D@n Dethlefsen <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40660c57$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > 2. Så vidt jeg kan læse mig til her i gruppen, så anbefales det
> > nybegyndere som mig selv at investere i en brugt MC uden kåbe for at
> > holde udgifterne til reperationer nede i forbindelse med de første
> > "indledende øvelser". Er der nogle MC'ere, der typisk er gode
> > begynder-cykler? (Har ellers set mig lidt varm på en Ducati 800 SS,
> > men har ikke den fjerneste ide om, hvordan den passer til en
> > nybegynder som mig - andet end Ducati vist skulle have ry for at være
> > nemme at køre, men dyre...)
>
> Hvis du har set dig varm på en Ducati, er det selvfølgelig sådan en du
> skal have, men måske var en brugt 600/750SS også en mulighed, eller måske
en
> Monster der fåes i mange kubik størelser 600/620/750/800/900/1000 så vidt
> jeg husker.
Vi kan alle kigge langt efter f.eks. en Ferrari i trafikken; men det er ikke
sikkert at man, p.g.a. komforten (qua lave dæk og stramme fjedre) og de
kontante køreegenskaber, gad køre mange dage på arbejde i én :-/
På samme måde vil jeg mistro din benovelse af den flotte Ducati-SS for at
kunne skuffe dig når du kommer på nakken af én: Styrets højde gør
kørestillingen ulidelig lav, derved at håndleddene vil smerte inden du når
til nabobyen p.g.a. den vægt man lægger i styret. På samme måde sidder man
også upraktisk (for nakken) foroverbøjet så man ikke er i stand til at kunne
kigge sig bagud over skulderen, ligesom at den samlede kørestilling medfører
en behersket styrke i dine fødders kontakt med underklaget, samt hænders
træk i styret, ved stop og rangering!
Nuvel, Ducati'er, og alle andre supersportslige modeller, er ikke umulige at
køre; men jeg vil absolut ikke råde dig til at købe dig en i blind
forelskelse over udseendet, ligesom at det vil være en klar fordel at have
en vis rutine inden at man skal tumle den uhandige sportsmotorcykel :-|
Hvis du vil(!) have dig en Ducati (alene navnet er jo også en del af
karisma'en), så er "Monster" modellerne (hár du overhovedet lagt mærke til
dém?) et fornuftigt alternativ! Monster-designet kan måske være en kamel at
sluge for nogle, men de er absolut lige så velkørende, dog med en helt
anderledes klassisk opret kørestilling, som gør motorcyklen uhyre let at
tumle!
Og så er Monsteren jo en af de billige (kåbeløse) at lave begynder-tilt's
med :-|
Som Newbie var det måske værd ikke at sætte sig økonomisk så hårdt i det
første ejerskab (både anskaffelse og forsikring af Ducati'er koster $$) -
Den almindelige metervare er ganske fornuftige køretøjer som er til at komme
af med igen når man efter en sæson eller to har bevæget sig bedre ind på
mc-branchen og udpeget sig sin drømmecykel (som sagtens stadig kan være
800SS!)!
I den forbindelse vil jeg anbefale at købe et brugt eksemplar af den
Ducati-lignende Suzuki SV 650 (á Monstererens kåbeløse design :-/ ) eller
SV650S (med kåbe omkring styr/lygte og tankens forende): Det er en
velkørende motorcykel der forskrækkende nok yder omtrent det samme som
800SS, og som har vist sig at bevare prislejet forrygende. Derved vil du ved
kommende modelskifte indenfor et par sæson'er formodentlig kunne begrænse
afskrivningen til at være helt ned på 5.000,- kr!
--
Armand.
(der engang havde carte blanche til brug af en Ducati 748, men som han kun
benyttede sig af én gang, og dér vendte om ved ankomstan til nabo-byen p.g.a
trætte håndled, og sidenhen lånte en 750SS til at deltage i en D.F.M.-tur
nedover Sydfyn og
hjem, hvilket udviklede sig til en ulidelighed for håndleddene)