/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forgaffel lækker
Fra : Anders


Dato : 24-03-04 22:04

Jeg byttede for noget tid siden mine standard fjedre ud med et par
progressive. Jeg ville tappe olien af og skifte den til noget nyt.
Her kommer problemt så. Jeg forsøgte at løsne en bolt i bunden af gaflen,
som jeg troede var en aftapningsskrue. Det var det så ikke alligevel. Jeg
ved ikke helt hvad den bolt er til, men den drejede kun rundt da jeg
forsøgte at løsne den Det har nu resulteret i at de gaffelben hvor jeg
gjorde det på er begyndt at lække. Hvordan hulen får jeg det tæt igen?? Det
drejer sig om en xt600e fra 2000.
På forhånd tak.

--
Anders Z.
XT600E (00)



 
 
Flemming Nyboe (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 24-03-04 22:23

"Anders" <maria_og_anders@tdcspace.dk> wrote in message
news:4061f7b8$0$254$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg byttede for noget tid siden mine standard fjedre ud med et par
> progressive. Jeg ville tappe olien af og skifte den til noget nyt.
> Her kommer problemt så. Jeg forsøgte at løsne en bolt i bunden af gaflen,
> som jeg troede var en aftapningsskrue. Det var det så ikke alligevel. Jeg
> ved ikke helt hvad den bolt er til, men den drejede kun rundt da jeg
> forsøgte at løsne den Det har nu resulteret i at de gaffelben hvor jeg
> gjorde det på er begyndt at lække. Hvordan hulen får jeg det tæt igen??
Det
> drejer sig om en xt600e fra 2000.
> På forhånd tak.

Hvis det er bolten midt i enden af forgaffelbenet, er det den der holder
dæmperstangen inden i benet. Det er et traditionelt problem at løsne og
spænde denne bolt, da stangen indeni kan dreje med rundt. En
løsningsmulighed er at tage fjederen op, og trykke et kosteskaft (af træ)
ned i gaffelbenet for at trykke på enden af stangen så den ikke drejer så
let.

Det øverste billede i denne artikel
http://www.sportrider.com/tech/146_9502_tech/
viser hvordan dit forgaffelben ca. ser ud indeni.
"Damping rod" er den omtalte stang

--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382



Magne Vingsand (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 24-03-04 22:26

Anders wrote:
> Jeg byttede for noget tid siden mine standard fjedre ud med et par
> progressive. Jeg ville tappe olien af og skifte den til noget nyt.
> Her kommer problemt så. Jeg forsøgte at løsne en bolt i bunden af
> gaflen, som jeg troede var en aftapningsskrue. Det var det så ikke
> alligevel. Jeg ved ikke helt hvad den bolt er til, men den drejede
> kun rundt da jeg forsøgte at løsne den Det har nu resulteret i at de
> gaffelben hvor jeg gjorde det på er begyndt at lække. Hvordan hulen
> får jeg det tæt igen?? Det drejer sig om en xt600e fra 2000.

De boltene skal være fastskrudd, ellers lekker det som du ser. Enklest er
det om du får låne en slagtrekker, men bruk lite moment! Jeg fikk det til
uten slagtrekker ved å vri hurtig samtidig som jeg ikke presset inn ("trakk"
mest mulig nedover). Lykke til.

--
Magne Ténéré/Endupamp



Anders (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 24-03-04 22:30

Tak for de hurtige svar. Det må være næste projekt i mine 14 dages ferie

--
Anders Z.
XT600E (00)



Armand (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-03-04 20:01


Anders <maria_og_anders@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4061f7b8$0$254$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg byttede for noget tid siden mine standard fjedre ud med et par
> progressive. Jeg ville tappe olien af og skifte den til noget nyt.
> Her kommer problemt så. Jeg forsøgte at løsne en bolt i bunden af gaflen,
> som jeg troede var en aftapningsskrue. Det var det så ikke alligevel. Jeg
> ved ikke helt hvad den bolt er til, men den drejede kun rundt da jeg
> forsøgte at løsne den Det har nu resulteret i at de gaffelben hvor jeg
> gjorde det på er begyndt at lække. Hvordan hulen får jeg det tæt igen??
Det
> drejer sig om en xt600e fra 2000.

Lån en luft/el -boltspænder et sted og gi' den et nøk eller to. Det skulle
kunne gøre det!

Til en anden gang:
Det er bunden af inderrøret (eller rettere støddæmper-mekanismen i dettes
forlængelse) der er boltet til yderrøret med omtalte bolt.
Skal du engang have skifte pakdåserne i forgaflen er det dér at du skal
skrue tingene fra hinanden!

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste