Toldsyn
Fra : Cybercity

Dato : 22-03-04 07:30

Hej !

Jeg ved godt at der jævnligt bliver skrevet ang. dette, men jeg har ledt i
historikken men uden held.

Jeg håber at der er nogle som sidder der ude som har lyst til at hjælpe mig
da jeg skal til toldsyn på Torsdag d. 25/3.

Hvordan foregår toldsynet, er "tollermanden" også til stede der (ellers
hedder det vel ikke et toldsyn), og hvad kigger han på ?

Min CBR1000 fra 1993 / 1994 har en frontskade, og tanken er meget bulet,
hvor stor betydning har det for afgiften ? Tager tolleren hensyn til dette
ved toldsyn, eller er det først ved eftervurdering ved selve told og skat ?
Hvordan fungerer dette eftersyn, og skal jeg ha´betalt depositums afgifter
før jeg kan komme til eftersyn ?

På forhånd tak for hjælpen !
Lars - CBR1000

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 22-03-04 07:40

Cybercity wrote:
> Hej !
>
> Jeg ved godt at der jævnligt bliver skrevet ang. dette, men jeg har
> ledt i historikken men uden held.

Ah, så leder du ik så godt. :)

> Hvordan foregår toldsynet, er "tollermanden" også til stede der
> (ellers hedder det vel ikke et toldsyn), og hvad kigger han på ?

Han tjekker stelnummeret på din cykel for at sikre sig at modellen stemmer
overens
med den typegodkendelse den bruger i DK! Desuden fastlægger han cyklens
udstyr, så som metallak
osv.

> [...]
> ved selve told og skat ? Hvordan fungerer dette eftersyn, og skal jeg
> ha´betalt depositums afgifter før jeg kan komme til eftersyn ?

Det kan få betydning ved det normale syn hvis der er andet end kosmetiske
skader. Til toldsynet
er de fuldstændige ligeglade. De skal førse "se" og vurdere cyklen efter du
har indbetalt depositum og bestilt tid
til fremvisning!!! Og det er iøvrigt ikke synsfolk der foretager denne
opgave.

> På forhånd tak for hjælpen !
> Lars - CBR1000
Thomas
GSXR 250 - Import fra Japan !

Fra : Lars

Dato : 22-03-04 08:11

Tak Thomas, så ved jeg lidt mere om hvordan det foregår.

Skal man altid få et eftersyn ved told & skat i sin kommune / amt, eller må
jeg også gøre det et helt andet sted end der hvor jeg bor ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-03-04 13:54

"Lars" <lars_406@mail.tele.dk> wrote in message
> Tak Thomas, så ved jeg lidt mere om hvordan det foregår.
>
> Skal man altid få et eftersyn ved told & skat i sin kommune / amt, eller

> jeg også gøre det et helt andet sted end der hvor jeg bor ?

Du kan bestille tid hvor du vil - jeg har lige talt med Told&Skat i
Hillerød - de har første tid 5/5, men den flinke dame nævnte at vi jo kunne
se om der ikke var kortere ventetid et andet sted, når jeg havde betalt
depositummet. Tiden kan desværre ikke bestilles før.

vh
Torben

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-03-04 09:19

Thomas Buus Andersen wrote:

> [...]
> har indbetalt depositum og bestilt tid
> til fremvisning!!! Og det er iøvrigt ikke synsfolk der foretager denne

Er du helt sikker på, at man SKAL have indbetalt depositum, inden den kan
blive reg.- og toldsynet?
I så fald kommer jeg da til at få indbetalt de penge snart, for da jeg
bestilte tid til syn, fik jeg ikke noget at vide om, at depositumet skulle
være betalt inden. Spurgte ellers både tolddamen og synsdamen om det
videre forløb.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 09:30

> Thomas Buus Andersen wrote:
[snip]
> Er du helt sikker på, at man SKAL have indbetalt depositum, inden den
> kan blive reg.- og toldsynet?
[snip]
Ja, det tror jeg nu heller ikke passer! Det håber jeg ihvertfald ikke. Jeg
skal til reg/told syn kl 11.25 idag, og har ikke betalt pengene endnu. Jeg
spurgte udtrykkeligt om det da jeg lavede min booking og fik afvide det var
IKKE nødvendigt.

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 22-03-04 15:25

TheHobbit wrote:
> [...]
> pengene endnu. Jeg spurgte udtrykkeligt om det da jeg lavede min
> booking og fik afvide det var IKKE nødvendigt.

Det er heller ikke nødvendigt inden toldsyn, og det er heller ikke det jeg
skriver.
Jeg skriver bare at indbetalingen af depositum skal ske inden Told og Skat
kan tilmelde dig
til vurderingshallen (FDM) !
Toldsynet sker samme tid som alm syn, og det eneste de kræver er en
oversættelse af reg. attesten hvis
denne er på et ulæseligt sprog (læs: kinesertegn).

> /Stephan - DT125 og CBR600F3
> http://www.dfmc.dk/?id=297

Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-03-04 11:59

"Psycho Cowboy" <"chrijac"@hotmail.com wrote in message

> Er du helt sikker på, at man SKAL have indbetalt depositum, inden den kan
> blive reg.- og toldsynet?

Det er ikke det Thomas skriver, hvis jeg læser det rigtigt.

Rækkefølgen er (som jeg har forstået den) :
1 - Forløbig værdiansættelse (depositum)
1,5 - (evt. snakken godt for sin syge moster for at få nedsat den foreløbige
værdifastsættelse)
2 - Toldsyn og alm. syn foretages (samtidigt og under samme tidsbestilling,
right?)
2,5 - (Tid til endelig vurdering bestilles, hvis man vil have den vurderet
af fagfolk)
3 - Depositum indbetales (nummerplade _kan_ afhentes, men her ryger
fortrydelsesretten!)
3,5 - (Evt. vurdering foretages hvis du eller Told&Skat har ønsket det
(denne er jeg ikke stensikker på hvad angår told og skat))
4 - Vurdering modtages - kort tid hvis cyklen har mødt de høje herrer, lang
hvis det er en papirsag. Her kan man risikere en efterregning eller en
check.
4,5 - (evt. klagesag)
5 - Nummerpladen afhentes.

Husk at der skal erhverves et forsikringsbevis før pladen kan hentes.

Jeg håber at dette er nogenlunde rigtigt - jeg er på vej gennem møllen med
min FJ1100.

vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 22-03-04 16:52

Torben Scheel wrote:

> Rækkefølgen er (som jeg har forstået den) :
> 1 - Forløbig værdiansættelse (depositum)
> 1,5 - (evt. snakken godt for sin syge moster for at få nedsat den foreløbige
> værdifastsættelse)

Ikke strengt nødvendigt mere - kun hvis du selv vil have et overslag på
det tidspunkt, eller hvis dit lokale T&S ikke vil slå op selv. Ellers
kan den foreløbige værdifastsættelse vente, til du møder hos T&S for at
betale depositum - men aftal med det lokale T&S, at I kan gøre det på
den måde.

> 2 - Toldsyn og alm. syn foretages (samtidigt og under samme tidsbestilling,
> right?)

Netop, omend på to forskellige reservationsnumre, for nu at forvirre
fjenden. Det er sikkert fordi, at synsmanden er på akkord .-)

> 2,5 - (Tid til endelig vurdering bestilles, hvis man vil have den vurderet
> af fagfolk)

- eller hvis køretøjet bliver indstillet til det ved toldsynet. Det sker
bl.a. for sjældent sete køretøjer, og hvis køretøjets udstyr eller stand
er unormalt for den pågældende model.

> 3,5 - (Evt. vurdering foretages hvis du eller Told&Skat har ønsket det
> (denne er jeg ikke stensikker på hvad angår told og skat))

Netop, begge parter kan insistere på den fysiske vurdering; men den er i
princippet ikke obligatorisk.

> 5 - Nummerpladen afhentes.

Ja, hvis du ikke allerede har hentet den efter depositummet er betalt i
pkt. 3. Men som sagt, så ryger fortrydelsesretten og du kan kun få
(noget af) din registreringsafgift tilbage ved at reexportere køretøjet.

> Jeg håber at dette er nogenlunde rigtigt - jeg er på vej gennem møllen med
> min FJ1100.

Nå så er det nu, det skal være - kunne du dy dig for ikke at lave
den alt for flot i de mørke vinteraftener?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-03-04 22:26

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> Nå så er det nu, det skal være - kunne du dy dig for ikke at lave
> den alt for flot i de mørke vinteraftener?

Jeps! Med en uisoleret garage var det ikke så svært som frygtet. Desuden
råbte madkassen på nye fjedre og støddæmpere (strengt taget kun støddæmpere,
men det behøver fruen jo ikke vide , så jeg fik rigeligt at se til (og
bruge penge på). Og så var de gode råd her fra gruppen om at lade den være
indtil vurderingen er overstået ikke til at ignorere..

I øjeblikket render jeg rundt og spiller idiot og prøver mit gamle MC-tøj
for at se om alt nu også fungerer. Startede modellen op i torsdags, så jeg
er 100% klar til 1/4 hvor der er 2 store begivenheder - den ene er toldsynet
kl. 10:25 i Espergærde, den anden kender i..

Er der forøvrigt nogen der har erfaring med at køre til bakken på
prøveplader?

vh
Torben
forfatter til 100 måder at financiere sænkningssæt på..

Fra : Lars

Dato : 23-03-04 08:07

Tusinde tak for vejledningen, det går løs 11.25 på torsdag i
Odder....krydser finger.

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-03-04 09:12

> Tusinde tak for vejledningen, det går løs 11.25 på torsdag i
> Odder....krydser finger.

Held og lykke - men overvej om du ikke skal krydse TO fingre

vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 23-03-04 18:10

Torben Scheel wrote:

> Jeps! Med en uisoleret garage var det ikke så svært som frygtet.

Kender problemet ganske nøeje, selv helt uden garage

> Desuden
> råbte madkassen på nye fjedre og støddæmpere (strengt taget kun støddæmpere,
> men det behøver fruen jo ikke vide

Ærh, men de hænger jo også sammen, ikke - du behøver vel ikke vise, at
de faktisk kan skilles ad, de to...

> Er der forøvrigt nogen der har erfaring med at køre til bakken på
> prøveplader?

Det MÅ der være, da der typisk deltager flere hundrede cykler med
Ducati-plader i Bakke-kortegen, sikkert også nogle herindefra

Politiet er opmærksom på det; for ikke at sinke kortegen stopper de ikke
cykler med prøveplader, men tager affære når papcyklerne parkerer ude på
Bakkens parkeringsplads. Sådan nogenlunde svarede Kurt Mark, politimanden
der skriver om emner vedr. færdselsloven i Berl.Tid., for et par år siden,
da spørgsmålet dukkede op i brevkassen. Citat slut...

Men hvis du nu flytter dit told- og reg.syn til Avedøre og et tidspunkt
sidst på eftermiddagen, så er Bakken jo på vejen hjem fra syn, ikke sandt

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-03-04 11:23

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message

> Ærh, men de hænger jo også sammen, ikke - du behøver vel ikke vise, at
> de faktisk kan skilles ad, de to...

Jeg skulle bruge fjederskålene fra de gamle..

> Det MÅ der være, da der typisk deltager flere hundrede cykler med
> Ducati-plader i Bakke-kortegen, sikkert også nogle herindefra

De kan nok kun italiensk for viderekomne

> [...]
> der skriver om emner vedr. færdselsloven i Berl.Tid., for et par år siden,
> da spørgsmålet dukkede op i brevkassen. Citat slut...

OK - så må de tage affære. For jeg er SULTEN, som en vis ex. Hillerod kan
citeres for.

> Men hvis du nu flytter dit told- og reg.syn til Avedøre og et tidspunkt
> sidst på eftermiddagen, så er Bakken jo på vejen hjem fra syn, ikke sandt

Årh, lidt på prøvetur er man vel altid .. og cyklen skulle gerne være
nysynet på det tidspunkt, så der er kun afgiften at komme efter. Og da jeg
tydeligvis er midt i processen, tror jg at jeg kan snakke mig ud af det
meste. Det var noget andet hvis cyklen var voldtunet og ikke havde set
"systemet" siden den blev afmeldt i Dortmund.

vh
Torben