|
| Højt "klonk" ved gearskift Fra : Dan Jørgensen |
Dato : 30-03-04 18:27 |
|
Hej,
Min 12 år gamle nyindkøbte virago 535 larmer ved gearskift - især i de lave
samt ved nedskift.
Den giver et irriterende klonk.
Cyklen har kun kørt 9.000 km.
Koblingen virker ikke slap.
Kan jeg gøre noget eller skal jeg leve med det ?
Tak for hjælpen,
Dan
| |
Carl (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Carl |
Dato : 30-03-04 18:56 |
|
"Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk> wrote in message
news:c4calp$1eav$1@news.cybercity.dk...
> Min 12 år gamle nyindkøbte virago 535 larmer ved gearskift - især i de
lave
> samt ved nedskift. Den giver et irriterende klonk.
Det er en Virago charme - du lærer at leve med det (men kommer nok ikke til
af holde af det). Jeg har selv haft en 750 og kunne efter lidt øvelse skifte
uden klonk, men ikke til første når jeg holdt stille.
Carl
| |
Hekto (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 30-03-04 18:57 |
|
In article <c4calp$1eav$1@news.cybercity.dk>, dj@get2net.dk says...
> Hej,
> Min 12 år gamle nyindkøbte virago 535 larmer ved gearskift - især i de lave
> samt ved nedskift.
> Den giver et irriterende klonk.
> Cyklen har kun kørt 9.000 km.
> Koblingen virker ikke slap.
> Kan jeg gøre noget eller skal jeg leve med det ?
> Tak for hjælpen,
Trist man ikke kan give kæden skylden!
Min Savage skal ikke snurre for hurtigt eller for langsomt i tomgang,
for så siger den også 'Klonk'!
Så prøv med en tomgangsjustering.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Dan Jørgensen (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Dan Jørgensen |
Dato : 30-03-04 21:50 |
|
Tak, det hjalp med en tomgangsoptimering
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1ad3d34ab30a941298973d@news.tele.dk...
> In article <c4calp$1eav$1@news.cybercity.dk>, dj@get2net.dk says...
> > Hej,
> > Min 12 år gamle nyindkøbte virago 535 larmer ved gearskift - især i de
lave
> > samt ved nedskift.
> > Den giver et irriterende klonk.
> > Cyklen har kun kørt 9.000 km.
> > Koblingen virker ikke slap.
> > Kan jeg gøre noget eller skal jeg leve med det ?
> > Tak for hjælpen,
>
> Trist man ikke kan give kæden skylden!
> Min Savage skal ikke snurre for hurtigt eller for langsomt i tomgang,
> for så siger den også 'Klonk'!
>
> Så prøv med en tomgangsjustering.
>
> --
> /Hekto
>
> Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
>
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
> semi-rockets ... no thanks!
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 30-03-04 19:05 |
|
"Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk> writes:
> Hej,
> Min 12 år gamle nyindkøbte virago 535 larmer ved gearskift - især i de lave
> samt ved nedskift.
> Den giver et irriterende klonk.
> Cyklen har kun kørt 9.000 km.
> Koblingen virker ikke slap.
> Kan jeg gøre noget eller skal jeg leve med det ?
Hvis den har kæde (har den det?), så prøv at justere kæden - det kan
hjælpe meget.
/Kai
| |
NielSV650 (30-03-2004)
| Kommentar Fra : NielSV650 |
Dato : 30-03-04 21:48 |
|
"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message
news:un05yb4dt.fsf@harrekilde.dk...
> Hvis den har kæde (har den det?), så prøv at justere kæden - det kan
> hjælpe meget.
Kai! En 535 har kardantræk.....
Niels
S FAU harlekin
http://dfmc.dk/158
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (31-03-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 31-03-04 20:41 |
|
"NielSV650" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> writes:
> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message
> news:un05yb4dt.fsf@harrekilde.dk...
> > Hvis den har kæde (har den det?), så prøv at justere kæden - det kan
> > hjælpe meget.
>
> Kai! En 535 har kardantræk.....
Og skulle jeg vide det fra - det er jo en Vi@gr@
/Kai
| |
Armand (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-04 04:37 |
|
Dan Jørgensen <dj@get2net.dk> skrev i en
news:c4calp$1eav$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
> Min 12 år gamle nyindkøbte virago 535 larmer ved gearskift - især i de
> lave samt ved nedskift.
> Den giver et irriterende klonk.
> Cyklen har kun kørt 9.000 km.
> Koblingen virker ikke slap.
> Kan jeg gøre noget eller skal jeg leve med det ?
Tænk lige på hvor du har lært at skifte gear på din motorcykel - Sikkert fra
en kammerat som havde fået en knallert med gear før dig, eller af en
kørelærer som selv har kørt bil før han lærte (sig) at køre motorcykel, og
siden har
lært for mange at skifte gear i bil! :-|
Sagen er at man på en motorcykel ikke skal skifte gear som på i bil (á: kobl
ud - skift - kobl til!), men derimod forud-belaste gearpedalen svagt lige
inden at koblingen trækkes!
På FAQ'en på DMC's hjemmeside er der en meget nøje beskrivelse deraf under
emnet: "koblingfri gearskifte" (ja! Man kan endda skifte uden brug af
koblingen ved forfinelse af denne teknik!)
535'eren er en af de efterhånden mange Yamaha's med traktor gearkasse, så
problemet kan ikke fjernes helt, men til gengæld forbedres gevaldigt igennem
teknikken!!
Link:
www.dmc-org.dk
FAQ'en er at finde blandt "knapperne" i venstre side af skærmbilledet!
--
Armand.
| |
Dan Jørgensen (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Dan Jørgensen |
Dato : 30-03-04 21:14 |
|
Spændende FAQ læsning - tak for tippet.
Men det forklarer vel ikke det voldsomste "klonk" som er ved igangsætning
fra neutral til 1. gear ?
Min tomgang er lige i overkanten mht. omdrejninger - jeg må prøve at sætte
den ned.
Jeg må ud og øve koblingsfri gearskift :)
Vejret er jo lige til det i disse dage.
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c4cjfc$1nnq$4@news.cybercity.dk...
>
> Dan Jørgensen <dj@get2net.dk> skrev i en
> news:c4calp$1eav$1@news.cybercity.dk...
> > Hej,
> > Min 12 år gamle nyindkøbte virago 535 larmer ved gearskift - især i de
> > lave samt ved nedskift.
> > Den giver et irriterende klonk.
> > Cyklen har kun kørt 9.000 km.
> > Koblingen virker ikke slap.
> > Kan jeg gøre noget eller skal jeg leve med det ?
>
> Tænk lige på hvor du har lært at skifte gear på din motorcykel - Sikkert
fra
> en kammerat som havde fået en knallert med gear før dig, eller af en
> kørelærer som selv har kørt bil før han lærte (sig) at køre motorcykel, og
> siden har
> lært for mange at skifte gear i bil! :-|
>
> Sagen er at man på en motorcykel ikke skal skifte gear som på i bil (á:
kobl
> ud - skift - kobl til!), men derimod forud-belaste gearpedalen svagt lige
> inden at koblingen trækkes!
>
> På FAQ'en på DMC's hjemmeside er der en meget nøje beskrivelse deraf under
> emnet: "koblingfri gearskifte" (ja! Man kan endda skifte uden brug af
> koblingen ved forfinelse af denne teknik!)
>
> 535'eren er en af de efterhånden mange Yamaha's med traktor gearkasse, så
> problemet kan ikke fjernes helt, men til gengæld forbedres gevaldigt
igennem
> teknikken!!
>
> Link:
> www.dmc-org.dk
> FAQ'en er at finde blandt "knapperne" i venstre side af skærmbilledet!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
| |
Martin Sørensen (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 30-03-04 21:53 |
|
> Spændende FAQ læsning - tak for tippet.
> Men det forklarer vel ikke det voldsomste "klonk" som er ved
> igangsætning fra neutral til 1. gear ?
I frigear med koblingen sluppet vil primærsiden i gearkassen køre rundt
med motoren, mens sekundærsiden holdes stille af baghjulet.
Når koblingen trækkes, sker det ofte, specielt ved kold motor, at den
klæber en smule og derfor fortsætter med at trække motoren rundt, selv
med koblingen trukket. Når der sættes i 1. gear, så skal hele denne
masse bremses ned til stilstand på meget kort tid, og det vil næsten
altid resultere i et klonk.
Et trick som virker for nogle, er at 'blippe' gassen kort når man holder
i frigear med koblingen trukket, dvs. give lidt gas så motoren hurtigt
kommer op i omdrejninger og ned igen. Det kan få koblingen til at
slippe, så man nu kan sætte i gear uden det store klonk.
> Min tomgang er lige i overkanten mht. omdrejninger - jeg må prøve at
> sætte den ned.
En lavere tomgang burde nedsætte klonk'et lidt, men sørg for ikke at gå
for lavt, hvad man muligvis kunne få lyst til på sådan en model. Ved for
lav tomgang risikerer man for dårlig smøring af topstykket pga.
oliepumpens langsomme hastighed.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Dan Jørgensen (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Dan Jørgensen |
Dato : 30-03-04 21:49 |
|
Jeg kan ikke skifte gear på min cykel uden kobling.
Gearet bliver åbenbart låst.
Eller er det bare et spørgsmål om vilje (råstyrke) ?
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c4cjfc$1nnq$4@news.cybercity.dk...
>
> Dan Jørgensen <dj@get2net.dk> skrev i en
> news:c4calp$1eav$1@news.cybercity.dk...
> > Hej,
> > Min 12 år gamle nyindkøbte virago 535 larmer ved gearskift - især i de
> > lave samt ved nedskift.
> > Den giver et irriterende klonk.
> > Cyklen har kun kørt 9.000 km.
> > Koblingen virker ikke slap.
> > Kan jeg gøre noget eller skal jeg leve med det ?
>
> Tænk lige på hvor du har lært at skifte gear på din motorcykel - Sikkert
fra
> en kammerat som havde fået en knallert med gear før dig, eller af en
> kørelærer som selv har kørt bil før han lærte (sig) at køre motorcykel, og
> siden har
> lært for mange at skifte gear i bil! :-|
>
> Sagen er at man på en motorcykel ikke skal skifte gear som på i bil (á:
kobl
> ud - skift - kobl til!), men derimod forud-belaste gearpedalen svagt lige
> inden at koblingen trækkes!
>
> På FAQ'en på DMC's hjemmeside er der en meget nøje beskrivelse deraf under
> emnet: "koblingfri gearskifte" (ja! Man kan endda skifte uden brug af
> koblingen ved forfinelse af denne teknik!)
>
> 535'eren er en af de efterhånden mange Yamaha's med traktor gearkasse, så
> problemet kan ikke fjernes helt, men til gengæld forbedres gevaldigt
igennem
> teknikken!!
>
> Link:
> www.dmc-org.dk
> FAQ'en er at finde blandt "knapperne" i venstre side af skærmbilledet!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
| |
Martin Sørensen (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 30-03-04 22:01 |
|
> Jeg kan ikke skifte gear på min cykel uden kobling.
> Gearet bliver åbenbart låst.
> Eller er det bare et spørgsmål om vilje (råstyrke) ?
Råstyrke skal man nok ikke putte i en gearkasse, nærmere lidt føling og
fornemmelse. Ellers risikerer man jo bare at kværne nogle tandhjul og
det er nok ikke meningen.
Hvis man holder gassen på under hele forløbet, vil gearpedalen sikkert
'låse'. Man skal slippe gashåndtaget lige idet man skifter gear, eller
passer omdrejningerne i det nye gear jo ikke. Preloading, som jeg mener
er omtalt i FAQ'en, er også ret vigtigt hvis gearskiftet skal forløbe
flydende. Når man først har lavet et godt koblingsfrit gearskifte, så er
man ikke i tvivl.
Sidst skal det også siges at ikke alle cykler/gearkasser er lige gode
til det med koblingsfrit gearskifte, så det er ikke sikkert at det er
smart på lige netop din model. Min egen XS400 er ikke så vild med det.
Det kan lade sig gøre, men det er altså svært at gøre så godt som når
der bruges kobling. Der kan skiftene normalt laves helt uden kedelige
lyde (dog ikke frigear->1.).
Omvendt har jeg også prøvet hvor det gik langt bedre med koblingsfrit
gearskifte end hvad jeg kunne formå med brug af koblingen. Det afhænger
ret meget af cyklen.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Jesper Hedegaard (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 30-03-04 22:24 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:c4cn77$1s4l$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg kan ikke skifte gear på min cykel uden kobling.
> > Gearet bliver åbenbart låst.
> > Eller er det bare et spørgsmål om vilje (råstyrke) ?
>
> Råstyrke skal man nok ikke putte i en gearkasse, nærmere lidt føling og
> fornemmelse. Ellers risikerer man jo bare at kværne nogle tandhjul og
> det er nok ikke meningen.
>
> Hvis man holder gassen på under hele forløbet, vil gearpedalen sikkert
> 'låse'. Man skal slippe gashåndtaget lige idet man skifter gear, eller
> passer omdrejningerne i det nye gear jo ikke. Preloading, som jeg mener
> er omtalt i FAQ'en, er også ret vigtigt hvis gearskiftet skal forløbe
> flydende. Når man først har lavet et godt koblingsfrit gearskifte, så er
> man ikke i tvivl.
>
> Sidst skal det også siges at ikke alle cykler/gearkasser er lige gode
> til det med koblingsfrit gearskifte, så det er ikke sikkert at det er
> smart på lige netop din model. Min egen XS400 er ikke så vild med det.
> Det kan lade sig gøre, men det er altså svært at gøre så godt som når
> der bruges kobling. Der kan skiftene normalt laves helt uden kedelige
> lyde (dog ikke frigear->1.).
> Omvendt har jeg også prøvet hvor det gik langt bedre med koblingsfrit
> gearskifte end hvad jeg kunne formå med brug af koblingen. Det afhænger
> ret meget af cyklen.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>
>
Husk også at det ikke er alle gearkasser, der er bygget til det "rå"
gearskifte.
Mener det var i manualen til min gamle Virago 2½'er at der udtrykkeligt stod
at
gearkassen _ikke_ var lavet til det sjov.
Oplevede faktisk med samme maskine at olien gav en væsentligt forskel på
gearskiftet,
men kan self ikke huske hvad den bedste olie var...
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder
| |
Armand (31-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-03-04 04:35 |
|
Dan Jørgensen <dj@get2net.dk> skrev i en
news:c4cmfl$1rce$1@news.cybercity.dk...
> Jeg kan ikke skifte gear på min cykel uden kobling.
> Gearet bliver åbenbart låst.
> Eller er det bare et spørgsmål om vilje (råstyrke) ?
Heller ikke som i "øvelse #1) á lade gearet smutte ind ved nedgasning til
motorbremse :-/
Mekanikken i kardansystemet er nok lidt tungere at danse med; men jeg er
sikker på at det skal kunne lade sig gøre. Men det var nu heller ikke en
opfordring til ligefrem at skifte uden kobling; men at bruge samme teknik (á
"preload" af gearpedalen) sammen med alm. gearskifte!
*KLONK*et ved ilægning af 1. gear er i høj grad oliebestemt.
Prøv f.eks med Shell's mc-olie.
Nu du var så god til at finde frem til DMC's FAQ:
På Google kan man også søge på "grupper". Prøv dér at søge på
"news:dk.fritid.motorcykel"
Og dér på *klonk*, gearskifte eller "ilægning af 1. gear" og få alle
indlæggene i tidens løb om emnet serveret på et fad, og deriblandt de der
har omhandlet hvilke olietyper der er bedre omkring dén funktion!
Steen Gruby har bl.a. nævnt noget engang, kan jeg huske!
--
Armand.
| |
Poul-M Olsen (31-03-2004)
| Kommentar Fra : Poul-M Olsen |
Dato : 31-03-04 10:05 |
|
On Tue, 30 Mar 2004 05:36:45 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
snip
>Link:
> www.dmc-org.dk
>FAQ'en er at finde blandt "knapperne" i venstre side af skærmbilledet!
Læst.
Ikke dårlig læsning, men hvor står der noget for os med
Hydralik-kobling ?
Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' Snart på gaden igen
| |
Armand (31-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-03-04 15:34 |
|
Poul-M Olsen <skyrider19@hotmail.com> skrev i en
news:5b2l605m732qras67dqc39plqeinfqek1m@4ax.com...
> On Tue, 30 Mar 2004 05:36:45 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> snip
>
> >Link:
> > www.dmc-org.dk
> >FAQ'en er at finde blandt "knapperne" i venstre side af skærmbilledet!
> Læst.
> Ikke dårlig læsning, men hvor står der noget for os med
> Hydralik-kobling ?
Øh!?
Proceduren er helt den samme, og artiklen beskriver da heller ikke entydigt
kabeltrukket kobling. !!
--
Armand.
| |
Michal (31-03-2004)
| Kommentar Fra : Michal |
Dato : 31-03-04 10:52 |
|
In article <c4cjfc$1nnq$4@news.cybercity.dk>, Armand wrote:
[snip]
> På FAQ'en på DMC's hjemmeside er der en meget nøje beskrivelse deraf under
> emnet: "koblingfri gearskifte" (ja! Man kan endda skifte uden brug af
> koblingen ved forfinelse af denne teknik!)
Ved godt det her er om MC'er, men:
Det kan man også på min gamle Ford fra '88...
hvis den kører (triller) i tomgang, venter til motoromdrejninger er
passet ind til gear og hastighed, og så sætter kassen i gear, så behøver
man ikke bruge kobling... Har dog kun prøvet ved nedgearing :)
> 535'eren er en af de efterhånden mange Yamaha's med traktor gearkasse, så
> problemet kan ikke fjernes helt, men til gengæld forbedres gevaldigt igennem
> teknikken!!
>
> Link:
> www.dmc-org.dk
> FAQ'en er at finde blandt "knapperne" i venstre side af skærmbilledet!
Spændende læsning... det vil jeg osse ud at prøve :)
--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96
| |
Gert Bo thorgersen (03-04-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 03-04-04 01:11 |
|
Jeg har en BMW R100 med gearkasse fra vist 1977. Med den lever jeg med
klonket, men holdende for rødt tænker jeg altid på hvad mon billisterne ved
siden af tænker når de hører dette klonk når den sættes i gear før det
bliver grønt.
Hvis man ser i motorcykel bladenes testkørsel af BMWérne af R serien
startende i 1970 -> så bemærkes det altid at den klonker mere end de andre
motorcykler.
Olie mæssig har BMWén jo ellers den fordel at den kører med separat
gearkasse, altså for gearkasse olie; der er det jo bedst med fuldsyntetisk
olie.
Mvh. Gert Thorgersen
"Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk> wrote in message
news:c4calp$1eav$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
> Min 12 år gamle nyindkøbte virago 535 larmer ved gearskift - især i de
lave
> samt ved nedskift.
> Den giver et irriterende klonk.
> Cyklen har kun kørt 9.000 km.
> Koblingen virker ikke slap.
> Kan jeg gøre noget eller skal jeg leve med det ?
> Tak for hjælpen,
> Dan
>
>
| |
Armand (03-04-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-04-04 16:13 |
|
Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:c4l1ee$rla$2@news.loxinfo.co.th...
> Jeg har en BMW R100 med gearkasse fra vist 1977. Med den lever jeg med
> klonket, men holdende for rødt tænker jeg altid på hvad mon billisterne
ved
> siden af tænker når de hører dette klonk når den sættes i gear før det
> bliver grønt.
> Olie mæssig har BMWén jo ellers den fordel at den kører med separat
> gearkasse, altså for gearkasse olie; der er det jo bedst med fuldsyntetisk
> olie.
De moderne motorcyklers *KLONK* ligger begravet i koblingen der klistrer
sammen, og dét kan jo ikke være tilfældet med BMW'ens tørre
enkeltplade-kobling!
--
Armand.
| |
|
|