/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvor længe holder jeres bagdæk?
Fra : Ukendt


Dato : 23-03-04 16:00

Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør holder -
men hvad med bagdæk?

Kommer selvfølgelig meget an på, hvad man kører på, og hvordan man kører.
Hvad nu hvis man - som mig - har en _cruiser-model_ og kører sådan lidt
_morfar-agtigt_?
Hvornår skal man så regne med at skifte?
Foreløbig har jeg kørt godt 13.000 km, og bagdækket ser stadig fint ud, så
vidt jeg kan se.

Hilsen

Biker-Torben®
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=154
www.mc-rejser.dk



 
 
Moller (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 23-03-04 16:09


"Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> skrev i en meddelelse
news:406050f1$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
holder -
> men hvad med bagdæk?

uha, det har været oppe at vende nogen gange...

>
> Kommer selvfølgelig meget an på, hvad man kører på, og hvordan man kører.
> Hvad nu hvis man - som mig - har en _cruiser-model_ og kører sådan lidt
> _morfar-agtigt_?
> Hvornår skal man så regne med at skifte?
> Foreløbig har jeg kørt godt 13.000 km, og bagdækket ser stadig fint ud, så
> vidt jeg kan se.

Hvad mærke dæk snakker vi om ??? for det har meget at sige hvad type dæk
osv. du køre med.

en anden ting er f.eks. fordækket kan være slidt op uden at det er slidt
ned til mærkerne. Dette kan du mærke ved at køre hånden over, og derved
mærke hvor ujævnt det er blevet slidt. ellers er der tegn på¨små revner i
gummiet, når dækket er for gammelt osv.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi, BT-45 dæk, skiftes for ca. hver 10.000km.
Suzuki GSF 1200 S, Pilot Sport skiftes for hver 6.000km. nu med BT-020 i
stedet så mon ik vi kan nå 10.000km :)



Magne Vingsand (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 23-03-04 16:21

Biker-Torben® wrote:
> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
> holder - men hvad med bagdæk?
> Foreløbig har jeg kørt godt 13.000 km, og bagdækket ser stadig fint
> ud, så vidt jeg kan se.

Skifter etter rundt 500 mil, og da er det rimelig "flatt".
http://www.otc-mc.org/%7Emagne/otc/fotoalbum/2003/grusom/Pirelli_MT_21.html

--
Magne Ténéré/Endupamp




Grunnet (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 23-03-04 18:34

Magne Vingsand wrote:
>
> Skifter etter rundt 500 mil, og da er det rimelig "flatt".

Engelsk mil = ca.1,6 km
Dansk mil = ca. 7,5 km
Romersk mil = ca. 1,5 km
Norsk mil = ca- 10 km

)

--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere men intet om MC)



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.639 / Virus Database: 408 - Release Date: 22-03-2004



Kenneth T (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth T


Dato : 23-03-04 22:44

> > Skifter etter rundt 500 mil, og da er det rimelig "flatt".
>
> Engelsk mil = ca.1,6 km
> Dansk mil = ca. 7,5 km
> Romersk mil = ca. 1,5 km
> Norsk mil = ca- 10 km
>

Sømil = ca. 1,8km

:)


--
MVH
Kenneth T
ZX12R
www.dkfritidmotorcykel.dk/kenneth_t


Armand (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-03-04 20:10


Kenneth T <ken_t@cool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4060af86$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > Skifter etter rundt 500 mil, og da er det rimelig "flatt".
> >
> > Engelsk mil = ca.1,6 km
> > Dansk mil = ca. 7,5 km
> > Romersk mil = ca. 1,5 km
> > Norsk mil = ca- 10 km
> Sømil = ca. 1,8km

Den grønne mil = Meeeget lang!

--
Armand.








Martin Sørensen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 23-03-04 18:43

> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
> holder - men hvad med bagdæk?

Som Moller skriver, så afhænger det meget af dæktype, kørestil osv. Mit
sidste bagdæk holdte 8000km, så synes jeg at det var slidt lige fladt
nok. Det var 8000km fra jeg købtye cyklen, men bagdækket så ret nyt ud
da jeg købte cyklen.

> Foreløbig har jeg kørt godt 13.000 km, og bagdækket ser stadig fint
> ud, så vidt jeg kan se.

Så er det sikkert et touring-dæk du kører på. Når man køber dæk, må men
afveje om man vil have godt vejgreb (også i regnvejr) eller mange
kilometer. Man kan ikke få begge dele. Jeg går efter et lidt blødere
dæk, og vil hellere skifte lidt oftere.

--
signing off.. Martin Sørensen



H. P. Holm (24-03-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 24-03-04 03:56

Martin Sørensen skrev:

[...]
>> Foreløbig har jeg kørt godt 13.000 km, og bagdækket ser stadig fint
>> ud, så vidt jeg kan se.
>
> Så er det sikkert et touring-dæk du kører på. Når man køber dæk, må men
> afveje om man vil have godt vejgreb (også i regnvejr) eller mange
> kilometer. Man kan ikke få begge dele. Jeg går efter et lidt blødere
> dæk, og vil hellere skifte lidt oftere.

Jeg bliver nødt til at protestere.
Bridgestone BT20 kan køres ud på kanterne, også i regn og på kold
asfalt, hvor de blødere gummiblandinger slipper meget brat.

Motorcykeldæk skal sende tydelige signaler inden de slipper helt,
ellers kan jeg ikke finde ud af at køre med dem. Det kostede et par
heftige styrt på tør asfalt i min tid med en Honda XL-350, indtil
der kom Yokohama dæk under den!

Kawasaki Zephyr 750 med Bridgestone BT20 for og bag: Cirka 23.000 km
pr. sæt, gennemsnit over 100.000 km. Fordækket er som regel temmelig
meget slidt når bagdækket når ned til slid-indikatorerne i mønsteret.
Ujævnt slid i fordækket er normalt og uden praktisk betydning.
<http://hpholm.dk/billeder/bt020/>

--
Hans

Flemming Nyboe (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 24-03-04 08:55

"H. P. Holm" <hpholm@adresse.invalid> wrote in message
news:eN68c.5741$cq4.4818@news.get2net.dk...
[SNIP]
> Jeg bliver nødt til at protestere.
> Bridgestone BT20 kan køres ud på kanterne, også i regn og på kold
> asfalt, hvor de blødere gummiblandinger slipper meget brat.

Har et koldt BT020 bedre greb end f.eks. et koldt BT010 ?
Det stemmer selvfølgelig lidt overens med påstanden om at kolde race
compound dæk har dårligere greb end kolde gadedæk, som jeg har hørt nogle
gange.
Rent intuitivt ville jeg mene at et blødere dæk altid har bedre greb (indtil
et vist punkt; som når overophedede race-dæk desintegrerer eller sveder
olie).

Spørgsmålet er om de dæk vi sædvanligvis betragter som de blødeste, også er
de blødeste når de er kolde.

--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382



H. P. Holm (24-03-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 24-03-04 14:33

Flemming Nyboe skrev:

> Har et koldt BT020 bedre greb end f.eks. et koldt BT010 ?

Min Honda Revere kørte et par sæt Pilot Sport flade, imens de
sædvanlige Battlax kludedæk var i restordre (dækkene kostede mere
end benzin den sommer!). - De største problemer med greb var når
jeg kom hjem til byen om aftenen efter en god lang tur og duggen
begyndte at falde, og på hvide striber og kloakdæksler. Problemer
som var noget mindre og meget mere kontrollable med Battlax 548.

MC'en kan helt sikkert kastes dybere ind i sving med bløde dæk under
optimale forhold, men det er efter min mening en illusion at tro det
giver "større sikkerhed" eller "mere greb" til daglig brug. Køb de
bløde dæk for sjov og for imponator-effekten på cafeen.

Hvis man er i tvivl om hvilke dæk der er "de bedste" til en bestemt
motorcykel, så er de originalmonterede sutter på modellen et ganske
glimrende udgangspunkt. Nogle få psi nedjustering af dæktrykket gør
en stor forskel, hvis der skal pjattes lidt rundt i skarpe sving en
eftermiddag, og et par psi over det nominelle når turen går ligud
og hurtigt sydpå giver længere holdbarhed.

--
Hans

NielSV650 (23-03-2004)
Kommentar
Fra : NielSV650


Dato : 23-03-04 19:29

"Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> wrote in message
news:406050f1$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
holder -
> men hvad med bagdæk?

12000km +/-
Pilot Sport
SV 650

Niels
S FAU himmelblau
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=158





Brian Laursen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Brian Laursen


Dato : 23-03-04 21:36

NielSV650 wrote:
> "Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
> snabel-a)sneakemail.com> wrote in message
> news:406050f1$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
>> holder - men hvad med bagdæk?
>
> 12000km +/-
> Pilot Sport
> SV 650
>
> Niels
> S FAU himmelblau
> www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=158

regner med 5-6000 km
Pilot sport
cbr1100 xx
--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk



Casper Jensen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Casper Jensen


Dato : 23-03-04 19:42


"Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> skrev i en meddelelse
news:406050f1$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
holder -
> men hvad med bagdæk?
>
4000 km(er nu spiondæk uden mønster)
Bridgstone bt-39 (130/70-17)
gpz500s med voldsomme 60 hk






Carsten Eilersen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Eilersen


Dato : 23-03-04 23:08

"Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> wrote in message
news:406050f1$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
holder -
> men hvad med bagdæk?
>
SNIP
> Hilsen
>
> Biker-Torben®
> www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=154
> www.mc-rejser.dk
>
5K-6K : BMW K1200RS
12K : Suzuki DR250S

Hilsen
Carsten



Kristoffer Lippert (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 24-03-04 10:05


"Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> skrev i en meddelelse
news:406050f1$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
holder -
> men hvad med bagdæk?
>

Bridgestone BT040 - holder fra 8-12000km. på min GPZ500s.
- alt efter hvor slidt det skal være.

/Kristoffer



Rune \(Bandit600RR\) (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600RR\)


Dato : 24-03-04 10:20

Biker-Torben® wrote:
> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
> holder - men hvad med bagdæk?

Dunlop D207 og D205 og Michelin macadam 100X alle holdt ca. 6 - 7000 km
Kører nu med Dunlop D208, men har kun kørt ca. 1000km ind til videre, så jeg
ved ikke hvor langt det holder endnu
--
Regards Rune
www.Bandit600RR.dk
http://dfmc.dk/?id=7



Ukendt (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-04 13:19

Rune (Bandit600RR) wrote:
> Biker-Torben® wrote:
>> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
>> holder - men hvad med bagdæk?
>
> Dunlop D207 og D205 og Michelin macadam 100X alle holdt ca. 6 - 7000
> km Kører nu med Dunlop D208, men har kun kørt ca. 1000km ind til
> videre, så jeg ved ikke hvor langt det holder endnu

Mine Dunlop d208 har holdt 11000 km, men nu skal de også skiftes, de er
meget tæt på slidgrænsen...
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !



Freddy Lang (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 24-03-04 13:39

Biker-Torben® wrote:
> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
> holder - men hvad med bagdæk?

SV650S
Metzeler M1 Sportec: 4K, og det er _virkelig_ modent til udskiftning.
Metzeler Z4, som cyklen kom med, klarede over 7K.

Fordækket (Metzeler Z4) har siddet på siden cyklen var ny, og har altså
næsten kørt 12K. Stadig ikke nævneværdig slitage.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1
http://www.zierra.com
http://www.dfmc.dk/?id=159
http://www.mc-vollekanne.dk



Lasse Lundberg (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 24-03-04 14:25

Mille - Dunlop 207 -7500 km, hvis det ikek havde kørt på ferie af autobahn,
havde der sikkert været flere km i , men mindterstriben på dækket var slidt
helt ned så det ingen mønster havde....dog var det ikke kantet da vi forlod
de franske snoede veje og der var masser af dæk på, men på vej hjem efter
autobahn, med 130+ samt nogle nogle accelerationer hvor den fik lov til at
løbe helt ud, ja der var der knabt mønster tilbage 150 km fra puttgard, og
da vi endelig nåede hjem, ca 250 km senere, var der intet mønster
overhovedet og man kunne se trådene i dækket i en tynd stribe på midten.

CBR1000f - macadam ca 12-18kkm, i starten hvor jeg lærte knallerten at kende
holdt et sæt macadam 18kkm, slutningen ca 12kkm, bridgestone bt56 og en
banedag holdt 8kkm.

XJ600n - Macadam over 20kkm, dog så fordækket ikek pænt ud og havde hæl og


Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S







Armand (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-04 23:47


Biker-Torben® <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:406050f1$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
holder -
> men hvad med bagdæk?
>
> Kommer selvfølgelig meget an på, hvad man kører på, og hvordan man kører.
> Hvad nu hvis man - som mig - har en _cruiser-model_ og kører sådan lidt
> _morfar-agtigt_?

Bagdækket rappes af af drejningsmomentet, og på større momentstærke cruisere
kan man hurtigt forledes til at lægge flere NM i asfalten end man lige
mærker (det er omvendt HK'sne man mærker trækket fra). En rolig
"morfar"-gashånd er derfor klart befordrende for dæksliddet på sådanne!

--
Armand.









Carsten Eilersen (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Eilersen


Dato : 25-03-04 08:37


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c3t352$2cr5$14@news.cybercity.dk...
>
> Biker-Torben® <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
> snabel-a)sneakemail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:406050f1$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Moller startede en interessant undersøgelse af, hvor længe tændrør
> holder -
> > men hvad med bagdæk?
> >
> > Kommer selvfølgelig meget an på, hvad man kører på, og hvordan man
kører.
> > Hvad nu hvis man - som mig - har en _cruiser-model_ og kører sådan lidt
> > _morfar-agtigt_?
>
> Bagdækket rappes af af drejningsmomentet, og på større momentstærke
cruisere
> kan man hurtigt forledes til at lægge flere NM i asfalten end man lige
> mærker (det er omvendt HK'sne man mærker trækket fra). En rolig
> "morfar"-gashånd er derfor klart befordrende for dæksliddet på sådanne!
>
> --
> Armand.
>
Hej Armand,

Nu var det jo næsten midnat, da du besvarede ovenstående indlæg, men
"befordrende" betyder vist "fremmende".
Du mener vel, at "morfar"-gashånd er fremmende derved, at dækkes slides
mindre hurtigt, eller hur?!

Carsten



Armand (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-03-04 20:01


Carsten Eilersen <ceilersen@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qYv8c.128131$jf4.6942433@news000.worldonline.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c3t352$2cr5$14@news.cybercity.dk...
> >

> > ...... En rolig "morfar"-gashånd er derfor klart befordrende for
dæksliddet på sådanne!
>
> Nu var det jo næsten midnat, da du besvarede ovenstående indlæg, men
> "befordrende" betyder vist "fremmende".
> Du mener vel, at "morfar"-gashånd er fremmende derved, at dækkes slides
> mindre hurtigt, eller hur?!

Ja, ja, jah!


--
Armand.








Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste