/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spørgsmål til min Honda CB400F
Fra : Thomas


Dato : 30-03-04 10:04

Hej

JA, nu har jeg fået skiftet min MZ'er ud med en Honda CB400F (bare til
sommer perioderne)

Har aldrig før kørt 4 takter og ikke med 4 kaburatore, så jeg har lidt
spørgsmål omkring motorgangen! Når Motoren er blevet rigtig varm (efter ca.
15km på motorvej) er det som om motoren er lige ved at dø ,når den holder i
tomgang og derefter for gas! Hvad kan det skyldes??

Kunne forstille mig at karburatorerne skal stilles og hvordan gør man det??


Mvh Thomas Andersen

Ps: Er der noget man skal være særlig opmærksom på ved lige netop denne
maskine??



 
 
jesper (30-03-2004)
Kommentar
Fra : jesper


Dato : 30-03-04 16:23

"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote in message news:<406937e1$0$136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hej
>
> JA, nu har jeg fået skiftet min MZ'er ud med en Honda CB400F (bare til
> sommer perioderne)
>
> Har aldrig før kørt 4 takter og ikke med 4 kaburatore, så jeg har lidt
> spørgsmål omkring motorgangen! Når Motoren er blevet rigtig varm (efter ca.
> 15km på motorvej) er det som om motoren er lige ved at dø ,når den holder i
> tomgang og derefter for gas! Hvad kan det skyldes??

Mit bud kunne være at den trænger til nye tændrør og et nyt
luftfilter...

> Kunne forstille mig at karburatorerne skal stilles og hvordan gør man det??

Det kan det også være. Men sådan nogen har jeg ikke så meget forstand
på...

> Ps: Er der noget man skal være særlig opmærksom på ved lige netop denne
> maskine??

Hold øje med olieforbrug. Når den begynder at bruge olie er det tid
til en motorrenorvering.

Jesper
CB400f + en anden MC

Thomas (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 30-03-04 19:23


>
> Mit bud kunne være at den trænger til nye tændrør og et nyt
> luftfilter...


Det er ikke luftfilteret for det ser stadig nyt ud! Men tændrørene havde jeg
ik lige tænk på, men det lyder MEGET sandsynligt!! Idag var det som om, at
når maskinen kørte hårdt (efter den var blevet varm) med høje omdrejninger,
blev motorgangen, efter lidt tid meget dårlig, og den mister en del af
trækket i motoren (ligesom når man er ved at løbe tør for benzin)!! kørte
jeg der imod med lave omdrejninger og blød acceleration, forsvandt det igen
efter noget tid!! og stadig har den problemer med at sætte igang når det
bliver grønt. Synes den skal ha rimelig meget gas, for ikke at gå ud i det
jeg sætter igang.

Kunne det ikke skyldes "slidte" tændrør, som "dør" når de bliver for varme,
eller??

Hvor køber man tændrør henne når det skal være billigst?? hvilke tændrør
bruger sådan en fætter i øvrigt??


> Hold øje med olieforbrug. Når den begynder at bruge olie er det tid
> til en motorrenorvering.

Uhha, hvad indebære sådan en standart motorrenovering?? og hvad vil det løbe
op i for stumper osv.??

Mvh Thomas






Squish (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 31-03-04 00:09

Thomas wrote:

> Hvor køber man tændrør henne når det skal være billigst?? hvilke tændrør
> bruger sådan en fætter i øvrigt??
>

Denso tændrør (x24ESR-U) og de kan købes hos Krogslund Autodele.

> Uhha, hvad indebære sådan en standart motorrenovering?? og hvad vil det løbe
> op i for stumper osv.??
>

En motorrenovering går ud på, at man skiller motoren ad og måler
spillerum, slør osv., og ud fra dette udskifter de nødvendige dele. Som
minimum skal man have et nyt pakningssæt, samt pakdåser.

Hvis motoren åbnes pga. stort olieforbrug (og den ikke drypper), drejer
det sig sandsynligvis om en opboring/honing + nye stempler og ringe.

Jeg har netop fået min boret op for 1566 kr. + 4 stempler komplet med
ringe og krydspinde til 1578 kr. Det kan dog være man kan nøjes med nye
stempelringe samt en honing. Men det kommer helt an på hvad man måler
sig frem til.

Af andre ting der kan være udtjente kan være: Krumtapslejer
(lejepanner), lejer til primær- og sekundæraksel (gearkasse) dvs. kugle-
og nålelejer, primærkæde; ventiler, ventilfjedre, (måske skal
ventilsæderne slibes), ventilstyr, knastaksel og vippearme (var pæne på
min efter +100K), knastkæde, knastkædestrammer; koblingsplader,
koblingsfjedre samt koblingsleje(r).

Da jeg renoverede min, havde den gået over 100K. Jeg skiftede alle lejer
og pakdåser, knastkæde + strammer samt koblingsplader og fjedre. Desuden
måtte jeg have et nyt (brugt) startergearhjul da det var revnet. Jeg
skiftede også en masse småting, såsom sien hvor den suger olien op af
bundkarret, diverse låseblik mm.

Men min primærkæde var fin. Ventilerne var tætte, så jeg kunne nøjes med
at justere disse! Karburatorerne fungerede også fint! Platinerne
blev heller ikke skiftet- satser på at investere i elektronisk tænding
til den engang..

At jeg så fejldisponerede mht. stempler/cylindre og gik ud fra at disse
kunne klare en sæson mere, på trods af at de lå på grænsen, er en anden
historie..

--
Squish
CB400F

Ivan Bartholin Niels~ (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 31-03-04 06:29

)
>
> Har aldrig før kørt 4 takter og ikke med 4 kaburatore, så jeg har lidt
> spørgsmål omkring motorgangen! Når Motoren er blevet rigtig varm (efter
ca.
> 15km på motorvej) er det som om motoren er lige ved at dø ,når den holder
i
> tomgang og derefter for gas! Hvad kan det skyldes??
>
> Kunne forstille mig at karburatorerne skal stilles og hvordan gør man
det??
>
>
> Mvh Thomas Andersen
>
> Ps: Er der noget man skal være særlig opmærksom på ved lige netop denne
> maskine??
>

>

Hej Thomas
Det kunne godt tyde på at den får for mager blanding. DVS for meget luft
eller for lidt benzin. Prøv først at checke for utætheder imellem
karburatorer og luftfilterkasse - det kan godt betyde en del. Ellers er det
vel noget med at efterse og rense dine karburatorer. Har du haft løsnet
bundskruerne i svømmerhusene for at tømme dem for vand m.v.

PS. Din næste investering bør nok være en reparationshåndbog. - du kan
eventuelt downloade Honda´s egen på engelsk fra
http://www.honda4fun.com/man_officina/man_officina.html

PPS. Held og lykke med dyret


--
Med venlig hilsen
Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1975



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste