/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Lufttryk, CBR900RRY
Fra : Gade


Dato : 27-03-04 14:49

Davs NG

Jeg er ny i gruppen men har efterhånden kørt mc i 13 år. Jeg har netop
anskaffet mig en cbr900rry, som har stået over siden 2000.

Det er endnu ikke blevet til så mange ture i år, km-tælleren står kun på 285
km, og det er stadig kørsel i 'running in mode', men de første spørgsmål er
opstået.



Lufttryk: Ifølge instruktionsbogen skal cbr'en ha' 2,5bar for og 2,9bar bag.
Det er MEGET i forhold til hvad jeg tidligere har kørt med på henholdsvis
ZZR600 og GSXR750. På min sidste tur, hvor jeg sving for sving prøver at
bruge lidt mere af dækkets sider, har jeg haft to ubehagelige udskridninger
med baghjulet.

Spørgsmål:

1. Hvad er andre kørers erfaring med dæktryk og forårskørsel? Bør man
generelt køre med reduceret lufttryk forår og efterår for at opnå en højere
dæktemperatur?

2. Kan dækkene ha taget skade, blevet hårde, af at stå i 3-4 år? (Michelin
Pilot sport)



Mvh. Lars G

CBR900RRY



 
 
Janner (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 27-03-04 15:15


> Spørgsmål:
>
> 1. Hvad er andre kørers erfaring med dæktryk og forårskørsel? Bør man
> generelt køre med reduceret lufttryk forår og efterår for at opnå en
højere
> dæktemperatur?
>
> 2. Kan dækkene ha taget skade, blevet hårde, af at stå i 3-4 år? (Michelin
> Pilot sport)



Dejlig scooter du har fået dig *S*

1) Plejer køre med det foreskrevne dæk tryg hele året ,,,,,, blot skal man
tage det med ro i forårs månederne, prøv selv mærke på dine dæk efter en tur
om de er lune.... Hvis ikke så er det for koldt til de store ture.

2)Dækkene kan sagtens være blevet hårde af at stå ...... men det er nok
nærmere fordi du ved sving kørsel bruger en del af dækket der endnu ikke er
slidt til endnu.... med nye dæk er det nu engang sådan at de lige skal
slides til inden de hænger fast.


Hygge

Onkel Jan
CBR929RR
Se den på http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59



Armand (27-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-03-04 18:25


Gade <lgo@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c440or$2prn$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg er ny i gruppen men har efterhånden kørt mc i 13 år. Jeg har netop
> anskaffet mig en cbr900rry, som har stået over siden 2000.
> ............ de første spørgsmål er opstået.
> Lufttryk: Ifølge instruktionsbogen skal cbr'en ha' 2,5bar for og 2,9bar
> bag. Det er MEGET i forhold til hvad jeg tidligere har kørt med på
henholdsvis
> ZZR600 og GSXR750.

= p.g.a. forskellen i dækdimensionerne !

> På min sidste tur, hvor jeg sving for sving prøver at bruge lidt mere af
> dækkets sider, har
> jeg haft to ubehagelige udskridninger med baghjulet.
> Spørgsmål:
> 1. Hvad er andre kørers erfaring med dæktryk og forårskørsel? Bør man
> generelt køre med reduceret lufttryk forår og efterår for at opnå en
> øjere dæktemperatur?

Det er da enkelt at konstantere selv ved at mærke efter ved stilstand
hvorvidt dækket overhovedet blot er lunt :-|

Noget andet er at det jo ikke engang er forårs-temperaturer endnu (sølle
5°!), hvorfor det er sindsygt at begynde at rode med seriøse nedlægninger
allerede.
Derudover er dine dæk stadig spritnye og siliconefedtede på siderne hvilket
kun kan lade sig bortslides gradvist, hvilket jeg ikke antager en pludselig
beslutning undervejs for at kunne udgøre :-/
Endelig er vejvæsenet ikke engang stoppet med at salte endnu, hvorfor der da
slet ikke er blevet bortfejet sand og skidt fra vinterens løb, hvilket også
gør kurvekørsel til noget nær en anakronisme :-|

> 2. Kan dækkene ha taget skade, blevet hårde, af at stå i 3-4 år? (Michelin
> Pilot sport

Rigtigt - Bare giv dækkene skylden!!

--
Armand.





Gert Bo thorgersen (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 28-03-04 00:51

Ja dæk kan tage skade af at stå for længe; altså et køretøj stående i samme
stilling. Alle steder der skrives om den slags skrives at et dæk ikke må stå
mere end ½ år.

Jeg har nævnt det før, at når man kommer på ukyndige museer der ikke er klar
over den slags - altså hvor man kan se veteranerne aldrig bliver
flyttet/rullet - tænker jeg
over dette. Det er jo egentlig også kun korrekt hvis nye dæk ligger ned på
lagerpladserne.

Det andet vedr. udskridning som du var ude for har jeg selv oplevet præcist
magen til for 10 dage siden og fundet forklaringen. Jeg fik i mandags for 2
uger siden en Honda VTR 1000 fra 1999, som havde kørt 22.000 km. Jeg checker
dæktryk, om morgenen ca. 1 gang ugentlig. Man skal jo checke/justere dæktryk
inden man kører - under kørselen nåede jeg i Danmark, om sommeren, op på ca.
10 psi mere. Om morgenen har vi heri Thailand, vedChiangmai, 18 - 25 og om
dagen 26 - 36; nu er det de høje værdier fordi det er i de 2 sommer måneder.

Men da jeg som nævnt kørte en tur 2 dage efter at have købt den, og hvor
dæktrykket var 35 psi på for og bagdæk, havde jeg som en baghjulsudskridning
ved lav hastighed under venstredrejning (vi harvenstrekørsel) og og en 10 km
senere, på vej op i bjerget, havde jeg flere følelser af
baghjulsudskridninger. Jeg standsede så og kiggede om der skulle være noget
galt med baghjulet, som olie eller andet, men det var der ikke og vendte så
om. Vejbanerne på bjerget er optimalt gode, og ca.½ år gamle, og jeg kørte
meget moderat da det jo var en ny cykel jeg skulle lære at kende.

På min BMW R100 som er tunet optimalt, og Hk mæssig føles som Hondaen, og
hele tiden køres hårdest muligt (kan kun komme en brøkdel længere ned i
svingene, ½ cm tilbage på dækydersiderne), kører jeg med 34 psi for og bag.

Da jeg så i sidste uge fra Haynes modtog manualen hørende til VTR 1000én
stod der i den at denne skal have 36 psi foran og 42 bagi både for singel og
for 2 personer; XL modellen der er medi bogen har det samme foran men 36 for
singel og 41 for 2 på baghjulet!

Dette med de 42 psi kom noget bag på mig, men jeg ordnede til dette og tog
en tur op ad de 15 km på bjergsiden fra 600 m.over havet til 1.600 m over
havet. Og der var ikke et eneste øjeblik følelseaf udskridning, og jeg endte
med at køre min nye motorcykel lige så hårdt gennem svingene, hvilket
bagefter kunne iagttages på bagdækket.

Så altså lufttrykket i dækkene betyder enormt.

Mvh. Gert Thorgersen



<lgo@email.dk> wrote in message news:c440or$2prn$1@news.cybercity.dk...
> Davs NG
>
> Jeg er ny i gruppen men har efterhånden kørt mc i 13 år. Jeg har netop
> anskaffet mig en cbr900rry, som har stået over siden 2000.
>
> Det er endnu ikke blevet til så mange ture i år, km-tælleren står kun på
285
> km, og det er stadig kørsel i 'running in mode', men de første spørgsmål
er
> opstået.
>
>
>
> Lufttryk: Ifølge instruktionsbogen skal cbr'en ha' 2,5bar for og 2,9bar
bag.
> Det er MEGET i forhold til hvad jeg tidligere har kørt med på henholdsvis
> ZZR600 og GSXR750. På min sidste tur, hvor jeg sving for sving prøver at
> bruge lidt mere af dækkets sider, har jeg haft to ubehagelige
udskridninger
> med baghjulet.
>
> Spørgsmål:
>
> 1. Hvad er andre kørers erfaring med dæktryk og forårskørsel? Bør man
> generelt køre med reduceret lufttryk forår og efterår for at opnå en
højere
> dæktemperatur?
>
> 2. Kan dækkene ha taget skade, blevet hårde, af at stå i 3-4 år? (Michelin
> Pilot sport)
>
>
>
> Mvh. Lars G
>
> CBR900RRY
>
>



Armand (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-03-04 16:51


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c45afo$6mo$1@news.loxinfo.co.th...
>
> .......... Det er jo egentlig også kun korrekt hvis nye dæk ligger ned på
> lagerpladserne.

Nix!
Slangeløse dæk regner man for at blive uheldigt sammenpressede ved vulsterne
derved, hvorefter at det bliver sværere at få den til at slutte tæt mod
fælgen ved oppumpning

--
Armand.






Michal (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 28-03-04 11:43

In article <c440or$2prn$1@news.cybercity.dk>, Gade wrote:
[snip]

> 2. Kan dækkene ha taget skade, blevet hårde, af at stå i 3-4 år? (Michelin
> Pilot sport)

Jeg er ikke klippesikker, men jeg mener at have hørt at dæk skal ligge
på siden så de får et jævnt tryk (og ikke bliver trykket buede), samt at
de skal vendes en gang hvert halve/hele år, så de får lige mange
halve/hele års tryk på hver side...

Men som sagt kun noget jeg mener at have hørt nogen sige noget om
vistnok :)

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Bo-gsxR (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 28-03-04 16:47

> 1. Hvad er andre kørers erfaring med dæktryk og forårskørsel? Bør man
> generelt køre med reduceret lufttryk forår og efterår for at opnå en højere
> dæktemperatur?

jeg har 2,5 på begge. På min gsxR750 '99 Dunlop 208.
virker fint har kørt den sidste uges tid.


> 2. Kan dækkene ha taget skade, blevet hårde, af at stå i 3-4 år? (Michelin
> Pilot sport)

Jeg vil mene og tro at de er ret døde. har de været kørt på før nu? eller
er de helt nye? de kan holde længere, hvis de var helt nye indtil nu.

bo-gsxR
www.skakmat.webbyen.dk




Gade (28-03-2004)
Kommentar
Fra : Gade


Dato : 28-03-04 19:52

> > 2. Kan dækkene ha taget skade, blevet hårde, af at stå i 3-4 år?
(Michelin
> > Pilot sport)
>
> Jeg vil mene og tro at de er ret døde. har de været kørt på før nu? eller
> er de helt nye? de kan holde længere, hvis de var helt nye indtil nu.

De var helt nye, og havde aldrig kørt da jeg købte den for et par uger
siden.
Jeg tror det var en kombination af nye dæk der skulle køres til, og så vejr
og vejtemperatur.
Har i dag kørt ca. 300 km ad snoede veje, og nu bider de meget bedre.
Jeg er dog sikker på det bliver endnu bedre på Knutstorp den 23 maj. Ses
derude.
Tak for svarene.
Lars
CBR929RRY



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste