|
| Km i v2 motor Fra : S.G |
Dato : 22-03-04 19:51 |
|
Hvad kan man forvente af km de nyere v2 motorer som på fx TL1000S?
Hvis man antager man passer og plejer med olieskift og ikke mishandler
motor. Regner ikke just med et eksakt tal, men mere et bud på om motoren er
pålidelig og har potentiale til mange km´s kørsel.
S.G
Odense
| |
Martin Sørensen (22-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 22-03-04 19:57 |
|
> Hvad kan man forvente af km de nyere v2 motorer som på fx TL1000S?
> Hvis man antager man passer og plejer med olieskift og ikke mishandler
> motor. Regner ikke just med et eksakt tal, men mere et bud på om
> motoren er pålidelig og har potentiale til mange km´s kørsel.
Da den er vandkølet, burde 100.000km være minimum, og gerne 150.000. Jeg
har ikke hørt meget kritik af TL1000S' motor. Folk synes nærmere at have
problemer med at slide motoren op, før de smadrer cyklen.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Claus Rittig (22-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-03-04 20:17 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:c3nct0$bcn$1@news.cybercity.dk...
> > Hvad kan man forvente af km de nyere v2 motorer som på fx TL1000S?
> > Hvis man antager man passer og plejer med olieskift og ikke mishandler
> > motor. Regner ikke just med et eksakt tal, men mere et bud på om
> > motoren er pålidelig og har potentiale til mange km´s kørsel.
>
> Da den er vandkølet, burde 100.000km være minimum, og gerne 150.000. Jeg
> har ikke hørt meget kritik af TL1000S' motor. Folk synes nærmere at have
> problemer med at slide motoren op, før de smadrer cyklen.
Hmmmm....
Snakker vi om km indtil første hovedrenovering, eller hvad?
Jeg kender ikke til ret mange modeller (vandkølede eller ej) der kører over
100K km uden at skulle lukkes op - men mit erfaringsgrundlag er heller ikke
just stort!
Rittig
| |
ncj (22-03-2004)
| Kommentar Fra : ncj |
Dato : 22-03-04 21:11 |
|
Man skal også lige huske på at en 2 cyl. motor der yder 124 hk er rimeligt
hårdt belastet på hver cylinder derfor skal man nok ikke forvente at den
holder lige så længe som en 4 cyl. motor med samme antal eller endda flere
HK. Det kommer selvfølgelig også meget an på kører måde.
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:c3ndem$2upt$1@news.dansketelecom.com...
> "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
> news:c3nct0$bcn$1@news.cybercity.dk...
> > > Hvad kan man forvente af km de nyere v2 motorer som på fx TL1000S?
> > > Hvis man antager man passer og plejer med olieskift og ikke mishandler
> > > motor. Regner ikke just med et eksakt tal, men mere et bud på om
> > > motoren er pålidelig og har potentiale til mange km´s kørsel.
> >
> > Da den er vandkølet, burde 100.000km være minimum, og gerne 150.000. Jeg
> > har ikke hørt meget kritik af TL1000S' motor. Folk synes nærmere at have
> > problemer med at slide motoren op, før de smadrer cyklen.
>
> Hmmmm....
> Snakker vi om km indtil første hovedrenovering, eller hvad?
> Jeg kender ikke til ret mange modeller (vandkølede eller ej) der kører
over
> 100K km uden at skulle lukkes op - men mit erfaringsgrundlag er heller
ikke
> just stort!
>
> Rittig
>
>
| |
S.G (22-03-2004)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 22-03-04 21:26 |
|
> Man skal også lige huske på at en 2 cyl. motor der yder 124 hk er rimeligt
> hårdt belastet på hver cylinder derfor skal man nok ikke forvente at den
> holder lige så længe som en 4 cyl. motor med samme antal eller endda flere
> HK. Det kommer selvfølgelig også meget an på kører måde.
Burde det netop ikke være et plus at den kun er 2 cyl.?
| |
Flemming Nyboe (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 23-03-04 00:49 |
|
"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:rZH7c.2058$md1.1010@news.get2net.dk...
> [ncj skrev]
> > Man skal også lige huske på at en 2 cyl. motor der yder 124 hk er
rimeligt
> > hårdt belastet på hver cylinder derfor skal man nok ikke forvente at den
> > holder lige så længe som en 4 cyl. motor med samme antal eller endda
flere
> > HK. Det kommer selvfølgelig også meget an på kører måde.
>
> Burde det netop ikke være et plus at den kun er 2 cyl.?
Jeg tror man genereliserer lidt for meget hvis man siger at der skulle være
væsentlig forskel mellem slid på 2- og 4 cyl. motorer. Hvad skulle årsagen
være?
4 cyl. motorer har generelt mindre slaglængde end 2 cyl. men til gengæld
(eller rettere: netop derfor) lader man dem gå til højere RPM, så man får
ca. samme stempelhasighed = ca. samme belastning af cylinderforingerne.
Der er flere bevægelige dele i en cylinderblok med flere cylindre. Risikoen
for en knækket ventil(arm) eller lign. er proportional med antal cyl.
Der er selvfølgelig stor forskel på hvor godt forskellige motorer holder,
men det er nok mere designet og kvaliteten i sig selv, end det er antallet
af cyl. der giver udslaget.
Lige præcist TLS motoren vist nogle småfejl. Der er f.eks. et eller andet
med en vandpumpe-pakning som aldrig er tæt. Det har selvfølgelig ikke
direkte indflydelse på motor-slid hvis man bare er opmærksom nok.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382
| |
Armand (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-03-04 23:47 |
|
Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:405f7b37$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> news:rZH7c.2058$md1.1010@news.get2net.dk...
> > [ncj skrev]
> > > Man skal også lige huske på at en 2 cyl. motor der yder 124 hk er
> > > rimeligt hårdt belastet på hver cylinder derfor skal man nok ikke
> > > forvente ....
> >
> > Burde det netop ikke være et plus at den kun er 2 cyl.?
>
> Jeg tror man genereliserer lidt for meget hvis man siger at der skulle
> være væsentlig forskel mellem slid på 2- og 4 cyl. motorer. Hvad skulle
årsagen
> være?
Større stempelvægt f.eks.!
--
Armand.
| |
Flemming Nyboe (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 25-03-04 08:56 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c3t348$2cr5$10@news.cybercity.dk...
>
> Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:405f7b37$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > [SNIP]
> >
> > Jeg tror man genereliserer lidt for meget hvis man siger at der skulle
> > være væsentlig forskel mellem slid på 2- og 4 cyl. motorer. Hvad skulle
> > årsagen være?
>
> Større stempelvægt f.eks.!
Ja, det var da et fornuftigt bud.
Det interessante ved det er at det samtidigt betyder at motorer med flere cc
holder dårligere end små motorer. Passer det?
En 500cc 2 cyl. motor jo har samme cylinderdimensioner som en 1000cc 4 cyl.
Det skal rimeligvis tages i betragtning at de større kræfter fra de tungere
stempler overføres gennem større lejer og et lidt større berøringsareal
mellem cylinderforingen og stemplet. Med "lidt" mener jeg at arealet ikke
vokser ligeså hurtigt som vægten (=volumenet) når ting skaleres op.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382
| |
Armand (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-04 20:11 |
|
Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40629059$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c3t348$2cr5$10@news.cybercity.dk...
> >
> > Større stempelvægt f.eks.!
>
> Ja, det var da et fornuftigt bud.
> Det interessante ved det er at det samtidigt betyder at motorer med flere
cc
> holder dårligere end små motorer. Passer det?
Hvis man lige tygger på kendsgerningen at små motorer (=cylindre) kan tunes
voldsommere (á literydelse!) end store, så kan det som sådan godt passe :-/
> Det skal rimeligvis tages i betragtning at de større kræfter fra de
> tungere stempler overføres gennem større lejer og et lidt større
berøringsareal
> mellem cylinderforingen og stemplet. Med "lidt" mener jeg at arealet ikke
> vokser ligeså hurtigt som vægten (=volumenet) når ting skaleres op.
Og det var lige netop dér at SV'eren trådte igennem i MOTORRAD's
langdistancetest :-|
--
Armand
| |
Flemming Nyboe (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 26-03-04 08:19 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c3vgeu$1k78$13@news.cybercity.dk...
>
> Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:40629059$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:c3t348$2cr5$10@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Større stempelvægt f.eks.!
> >
> > Ja, det var da et fornuftigt bud.
> > Det interessante ved det er at det samtidigt betyder at motorer med
flere
> > cc holder dårligere end små motorer. Passer det?
>
> Hvis man lige tygger på kendsgerningen at små motorer (=cylindre) kan
tunes
> voldsommere (á literydelse!) end store, så kan det som sådan godt passe
:-/
Tja, og derudover bruger folk med store motorer nok ikke alle kræfterne
ligeså tit som folk med små motorer bruger dem de har. Det har naturligvis
betydning på brugtmarkedet (køb en GSXR250 og du ved den har fået kniven
altid), men nu har jeg bevæget mig lidt væk fra emnet (2cyl vs 4cyl) da det
ret beset ikke er et spørgsmål om motorkonstruktion, men brugsvaner.
> > Det skal rimeligvis tages i betragtning at de større kræfter fra de
> > tungere stempler overføres gennem større lejer og et lidt større
> > berøringsareal
> > mellem cylinderforingen og stemplet. Med "lidt" mener jeg at arealet
ikke
> > vokser ligeså hurtigt som vægten (=volumenet) når ting skaleres op.
>
> Og det var lige netop dér at SV'eren trådte igennem i MOTORRAD's
> langdistancetest :-|
Det var i hvert fald et af punkterne Personligt synes jeg det med
udstødningsventilerne lyder værre (måske nuancerne forvanskes i mine
manglende sprogkundskaber).
Motorrad skriver at forarbejdningssporene er væk, men det er ikke en ret
præcis beskrivelse af slid. Det er jo antageligt ikke alle modeller der har
lige dybe forarbejdningsspor. Hvordan skal Suzuki reagere på sådan en
medieomtale? Dybere forarbejdningsspor, så er den klaret Jeg ville
hellere vide hvor mange 1/100 der manglede, og sammenligne med slidgrænsen.
Jeg tror faktisk ikke SV'ens stempler er så tunge endda. De er nemlig
ekstremt korte (der er vist tidens trend, men hvor længe har det været
almindeligt for gademaskiner ?). Pointen er nok netop at reducere
stempelvægten, men det øger samtidigt den belastning stemplet yder på
cylinderforingen hvis det vrides, fordi skørtet er meget kort.
--
VH
Flemming Nyboe
| |
p.jarnbak (22-03-2004)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 22-03-04 21:38 |
|
> Hmmmm....
> Snakker vi om km indtil første hovedrenovering, eller hvad?
> Jeg kender ikke til ret mange modeller (vandkølede eller ej) der kører
over
> 100K km uden at skulle lukkes op - men mit erfaringsgrundlag er heller
ikke
> just stort!
>
> Rittig
En vfr750 kan vel godt gå en 150-200k før der er noget galt og en k100 kan
gå alt
mellem 300-600k (ikke bødecykler) før de er slidt op.
Hej Palle.
| |
Claus Rittig (22-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-03-04 22:53 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:405f4e93$0$517$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> En vfr750 kan vel godt gå en 150-200k før der er noget galt og en k100 kan
> gå alt
> mellem 300-600k (ikke bødecykler) før de er slidt op.
Er det noget du kender eksempler på? Eller bare noget du har hørt?
Jeg kender en der havde en K100 der skulle renoveres inden den nåede 100K,
og han kørte den pænt nok, og jeg kender en der kørte VF750S (tror jeg den
hed), den skulle renoveres første gang ved 60K.
Men som sagt, SÅ mange mennesker med gamle vandkølede cykler kender jeg
heller ikke.
Rittig
| |
Anders Thorup (22-03-2004)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 22-03-04 23:21 |
|
Claus Rittig wrote:
> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:405f4e93$0$517$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> En vfr750 kan vel godt gå en 150-200k før der er noget galt og en
>> k100 kan gå alt
>> mellem 300-600k (ikke bødecykler) før de er slidt op.
>
> Er det noget du kender eksempler på? Eller bare noget du har hørt?
> Jeg kender en der havde en K100 der skulle renoveres inden den nåede
> 100K, og han kørte den pænt nok, og jeg kender en der kørte VF750S
> (tror jeg den hed), den skulle renoveres første gang ved 60K.
Rittig, nu må du altså heller ikke sammenligne VF med VFR(det sidste R gør
hele forskellen). VF'en var kendt for at have problemer, efter relativt få
km. VF var derfor et nederlag for Honda, da de havde lovprist V4
konstruktionen. For at rette op på det dårlige image, som både Honda og
V4-konstruktionen fik, så lavede Honda en ny V4-efterfølger. Det blev til
VFR'en. VFR blev ifølge rygterne over-engineered i sådan en grad, at den
nærmest er uopslidelig(sådan da). Jeg har set en avis-udklip om en engelsk
kurer(kører med små pakker og breve), der har kørt 660.000km på en VFR før
den brækkede sig pga. en utæt top-pakning .
> Men som sagt, SÅ mange mennesker med gamle vandkølede cykler kender
> jeg heller ikke.
Det gør jeg nu heller ikke. Men min VFR har nu gået 106.000Km, og den
spinder som ny i motoren. Jeg har haft den på rullefelt, hvor den leverede
en fuldstændig jævn og flot kurve, og 95,8Hk på baghjulet(ved godt at det
tal svinger fra felt til felt)
>
> Rittig
--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid
| |
Claus Rittig (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 23-03-04 21:09 |
|
"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse
news:c3nosn$o5g$1@news.cybercity.dk...
> > 100K, og han kørte den pænt nok, og jeg kender en der kørte VF750S
> > (tror jeg den hed), den skulle renoveres første gang ved 60K.
> Rittig, nu må du altså heller ikke sammenligne VF med VFR(det sidste R gør
> hele forskellen). VF'en var kendt for at have problemer, efter relativt få
> km.
Nåååh, ja, det kan jeg da godt huske
Men kan vi så ikke konkludere at man nærmest ikke rigtig kan sige noget
generelt om vandkølede motorcyklers holdbarhed? Jeg mener, hvis man ikke
engang kan konkludere noget udfra Honda's V4 vandkølede - ?!?
Rittig
| |
Anders Thorup (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 23-03-04 23:23 |
|
Claus Rittig wrote:
>
> Nåååh, ja, det kan jeg da godt huske
Det tænkte jeg nok
>
> Men kan vi så ikke konkludere at man nærmest ikke rigtig kan sige
> noget generelt om vandkølede motorcyklers holdbarhed? Jeg mener, hvis
> man ikke engang kan konkludere noget udfra Honda's V4 vandkølede - ?!?
Jo, det kan jeg da godt give dig ret i, at man ikke kan
Det er kun tiden der vil vise, om en given motor er god eller noget juks
Tilgengæld tror jeg faktisk at man ved at spørge her i gruppen, kan få et
rimeligt godt bud på om der er en maskine der bør holde, eller en maskine
der bør gå i stykker, især når spørgsmålet drejer sig om ældre maskiner, da
det samlede erfaringsgrundlag i gruppen jo nok er rimeligt stort.
>
> Rittig
--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid
| |
Flemming Nyboe (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 24-03-04 08:19 |
|
"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> wrote in message
news:c3qdcu$18p$1@news.cybercity.dk...
[SNIP]
> Tilgengæld tror jeg faktisk at man ved at spørge her i gruppen, kan få et
> rimeligt godt bud på om der er en maskine der bør holde, eller en maskine
> der bør gå i stykker, især når spørgsmålet drejer sig om ældre maskiner,
da
> det samlede erfaringsgrundlag i gruppen jo nok er rimeligt stort.
Ja, det er det.
Men som læser kan det ofte være svært at skelne mellem hvad er bunder i
facts og hvad der bunder i følelser.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382
| |
Claus Rittig (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 25-03-04 22:44 |
|
"Flemming Nyboe" <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:40613629$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > det samlede erfaringsgrundlag i gruppen jo nok er rimeligt stort.
> Ja, det er det.
> Men som læser kan det ofte være svært at skelne mellem hvad er bunder i
> facts og hvad der bunder i følelser.
Det har du fuldstændig ret i.
Rittig
| |
p.jarnbak (23-03-2004)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 23-03-04 02:34 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:c3nmki$312l$1@news.dansketelecom.com...
> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:405f4e93$0$517$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > En vfr750 kan vel godt gå en 150-200k før der er noget galt og en k100
kan
> > gå alt
> > mellem 300-600k (ikke bødecykler) før de er slidt op.
>
> Er det noget du kender eksempler på? Eller bare noget du har hørt?
> Jeg kender en der havde en K100 der skulle renoveres inden den nåede 100K,
> og han kørte den pænt nok, og jeg kender en der kørte VF750S (tror jeg den
> hed), den skulle renoveres første gang ved 60K.
> Men som sagt, SÅ mange mennesker med gamle vandkølede cykler kender jeg
> heller ikke.
Har en bekendt der solgte sin vfr750 med over 140k på klokken og den havde
kun fået
bremseskiver og en ny udstødning og den kørte faktisk bedre end da den var
ny.Har læst om og set foto af en k100 med 300k og en med 600k
på klokken uden renovering.Den med 600k havde dog være lukket op ved 250k
men bare samlet
efter inspection(af den holandske importør).Den største udgift havde været
ny udstødning ved 380k.Jeg har her i vinter lavet en k100 med 230k på
klokken
(maling af stel og ny knastkæde) og den går bedre end en ny,bruger ikke olie
og har ikke været renoveret.Politiets
modeler går da også en del km,har set k75 med 134k og politiet renovere ikke
motore men sælger dem.I usa er der flere k100 og k1100 til salg med langt
over 100k miles
på uret og jeg har aldrig hørt om en k100 motor i privat eje der har været
slidt op.Jeg har dog set en med revet cylinder
(km ukendt,kun den ene cyl.)men det er jo ikke normalt slid.Jeg har købt en
k100rs og en k1100lt med over 100k på klokken
og de virkede ikke slidte.Den normale fejl på k modelerne er ikke slid men
en dæmper på udgangsakslen der bliver løs i nogle nitter.Det sker
normalt på de første modeler mellem 70 og 100k(83-85 årgang med 6
nitter).Den du kender til er nok ikke renoveret ,da det kræver en ny
motorblok
(nikasil cylindere) og topstykket har nok ikke været rørt da det ikke er
normalt at skulle justere ventiler før 100k på en k1100(de skal dog
checkes oftere end det).På de gamle modeler er det da muligt at ventilerne
skal slibes ved 100k da de ikke har ventilsæder til blyfri(kom først sidst i
85).Fejlen
med udgangsakslen er ikke så stort et problem at lave,man skal bare have
motoren ud af stellet vilket er nemt på en k model(en renoveret
aksel koster omkring 900kr dertil et par pakdåser/o-ringe og lidt flydene
pakning) jeg har selv skiftet 2 akseler,en på min egen k100rs og en på en
reserve motor.
Prøv at se i den blå avis om der er nogle k modeler med højt km tal der
bliver solgt med renoveret motor eller vfr750 honda.Hvis jeg skulle købe en
k100/1100
så vil jeg ikke købe en der havde fået renovet motor, da det nok var en
cykle der enten var kørt tør for olie eller kørt tør for vand,der skulde
ivært fald være en
meget god forklaring på det,ref. ovenstående.
Hej Palle.
| |
Claus Rittig (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 23-03-04 21:13 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:405f93fd$0$480$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Har en bekendt der solgte sin vfr750 med over 140k på klokken og den havde
> kun fået...
Udførligt svar - tak!
Okay, mandagsmodeller findes nok blandt alle mærker, men det er ikke dem man
skal generalisere over.
Et sidespring: Kan man ikke lægge ny NiCaSil på BMW'erne? Det kan man på
mine 2-taktere. Og indrømmet, jeg ved ikke hvor meget der blev lavet ved den
K100 renovering, jeg gik ud fra det var det gængse med lejer/stempler og det
løse.
Rittig
| |
p.jarnbak (24-03-2004)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 24-03-04 10:55 |
|
> Et sidespring: Kan man ikke lægge ny NiCaSil på BMW'erne? Det kan man på
> mine 2-taktere. Og indrømmet, jeg ved ikke hvor meget der blev lavet ved
den
> K100 renovering, jeg gik ud fra det var det gængse med lejer/stempler og
det
> løse.
>
> Rittig
Man kan nok godt lægge ny NiCaSil belægning på men når man kan købe
en ny motorblok med stempler for 1122 eu penge kan det nok ikke betale sig.
Desuden koster en brugt motor mellem 2500 og 3000 kr hos motorworks i
England.
Jeg talte også med en mand i Rødovre der havde flere motore stående.Han
sagde at folk kun ville købe motordækslerne,
(hvis de var pæne)resten kunne han skrotte.
Hej Palle.
| |
p.jarnbak (23-03-2004)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 23-03-04 02:38 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:c3nmki$312l$1@news.dansketelecom.com...
> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:405f4e93$0$517$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er det noget du kender eksempler på? Eller bare noget du har hørt?
> Jeg kender en der havde en K100 der skulle renoveres inden den nåede 100K,
> og han kørte den pænt nok, og jeg kender en der kørte VF750S (tror jeg den
> hed), den skulle renoveres første gang ved 60K.
> Men som sagt, SÅ mange mennesker med gamle vandkølede cykler kender jeg
> heller ikke.
>
> Rittig
Glemte lige at motorrad 100k/km test viste en k100 motor hvor alt var inden
for nymål
og det må da siges at være pænt(motorrad 1983)
Hej igen
Palle
| |
Armand (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-03-04 23:47 |
|
p.jarnbak <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:405f9504$0$416$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Glemte lige at motorrad 100k/km test viste en k100 motor hvor alt var
> inden for nymål og det må da siges at være pænt(motorrad 1983)
- - Og til national ærgrelse klarede den (dengang) pumpede sports-model
GPZ900R det samme kort efter
--
Armand.
| |
p.jarnbak (25-03-2004)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 25-03-04 07:11 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c3t346$2cr5$9@news.cybercity.dk...
>
> p.jarnbak <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:405f9504$0$416$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > Glemte lige at motorrad 100k/km test viste en k100 motor hvor alt var
> > inden for nymål og det må da siges at være pænt(motorrad 1983)
>
> - - Og til national ærgrelse klarede den (dengang) pumpede sports-model
> GPZ900R det samme kort efter
Ja den skulle kun have nye skiver foran.Dog var motoren ikke
på nymål men dog i meget fin stand.Modsat var en honda cbx750
klar til skrot efter 25k,ventiler,lejer og stempler kaput.
Hej Palle.
| |
Armand (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-04 20:13 |
|
p.jarnbak <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4062780c$0$234$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c3t346$2cr5$9@news.cybercity.dk...
> >
> > > Glemte lige at motorrad 100k/km test viste en k100 motor hvor alt var
> > > inden for nymål og det må da siges at være pænt(motorrad 1983)
> >
> > - - Og til national ærgrelse klarede den (dengang) pumpede sports-model
> > GPZ900R det samme kort efter
>
> Ja den skulle kun have nye skiver foran.Dog var motoren ikke
> på nymål men dog i meget fin stand.
Husker kun at cyl #1 havde ridser, som man mente kunne henføres til
urenheder der var kommet ind ved tændrørsskifte.
Og efter at jeg har haft fingrene i min, kan jeg godt følge risikoen derfor,
da hullerne til rørene er dybe og hætterne skal pakkes grundigt for at der
ikke trænger vand derned. Og vand kan sagtens tænkes at skylle andre
urenheder (ir?) med hvis man ukritisk skruer et "submerged" tændrør ud =
> Modsat var en honda cbx750 klar til skrot efter 25k,ventiler,lejer og
> stempler kaput.
Husker jeg ikke! Men yderst uheldigt eftersom at dén skulle holde markedet
igang efter at VF'erne floppede
Der er flere gange skrevet at VFR er overkonstrueret fordi den skulle(!)
holde således at tilliden til Honda ikke blev tabt - Og dét er sikkert
rigtigt
nok, for man tør næsten ikke tænke hvordan markedet ville have set ud idag
hvis også at VFR havde floppet
--
Armand.
| |
Flemming Nyboe (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 30-03-04 19:13 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c3vgf0$1k78$14@news.cybercity.dk...
> [SNIP]
> [Om Motorrad test af GPZ900:]
> Husker kun at cyl #1 havde ridser, som man mente kunne henføres til
> urenheder der var kommet ind ved tændrørsskifte.
> Og efter at jeg har haft fingrene i min, kan jeg godt følge risikoen
derfor,
> da hullerne til rørene er dybe og hætterne skal pakkes grundigt for at der
> ikke trænger vand derned. Og vand kan sagtens tænkes at skylle andre
> urenheder (ir?) med hvis man ukritisk skruer et "submerged" tændrør ud
=
Hej Armand
Hvordan "pakkede" du hætterne grundigt?
Det er nyttig viden for en SV ejer.
--
VH
Flemming Nyboe
dfmc.dk/flemming_nyboe
| |
Armand (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-04 21:52 |
|
Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:4069ba3f$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c3vgf0$1k78$14@news.cybercity.dk...
> >
> > ...da hullerne til rørene er dybe og hætterne skal pakkes grundigt for
at der
> > ikke trænger vand derned. Og vand kan sagtens tænkes at skylle andre
> > urenheder (ir?) med hvis man ukritisk skruer et "submerged" tændrør ud
> =
>
> Hvordan "pakkede" du hætterne grundigt?
> Det er nyttig viden for en SV ejer.
Som foreskrevet:
Med heavy-grease!
Men er SV'erens problem ikke snarere udvendig væde end fyldt tændrørskanal?
:-/
Ninja'ens største problem i den henseende var at knasttunnelen sad i venstre
side, hvorved der i regnvejr samlede sig en sø i den ende af topdækslet når
modellen stod på sidestøtteben, og den sø overssvømmede tændrørshætten på
cyl#1
--
Armand.
| |
Hekto (22-03-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-03-04 23:14 |
|
In article <c3nct0$bcn$1@news.cybercity.dk>, mos@laxity.invalid says...
> Da den er vandkølet, burde 100.000km være minimum, og gerne 150.000. Jeg
> har ikke hørt meget kritik af TL1000S' motor. Folk synes nærmere at have
> problemer med at slide motoren op, før de smadrer cyklen.
>
Var der ikke noget med tegn på voldsomt slid af SV650'erens -
vandkølede - cylindere, efter 50.000 km i flg. ... var det Motorrad?
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Freddy Lang (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 23-03-04 01:04 |
| | |
Flemming Nyboe (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 23-03-04 01:49 |
|
"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> wrote in message
news:405f7ee1$0$423$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hekto wrote:
>
> > Var der ikke noget med tegn på voldsomt slid af SV650'erens -
> > vandkølede - cylindere, efter 50.000 km i flg. ... var det Motorrad?
>
> Det håber jeg da ikke... =
Hej Freddy
Hvis du er bedre til tysk end mig kan du selv læse her:
http://www.motorradonline.de/d/105261
Det er tyske Motorrad's 50.000 km test af SV'en, hvor de skiller motoren ad
og kigger på sliddet af delene.
Jeg skal ikke gøre mig for klog på detaljerne, men så vidt jeg forstår er
konklusionen at den efter 50kkm har slidt fabrikationssporene i
cylinderforingerne væk, og det er åbenbart ikke normalt. Der var også 3 let
utætte udstødningsventiler. Ingen af delene værre end at den stadig havde
normal kompression. Der var også knast-pitting og ualmindeligt slid på
koblingsskålen.
Det lyder alt sammen grimt - måske man skulle læse Motorrads tests af nogle
andre MC modeller også, for at få at indtryk af hvor mange prygl de plejer
at dele ud.
Vi får snart at se hvor galt det går, for SV'en har ligget (meget) højt på
salgs-hitlisten i DK i hele sit liv, og der er efterhånden en del af dem
derude der runder 50k.
Hvis du er nervøs, så begynd at kigge efter en 2002 SV motor på eBay.de der
ikke har gået for langt. Jeg vil tro de er billigere end en mindre
motorreparation på et dansk MC værksted. Fragt af en MC motor er
selvfølgelig lidt omstændigt, men mon ikke det kan lade sig gøre. Slå til
imens du kan finde en 98-2002 motor der ikke har gået for langt. 2003+
motorerne passer nok ikke uden videre (anyone?) da den jo har fået nyt stel
og indsprøjtning.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382
| |
Rune \(Bandit600RR\) (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Rune \(Bandit600RR\) |
Dato : 23-03-04 12:05 |
|
, men mon ikke det kan lade sig
> gøre. Slå til imens du kan finde en 98-2002 motor der ikke har gået
> for langt. 2003+ motorerne passer nok ikke uden videre (anyone?) da
> den jo har fået nyt stel og indsprøjtning.
Den skal da bare bores op, så får den også lidt mere power
--
Regards Rune
www.Bandit600RR.dk
http://dfmc.dk/?id=7
| |
Claus Rittig (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 23-03-04 21:14 |
|
"Rune (Bandit600RR)" <RURremovethis@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:rRU7c.1701$lL3.448@news.get2net.dk...
> , men mon ikke det kan lade sig
> > gøre. Slå til imens du kan finde en 98-2002 motor der ikke har gået
> > for langt. 2003+ motorerne passer nok ikke uden videre (anyone?) da
> > den jo har fået nyt stel og indsprøjtning.
>
> Den skal da bare bores op, så får den også lidt mere power
Æh, og endnu kortere levetid på lejer/krumtap?
Rittig
| |
Flemming Nyboe (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 23-03-04 21:35 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:c3q56d$d37$1@news.dansketelecom.com...
> "Rune (Bandit600RR)" <RURremovethis@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:rRU7c.1701$lL3.448@news.get2net.dk...
> > , men mon ikke det kan lade sig
> > > gøre. Slå til imens du kan finde en 98-2002 motor der ikke har gået
> > > for langt. 2003+ motorerne passer nok ikke uden videre (anyone?) da
> > > den jo har fået nyt stel og indsprøjtning.
> >
> > Den skal da bare bores op, så får den også lidt mere power
>
> Æh, og endnu kortere levetid på lejer/krumtap?
Ja, Claus.
Målet er knuste hovedlejer efter <10 min i tomgang!
Du tænker måske jeg driver gæk, men vent du bare til min SV kollapser mellem
benene på mig, så skal du se løjer, spas, og deslige.
Nu skal jeg som sagt udvise forsigtighed med tolkning af tysk litteratur,
men jeg mener ikke Motorrad klagede over lejerne eller krumtappen.
Gearkassen var dog slidt, og det bliver selvfølgelig værre af flere HK.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382
| |
Claus Rittig (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 23-03-04 23:19 |
|
"Flemming Nyboe" <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:40609f4d$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > , men mon ikke det kan lade sig
> > > > gøre. Slå til imens du kan finde en 98-2002 motor der ikke har gået
> > > > for langt. 2003+ motorerne passer nok ikke uden videre (anyone?) da
> > > > den jo har fået nyt stel og indsprøjtning.
> > >
> > > Den skal da bare bores op, så får den også lidt mere power
> >
> > Æh, og endnu kortere levetid på lejer/krumtap?
>
> Ja, Claus.
> Målet er knuste hovedlejer efter <10 min i tomgang!
Det skulle sagtens kunne nås, men så får du også knap 10 min. med 160hk på
baghjulet
> Du tænker måske jeg driver gæk, men vent du bare til min SV kollapser
mellem
> benene på mig, så skal du se løjer, spas, og deslige.
Næh, jeg tror dig skam. Og jeg fraråder ikke noget, jeg gør bare opmærksom
på at tuning ikke kun øger motoreffekten, det sænker også holdbarheden. Helt
personligt er det ikke holdbarhed og bensinøkonomi jeg tænker mest på når
jeg kører motorcykel.
Rittig
| |
Flemming Nyboe (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 24-03-04 08:30 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:c3qcg5$eq7$1@news.dansketelecom.com...
> "Flemming Nyboe" <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse
> news:40609f4d$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Du tænker måske jeg driver gæk, men vent du bare til min SV kollapser
> > mellem benene på mig, så skal du se løjer, spas, og deslige.
>
> Næh, jeg tror dig skam. Og jeg fraråder ikke noget, jeg gør bare opmærksom
> på at tuning ikke kun øger motoreffekten, det sænker også holdbarheden.
Helt
> personligt er det ikke holdbarhed og bensinøkonomi jeg tænker mest på når
> jeg kører motorcykel.
Nej, man skal ikke være motortosse for økonomiens skyld
Alvorligt talt mangler SV'en ikke kræfter til min smag og erfaring. Hvis jeg
skulle ske at beholde den så længe at der blev motorproblemer ville jeg
sandsynligvis skifte til en anden standard-motor (der er vist en i DBA til
5000,- lige nu). At dømme efter Motorrad testen er det nok en god idé at
holde øje med kompressionen.
Man kan få 750cc bigbore kits til SV'en, og få effekten op i 90'erne (Peter
Rahbek har skrevet en test af sådan en SV i DBA), men det er næppe en
økonomisk måde at få effekt på hvis det er det man vil have. Som du skriver
er det heller ikke sikkert at resten af motoren (eller maskinen i det hele
taget) egner sig til mere effekt.
Så er det da meget nemmere at sælge sin SV, og købe en (billigere) FZR600
med 90+ på baghjulet.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382
| |
S.G (23-03-2004)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 23-03-04 08:19 |
|
Nogen der ved om de har lavet samme test af en tl1000s?
| |
Jes Vestervang (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 23-03-04 00:52 |
|
"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> writes:
>> Man skal også lige huske på at en 2 cyl. motor der yder 124 hk er rimeligt
>> hårdt belastet på hver cylinder derfor skal man nok ikke forvente at den
>> holder lige så længe som en 4 cyl. motor med samme antal eller endda flere
>> HK. Det kommer selvfølgelig også meget an på kører måde.
Det argument holder nok ikke (uden videre), for lejer etc. er jo
selvfølgelig dimensioneret til de større cylindre. Jeg har dog også haft
fornemmelsen af at 4-cylindrede holder længere, men er kommet til at
tænke på at det nok bare er fordi højtydende 2-cylindrede er et ret
nyt fænomen. Med det i bagtankerne, er der jo pludselig en ret god
forklaring på, hvorfor der ikke er så mange V/R2'ere med høje km-tal.
Generelt har _1_-cylindrede dog ringere holdbarhed end flercylindrede,
så noget er der nu nok alligevel om snakken. Stempelhastigheden er
måske presset højere op, hvilket jo vil belaste lejerne hårdere.
> Burde det netop ikke være et plus at den kun er 2 cyl.?
Det tror jeg ikke jf. ovenstd.
--
mvh Jes Vestervang
| |
Claus Rittig (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 23-03-04 21:06 |
|
"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
news:87zna8fniw.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> Generelt har _1_-cylindrede dog ringere holdbarhed end flercylindrede,
Og den holder heller ikke.
Der er ganske mange 1-cyl. modeller som holder urimeligt længe (fx Yam
XT550) ligesom der er nogle som holder urimeligt dårligt (fx Hon XL350). Jeg
tror simpelthen ikke man kan generalisere så voldsomt uden at konklusionen
bliver noget sludder.
Rittig
| |
Jes Vestervang (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 23-03-04 01:07 |
| | |
Jes Vestervang (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 23-03-04 23:44 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> writes:
> "Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev:
>
>> Generelt har _1_-cylindrede dog ringere holdbarhed end flercylindrede,
>
> Og den holder heller ikke.
> Der er ganske mange 1-cyl. modeller som holder urimeligt længe (fx Yam
> XT550)
Hm. Nåda Per P. har da ellers lige fortalt hvor uholdbar den motor
er. Per, hjælp!
> ligesom der er nogle som holder urimeligt dårligt (fx Hon XL350). Jeg
> tror simpelthen ikke man kan generalisere så voldsomt uden at konklusionen
> bliver noget sludder.
Det har du nok ret i, hvis bare motoren er vandkølet og veludført, så
er der nok ikke holdbarhedsproblemer.
--
mvh Jes Vestervang
| |
Gert Bo thorgersen (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 23-03-04 02:07 |
|
Som et par andre også skriver så tror jeg det er nærmest umuligt at
sige/afgøre at en 4 cylindret holder længere end en 2 cylindret.
Det der spiller ind er benyttede materialer, dimensioneringer (bl.a.lejer)
og kørslen /brugen af den. For vel over 20 år siden lavede et af de tyske
bilfirmaer en test af en bil, derved at de lod den køre konstant over mange
tusinde km, vist en 100.000 km. De havde altså folk der på skift kørte den,
og derved holdt den varm; skiftede olie og fortsatte straks med at køre.
Derved var der ingen koldstarter, og resultatet blev noget med kun 1/100 mm
slitage i cylindrene; desværre er artiklen forsvundet for mange år siden.
Under alle omstændigheder er det koldstarter der slider. Bl.a. sagde man om
er af Honda modellerne for 30 år siden at det i den tog 90 sekunder før
olien kom til alle steder i motoren efter opstarten.
Og materialemæssigt kan jeg huske fra ingeniøruddannelsen, at min lære i
materialelære, fortalt at da han boede i Vest Jylland troede han at biler
rustede over ret få år, men da han så flyttede til Sjælland opdagede han at
dér rustede biler ikke så hurtigt, og måtte konkludere at i Jylland var
forklaringen åbenbart den saltholdige luftfugt fra Vesterhavet årsagen til
hurtigere rustning. Og at biler der var fremstillet i et land med et
anderledes klima end der hvor den senere blev brugt kunne komme ud for
anderledes levetid dér.
Og da jeg for 7 år siden skilte min fars BMW motorcykelmotor ad, efter af
ham at have fået motorcyklen da han blev blind, viste det sig at oliepumpen
i den kun 23.000 km gamle motor var slidt til under det tilladelige.
Forklaringen viste sig at være at Jess værksted - lå da i Nansensgade og i
Rødovre - havde kludret med oliefilter monteringen så olien løb udenom
filteret. De havde monteret forkert filter i den og glemt en forkert O ring
inde i filterhullet. Så sjusket/forkert værkstedsarbejde resulterede altså i
ekstra slitage alle olie smorte steder! Samme værksteds arbejder resulterede
også i manglende olie i forgaffel og ved kardanaksel.
Mvh. Gert Thorgersen
"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:sAG7c.560$Pj6.123@news.get2net.dk...
> Hvad kan man forvente af km de nyere v2 motorer som på fx TL1000S?
> Hvis man antager man passer og plejer med olieskift og ikke mishandler
> motor. Regner ikke just med et eksakt tal, men mere et bud på om motoren
er
> pålidelig og har potentiale til mange km´s kørsel.
>
> S.G
> Odense
>
>
| |
Armand (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-03-04 23:47 |
|
S.G <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sAG7c.560$Pj6.123@news.get2net.dk...
> Hvad kan man forvente af km de nyere v2 motorer som på fx TL1000S?
> Hvis man antager man passer og plejer med olieskift og ikke mishandler
> motor. Regner ikke just med et eksakt tal, men mere et bud på om motoren
er
> pålidelig og har potentiale til mange km´s kørsel.
Et engelsk blad kaldte engang TL1000 for: "almost unbreakable", men om dét
også dækker det almindelige slidbillede ved jeg ikke.
Til sammenligning så fremviste SV650 et tilfredsstillende men ikke
imponerende slidbillede ved MOTORRAD's 50.000 km-test!
TL's tilsvarende test husker jeg ikkedetaljerne fra; men de blev vel også
overskygget af stel samt indsprøjtnings -problemerne :-/
--
Armand.
| |
Mikkel Christensen (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 25-03-04 09:59 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
> Et engelsk blad kaldte engang TL1000 for: "almost unbreakable", men om dét
> også dækker det almindelige slidbillede ved jeg ikke.
En påstand Bike(uk) har gentaget en del gange. Umiddelbart vil jeg vurdere
at deres brug som noget mere end sædvanligt slid
--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003
| |
|
|