|
| Benzinhane Fra : Berthil Forrest |
Dato : 25-03-04 21:47 |
|
Hej NG
Jeg har et rigtig newbie-spørgsmål : Jeg har en yamaha xs400 seca og
blev pludselig i tvivl om hvordan benzinhanen skal stå, dels når jeg kører
og dels når den står stille??
Er det normal at motoren 'tikker' en lille smule, eller skal jeg tjekke
knastkæden eller ventilerne? Det er ikke voldsomt overhovedet, men hellere
være på forkant hvis der er noget galt
Tak og mvh berthil
xs400 seca
| |
Martin Sørensen (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 25-03-04 22:16 |
|
> Jeg har et rigtig newbie-spørgsmål : Jeg har en yamaha xs400 seca
> og blev pludselig i tvivl om hvordan benzinhanen skal stå, dels når
> jeg kører og dels når den står stille??
Den skal stå på 'on' i begge tilfælde. Så vil hanen være åben når
motoren kører og lukket når den står stille.
I 'pri'-positionen vil der altid løbe benzin, selv om motoren ikke
kører. Den bruger man f.eks. hvis man har tømt karburatorerne for benzin
og vil have dem fyldt inden man prøver at starte.
'res' har du nok regnet ud, er reserveudtaget. Den suger længere ned i
tanken, så du kan tappe ca. 3 liter ekstra udover de 16 liter du kan få
ud via 'on'. Den sidste liter (der kan være 20 liter ialt i tanken) kan
man ikke få ud uden at vende tanken på hovedet.
> Er det normal at motoren 'tikker' en lille smule, eller skal jeg
> tjekke knastkæden eller ventilerne? Det er ikke voldsomt overhovedet,
> men hellere være på forkant hvis der er noget galt
Det er vist rimeligt normalt, selvfølgeligt alt afhængigt hvor grelt det
er. Det er jo svært at bedømme gennem nyhedsgruppen.
Men det kan da godt ske at ventilerne skal justeres en smule. Du har jo
lige købt cyklen, så du ved nok ikke hvornår det er gjort sidst.
Knastakslerne presser direkte på knastfølgerne på nogle shims, så den
skal ikke justeres ret ofte, men til gengæld er det lidt mere
kompliceret, når det endeligt skal gøres.
Knastkæden burde altid være stram, men jeg har opdaget at hvis
knastkædestrammeren vendes på hovedet (det kan den nemlig godt), så
kommer den slet ikke ind og strammer kæden. Hvis du kontrollerer
ventilspillerummet, kan du jo lige trykke på kæden og mærke om den er
stram. For at se om kæden har strukket sig, kan du lige kigge på venstre
side af knastakslerne. Drej motoren (f.eks. via baghjulet) og få mærket
på begge aksler til at flugte med topstykket. Kan du det, så passer det,
men hvis de ikke peger præcist samme retning, så skal knastkæden nok
skiftes, for så følger de to knastaksler ikke hinanden 100%.
Min egen tikker lidt, men mest når den er kold. Når den er varm, er det
meget lidt og kun i området omkring 1000 rpm, dvs. hvis tomgangen holdes
på ca. 1300-1400 rpm, så høres det ikke. Jeg fik justeret ventilerne for
1½ år siden, men regner med at kontrollere det igen til sommer.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Berthil Forrest (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 25-03-04 23:03 |
|
Tak for det hurtige svar!
Løb strak ned for at tjekke, og til min rædsel stod hanen på 'pri', hvor den
har stået siden tirsdag, hvor jeg havde tanken af... Kan det vare årsagen
til at den har været vansklig at starte om morgenen, og er der 'sket noget'
ved det?
Det lyder som om du selv er heldig ejer af en xs400 så jeg har lige et
enkelt spørgsmål mere: hvor mange omdrejninger kører du med hvis du 'bare'
kører ligeud? Jeg er interesseret i hvad der er bedst for motoren og hvad
der giver den bedste benzinøkonomi? Jeg skal vel ikke have dårlig
samvittighed når jeg skyder motoren rigtigt af (den er varm ??
Med venlig hilsen og tusind tak
Berthil
> Den skal stå på 'on' i begge tilfælde. Så vil hanen være åben når
> motoren kører og lukket når den står stille.
> I 'pri'-positionen vil der altid løbe benzin, selv om motoren ikke
> kører. Den bruger man f.eks. hvis man har tømt karburatorerne for benzin
> og vil have dem fyldt inden man prøver at starte.
> 'res' har du nok regnet ud, er reserveudtaget. Den suger længere ned i
>
>
| |
Martin Sørensen (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 26-03-04 01:04 |
|
> Tak for det hurtige svar!
> Løb strak ned for at tjekke, og til min rædsel stod hanen på 'pri',
> hvor den har stået siden tirsdag, hvor jeg havde tanken af... Kan det
> vare årsagen til at den har været vansklig at starte om morgenen, og
> er der 'sket noget' ved det?
Hvis den ikke har dryppet med benzin, så betyder det intet. Du siger at
du havde tanken taget af? Det vil du da ikke kunne, hvis den stod på
'pri', for så ville benzinen fosse ud så snart du tog benzinslangen af.
Husk at det er den lille pil på håndtaget der indikerer hvilken stilling
den står i.
> Det lyder som om du selv er heldig ejer af en xs400
Jeps.
> så jeg har
> lige et enkelt spørgsmål mere: hvor mange omdrejninger kører du med
> hvis du 'bare' kører ligeud?
Ja, det afhænger jo lidt af hvor hurtigt jeg kører.
På landevej nok omkring 4000-5000 rpm (motoren lyder rolig og ikke
anstrengt) og på motorvej 6000-7000 rpm. Kører jeg på landevej og har
intensioner om at ændre hastighed, enten pga. overhaling, sving el.
lign. så holder jeg den nærmere over 6000 rpm, for ved 4000 rpm har den
ikke så mange kræfter.
Jeg må også indrømme at jeg aldrig rigtigt kigger på
omdrejningstælleren, da jeg kører efter hvad der føles rigtigt.
> Jeg er interesseret i hvad der er bedst
> for motoren og hvad der giver den bedste benzinøkonomi?
Jeg skal nok ikke kunne sige hvad der er bedst for motoren, men
benzinøkonomien på min Seca er klart bedst når jeg holder den højt i
omdrejningerne og varierer hastigheden meget, f.eks. ved landevejskørsel
med sving, overhalinger osv. Jo mere jeg forsøger at presse cyklen på
landevejene, jo længere kører den på literen, og det forstår jeg ikke
helt. Jeg har været oppe at runde 21km/l på landevej, mens daglig
bykørsel er ca. 18-18½ km/l og motorvej (ca. 6000-6500 i 6.) ligger på
ca. 17 km/l.
Jeg har ikke testet den på lige landevej et gear lavere end jeg plejer,
da jeg synes det virker lidt trættende at høre på at motoren kører
6000rpm, hvis den kun bevæger sig med 90km/t, men jeg har en ide om at
det ville give bedre benzinøkonomi pga. de andre erfaringer.
> Jeg skal vel ikke have dårlig samvittighed når jeg skyder motoren
> rigtigt af (den er varm ??
Næh, overhovedet ikke. Kører man lange stræk, skal man helst holde den
under 70% af maks. omdrejninger, dvs. 7000 rpm, men det svarer også til
ca. 125km/t i 6. gear, så det passer jo fint med danske motorveje.
Under acc. gør det intet at du kommer op i nærheden af det røde felt, så
længe du ikke får den op over 10.000 rpm, hvor det røde felt starter..
Når min cykel er ordentligt varm og vejene ikke er frosne, så giver jeg
ofte fuld gas og kører den ud i gearene når jeg accelererer. Så går der
normalt ikke så mange sekunder før man når hastighedsgrænsen, og langt
de fleste biler kan overhovedet ikke følge med. Lidt sjovt skal det jo
være, og min cykel har da ikke brækket sig over det endnu, selv om jeg
har kørt sådan i de snart 3 år jeg har haft den.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Georg Lorentzen (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Georg Lorentzen |
Dato : 26-03-04 09:54 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:c3vs0i$21nb$1@news.cybercity.dk...
....
> Næh, overhovedet ikke. Kører man lange stræk, skal man helst holde den
> under 70% af maks. omdrejninger, dvs. 7000 rpm, men det svarer også til
> ca. 125km/t i 6. gear, så det passer jo fint med danske motorveje.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>
Gad vide hvad det er for en model du har?? Min XS 400 Seca kører ca. 20 Km/t
pr. 1000 omdrejninger i 6. gear, så 7000 rpm svarer nogenlunde til 140
Km/t!! Har du ikke lagt mærke til at de andre trafikanter forsvinder når du
kører med de omdrejninger på motorvej?? Jeg ligger på 5000-5500 rpm på
motorvej og det passer fint med 100-110 Km/t - iøvrigt kommer den ikke meget
over 8000 rpm i 6 gear, men det kommer din vel heller ikke :-/ eller....?
---
Georg Lorentzen
Erstat spam med georg i mailadressen
| |
Georg Lorentzen (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Georg Lorentzen |
Dato : 26-03-04 10:18 |
|
> Gad vide hvad det er for en model du har?? Min XS 400 Seca kører ca. 20
Km/t
> pr. 1000 omdrejninger i 6. gear, så 7000 rpm svarer nogenlunde til 140
> Km/t!! Har du ikke lagt mærke til at de andre trafikanter forsvinder når
du
> kører med de omdrejninger på motorvej?? Jeg ligger på 5000-5500 rpm på
> motorvej og det passer fint med 100-110 Km/t - iøvrigt kommer den ikke
meget
> over 8000 rpm i 6 gear, men det kommer din vel heller ikke :-/ eller....?
> ---
> Georg Lorentzen
> Erstat spam med georg i mailadressen
>
Iøvrigt - hvis dit spedometer ligner mit kan du overhovedet ikke regne med
det! Det har en kollosal fejlvisning og den er stigende jo hurtigere du
kører. F.eks. viser mit 40 når jeg kører 50 og 80 når jeg kører 100!! Når
mit spedometer viser 100 kører jeg 135-140!! Det kan ikke bruges som mål for
noget som helst.
---
Georg
| |
Martin Sørensen (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 26-03-04 15:25 |
|
> Iøvrigt - hvis dit spedometer ligner mit kan du overhovedet ikke
> regne med det!
Så ligner det ikke dit, for mit passer rimeligt godt.
Mit er et originalt speedometer. Det er ikke originalt på cyklen, da det
er blevet skiftet for 37.000km siden, men det er en original reservedel.
> Det har en kollosal fejlvisning og den er stigende jo
> hurtigere du kører. F.eks. viser mit 40 når jeg kører 50 og 80 når
> jeg kører 100!! Når mit spedometer viser 100 kører jeg 135-140!! Det
> kan ikke bruges som mål for noget som helst.
Jeg har eftermålt mit op til 80 km/t ud fra de automatiske
hastighedsmålere der står rundt omkring. Ikke dem, der udskriver bøder.
Ud fra dette har jeg fundet ud af at mit speedometer passer inden for
1-2km/t op til 80 km/t. Derover har jeg ikke testet det, men når det
passer så godt under, hvorfor så ikke også over 80 km/t?
Helt specifikt mener jeg at jeg testede det ved hhv. 40, 60, og 80km/t
og afvigelsen var ikke over 2km/t i nogle af dem. For det meste viste
den lige i øjet, og det kan man ikke forvente bedre, da det heller ikke
er helt nemt at holde en præcis hastighed og aflæse speedometret, mens
man også holder øje med vejen.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Martin Sørensen (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 26-03-04 15:16 |
|
>> Næh, overhovedet ikke. Kører man lange stræk, skal man helst holde
>> den under 70% af maks. omdrejninger, dvs. 7000 rpm, men det svarer
>> også til ca. 125km/t i 6. gear, så det passer jo fint med danske
>> motorveje.
> Gad vide hvad det er for en model du har??
Jeg tror ikke der findes så mange modeller af den, men nu kan der f.eks.
være forskel på hjulenes størrelse. Et andet baghjul vil ændre gearingen
og et andet forhjul vil ændre fejlvisningen.
Jeg kører med 3.50x18 bagpå og 3.25x18 foran.
> Min XS 400 Seca kører ca. 20 Km/t pr. 1000 omdrejninger i 6. gear,
> så 7000 rpm svarer nogenlunde til 140 Km/t!! Har du ikke lagt mærke
> til at de andre trafikanter forsvinder når du kører med de
> omdrejninger på motorvej??
Forsvinder bagud? Nope, det passer meget godt på den generelle
hastighed, når jeg kører ca. 120km/t iflg. speedometret.
> Jeg ligger på 5000-5500 rpm på motorvej og det passer fint med
> 100-110 Km/t - iøvrigt kommer den ikke meget over 8000 rpm i 6 gear,
> men det kommer din vel heller ikke :-/ eller....? ---
Næh, det svarer vel til ca. 140km/t, og så hurtigt kører jeg sjældent,
men det kan muligvis ske under overhalinger.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Berthil Forrest (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 26-03-04 16:01 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:c3vs0i$21nb$1@news.cybercity.dk...
>
> Hvis den ikke har dryppet med benzin, så betyder det intet. Du siger at
> du havde tanken taget af? Det vil du da ikke kunne, hvis den stod på
> 'pri', for så ville benzinen fosse ud så snart du tog benzinslangen af.
Da jeg pillede slangen fra tanken til benzinhanen af første gang fossede der
benzin ud ja
-derefter drejede jeg benzinen så den pegede lodret op, og der løb kun et
par dråber ud.... Så lærte jeg også det Men jeg troede åbenbart at
'standart-indstillingen' var pri.... Igen lærte jeg noget Herligt så
hurtigt det går med læringen her i starten
Men nu er begge mine forreste blinklys gået i udu - kun de forreste... Er
det en løs forbindelse, en sikring eller pærerne? De gik ud med et par
timers mellemrum... Hvis det er en løs forbindelse, hvor skal jeg så tjekke
det henne?
-tak
Ses på gaden
Berthil.
| |
Martin Sørensen (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 26-03-04 16:15 |
|
>> Hvis den ikke har dryppet med benzin, så betyder det intet. Du siger
>> at du havde tanken taget af? Det vil du da ikke kunne, hvis den stod
>> på 'pri', for så ville benzinen fosse ud så snart du tog
>> benzinslangen af.
> Da jeg pillede slangen fra tanken til benzinhanen af første gang
> fossede der benzin ud ja
> -derefter drejede jeg benzinen så den pegede lodret op, og der løb
> kun et par dråber ud.... Så lærte jeg også det Men jeg troede
> åbenbart at 'standart-indstillingen' var pri.... Igen lærte jeg noget
> Herligt så hurtigt det går med læringen her i starten
Ja, er man villig til at lære og prøve at gøre ting selv, så lærer man
hurtigt en del ting i starten.
Jeg er da glad for at jeg har startet min mc-karierre på en så billig og
skruevenlig maskine, hvor jeg er tvunget til at lave lidt af hvert da
modellen heller ikke er helt ny.
> Men nu er begge mine forreste blinklys gået i udu - kun de
> forreste... Er det en løs forbindelse, en sikring eller pærerne? De
> gik ud med et par timers mellemrum... Hvis det er en løs forbindelse,
> hvor skal jeg så tjekke det henne?
Det er garanteret en løs forbindelse, og den skal du sikkert finde i
lygtehuset. Skil stikkene af, rens dem og fyld dem med noget
ikke-ledende vand-fortrængende, f.eks. vaseline, og saml dem igen. Så
holder de sig rene, og du bevarer forbindelsen på trods af det danske
vejr.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Berthil Forrest (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 27-03-04 00:37 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:c41hco$btf$1@news.cybercity.dk...
> > Men nu er begge mine forreste blinklys gået i udu - kun de
> > forreste... Er det en løs forbindelse, en sikring eller pærerne? De
> > gik ud med et par timers mellemrum... Hvis det er en løs forbindelse,
> > hvor skal jeg så tjekke det henne?
>
> Det er garanteret en løs forbindelse, og den skal du sikkert finde i
> lygtehuset. Skil stikkene af, rens dem og fyld dem med noget
> ikke-ledende vand-fortrængende, f.eks. vaseline, og saml dem igen. Så
> holder de sig rene, og du bevarer forbindelsen på trods af det danske
> vejr.
Så er det bagerste højre blinklys sgu også røget.... Jeg må hellere få det
fixet (eller gøre et hæderligt forsøg inden jeg triller en tur i morgen,
hvis ellers vejdirektoratet vil være så venlige ikke at salte i nat
Jeg er ikke helt tryg ved at køre når 3/4 af mine blinklys ikke virker
Hvad skal jeg bruge til at rense kontakterne? En klud og lidt wd40, sæbevand
eller findes der noget 'kontaktrens' man skal bruge?
Hvilken kædespray bruger i til jeres kæde (og jeg er ikke så vild med den
der ScottOiler, da den sviner for meget - både miljøet og min kværn...)
Tak og med venlig hilsen
Berthil - med løftet venstre
| |
Martin Sørensen (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 27-03-04 15:52 |
|
> Så er det bagerste højre blinklys sgu også røget.... Jeg må hellere
> få det fixet (eller gøre et hæderligt forsøg inden jeg triller en
> tur i morgen, hvis ellers vejdirektoratet vil være så venlige ikke at
> salte i nat Jeg er ikke helt tryg ved at køre når 3/4 af mine
> blinklys ikke virker
Jeg vil nok råde dig til at gå samtlige stik igennem. Når stikkene til
blinklyset er dårligt, så kan alle de andre også være det, og så kan du
f.eks. risikere at miste alt lyset, tændingen, hvad ved jeg.. Det er
endnu mere træls.
> Hvad skal jeg bruge til at rense kontakterne? En klud og lidt wd40,
> sæbevand eller findes der noget 'kontaktrens' man skal bruge?
Jeg har noget kontaktspray som jeg plejer at bruge. På flasken står der
at det kan bruges til at opløse skidt stik, modvirke oxidering og
krybestrømme og sikre god elektrisk kontakt. Kombineret med noget
trykluft og noget vaseline så tror jeg at den er der.
Jeg tror også WD40 er fint til formålet. Det kan jo også opløse skidt og
fortrænge vand.
> Hvilken kædespray bruger i til jeres kæde (og jeg er ikke så vild med
> den der ScottOiler, da den sviner for meget - både miljøet og min
> kværn...)
Scottoiler er ellers den løsning der giver mindst svineri. Man kan
dosere en præcis mængde kædefedt konstant. Bruges der kædespray, er man
nødt til at overdosere en smule, medmindre man smører kæden konstant.
Med brug af normal kædespray skal man også til at skaffe sig af med
sprayflaskerne med de sikkert miljøskadelige aerosol'er. Jeg tror ikke
nogen af dine argumenter imod Scottoiler holder.
Det eneste negative ved Scottoiler er at den ikke ligefrem er billig i
anskaffelse.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Berthil Forrest (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 27-03-04 18:28 |
|
Tak for hjælpen
Det viste sig dog ikke at være et problem med stikkene, jvf indlægget '3
blinklyspærer sprunget på en uge'.....
Lækkert at der er så meget kvalificeret hjælp at hente herinde
mvh glade berthil
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:c444eh$2vhf$1@news.cybercity.dk...
> > Så er det bagerste højre blinklys sgu også røget.... Jeg må hellere
> > få det fixet (eller gøre et hæderligt forsøg inden jeg triller en
> > tur i morgen, hvis ellers vejdirektoratet vil være så venlige ikke at
> > salte i nat Jeg er ikke helt tryg ved at køre når 3/4 af mine
> > blinklys ikke virker
>
> Jeg vil nok råde dig til at gå samtlige stik igennem. Når stikkene til
> blinklyset er dårligt, så kan alle de andre også være det, og så kan du
> f.eks. risikere at miste alt lyset, tændingen, hvad ved jeg.. Det er
> endnu mere træls.
>
> > Hvad skal jeg bruge til at rense kontakterne? En klud og lidt wd40,
> > sæbevand eller findes der noget 'kontaktrens' man skal bruge?
>
> Jeg har noget kontaktspray som jeg plejer at bruge. På flasken står der
> at det kan bruges til at opløse skidt stik, modvirke oxidering og
> krybestrømme og sikre god elektrisk kontakt. Kombineret med noget
> trykluft og noget vaseline så tror jeg at den er der.
> Jeg tror også WD40 er fint til formålet. Det kan jo også opløse skidt og
> fortrænge vand.
>
> > Hvilken kædespray bruger i til jeres kæde (og jeg er ikke så vild med
> > den der ScottOiler, da den sviner for meget - både miljøet og min
> > kværn...)
>
> Scottoiler er ellers den løsning der giver mindst svineri. Man kan
> dosere en præcis mængde kædefedt konstant. Bruges der kædespray, er man
> nødt til at overdosere en smule, medmindre man smører kæden konstant.
> Med brug af normal kædespray skal man også til at skaffe sig af med
> sprayflaskerne med de sikkert miljøskadelige aerosol'er. Jeg tror ikke
> nogen af dine argumenter imod Scottoiler holder.
> Det eneste negative ved Scottoiler er at den ikke ligefrem er billig i
> anskaffelse.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>
>
| |
Armand (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-03-04 18:28 |
|
Berthil Forrest <FJERN_DETTEberthil@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c42eq4$1ad6$1@news.cybercity.dk...
>
> "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
> news:c41hco$btf$1@news.cybercity.dk...
>
> > > Men nu er begge mine forreste blinklys gået i udu - kun de
> > > forreste... Er det en løs forbindelse, en sikring eller pærerne? De
> > > gik ud med et par timers mellemrum...
>
> Så er det bagerste højre blinklys sgu også røget.... Jeg må hellere få det
> fixet (eller gøre et hæderligt forsøg
Jeg ville straks se at få målt hvor mange volt at den lader med - Den må
uder ingen omstændigheder lade med mere en 14,5V, ellers ryger det
elektriske på stribe og derunder er blink-pærer peanuts i forhold til f.eks.
et
tændingsanlæg =
Find fluks et Voltmeter (evt. købt for under en hund ved Harald
Nyborg/Jem&Fix/lign.) og
få målt efter :-|
> hvis ellers vejdirektoratet vil være så venlige ikke at salte i nat
Lad nu være med at hoppe på den saltsnak!
- Hvor gammel er det nu at motorcyklen er?
- Hvor mange ejere har den haft igennem dén tid?
- Hvor mange af dém tror du ikke at der har brugt den lille fornuftige
motorcykel til daglig brug blot himmel og hav ikke stod i ét (p.g.a. at den
var eneste køretøj?)?
- Tror du at den næste ejer vil regne den for en costum-model der hár
blevet, såvel som skal pudses og gejles kontinuerligt?
Vær nu glad for dit nykøb, og udnyt den dog i den grad at du selv orker (ud
fra temperaturen?)!
--
Armand.
| |
Berthil Forrest (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 27-03-04 18:58 |
|
Tak for svaret
Vil købe et voltmetet 'first thing' på mandag og tjekke det - jeg skal sq
ikke nyde noget af at brænde tændingsanlægget af
Hvor meget koster sådan en laderegulator såfremt det er den der er defekt?
Kan ikke finde den i MC-nøglen....
Tak og mvh
Berthil.
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c44du0$cec$6@news.cybercity.dk...
> Jeg ville straks se at få målt hvor mange volt at den lader med - Den må
> uder ingen omstændigheder lade med mere en 14,5V, ellers ryger det
> elektriske på stribe og derunder er blink-pærer peanuts i forhold til
f.eks.
> et
> tændingsanlæg =
> Find fluks et Voltmeter (evt. købt for under en hund ved Harald
> Nyborg/Jem&Fix/lign.) og
> få målt efter :-|
| |
Martin Sørensen (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 27-03-04 19:43 |
|
> Hvor meget koster sådan en laderegulator såfremt det er den der er
> defekt? Kan ikke finde den i MC-nøglen....
Den kan nok også kun fås originalt.
Jeg har ikke tjekket prisen på sådan en, men et kvalificeret gæt vil nok
være 'dyrt'..
Sådan nogle går heldigvis sjældent i stykker, så du skal nok ikke være
så bekymret over det.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Armand (28-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-03-04 16:57 |
|
Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c44hvj$in4$1@news.cybercity.dk...
> > Hvor meget koster sådan en laderegulator såfremt det er den der er
> > defekt? Kan ikke finde den i MC-nøglen....
>
> Den kan nok også kun fås originalt.
MC-Nøglen har to "serier": Den ene er "Tourmax" og derudover er der en mere
vidtspændende unavngivet serie, hvoriblandt der ér en at finde til
XS400'eren (s. 290 i 2004-kataloget!)!
> Jeg har ikke tjekket prisen på sådan en, men et kvalificeret gæt vil nok
> være 'dyrt'..
908,- for ovenstående!
> Sådan nogle går heldigvis sjældent i stykker, så du skal nok ikke være
> så bekymret over det.
Nu er det ingen kunst at måle spændingen efter, hvorfor der ingen grund er
til at ignorere dén mulighed!!
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (28-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 28-03-04 17:40 |
|
>>> Hvor meget koster sådan en laderegulator såfremt det er den der er
>>> defekt? Kan ikke finde den i MC-nøglen....
>> Den kan nok også kun fås originalt.
> MC-Nøglen har to "serier": Den ene er "Tourmax" og derudover er der
> en mere vidtspændende unavngivet serie, hvoriblandt der ér en at
> finde til XS400'eren (s. 290 i 2004-kataloget!)!
Jeps, det er da også rigtigt.. Har kun 2003 kataloget, men der findes
den på side 424.
>> Jeg har ikke tjekket prisen på sådan en, men et kvalificeret gæt vil
>> nok være 'dyrt'..
> 908,- for ovenstående!
Også lidt dyrt efter min smag, men garanteret under prisen for en
original.
>> Sådan nogle går heldigvis sjældent i stykker, så du skal nok ikke
>> være så bekymret over det.
> Nu er det ingen kunst at måle spændingen efter, hvorfor der ingen
> grund er til at ignorere dén mulighed!!
Næh, det mente jeg heller ikke. Jeg mente blot at der ikke var nogen
grund til at bekymre sig over at skulle af med en masse penge til en ny
del, førend man har konstateret om den gamle er i orden eller ej.
Selv om man forventer at delen er i orden, så skal man teste den
alligevel hvis der opstår et problem. Den hurtigste måde at fejlsøge på
er ved at teste alt hvad der kan have med fejlen at gøre, og efterhånden
udelukke diverse komponenter.
At skrive en liste og krydse punkterne af efterhånden som man får gjort
arbejdet er også en god idé, da det sikrer at man kommer igennem det
hele på en struktureret måde.
I Berthils tilfælde ville jeg også gå på jagt i alt, hvad der på den
mindske måde kan have med fejlen at gøre. Der må jo være et eller andet
der forårsager at pærerne ryger.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Berthil Forrest (28-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 28-03-04 18:05 |
|
Tusind tak for svarene alle sammen!
Jeg tager straks i et byggemarked i morgen og anskaffer mig et voltmeter og
lidt værktøj; skal jo have det før eller siden, og gider ikke blive ved med
at låne af svigerfar - hvis det ikke er dér fejlen ligger, prøver jeg at
gå det elektriske system efter i sømmene... Umiddelbart giver det ikke
mening for mig, men kan de sprængte blinklyspærer skyldes et gammelt fladt
batteri? (venter på at modtage et nyt...)
Med venlig hilsen og tak for hjælpen
Berthil.
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:c46v51$16f5$1@news.cybercity.dk...
> I Berthils tilfælde ville jeg også gå på jagt i alt, hvad der på den
> mindske måde kan have med fejlen at gøre. Der må jo være et eller andet
> der forårsager at pærerne ryger.
| |
Armand (28-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-03-04 22:07 |
|
Berthil Forrest <FJERN_DETTEberthil@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c470jr$1888$1@news.cybercity.dk...
> Tusind tak for svarene alle sammen!
> Jeg tager straks i et byggemarked i morgen og anskaffer mig et voltmeter
> og lidt værktøj; skal jo have det før eller siden, og gider ikke blive ved
> med at låne af svigerfar
Den bedste måde at få opbygget et godt værktøjssæt på, er også ved at købe
sig det efterhånden som man får brug for det - Og så ikke lægge fingre
imellem omkring kvalitet&pris!
HN's multimetre á under en hund, regner jeg dog for tilstrækkeligt til
mc-brug!
> - hvis det ikke er dér fejlen ligger, prøver jeg at
> gå det elektriske system efter i sømmene... Umiddelbart giver det ikke
> mening for mig, men kan de sprængte blinklyspærer skyldes et gammelt fladt
> batteri? (venter på at modtage et nyt...)
Jeg har fået den tanke at tidl. ejer ikke har kørt med blinklygter og
samtidig med at have sat dem på for salg/syn har fået for svage pærer i :-/
Hvad står der på soklen af pærerne?
--
Armand.
| |
Berthil Forrest (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 30-03-04 14:56 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c49bjo$1ff0$7@news.cybercity.dk...
>
> Den bedste måde at få opbygget et godt værktøjssæt på, er også ved at købe
> sig det efterhånden som man får brug for det - Og så ikke lægge fingre
> imellem omkring kvalitet&pris!
> HN's multimetre á under en hund, regner jeg dog for tilstrækkeligt til
> mc-brug!
Også min plan Målte spændingen i går, og den lå stabilt mellem 14,6 og
14,7 volt - også ved høje omdrejninger - så det er jo dejligt
Er det ikke korrekt at måle spændingen direkte på batteriet? (dér hvor den
røde og sorte ledning sidder fast...)
> Jeg har fået den tanke at tidl. ejer ikke har kørt med blinklygter og
> samtidig med at have sat dem på for salg/syn har fået for svage pærer i
:-/
> Hvad står der på soklen af pærerne?
Det er ikke de originale lygter der sidder på den, men de lygter der er i
MC-nøglen 2004 på side 433: de korte carbon-lygter (varenr.: 121505) De
pærer der sidder i står der følgende på: 12V23W...
Jeg tjekkede også for god ordens skyld ledningerne omkring blinklysene, og
opdagede at der var en ledning der sad ret løst - så løst at jeg tror den er
hoppet 'af' og 'på' efter godt befindende
Med venlig hilsen
Berthil med løftet venstre
PS. Undskyld den sene respons, men har ikke haft computeren tændt i næsten 2
dage
| |
Armand (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-04 02:57 |
|
Berthil Forrest <FJERN_DETTEberthil@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:c4bu9q$11gl$1@news.cybercity.dk...
>
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c49bjo$1ff0$7@news.cybercity.dk...
> >
>
> > Den bedste måde at få opbygget et godt værktøjssæt på, er også ved at
købe
> > sig det efterhånden som man får brug for det - Og så ikke lægge fingre
> > imellem omkring kvalitet&pris!
> > HN's multimetre á under en hund, regner jeg dog for tilstrækkeligt til
> > mc-brug!
>
> Også min plan Målte spændingen i går, og den lå stabilt mellem 14,6 og
> 14,7 volt - også ved høje omdrejninger - så det er jo dejligt
mnjaaarh :-/
Jeg vil nærmere kalde det lige i overkanten, da maksimal-spændingen
retteligt er på 14,2V!
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 30-03-04 19:22 |
|
>>> HN's multimetre á under en hund, regner jeg dog for tilstrækkeligt
>>> til mc-brug!
>> Også min plan Målte spændingen i går, og den lå stabilt mellem
>> 14,6 og 14,7 volt - også ved høje omdrejninger - så det er jo
>> dejligt
> mnjaaarh :-/
> Jeg vil nærmere kalde det lige i overkanten, da maksimal-spændingen
> retteligt er på 14,2V!
Nej, som jeg skriver andetsteds, så angiver værkstedshåndbogen et
interval mellem 14,2V og 14,8V som det korrekte, så 14,2V er rettere
minimumsspændingen.
Det afhænger selvfølgeligt af hvor man måler, for modstanden i
ledningerne vil skabe spændingsfald. Iflg. værkstedshåndbogen skal det
måles direkte i stikket til regulatoren.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Martin Sørensen (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 30-03-04 19:27 |
|
> Også min plan Målte spændingen i går, og den lå stabilt mellem
> 14,6 og 14,7 volt - også ved høje omdrejninger - så det er jo dejligt
>
Jeps, helt perfekt.
> Er det ikke korrekt at måle spændingen direkte på batteriet? (dér
> hvor den røde og sorte ledning sidder fast...)
Det burde give et rimeligt godt billede, men skal det være 100% korrekt,
så mål i stikket til regulatoren som angivet i værkstedshåndbogen. Der
kan godt være en lille forskel pga. modstanden i ledningsnettet.
Du skal selvfølgelig måle i stikket med regulatoren monteret.
Det burde også være muligt at stikke et par målepinde ind fra en af
enderne.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
|
|