/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
støddæmper
Fra : Niels


Dato : 24-03-04 16:16

Hej ng
på mine nye brugte almindelige støddæmpere sidder der foroven på hver en
lille messingjusterskrue med en prik i, den kan max drejes 8 klik, på
dæmperen står der L og H med en pil til hver side, jeg mener ikke at kunne
mærke forskel ligemeget hvordan de står, nogen der hvad de gør og hvordan de
gør det ?
hilsen
Niels



 
 
Magne Vingsand (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 24-03-04 16:38

Niels wrote:
> på mine nye brugte almindelige støddæmpere sidder der foroven på hver
> en lille messingjusterskrue med en prik i, den kan max drejes 8 klik,
> på dæmperen står der L og H med en pil til hver side, jeg mener ikke
> at kunne mærke forskel ligemeget hvordan de står, nogen der hvad de
> gør og hvordan de gør det ?

De justerer hvor mye demperne demper, og har ikke noe med forskjell i
fjærstivheten å gjøre. Du skal kunne kjenne forskjell på H/L når du vugger
sykkelen forover/bakover, ellers må det nesten være noe galt.

--
Magne Ténéré/Endupamp



Flemming Nyboe (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 24-03-04 21:15

"Niels" <xxxpetersson@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:4061a624$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej ng
> på mine nye brugte almindelige støddæmpere sidder der foroven på hver en
> lille messingjusterskrue med en prik i, den kan max drejes 8 klik, på
> dæmperen står der L og H med en pil til hver side, jeg mener ikke at kunne
> mærke forskel ligemeget hvordan de står, nogen der hvad de gør og hvordan
de
> gør det ?
> hilsen
> Niels

Som Magne skriver er den en justering af dæmpning. Hvis du skriver hvilken
cykel du har, er der nok nogen der kan hjælpe med detaljerne.

Det er normalt at der ikke sker vilde ting når man drejer på sådan nogle
justeringer på en original støddæmper. Det er fordi cyklen ikke må kunne
blive farlig at køre på lige meget hvordan man prøver at indstille sin
affjedring.

--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382



Armand (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-03-04 20:00


Niels <xxxpetersson@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4061a624$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej ng
> på mine nye brugte almindelige støddæmpere sidder der foroven på hver en
> lille messingjusterskrue med en prik i, den kan max drejes 8 klik, på
> dæmperen står der L og H med en pil til hver side, jeg mener ikke at kunne
> mærke forskel ligemeget hvordan de står, nogen der hvad de gør og hvordan
de

Det er ekspansionsdæmpningen som bør følge fjeder-opspændingen á meget
dæmpning ved stram fjeder og modsat!
Hvis du sætter hårdt af i fodhvilerne på den stillestående motorcykel, bør
du kunne mærke forskel på hvor hurtigt at bagenden fjedrer ud(!) igen ved de
to yderpunkter :-/

--
Armand.





Flemming Nyboe (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 26-03-04 08:26

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c3vgdr$1k78$1@news.cybercity.dk...
>
> Niels <xxxpetersson@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:4061a624$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej ng
> > på mine nye brugte almindelige støddæmpere sidder der foroven på hver en
> > lille messingjusterskrue med en prik i, den kan max drejes 8 klik, på
> > dæmperen står der L og H med en pil til hver side, jeg mener ikke at
kunne
> > mærke forskel ligemeget hvordan de står, nogen der hvad de gør og
hvordan
> > de
>
> Det er ekspansionsdæmpningen som bør følge fjeder-opspændingen á meget
> dæmpning ved stram fjeder og modsat!
> [SNIP]
Ja, hvis der kun er een dæmpningsindstilling er det som regel
ekspansionsdæmpning (eng rebound). Jeg skrev det ikke, da denne indstilling
dog sædvanligvis sidder i bunden af dæmperen, ikke i toppen. Er der
undtagelser (eller har nogle bagdæmpere stempel-stangen opad)?

--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382



Armand (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-03-04 16:55


Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4063dad1$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ... hvis der kun er een dæmpningsindstilling er det som regel
> ekspansionsdæmpning (eng rebound). Jeg skrev det ikke, da denne
indstilling
> dog sædvanligvis sidder i bunden af dæmperen, ikke i toppen. Er der
> undtagelser (eller har nogle bagdæmpere stempel-stangen opad)?

Gode gamle Koni, havde reguleringen siddende i toppen som et hjul (hvis
aksel befandt sig inde i stødstangen?)!

--
Armand.






Flemming Nyboe (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 26-03-04 18:54

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c41k1f$eb2$1@news.cybercity.dk...
>
> Gode gamle Koni, havde reguleringen siddende i toppen som et hjul (hvis
> aksel befandt sig inde i stødstangen?)!
Ja, det vil jeg tro (uden at kende Koni).
Returdæmpnings-justering virker som regel ved at en stang indeni stødstangen
kan bevæges frem og tilbage, og derved regulere størrelsen af et lille
bypass-hul i dæmperstemplet, som står for low-speed returdæmpningen (når der
ikke er hastighed nok til at åbne shims'ne).
Derfor sidder hjulet forenden af stødstangen, og dermed for /neden/ på
bagdæmpere der har stødstangen nedad som sædvanlige monodæmpere.

--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382



Armand (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-03-04 22:49


Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40646e0d$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c41k1f$eb2$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Gode gamle Koni, havde reguleringen siddende i toppen som et hjul (hvis
> > aksel befandt sig inde i stødstangen?)!
> Ja, det vil jeg tro (uden at kende Koni).
> Returdæmpnings-justering virker som regel ved at en stang indeni
stødstangen
> kan bevæges frem og tilbage, .......
> Derfor sidder hjulet forenden af stødstangen, og dermed for /neden/ på
> bagdæmpere der har stødstangen nedad som sædvanlige monodæmpere.

OK!
Jeg tænkte kun i dual-dæmper bane (alderen, du ved!), hvor stødstangen
sædvanligvis sidder pegende opad!
Selvom jeg skiftede bagdæmperen på Lillefrøen sidst på sæson'en sidste år,
ville jeg nok ikke engang have kunnet komme i tanke om denne "USD"-brug ved
link-affjedringer

Niels har egentlig heller ikke tilkendegivet hvilken en motorcykel at det
drejer sig om :-/

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste