsk.
Jeg
> er umiddelbart mest lun på en én cylindret fra 50'erne. Jeg ved blot, at
jeg
> vil bruge MC'en 75 - 100 km pr. uge. Jeg er nu i tvivl om hvorvidt det er
> for meget for en så gammel MC - dvs. at der bliver "for" meget renovering
> ved så stort forbrug. Jeg ved spørgsmålet er vagt formuleret samt svært at
> svare generelt på - men jeg prøver alligevel?
>
> Jeg søger med andre ord erfaringer med klassiske MC og brugsværdien af
> samme. Kan man med mit "MC-forbrug" købe en '54 Ariel eller skal jeg købe
en
> '74 Commando istedet? (eller er spørgsmålet forkert stillet?)
>
> anrs
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=25
>
>



Edvard Korsbæk (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 31-03-04 09:03

Engelske motorcykler var en pragtfuld oplevelse!
Og en Commando er en virkeligt skøn cykel - Men den kan være svær og dyr at
holde levende. Jeg har drømt om at få en Commando i mange år, og jeg kan se
at priserne er faldende, nok fordi de efterhånden er så gamle, at de ikke er
anvendelige til 'daglig kørsel' mere uden store
vedligeholdelsesomkostninger.
Du skal huske, at england havde meget få motorveje. Engelske motorcykler er
lavet til, at de kun meget sjældent kunne bruge alle kræfterne. Tyske
motorcykler var skruet meget mere holdbart sammen - Med det tyske
motorvejsnet var 'Vollgasfest' en nødvendig salgsparameter.
Derfor - Hvis du vil have en englænder, så husk at 70% reglen gælder i meget
høj grad. Altså: Brug kun 70% af hvad motorcyklen kan i længere tid ad
gangen. Hvilket betyder, at en encylindret Ariel (Undtagen VB!) skal holdes
på max 80 kmt.
Til gengæld er de sådan set skruet fornuftigt sammen. Du bør skifte relæ mm.
til noget moderne elektronisk (Schnabel er et godt navn), og du skal sikre
dig, at du har en cykel der er renoveret fra den ene ende til den anden, så
du har et ordentligt udgangspunkt. Husk at Gearkasse & Kobling er noget der
alt for ofte bliver gået let hen over, og når det ikke fungerer ordentligt
er det en daglig irritation.
75-100 km.om ugen behøver ikke at være noget problem
vedligeholdelsesmæssigt, når udgangspunktet er i orden, og man husker på,
hvordan de engelske snoede veje er, og kører som om cyklen er hjemme.
Nu ved jeg ikke hvor dit udgangspunkt mekanisk er. Hvis du kan skrue noget,
og især hvis du har en god mekanisk fornemmelse - Hvordan går den lige nu! -
Så vil jeg ønske dig held og lykke.


--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998
"anrs" <anrsFJERN@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c4dl59$dt5$1@sunsite.dk...
> Jeg har gennem længere tid været uden MC - og det har egentligt været OK
(og
> vinter). Nu klarer jeg det ikke længere - jeg må have MC igen!
>
> Jeg har besluttet at jeg skal have en ældre MC (før 1975) gerne engelsk.
Jeg
> er umiddelbart mest lun på en én cylindret fra 50'erne. Jeg ved blot, at
jeg
> vil bruge MC'en 75 - 100 km pr. uge. Jeg er nu i tvivl om hvorvidt det er
> for meget for en så gammel MC - dvs. at der bliver "for" meget renovering
> ved så stort forbrug. Jeg ved spørgsmålet er vagt formuleret samt svært at
> svare generelt på - men jeg prøver alligevel?
>
> Jeg søger med andre ord erfaringer med klassiske MC og brugsværdien af
> samme. Kan man med mit "MC-forbrug" købe en '54 Ariel eller skal jeg købe
en
> '74 Commando istedet? (eller er spørgsmålet forkert stillet?)
>
> anrs
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=25
>
>



Henrik Nielsen - Rap~ (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 31-03-04 11:44

Jeg har en kammerat som i flere år har brugt sin gamle Triumph til sit
primære transportmiddel... Og det har indtil nu gået godt. Men nu er den sat
til salg og han kører VFR. Mest fordi han gerne vil på langtur.....

Så man kan være heldig at finde et godt eksemplar, men man skal nok se sig
godt for...

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste