Yamaha DT 175 (1996) - benzinhane
Fra : Michal

Dato : 23-03-04 14:57

Hej NG.

Jeg har en Yamaha DT 175 fra 1996 som desværre ikke har det så godt med
benzintilførslen til karburator.

FYI: Der sidder automatisk benzinhane på (med to slanger til karburator,
en vakuum og en benzin).

Når jeg starter den begynder der at pible benzin ud af
overløbs'udgangen' i bunden af karburatoren (en Mikuni, så vidt jeg ved
standard) og det er faktisk en hel del der løber ud.

Dette sker både når jeg er i tomgang og når jeg kører... jeg efterlader
simpelt hen et benzinspor efter mig.

Hvis jeg slukker MC'en stopper den oftest med spildet, men somme tider
bliver den ved.

Jeg har prøvet at pille vakuum røret til karburatoren af, men benzinen
blev ved med at løbe. Det er som om at lukke/åbne mekanismen i
benzinhanen er gået... Jeg skilte benzinhanen ad for noget tid siden,
rensede denne (var ikke særlig uren), og den kørte faktisk glimrende i
en uge, men begyndte så igen at spilde.

En anden ting er at den åben bart ikke kan bruge alt benzinen i tanken
(heller ikke hvis jeg drejer den over på reserve).

Er der nogen som ved hvad der kan være galt/kender URL til et sted man
kan læse om sagen?

Jeg har tænkt mig at skille benzinhanen ad igen, og se om der er noget
galt her.

Kan det godt være karburatoren som "suger" for meget/lidt i slangen så
benzinhanen ikke virker som den skal? Jeg har også haft karburatoren
skilt ad for kort tid siden og renset denne.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-03-04 15:53

Michal <usenet@wodzinski.dk> writes:

> Når jeg starter den begynder der at pible benzin ud af
> overløbs'udgangen' i bunden af karburatoren (en Mikuni, så vidt jeg ved
> standard) og det er faktisk en hel del der løber ud.

Kan det være din svømmer der hænger?

> Hvis jeg slukker MC'en stopper den oftest med spildet, men somme tider
> bliver den ved.

Så lyder det da til at din benzinhane fungerer fint nok? Der bliver da
ihvertfald ikke ved med at strømme benzin igennem - med mindre din tank
er tom

> Jeg har tænkt mig at skille benzinhanen ad igen, og se om der er noget
> galt her.

Jeg synes du skal starte med at skille din karb ad og blæse den godt
igennem med trykluft. Være sikker på at svømmeren bevæger sig frit og
at den stopper i den rigtige højde (DT ejere kan sikker hjælpe her)

> Kan det godt være karburatoren som "suger" for meget/lidt i slangen så
> benzinhanen ikke virker som den skal? Jeg har også haft karburatoren
> skilt ad for kort tid siden og renset denne.

Øh.. Nåh.. Men hvad med din svømmer?

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Grunnet

Dato : 23-03-04 18:44

Michal wrote:
> [...]
> efterlader simpelt hen et benzinspor efter mig.
>
> Hvis jeg slukker MC'en stopper den oftest med spildet, men somme tider

Som Mikkel skriver, så hænger svømmeren i din karburator.

Prøv at slå på karburatorens svømmerhus evt. med skaftet fra en
skruetrækker, og se om det skulle få svømmeren til at løsne sig.
Under alle omstændigheder er du nok nødt til at skille karburatoren ad og få
den renset og efterset svømmeren for huller/revner.

--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84

---

Fra : Michal

Dato : 23-03-04 21:59

In article <4060774f$0$264$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Grunnet wrote:

> [...]
> Under alle omstændigheder er du nok nødt til at skille karburatoren ad og få
> den renset og efterset svømmeren for huller/revner.

Så vidt jeg har forstået er svømmeren de små 'pontonner' i
bunden af karburatoren?

Og at problemet her sandsynligvis er at de bliver fyldt med benzin, og
derfor ikke længere 'virker/svømmer'...

Men burde benzintilførslen så ikke stoppe hvis jeg piller benzinhanens
vakuumslange af? Hmm, jeg må kigge nærmere på den svømmer samt hus :)

På forhånd tak for hjælpen Steen og Mikkel :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Grunnet

Dato : 23-03-04 23:17

> Så vidt jeg har forstået er svømmeren de små 'pontonner' i
> bunden af karburatoren?
>
> Og at problemet her sandsynligvis er at de bliver fyldt med benzin, og
> derfor ikke længere 'virker/svømmer'...

Rigtigt forstået, dog kan det også være at svømmeren bliver "hængende" på
grund af snavs der gør den ikke kan bevæge sig frit.

> Men burde benzintilførslen så ikke stoppe hvis jeg piller benzinhanens
> vakuumslange af? Hmm, jeg må kigge nærmere på den svømmer samt hus :)

Umiddelbart jo, men du skriver også at "spildet" stopper når du stopper
motoren, hvilket indikerer at vakumhanen fungerer.

Hvis svømmeren hænger og der er frit gennemløb i benzinhanen, vil spildet
fra karburatoren være der konstant, også når motoren er stoppet.

Fra : Michal

Dato : 24-03-04 08:18

In article <4060b771$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Grunnet wrote:

> Rigtigt forstået, dog kan det også være at svømmeren bliver "hængende" på
> grund af snavs der gør den ikke kan bevæge sig frit.

Den burde vel ikke blive snavset på blot en uge efter en total
adskillelse og rensning ;)

> [...]
>
> Hvis svømmeren hænger og der er frit gennemløb i benzinhanen, vil spildet
> fra karburatoren være der konstant, også når motoren er stoppet.

Netop også når motoren stoppes sker spildet, dog kun ved ca. 1/4 til 1/3 af
de gange motoren stoppes... det kunne jo godt være at det var en blanding
af svømmerproblemer og benzinhaneproblemer...

Jeg får desværre først tid til at kigge på sagen torsdag efter arb.

( øv, endnu en dag med offentlig trafik...
godt jeg idetmindste ikke skal _gå_ til arb. :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Søren Skovgaard Jens~

Dato : 24-03-04 00:38

Hejsa Michal ...

Jeg har selv en DT 175, der havde samme problem ! Du skal have renset din
karburator - det er sikkert skidt fra tanken, som kommer ned i denne. Jeg
har sat et ekstra benzinfilter på mellem tanken og karburatoren, og jeg har
ikke haft problemer efterfølgende.

-- Søren

Fra : Michal

Dato : 24-03-04 08:21

In article <4060ca44$0$244$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Søren Skovgaard Jensen wrote:
> [...]
> har sat et ekstra benzinfilter på mellem tanken og karburatoren, og jeg har

Tak, det lyder spændende... kan være jeg skal gøre det samme :)

(torsdag = værkstedsdag)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 24-03-04 23:46

Michal <usenet@wodzinski.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c3pfmi$obb$1@sunsite.dk...
> [...]
> Jeg har prøvet at pille vakuum røret til karburatoren af, men benzinen
> blev ved med at løbe. Det er som om at lukke/åbne mekanismen i

Kommer der bensin ud af vacuum-slangen (prøv at suge i den med munden)?
Ifald er det den membran der styrer bensinhanens funktion der er revnet og
at motoren derfor suger rigeligt til sig ígennem vacuum-slangen :-/

Hvis bensinhanen ikke lukker når den står på ON eller RES er der noget galt
med vacuum-stemplet som skal lukke af for bensinen når der ikke er sug på
motoren!
Men at motoren ligefrem løber over derfor skyldes at svømmeren heller ikke
lukker tæt!

Måske at din tank er ganske gedigen beskidt og at bensinhanen mangler
filter,
således at både vacuum-mekanismen og svømmerventilen stoppes :-/
Kontrollér bensinhanen om den har filtre inde i tanken og få ved den
lejlighed skyllet det bundslam, der måtte være i tanken, ud!
Læg sidenhen mærke til om problemet først genopstår efter at reserve-tanken
har været benyttet (´RES "suger" i bunden af tanken oh "ON" 4-5 cm oppe over
bunden hvorved at slam i bunden af tanken kun kan komme videre i systemet
ved brug af RES)!

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 25-03-04 08:20

In article <c3t33i$2cr5$1@news.cybercity.dk>, Armand wrote:

> Kommer der bensin ud af vacuum-slangen (prøv at suge i den med munden)?
> Ifald er det den membran der styrer bensinhanens funktion der er revnet og
> at motoren derfor suger rigeligt til sig ígennem vacuum-slangen :-/

Har testet, og slangen har en naturlig benzinsmag (men der render intet
ud af den).

> Hvis bensinhanen ikke lukker når den står på ON eller RES er der noget galt
> med vacuum-stemplet som skal lukke af for bensinen når der ikke er sug på
> motoren!

vacuum-stemplet = det stykke som der er en fjedder bagved?

> Men at motoren ligefrem løber over derfor skyldes at svømmeren heller ikke
> lukker tæt!

Det er jo sådan set karburatoren som løber over ;) men ja... vi får se
om det er svømmeren idag efter ca. 17.00 =)

> Måske at din tank er ganske gedigen beskidt og at bensinhanen mangler
> filter,
> således at både vacuum-mekanismen og svømmerventilen stoppes :-/

Sandsynligvis er det netop en blandet fejl, og jeg overvejer faktisk at
gennemskylle/blæse selve tanken også...

> [...]
> bunden hvorved at slam i bunden af tanken kun kan komme videre i systemet

Noget i den stil har jeg lagt mærke til...

Det som undrer mig er blot at den 'tud' som sørger for at 'ON' kun suger
over en vis benzinstand ligner et slags filter i sig selv, hvorfor jeg
ikke kan se om 'res'-benzin løber ind selv ved 'ON'.

Todo:
benzinfilter på benzinslange fra hane til karb
checke svømmer for utætheder/snavs
checke vacuum hane
checke/rense tank for urenheder

Gid man havde indendørs garrage :)

--
Venlig Hilsen
MW/8843

Fra : Søren Lindholt

Dato : 25-03-04 19:12

> Hej NG.
>
> Jeg har en Yamaha DT 175 fra 1996 som desværre ikke har det så godt med
> benzintilførslen til karburator.

Jeg sætter også et tændrør på højkant på at det er svømmerventilen der ikke
er så frisk som den burde være . et nyt sæt, venitl og sæde koster vel ca.
150,-

Søren

Fra : Michal

Dato : 26-03-04 20:18

In article <40632100$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Søren Lindholt wrote:

> Jeg sætter også et tændrør på højkant på at det er svømmerventilen der ikke
> er så frisk som den burde være . et nyt sæt, venitl og sæde koster vel ca.
> 150,-

Så har jeg karburatoren adskilt, og har taget nogle billeder...

Jeg har desværre ikke anskaffet mig en værkstedsbog endnu, så jeg
spørger lige lidt dumt ;)

Er dette svømmerventilen + svømmerventilsæde?
<http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb06.jpg>
<http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb07.jpg>

Som i nok kan se på det billede har der været lidt rust... det har
siddet imellem (så vidt jeg ved) hvad der hedder svømmerventilsædet og
der hvor sædet er skruet fast (ved benzinindløb så vidt mit øjemål
rækker).
<http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb05.jpg>

Man kan faktisk se en smule af det på billedet før afskruningen af
sædet, nede bag hullet (sort smuller).
<http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb04.jpg>

På samme billede, kan det så passe at svømmerventilen sørger for lukning
af benzintilførsel <http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb03.jpg> og åbning
af tilførsel <http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb02.jpg> v.h.a. svømmeren?

Og at svømmerkammeret så er mere eller mindre fyldt af benzin som så
bliver suget op af den 'tud' som stikker længst ned, doseret af nålen
som er forbundet til gashåndtaget?

Også en smule "pulveriseret" rust har samlet sig i bunden af
svømmerhuset, her næsten væk.
<http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb01.jpg>

Så vidt jeg har "set", kommer der bundsnask fra tanken og ned til
karburatoren, som så blokerer for svømmerventilens frie gang til
blokering af benzin. Kan det have sin rigtighed?

Jeg vil prøve at anskaffe mig et benzinfilter i morgen, og så få
gennemrenset tanken + benzinfilter mellem tank og hane når jeg får tid
:)

Kan tanken godt renses med bare trykluft/vand? Eller er der noget man
skal tage specielt hensyn til?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-03-04 20:30

> Er dette svømmerventilen + svømmerventilsæde?
> <http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb06.jpg>
> <http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb07.jpg>

Det er det.

> [...]
> siddet imellem (så vidt jeg ved) hvad der hedder svømmerventilsædet og
> der hvor sædet er skruet fast (ved benzinindløb så vidt mit øjemål

Ser ikke så godt ud.

> På samme billede, kan det så passe at svømmerventilen sørger for
> [...]

Lige netop.

> Og at svømmerkammeret så er mere eller mindre fyldt af benzin som så
> bliver suget op af den 'tud' som stikker længst ned, doseret af nålen
> som er forbundet til gashåndtaget?

Ja, og for enden af 'tuden' sidder hoveddysen som begrænser den
maksimale mængde benzin der kan suges op. Det rør der sidder inden i
'tuden' hedder strålerøret, som er det rør, nålen stikker ned i.

> Også en smule "pulveriseret" rust har samlet sig i bunden af
> svømmerhuset, her næsten væk.
> <http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb01.jpg>

Det må næsten komme fra tanken, så den er sikkert godt rusten
indvendigt.

> Så vidt jeg har "set", kommer der bundsnask fra tanken og ned til
> karburatoren, som så blokerer for svømmerventilens frie gang til
> blokering af benzin. Kan det have sin rigtighed?

Det kan det sagtens. Det kan du bedst se af os alle.

> Jeg vil prøve at anskaffe mig et benzinfilter i morgen, og så få
> gennemrenset tanken + benzinfilter mellem tank og hane når jeg får tid
> :)

Fornuftigt.

> Kan tanken godt renses med bare trykluft/vand? Eller er der noget man
> skal tage specielt hensyn til?

Hvis du bruger vand, så hæld sprit i benzinen efterfølgende, da vandet
ellers vil kunne danne en prop når det løber ned i karburatoren.
Du får sikkert ikke rusten væk alene ved at bruge vand, men skal nok
tage noget grovere i brug, der kan slibe rusten væk. En portion fint,
knust glas skulle være fint til formålet. Nogle bruger også groft sand,
men det kan tænkes at lave gnister..
Husk at selv om du tømmer tanken for benzin, så er det næsten umuligt at
få det hele ud. Der vil næsten altid være benzindampe tilbage i tanken,
og en lille gnist i sådan noget er ikke sjovt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michal

Dato : 28-03-04 00:56

In article <c420be$rgi$1@news.cybercity.dk>, Martin Sørensen wrote:

[snip en masse rigtigt og fornuftigt ;)]

Pyyyyha... Så fik jeg sat benzinfilter på idag, og var straks samme
aften ude at køre med den fornuftigere halvdel bagpå (ja, det er ikke en
limousinetur at køre 2 på en DT175, men det gik faktisk ret godt :)
.... uanset en smule dryppen oppefra, og en relativ frisk brise ;)

Turen gik ind forbi Pavillonerne, og herefter forbi Ryparken... ind og
finde to GeoCaches, og vi fandt dem begge to... (forresten en spændende
aktivitet, læs om det på <http://geocaching.com>). Herefter hjem da
hænder og fødder var godt forfrosne efter den fugtige tur, og lige
pludselig var tiden blevet over midnat :/

Tilbagelagt ca. få 42 km, men det var nu skønt at få dækkene på asfalten
igen :)

> [...]
> tage noget grovere i brug, der kan slibe rusten væk. En portion fint,
> knust glas skulle være fint til formålet.

Lyder som en glimragende aktivitet på en lidt varmere dag end idag :)

> [...]
> få det hele ud. Der vil næsten altid være benzindampe tilbage i tanken,
> og en lille gnist i sådan noget er ikke sjovt.

Nej, det kan jeg forestille mig :/

Men indtil lidt mere initiativ vil jeg så bare køre rundt med
benzinfilteret og snasket tank :) Overlever nok ;)

Tak for hjælpen til alle som hjalp :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-04 03:58

> Lyder som en glimragende aktivitet på en lidt varmere dag end idag :)
> Men indtil lidt mere initiativ vil jeg så bare køre rundt med
> benzinfilteret og snasket tank :) Overlever nok ;)

Så længe det grove filter i benzinhanen ikke er tilstoppet, så tror jeg
nok det skal gå. Bare kør med benzinfiltret og vær ligeglad med den
smule skidt der måtte være i tanken. Efter lidt tid må det sætte sig i
dit nye filter, og hvis der kommer for meget, så skifter du den jo bare.

Jeg vil dog stadig anbefale at hælde karburatorsprit i benzinen for at
fjerne evt. vand. Er der vand i tanken, kan det også hurtigt tære den op
indefra, så det gælder om at undgå vand.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michal

Dato : 28-03-04 10:26

In article <c45f0e$1ttv$1@news.cybercity.dk>, Martin Sørensen wrote:

> [...]
> smule skidt der måtte være i tanken. Efter lidt tid må det sætte sig i
> dit nye filter, og hvis der kommer for meget, så skifter du den jo bare.

Ja det er klart... jeg tænker nu bare på om der måske ikke sætter sig
nogle rustflager i selve benzinhanen som måske hindrer tilførslen... men
det er vist ikke noget jeg skal bekymre mig om lige nu :)

> Jeg vil dog stadig anbefale at hælde karburatorsprit i benzinen for at
> fjerne evt. vand. Er der vand i tanken, kan det også hurtigt tære den op
> indefra, så det gælder om at undgå vand.

Det er klart... men kan karburatorsprit få vand til at "fordufte"?
(starter lige at læse tråd om karburatorsprit:)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-04 12:37

> Ja det er klart... jeg tænker nu bare på om der måske ikke sætter sig
> nogle rustflager i selve benzinhanen som måske hindrer tilførslen...
> men det er vist ikke noget jeg skal bekymre mig om lige nu :)

Det finder du jo nok ud af hvis det sker, men så tror jeg altså at det
skal være ret slemt.

> Det er klart... men kan karburatorsprit få vand til at "fordufte"?

Kort sagt, så vil spritten binde vandet og sørge for at det kan blandes
med benzinen. Det vil derfor lige så stille blive trukket gennem
motoren, og vil fordampe i cylinderen under forbrændingen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 28-03-04 16:44

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c46dce$apv$1@news.cybercity.dk...

> Kort sagt, så vil spritten binde vandet og sørge for at det kan blandes
> med benzinen.

Jup!
Akkurat som de ca. 59% vand der er i din yndlingswhiskey!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-04 17:45

> Jup!
> Akkurat som de ca. 59% vand der er i din yndlingswhiskey!

Har du problemer med Whisky i din benzintank?

Dem der kan huske noget fra kemitimerne vil måske kunne huske at hvis
man f.eks. blander 1 liter vand med 1 liter sprit, så er der ikke 2
liter af slutresultatet..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michal

Dato : 31-03-04 14:41

In article <c46vdu$16o8$1@news.cybercity.dk>, Martin Sørensen wrote:

> [...]
>
> Dem der kan huske noget fra kemitimerne vil måske kunne huske at hvis
> man f.eks. blander 1 liter vand med 1 liter sprit, så er der ikke 2

Spændende... tak for hjælpen alle sammen :)

--
Venlig Hilsen
Michal