/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spørgsmål fra en (snart) nybegynder
Fra : Anders Bang


Dato : 27-03-04 17:24

Hej,

Jeg er 29 år og har haft kørekort til bil siden jeg var 18 - men har ikke
optjent noget anciennitet hos forsikringsselskaberne, da jeg ikke selv har
ejet en bil.
Nu er jeg kommet på den fremragende ide, at jeg gerne vil have en MC, men da
jeg så at sige er helt blank på området, så har jeg lige et par spørgsmål i
den forbinldese:

1. Når jeg nu engang har fået suppleret mit bil-kørekort med et til
motorcykel, er der så nogle begrænsninger de første år (skal jeg "optjene"
noget erfaring for at kunne få lov at køre motorcykler af en hvis størrelse
eller lign.)? Hvad skal man regne med i forsikringsudgifter, når man er
grøn?

2. Så vidt jeg kan læse mig til her i gruppen, så anbefales det nybegyndere
som mig selv at investere i en brugt MC uden kåbe for at holde udgifterne
til reperationer nede i forbindelse med de første "indledende øvelser". Er
der nogle MC'ere, der typisk er gode begynder-cykler? (Har ellers set mig
lidt varm på en Ducati 800 SS, men har ikke den fjerneste ide om, hvordan
den passer til en nybegynder som mig - andet end Ducati vist skulle have ry
for at være nemme at køre, men dyre...)

3. Hvis jeg skal købe en brugt MC, er der så nogle, der ligger inde med
nogle link til hjemmesider med gode råd til, hvad man skal kigge efter?

Jeg hører selvfølgelig også gerne jeres råd om andre emner end ovenstående.


--
Anders Bang

To reply to author, please remove the part "remove-this" from the e-mail
address!



 
 
Jacob Bunk Nielsen (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 27-03-04 17:30

"Anders Bang" <anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> writes:

> Nu er jeg kommet på den fremragende ide, at jeg gerne vil have en MC, men da
> jeg så at sige er helt blank på området, så har jeg lige et par spørgsmål i
> den forbinldese:

God idé

> 1. Når jeg nu engang har fået suppleret mit bil-kørekort med et til
> motorcykel, er der så nogle begrænsninger de første år (skal jeg "optjene"
> noget erfaring for at kunne få lov at køre motorcykler af en hvis størrelse
> eller lign.)? Hvad skal man regne med i forsikringsudgifter, når man er
> grøn?

Hvis du bare tager det store kørekort med det samme, så må du køre på
det hele. Den eneste gode grund jeg kan komme på for at tage det lille
kort er at du ikke skulle kunne håndtere de store motorcykler til
køreprøven. Det var der en kvinde på mit køreskolehold der ikke kunne,
så hun nøjedes med det lille kort. Hun må så køre store motorcykler
efter 2 år.

Forsikringspræmien afhænger helt af hvad du køber og om du vil have
kaskoforsikring, eller vil nøjes med ansvarsforsikring. Ring rundt til
forsikringsselskaberne og hør ad før du køber en eller anden raket.

> 2. Så vidt jeg kan læse mig til her i gruppen, så anbefales det nybegyndere
> som mig selv at investere i en brugt MC uden kåbe for at holde udgifterne
> til reperationer nede i forbindelse med de første "indledende øvelser". Er
> der nogle MC'ere, der typisk er gode begynder-cykler?

Suzuki GS500, Honda CB500, Kawasaki GPZ500 er alle relativt letkørte,
og har rigeligt med kræfter til hvad du kan køre sikkert det første
års tid.

Jeg startede selv på en Suzuki Bandit 600, men det er først efter jeg
har kørt et år at jeg for alvor udnytter de kræfter der ligger i den.
Den er også stadig rigeligt hurtig til hvad der er godt for mit
helbred. De andre modeller jeg har nævnt ovenfor er alle lettere og
har lavere sædehøjde, så de er lidt lettere at håndtere for en
nybegynder.

> (Har ellers set mig lidt varm på en Ducati 800 SS, men har ikke den
> fjerneste ide om, hvordan den passer til en nybegynder som mig -
> andet end Ducati vist skulle have ry for at være nemme at køre, men
> dyre...)

Start du lige med at ringe til dit forsikringsselskab og hør hvad de
skal have for at forsikre den, og tænk dig så om igen

> 3. Hvis jeg skal købe en brugt MC, er der så nogle, der ligger inde med
> nogle link til hjemmesider med gode råd til, hvad man skal kigge efter?

Jens Jacob Bager Jensen har flere gange postet en god vejledning her i
gruppen. Find den på <http://groups.google.com/>.

> Jeg hører selvfølgelig også gerne jeres råd om andre emner end ovenstående.

Husk også at have penge til overs til noget fornuftigt tøj og en god
hjelm. Det løber hurtigt op.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Kenn H. Jensen (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 27-03-04 19:13

"Anders Bang" skrev i meddelelsen
news:4065aa8d$0$309$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> 1. Når jeg nu engang har fået suppleret mit bil-kørekort med et til
> motorcykel, er der så nogle begrænsninger de første år (skal jeg "optjene"
> noget erfaring for at kunne få lov at køre motorcykler af en hvis
størrelse
> eller lign.)? Hvad skal man regne med i forsikringsudgifter, når man er
> grøn?

Reglerne for kørekort er således at 18-20 årige kun ka tage lille kørekort,
hvor du må køre mc med op til 34 HK. Det lille kørekort konventeres
automatisk til stort mc kørekort efter 2 år. Er man 21 eller derover vælger
man selv om man vil tage stort eller lille kørekort. Årsagen til at nogle
vælger det lille alligevel, kan bl.a. skyldes manglende evne til at
manøvrere den lidt tungere/større mc, og det er typisk 1000,- billigere.

Forsikringsudgifter er næsten umuligt at spå om, men når du har udset dig et
par modeller bør du ringe rundt til de forskellige selskaber for at høre
priser. Der er link m.v. til flere af selskaberne på
http://www.forsikringsluppen.dk/ListCompanies, ellers tjek tlf. bogen.
Prisen vil typisk være meget forskellig fra selskab til selskab.

Som nybegynder kan det være en fordel at vælge en maskine hvor du kun
behøver ansvarsforsikring de første par år, da det måske vil blive meget
dyrt med en kasko forsikring. Kasko forsikringen vil typisk blive endnu
dyrere hvis man vælger en mc med kåbe.


> 2. Så vidt jeg kan læse mig til her i gruppen, så anbefales det
nybegyndere
> som mig selv at investere i en brugt MC uden kåbe for at holde udgifterne
> til reperationer nede i forbindelse med de første "indledende øvelser". Er
> der nogle MC'ere, der typisk er gode begynder-cykler? (Har ellers set mig
> lidt varm på en Ducati 800 SS, men har ikke den fjerneste ide om, hvordan
> den passer til en nybegynder som mig - andet end Ducati vist skulle have
ry
> for at være nemme at køre, men dyre...)

Start med at høre på forsikringspræmie for en Ducati 800 SS. Når du har
gjort dette vil du højst sansynligt kigge efter noget andet som start mc

På en kåbe MC kan en ellers "ubetydelig" parkerings skade hurtigt blive dyr.
Derfor bliver det ofte anbefalet nybegyndere at starte på en mc uden kåbe.
Som skrevet ovenfor vil det også betyde en højere forsikringspræmie.

Den ideele start mc for dig afhænger af mange ting. Først skal du se på
økonomien, hvor meget har du råd til at bruge på mc? Som gode begynder mc
kan bl.a. nævnes Suzuki GS500, Honda CB500, Yamaha XJ600 s/n diversion, Er
man til V2 kan en Suzuki SV650 /s også være et godt bud, og den har også et
fornuftigt kraftoverskud.

> 3. Hvis jeg skal købe en brugt MC, er der så nogle, der ligger inde med
> nogle link til hjemmesider med gode råd til, hvad man skal kigge efter?

Her vil jeg henvise til et af Jens Jacob Bager Jensens tidligere indlæg. Han
har lavet en god tjekliste.
http://www.google.dk/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=4pa8c.38%24fb7.7@news.get2net.dk&lr=&hl=da


> Jeg hører selvfølgelig også gerne jeres råd om andre emner end
ovenstående.
Håber su kunne bruge det


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271



anders majland (27-03-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 27-03-04 23:42

> Jeg hører selvfølgelig også gerne jeres råd om andre emner end
> ovenstående.

Start med at tage kortet. Det bliver du godtnok ikke en erfaren
motorcyklist af men det giver da nogle timer på ryggen af en motorcykel
og dig en bedre ide til hvad din første motorcykel skal være.

Og uden ancienitet er en kasko _dyr_ ligegyldigt hvilken maskine du
vælger. Mange steder ser de med lidt mildere øjne når man f.eks runder
de 30. Så med mindre mc'en skal stå og glimte i solen foran stamcafeen
så glem ducatien for en stund og kig efter en der ikke er dyrere end du
tør undvære kaskoen (Prisen er individuel og vel også nået styret af
risikoen for tyveri - Fair.dk er vist bladnt de få der tilbyder en
ansvar+tyveriforsikring)

Men ring til en køreskole på mandag og kom igang - Jeg var også
"halvgammel" inden jeg fik det A stemplet i mit kørekort

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Kenn H. Jensen (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 28-03-04 00:52

"anders majland" skrev i meddelelsen news:c4500h$eg3$1@sunsite.dk...

> Start med at tage kortet. Det bliver du godtnok ikke en erfaren
> motorcyklist af men det giver da nogle timer på ryggen af en motorcykel
> og dig en bedre ide til hvad din første motorcykel skal være.


Kloge ord Anders.
Køreskolernes mcer er typisk gode begynder mcer. Anders Bang (oprindelig
spørger) er også næsten nødt til at prøve de enkelte modeller inden han
køber, så risikerer han ikke at stå med en model han max kan sidde på i ½ t.
ad gangen. Det vil jo kræve kortet først for at prøve dem


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271




D@n Dethlefsen (28-03-2004)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 28-03-04 00:21

Anders Bang wrote:
> Hej,
>
> Jeg er 29 år og har haft kørekort til bil siden jeg var 18 - men har
> ikke optjent noget anciennitet hos forsikringsselskaberne, da jeg
> ikke selv har ejet en bil.
> Nu er jeg kommet på den fremragende ide, at jeg gerne vil have en MC,
> men da jeg så at sige er helt blank på området, så har jeg lige et
> par spørgsmål i den forbinldese:

Bedre sent end aldrig, så bare se at komme igang med at tage MC-kortet, det
vil du ikke fortryde

>
> 1. Når jeg nu engang har fået suppleret mit bil-kørekort med et til
> motorcykel, er der så nogle begrænsninger de første år (skal jeg
> "optjene" noget erfaring for at kunne få lov at køre motorcykler af
> en hvis størrelse eller lign.)? Hvad skal man regne med i
> forsikringsudgifter, når man er grøn?
>
Se at komme til telefonen, og ring rundt til de forskellige selskaber, med
forespørgelser på et par modeller i forskellige pris/kubik klasser.

> 2. Så vidt jeg kan læse mig til her i gruppen, så anbefales det
> nybegyndere som mig selv at investere i en brugt MC uden kåbe for at
> holde udgifterne til reperationer nede i forbindelse med de første
> "indledende øvelser". Er der nogle MC'ere, der typisk er gode
> begynder-cykler? (Har ellers set mig lidt varm på en Ducati 800 SS,
> men har ikke den fjerneste ide om, hvordan den passer til en
> nybegynder som mig - andet end Ducati vist skulle have ry for at være
> nemme at køre, men dyre...)

Hvis du har set dig varm på en Ducati, er det selvfølgelig sådan en du skal
have, men måske var en brugt 600/750SS også en mulighed, eller måske en
Monster der fåes i mange kubik størelser 600/620/750/800/900/1000 så vidt
jeg husker.

Held & lykke med projektet

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





Armand (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-03-04 16:50


D@n Dethlefsen <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40660c57$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > 2. Så vidt jeg kan læse mig til her i gruppen, så anbefales det
> > nybegyndere som mig selv at investere i en brugt MC uden kåbe for at
> > holde udgifterne til reperationer nede i forbindelse med de første
> > "indledende øvelser". Er der nogle MC'ere, der typisk er gode
> > begynder-cykler? (Har ellers set mig lidt varm på en Ducati 800 SS,
> > men har ikke den fjerneste ide om, hvordan den passer til en
> > nybegynder som mig - andet end Ducati vist skulle have ry for at være
> > nemme at køre, men dyre...)
>
> Hvis du har set dig varm på en Ducati, er det selvfølgelig sådan en du
> skal have, men måske var en brugt 600/750SS også en mulighed, eller måske
en
> Monster der fåes i mange kubik størelser 600/620/750/800/900/1000 så vidt
> jeg husker.

Vi kan alle kigge langt efter f.eks. en Ferrari i trafikken; men det er ikke
sikkert at man, p.g.a. komforten (qua lave dæk og stramme fjedre) og de
kontante køreegenskaber, gad køre mange dage på arbejde i én :-/
På samme måde vil jeg mistro din benovelse af den flotte Ducati-SS for at
kunne skuffe dig når du kommer på nakken af én: Styrets højde gør
kørestillingen ulidelig lav, derved at håndleddene vil smerte inden du når
til nabobyen p.g.a. den vægt man lægger i styret. På samme måde sidder man
også upraktisk (for nakken) foroverbøjet så man ikke er i stand til at kunne
kigge sig bagud over skulderen, ligesom at den samlede kørestilling medfører
en behersket styrke i dine fødders kontakt med underklaget, samt hænders
træk i styret, ved stop og rangering!
Nuvel, Ducati'er, og alle andre supersportslige modeller, er ikke umulige at
køre; men jeg vil absolut ikke råde dig til at købe dig en i blind
forelskelse over udseendet, ligesom at det vil være en klar fordel at have
en vis rutine inden at man skal tumle den uhandige sportsmotorcykel :-|

Hvis du vil(!) have dig en Ducati (alene navnet er jo også en del af
karisma'en), så er "Monster" modellerne (hár du overhovedet lagt mærke til
dém?) et fornuftigt alternativ! Monster-designet kan måske være en kamel at
sluge for nogle, men de er absolut lige så velkørende, dog med en helt
anderledes klassisk opret kørestilling, som gør motorcyklen uhyre let at
tumle!
Og så er Monsteren jo en af de billige (kåbeløse) at lave begynder-tilt's
med :-|

Som Newbie var det måske værd ikke at sætte sig økonomisk så hårdt i det
første ejerskab (både anskaffelse og forsikring af Ducati'er koster $$) -
Den almindelige metervare er ganske fornuftige køretøjer som er til at komme
af med igen når man efter en sæson eller to har bevæget sig bedre ind på
mc-branchen og udpeget sig sin drømmecykel (som sagtens stadig kan være
800SS!)!
I den forbindelse vil jeg anbefale at købe et brugt eksemplar af den
Ducati-lignende Suzuki SV 650 (á Monstererens kåbeløse design :-/ ) eller
SV650S (med kåbe omkring styr/lygte og tankens forende): Det er en
velkørende motorcykel der forskrækkende nok yder omtrent det samme som
800SS, og som har vist sig at bevare prislejet forrygende. Derved vil du ved
kommende modelskifte indenfor et par sæson'er formodentlig kunne begrænse
afskrivningen til at være helt ned på 5.000,- kr!

--
Armand.
(der engang havde carte blanche til brug af en Ducati 748, men som han kun
benyttede sig af én gang, og dér vendte om ved ankomstan til nabo-byen p.g.a
trætte håndled, og sidenhen lånte en 750SS til at deltage i en D.F.M.-tur
nedover Sydfyn og
hjem, hvilket udviklede sig til en ulidelighed for håndleddene)





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste