karburatorsprit (blanding)
Fra : Michal

Dato : 28-03-04 10:34

Nu har jeg liige læst den tråd om karburatorsprit, i håb om at der stod
noget om at blande det selv... men så man kunne købe det i silvan :)

Kan det prismæssigt betale sig at blande selv?

Og hvis det kan, kan nogen så fortælle mig hvormange dele sprit/andet
der skal blandes?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Richard

Dato : 28-03-04 10:57

Michal wrote:
> Nu har jeg liige læst den tråd om karburatorsprit, i håb om at der stod
> noget om at blande det selv... men så man kunne købe det i silvan :)

Blandingsforholdet står på flasken, og afhænger af type/fabrikat...

> Kan det prismæssigt betale sig at blande selv?

Måske men:

* Statoil sælger en lysegrøn karburatorsprit i ½l-flasker, som de siger
rækker til 50 l benzin. Prisen er vist 19,75 / ½l-flaske.

* Hydro-Texaco m.fl. sælger en rød karburatorsprit i 1l-flasker, der
angiveligt rækker til 30 l benzin svjh. Prisen er vist ca. 30,- kr for
en 1l-flaske.

Og hvordan der kan være så stor forskel i blandingsforholdet på to typer
karburatorsprit, har vi vist aldrig fået opklaret, når emnet har været
på tale herinde.

Har vi en kemiker med på linien idag

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-04 11:25

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev> Og hvordan der kan være så
stor forskel i blandingsforholdet på to typer
> karburatorsprit, har vi vist aldrig fået opklaret, når emnet har været
> på tale herinde.
>
> Har vi en kemiker med på linien idag

Nej, men vi havde købmandsregning i skolen....Tallene er så 50 og 60 liter,
pr. liter sprit, det kalder jeg da ret tæt, og kan vel kaldes en smagssag om
hvor meget der skal til?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Richard

Dato : 28-03-04 11:29

Preben Riis Sørensen wrote:

> Nej, men vi havde købmandsregning i skolen....Tallene er så 50 og 60 liter,
> pr. liter sprit, det kalder jeg da ret tæt, og kan vel kaldes en smagssag om
> hvor meget der skal til?

Købmand eller Lars L.? - Staoils angivelse for ½l modsvarer 100 l benzin
/ 1 l sprit...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-04 18:57

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev >
> Købmand eller Lars L.? - Staoils angivelse for ½l modsvarer 100 l benzin
> / 1 l sprit...

Ups, der var jeg lidt for hurtig. Det må være fordi man ser det man vil se.
Nemlig at uanset farven, skal der det samme i, hvis vi taler om ren
propylalkohol der som 100% sælges som karburatorsprit.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Michal

Dato : 28-03-04 11:33

In article <c467hj$s2h$1@sunsite.dk>, Richard wrote:

> Blandingsforholdet står på flasken, og afhænger af type/fabrikat...

Nu mente jeg at blande spritten selv ;)

> Måske men:
>
> * Statoil sælger en lysegrøn karburatorsprit i ½l-flasker, som de siger
> rækker til 50 l benzin. Prisen er vist 19,75 / ½l-flaske.

Det er da ikke til at dosere med min bitte tank :/

> * Hydro-Texaco m.fl. sælger en rød karburatorsprit i 1l-flasker, der
> angiveligt rækker til 30 l benzin svjh. Prisen er vist ca. 30,- kr for
> en 1l-flaske.

Og prisen steg vist osse lidt... 20kr til 50l, eller 30kr til 30l =)

Nogen som ved hvormeget den i Silvan koster? den lød fornuftig :)

> Og hvordan der kan være så stor forskel i blandingsforholdet på to typer
> karburatorsprit, har vi vist aldrig fået opklaret, når emnet har været
> på tale herinde.

Ja, det har jeg netop læst... Men der stod intet om at blande spritten
selv :D

> Har vi en kemiker med på linien idag

Naarhj, bare en som er alt for nysgerrig :D

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : MFO

Dato : 28-03-04 11:58

Michal wrote:

> stod >> noget om at blande det selv... men så man kunne købe det i
> silvan :)

> Nu mente jeg at blande spritten selv ;)

Hej
Du tager
60-80% Ethanol og blander med
20-40% Propanol
Michael

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-03-04 17:42

MFO skrev:

> Du tager
> 60-80% Ethanol og blander med
> 20-40% Propanol

....kan man bruge isopropylalkohol som kaburatorsprit?
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : MFO

Dato : 28-03-04 19:10

Hans Paulin wrote:

> ...kan man bruge isopropylalkohol som kaburatorsprit?

Hej!
Det er nok lidt efter hvad formålet er med karburatorspritten. Hvis
formålet er at hive en kop vand fra tank og svømmerhuse ud af systemet,
betyder det (efter min erfaring) ikke så meget hvad man bruger. Hvis
motoren har problemer med karburatoris, er sprittypen og mængden af
vand i karburatorspritten af større betydning bl.a. med hensyn til
doseringen.
Michael
Kawa Z650

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-03-04 19:53

MFO skrev:

> [...]
> formålet er at hive en kop vand fra tank og svømmerhuse ud af
> systemet, betyder det (efter min erfaring) ikke så meget hvad man

....fint nok; det var dét, jeg ville bruge det til - sådan rent
profylaktisk :D

> Hvis motoren har problemer med karburatoris,

....kører ik gerne ved dé temperaturer :(((

> er sprittypen og
> mængden af vand i karburatorspritten af større betydning bl.a. med
> hensyn til doseringen.

Takker!

Fra : Armand

Dato : 28-03-04 22:01

MFO <mfro61@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:406714fe$0$11568$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Det er nok lidt efter hvad formålet er med karburatorspritten. Hvis
> formålet er at hive en kop vand fra tank og svømmerhuse ud af systemet,
> betyder det (efter min erfaring) ikke så meget hvad man bruger.

Nu husker jeg ikke de kemiske betegnelser; men alm. hus/vindues -sprit må
ikke bruges p.g.a. aggresivitet overfor gummi!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-03-04 17:28

Armand skrev:

> Nu husker jeg ikke de kemiske betegnelser; men alm. hus/vindues
> -sprit må ikke bruges p.g.a. aggresivitet overfor gummi!

....ups ups - nu har jeg hældt en kop isopropylalkohol i vraget (altså ik
mig selv)...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-03-04 17:38

> ...ups ups - nu har jeg hældt en kop isopropylalkohol i vraget (altså
> ik mig selv)...

Nu ved jeg ikke lige med vinduessprit, men husholdningssprit er mig
bekendt blot denatureret ethanol og ikke isopropanol. Der står ikke lige
noget på den flaske karburatorsprit jeg har stående nu, men jeg mener at
der stod (omkring 98%) isopropylalkohol på den sidste jeg havde. De
sidste % er sikkert farvestof.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-03-04 17:54

Martin Sørensen skrev:

> [...]
> mener at der stod (omkring 98%) isopropylalkohol på den sidste jeg
> havde. De sidste % er sikkert farvestof.

....nå, så ka det da være, at gummiet ikke bliver mørt mellem benene på
mig...

Fra : Ole Baun

Dato : 28-03-04 11:58

"Michal" skrev i en meddelelse news:c469li$9pj$1@sunsite.dk...
> [...]

- snip -

> Nogen som ved hvormeget den i Silvan koster? den lød fornuftig :)

Jeg købte én 2,5 l dunk den anden dag for kr. 38,-
(blandingsforholdet er iøvrigt 1 l til 30 l benzin),
normalprisen i Silvan vist er kr. 50,-
De 2,5 l erstatter jo den tilsvarende mængde benzin som vel ville koste kr.
20,- (2,5 l x 8 kr.).
Og da min CB500 kører 20 km/l så kan jeg køre 1500 km på den dunk sprit.
(2,5 l x 30 x 20 km/l)
Det giver umiddelbart en ekstra udgift på 18 kr. (38 - 20) pr. 1500 km.
Eller 1,2 øre pr. km ekstra, (18 kr : 1500 km); - men så behøver jeg heller
ikke spekulere på om der skulle være vand i benzinen

Ole Baun
CB500, ´96, 125 kkm (med karburatorsprit i benzinen til det bliver forår)

Fra : Richard

Dato : 28-03-04 12:30

Ole Baun wrote:

> Jeg købte én 2,5 l dunk den anden dag for kr. 38,-
> (blandingsforholdet er iøvrigt 1 l til 30 l benzin),

Hm, så er Statoils jo alligevel billigere - hvis man tør tro på, at den
virkelig rækker 3,3333333 gange længere end den røde

Fra : Ole Baun

Dato : 28-03-04 13:06

"Richard" skrev i en meddelelse news:c46d05$747$2@sunsite.dk...

> Hm, så er Statoils jo alligevel billigere - hvis man tør tro på, at den
> virkelig rækker 3,3333333 gange længere end den røde

Næh.
Ikke i mit tilfælde i hvert fald.
Jeg regnede lidt tidligere i tråden mig frem til at de 2,5 l karburatorsprit
fra Silvan, der i mit tilfælde rækker til 1.500 km, kostede mig 18 kr., (kr.
38,- minus 2,5 l x 8 kr. i benzin som det erstatter).
Hvis jeg køber Statoils, (der åbentbart er mere koncentreret), vil jeg for
at nå de samme 1.500 km, skulle købe 1,5 flaske a kr. 19,75 = kr. 29,63.
(1.500 km : 20 km/l = 75 : 50 = 1,5 flaske).
Disse 1,5 flaske erstatter imidlertid kun 0,75 l (1,5 x 0,5 l). 0,75 l
benzin koster 6 kr. (0,75 x 8).
Statoils karburatorsprit koster mig kr. 23,63 (29,63 minus 6,-).
Silvans karburatorsprit koster mig kr. 18,-.

Men OK, man skal jo nok køre langt før de kr. 5,63 pr. 1.500 km kan mærkes.

Ole Baun

Fra : Richard

Dato : 28-03-04 14:55

Ole Baun wrote:
> Statoils karburatorsprit koster mig kr. 23,63 (29,63 minus 6,-).
> Silvans karburatorsprit koster mig kr. 18,-.

Du har naturligvis ret i den opstilling, det var den rene
sprit/benzin-pris, jeg regnede...

> Men OK, man skal jo nok køre langt før de kr. 5,63 pr. 1.500 km kan mærkes.

Og så er en halvliterflaske jo noget mere handy at have med på mc, under
jakken eller hvor den nu går

Fra : Michal

Dato : 31-03-04 11:22

In article <c46lgl$l15$1@sunsite.dk>, Richard wrote:

> Du har naturligvis ret i den opstilling, det var den rene
> sprit/benzin-pris, jeg regnede...

> Og så er en halvliterflaske jo noget mere handy at have med på mc, under
> jakken eller hvor den nu går

Problemet er så dosering... med en tank som kun ca. kan holde 7-8 er det
lidt lettere at dosere i store mængder med lidt unøjagtighed end små
mængder med stor unøjagtighed... men tror nu ikke det gør noget i
længden :)

Glimrende udregninger forresten... Jeg tror jeg tøffer ned og køber
sådan en i Silvan :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Richard

Dato : 28-03-04 12:27

Michal wrote:

> Nu mente jeg at blande spritten selv ;)

Nå ja - kan du få grundsubstansen til en rimelig penge...

> Det er da ikke til at dosere med min bitte tank :/

....i så åbenlyst små portioner - altså, det er jo ikke nogen eksakt
videnskab det her, du skal bare hælde en passende portion i tanken,
inden du tanker benzin. Og evt. toppe tanken op, når du er kommet hjem
(for du tanker vel også altid på vejen hjem fra køreturen for ikke at
sætte en mc med halvfuld tank til side, så der rigtig kan dannes
kondens. Eller hur .-)

Fra : Armand

Dato : 28-03-04 16:55

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c46cqm$747$1@sunsite.dk...

> Nå ja - kan du få grundsubstansen til en rimelig penge...

- - - p.g.a. storkøb!
Hvis man istedet storindkøber (á en 40 liters tønde) færdigproduktet vil det
vel udgøre den samme besparelse :-/

Jeg vil anbefale at man opsporer de lokale tankstationer der sælger
sprinklervædske og karbunadesprit på litermål fra en 50liters dunk, og
derved sparer omkring det halve!

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 29-03-04 09:55

Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> writes:

> Det er da ikke til at dosere med min bitte tank :/

Tjah, jeg holder mig til ½l flaskerne og bruger sådan cirka en halv pr
optankning. Så passer det sådan nogenlunde. Eller... Det er så når jeg
lige husker det. Jeg er egentlig heller ikke synderligt plaget af vand
i tanken når det kommer til stykket.

Oh, nevermind

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Hekto

Dato : 28-03-04 14:17

In article <c467hj$s2h$1@sunsite.dk>, richardpunktumpade@mail.dk
says...

> [...]
>
> * Hydro-Texaco m.fl. sælger en rød karburatorsprit i 1l-flasker, der
> angiveligt rækker til 30 l benzin svjh. Prisen er vist ca. 30,- kr for

De blander jo nok ikke vand i det!! =
Jeg tror bare, at det er et udslag for alm. fup!
'Koncentreret' kaburatorsprit, der koster det dobbelte, og så tilsættes
i mindre mængde!!! .....Hmmmmmmmmmmmmmmmm.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk

Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Richard

Dato : 28-03-04 14:57

Hekto wrote:

> 'Koncentreret' kaburatorsprit, der koster det dobbelte, og så tilsættes
> i mindre mængde!!! .....Hmmmmmmmmmmmmmmmm.

Hej Hekto,

Ja hvis ikke det var fordi, at det "fup" kun koster 1/3 så meget målt i
blandingsforhold...