Straf for kørsel uden
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 28-03-04 21:18

Hvad er straffen for at køre uden kørekort?

Jeg har hørt 5000 kroner, med halv pris hvis man er ved at tage det.

Hvis man er involveret i en ulykke - og får skylden - vil jeg antage at
prisen er bøden plus dækning af modparten.

Men hvad hvis man er involveret i ulykken, og det 100% er modpartens skyld?

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-03-04 21:40

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> prisen er bøden plus dækning af modparten.
>
> Men hvad hvis man er involveret i ulykken, og det 100% er modpartens

Tja, som min kørelærer sagde til dette gamle spørgsmål: "Du sku' jo ikke
have været der !".
Betydende at alt det der med at det er en formildende omstændighed at du er
ved at tage kortet egentligt ikke betyder så meget, da du jo ikke sku' have
været der - du har jo ikke kortet endnu, og altså ikke ret til at føre det
pågældende køretøj.
Altså starter du enhver sag i en meget svag situation. Og det er åbenbart
dig der skal bevise at ulykken ikke skyldtes din manglende færdighed.....det
er lidt af en ond cirkel, som du meget let kan tabe.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Anders Christensen

Dato : 29-03-04 00:05

Anders Vind Ebbesen wrote:
> [...]
> prisen er bøden plus dækning af modparten.
>
> Men hvad hvis man er involveret i ulykken, og det 100% er modpartens skyld?

Bøden er mig bekendt 5000 kroner første gang, 3000 hvis du er ved at
tage kortet.
Anden gang stiger bøden drastisk.
Læs evt mere om det på www.retsinfo.dk

Hvis du er involveret i et uheld kan jeg forestille mig at dit
forsikringsselskab vil stille sig gevaldigt på bagbenene hvis du får
skylden, hvad jo nok er ganske sandsynligt når du ikke er juridisk i
stand til at føre køretøjet.

Mon ikke også de vil kræve en evt erstatning de måtte skulle udbetale
til modparten tilbagebetalt af dig?

Du kan jo evt spørge forsikringsselskaberne hvad de siger til det? (ha
ha, den var god)

Kort sagt:
Lad hellere være med at "prøve lykken", det kan i yderste koncekvens
komme til at koste dig din indtægt resten af livet hvis du skulle komme
til at lave en skade du skal betale tilbage til forsikringsselskabet
(ansvarsforsikring dækker op til 16 mio. Kr ved tingskade, og 79 mio. Kr
ved personskade)

Mvh Anders

Fra : Sune

Dato : 29-03-04 00:50

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> Hvad er straffen for at køre uden kørekort?
>
> Jeg har hørt 5000 kroner, med halv pris hvis man er ved at tage det.

1. gang 5.000
2. gang 6.000
3. gang 7.500
4. gang 10.000
5. gang 7 dages hæfte

Citat : "Formildende omstændigheder : Ved bødens fastsættelse bør det anses
for en formildende omstændighed, at den sigtede har modtaget et ikke
uvæsentligt antal undervisningstimer, eller at den pågældende har erhvervet
kørekort til et andet motorkøretøj end det, som han eventuelt er fører af. "

Det nytter således ikke kun at have modtaget f.eks. lidt teori og 2
kørelektioner.

Hvis du har kørekort til bil og kører MC uden kørekort, får du 1. gang en
bøde på 3.000 kr.

(ref. rigsadvokaten)

> Hvis man er involveret i en ulykke - og får skylden - vil jeg antage at
> prisen er bøden plus dækning af modparten.

Det kommer an på omstændighederne. Bøden kan sagtens blive større, hvis du
er indblandet i et trafikuheld.

vh Sune

Fra : Jogster

Dato : 29-03-04 17:03

> 1. gang 5.000
> 2. gang 6.000
> 3. gang 7.500
> 4. gang 10.000
> 5. gang 7 dages hæfte

Er du sikker på det?? ved ikke om det er anderledes når det er med bil.. Men
en af vennerne blev snuppet.. og han fik den på 5000.... anden gang fik han
en mere på 10.000... Ifølge politiet blev den fordoblet hvergang + det
tidligere beløb....

Fra : Hekto

Dato : 29-03-04 17:10

In article <406848d1$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
_fjerndether_Jogster@mail.dk says...
> [...]
> en mere på 10.000... Ifølge politiet blev den fordoblet hvergang + det

Osse hvad jeg har hørt.
www.politi.dk ???
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Sune

Dato : 30-03-04 00:55

"Jogster" <_fjerndether_Jogster@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
han
> en mere på 10.000... Ifølge politiet blev den fordoblet hvergang + det

Jeg kender kun til Rigsadvokatens bødekatalog som kan ses her :
http://www.rigsadvokaten.dk/RA_medd/ra_medd_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

Se side 80-81 i PDF-filen.

Når bøden evt. kunne blive størrere kunne det måske skyldes, at der har
været skærpede omstændigheder så som hastighed, spiritus eller andet ( kun
et gæt ).

vh Sune

Fra : Jogster

Dato : 30-03-04 08:06

> Når bøden evt. kunne blive størrere kunne det måske skyldes, at der har
> været skærpede omstændigheder så som hastighed, spiritus eller andet ( kun
> et gæt ).

Det skal jeg så ikke kunne sige med 110% sikkerhed... Ifølge ham selv var
han hverken fuld og han kørte heller ikke for stærkt....