3 blinklyspærer sprunget på en uge?
Fra : Berthil Forrest

Dato : 27-03-04 18:25

Hej NG

Kan der være en teknisk årsag til dette, eller er det bare 'bad luck'?
Blinklysne blinker meget hurtigt....

Tak og mvh
Berthil
-med løfte venstre

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-04 18:44

> Kan der være en teknisk årsag til dette, eller er det bare 'bad luck'?

Kan være pga. dårlige forbindelser. Jeg har været ude for at en knækket
ledning til min bagbremsekontakt konstant tog sikringen. En ny sikring
kunne maks. holde 10 min., og det var ikke fordi den kortsluttede til
noget andet, f.eks. stel. Ledningen var nemlig knækket inden i
isoleringen og der var ikke blottet noget af lederen. Jeg klippede et
lille stykke af, og monterede et nyt stik og siden har det virket som
det skulle.

Få hellere renset samtlige stik.

Det kan også være pga. for høj spænding, men så vil det også gå ud over
de andre pærer på cyklen. En for høj spænding kan opstå hvis
laderegulatoren er defekt. I service håndbogen står det fint beskrevet
hvordan spændingen tjekkes, og hvilke intervaller den skal ligge imellem
ved forskellige omdrejninger.

> Blinklysne blinker meget hurtigt....

Ja, hvis du mister det ene blinklys, så vil det andet normalt blinke
dobbelt så hurtigt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Berthil Forrest

Dato : 27-03-04 18:53

> [...]
> laderegulatoren er defekt. I service håndbogen står det fint beskrevet
> hvordan spændingen tjekkes, og hvilke intervaller den skal ligge imellem

Tak for svaret
Er det afsnit 6.13-6.14 i servicehåndbogen jeg skal bruge (overskriften er
'Voltage Regulator')? Jeg har sgu ikke en ubendelig trang til at brænde
tændingsanlægget af
Tak og mvh Berthil

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-04 19:40

> Tak for svaret
> Er det afsnit 6.13-6.14 i servicehåndbogen jeg skal bruge
> (overskriften er 'Voltage Regulator')?

Jeps, det er det. Der beskrives hvordan du måler hhv. den spænding den
lader med (V1) og den spænding den 'smider væk' (V2). V2 er ikke så
interessant, for hvis generatoren er i orden, så følger V2 automatisk ud
fra V1. V1 kan du f.eks. måle på batteripolerne. Spændingen skal nå
maks. spænding ved ca. 2000rpm og ligge på 14.5V +/- 0.3V som det ses på
figuren på side 6-14. Den må ikke stige yderligere hvis du gasser mere
op. Husk at slukke for lys osv. før du måler, da det godt kan ændre lidt
på resultatet.

Du kan også lave en hurtig test ved blot at kigge på forlygtens lys. De
må gerne lyse lidt op når der gives gas, men over 2000 rpm skal de ikke
lyse kraftigere. Så er der noget galt. Det kan dog ikke erstatte en
egentlig måling som er helt objektiv.

> Jeg har sgu ikke en ubendelig
> trang til at brænde tændingsanlægget af

Sidst jeg tjekkede, kostede en ny original tændingsboks ca. 3500,-, og
den kan ikke fås uoriginalt.
De er heller ikke altid nemme at finde brugt, så det gælder om at passe
på den man har.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 27-03-04 20:07

In article <c44dch$bkc$1@news.cybercity.dk>,
FJERN_DETTEberthil@vip.cybercity.dk says...
> Kan der være en teknisk årsag til dette, eller er det bare 'bad luck'?
> Blinklysne blinker meget hurtigt....

Død laderegulator!!!!!!
Mål ladespæningen med lidt omdrejninger på. Den skal være ca. 14,2V og
ikke mere!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-04 20:10

> Død laderegulator!!!!!!
> Mål ladespæningen med lidt omdrejninger på. Den skal være ca. 14,2V og
> ikke mere!

Iflg. værkstedshåndbogen så skal den ligge mellem 14,2 V og 14,8 V over
2000 rpm., så jo, den må godt komme over 14,2 V.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-03-04 20:54

On Sat, 27 Mar 2004 18:24:32 +0100, "Berthil Forrest"
<FJERN_DETTEberthil@vip.cybercity.dk> wrote:

Hmmmmm!

>Kan der være en teknisk årsag til dette, eller er det bare 'bad luck'?
>Blinklysne blinker meget hurtigt....

Det kan naturligvis være spændingen fra ladesystemet der er for høj,
men der kan også være en anden, og naturlig, forklaring på at
blinklyspærene springer oftere end andre lysgivere.
Hver hang en pære tændes fra "kold" tilstand er startstrømmen i
glødetråden meget høj.
Med stigende temperatur stiger modstanden, og strømmen faldet til den
steder sig til hvile på den nominelle værdi.
En blinklyspære udsættes i princippet for et antal "koldstarter" hver
gang blinklyset aktiveres, hvilket er en forøget belastning der er
medvirkende til at forkorte pærens liv.
Det sammen med vibrationer kan sagtens kan være årsagen til de mange
pæreskift.
Det ideelle ville faktisk være at pærene var forspændt en smule i
"blinkpauserne", således at de er forvarmede.

Det udelukker naturligvis ikke at ladesystemet kan være defekt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-04 22:19

> [...]
> Det ideelle ville faktisk være at pærene var forspændt en smule i
> "blinkpauserne", således at de er forvarmede.

Det lyder da stadig underligt at det ligefrem kan sprænge tre pærer
inden for et par dage. Jeg købte min Seca for over 2½ år siden, og jeg
kører da stadig med de samme 4 blinkpærer som der sad på cyklen da jeg
købte den. Der er kun én pære der er sprunget på den, mens jeg har haft
den, og det er lyset i speedometret.

Det tyder mest af alt på at der må være noget galt med det elektriske et
eller andet sted, så det er vel blot at kontrollere det hele fra en ende
af.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-03-04 22:31

On Sat, 27 Mar 2004 22:19:25 +0100, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

Hej Martin

>Det tyder mest af alt på at der må være noget galt med det elektriske et
>eller andet sted, så det er vel blot at kontrollere det hele fra en ende
>af.

Læg venligst mærke til at jeg udtrykkeligt skrev at min forklaring
ikke udelukker fejl i det elektriske system (laderegulering).

Blot, at det er meget naturligt at blinklyspærer ikke har samme
levetid som andre lysgivere hvor der er konstant spænding på.

Hvis du bemærker det, så ryger langt de fleste pærer i husholdningen
også når du tænder for dem.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-04 22:35

> [...]
> Blot, at det er meget naturligt at blinklyspærer ikke har samme
> levetid som andre lysgivere hvor der er konstant spænding på.

Det er rigtigt, men det kan nok bare ikke forklare dette problem. I så
fald må det være ret enestående..

Men ok, hvis alle pærerne er blevet skiftet samtidigt af en eller anden
årsag, så kan det ske at de dør samtidigt. Min far var på et tidspunkt
ude for at en forpære i bilen var gået. Det sker jo, men inden han havde
fået den skiftet, røg den anden pære også (samme dag). De to pærer var
lige gamle og havde åbenbart den samme levetid. Det har nok ikke været
en elektrisk fejl, for de to nye pærer holdte fint.

> Hvis du bemærker det, så ryger langt de fleste pærer i husholdningen
> også når du tænder for dem.

Ved det godt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Magne Vingsand

Dato : 28-03-04 11:46

Steen Gruby wrote:
> [...]
> pæreskift.
> Det udelukker naturligvis ikke at ladesystemet kan være defekt.

Om x antall kaldstarter skal være årsaken, ville det også gjelde for bil.
Kan ikke huske når jeg sist skiftet blinklyspære på en bil... Men på mc
skifter jeg de fleste pærer ganske ofte, så jeg tror vibrering og støt
kombinert med dårlige kontakter innimellom sliter mest på pærene.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-03-04 11:28

Mål straks spændingen. Hvis den er for høj, risikere du at "koge" dit
batteri, og dermed kommer der batterisyre ud over MC'en
(taler af erfaring)

Hvis den er for høj, så er Schnabel i KBH nok din ven...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.