|
| Yamaha 660 SZR - godt eller skidt Fra : tom nielsen |
Dato : 21-03-04 22:18 |
|
Hejsa,
Jeg har kig på en 660SZR fra 2000, er der nogle problemer med den maskine
man bør være opmærksom på, eller et det en overset stjerne
- Tom
| |
Rasmus Neckelmann (22-03-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus Neckelmann |
Dato : 22-03-04 09:21 |
|
tom nielsen wrote:
> Hejsa,
Hej! :)
> Jeg har kig på en 660SZR fra 2000, er der nogle problemer med den
> maskine man bør være opmærksom på, eller et det en overset stjerne
Google er din ven som sædvanlig:
http://groups.google.com/groups?q=SZR+660+group:dk.fritid.motorcykel&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=G&scoring=d
Der er en del igennem tiderne, som har stillet næsten samme spørgsmål. For
at summere: En udemærket begynder skråstreg pigemaskine, med masser af fine
komponenter og rigtig gode svingegenskaber. Dertil kommer nogle ret
uovervejede detaljer, såsom ting der ikke er til at komme til - ting der
knækker og falder fra hinanden - og flere ting jeg ikke lige kan komme i
tanke om. :)
Den ting der irriterer mig mest er p.t. olieaflæsningen, som godt kan være
ret omsonst.
Nogle folk brokker sig over svære koldstarter pga mangel på elektrisk
benzinpumpe (mange modeller er senere blevet eftermonteret med en sådan) -
men det er ikke noget jeg har haft problemer med.
--
mvh Rasmus Neckelmann
| |
Pwh (22-03-2004)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 22-03-04 17:11 |
|
tom nielsen wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg har kig på en 660SZR fra 2000, er der nogle problemer med den
> maskine man bør være opmærksom på, eller et det en overset stjerne
>
> - Tom
Hvis du kun har kigget indtil videre, så er mit råd at du får prøvet en hurtigst muligt.
Jeg var selv blevet varm på den model, da jeg så endelig fik testet en,
så sad jeg for det første meget dårligt på den og jeg syntes at motoren var alt for lam.
/Jens (som røg på en KR-1'er i stedet for)
| |
AW på TRX (22-03-2004)
| Kommentar Fra : AW på TRX |
Dato : 22-03-04 18:32 |
|
"tom nielsen" <toms@sport.dk> wrote in message
news:405e05a5$0$227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg har kig på en 660SZR fra 2000, er der nogle problemer med den maskine
> man bør være opmærksom på, eller et det en overset stjerne
Søg på Google - ellers en hurtig oversigt her over problemer jeg har haft -
dem jeg lige kan komme i tanke om - (og løsninger)
Baglygtepære ryster i stykker hele tiden (udskift til dioder).
Meget vanskelig start efter > 1 uges stilstand. (monter elektrisk
benzinpumpe - starter nu fuldstændigt sikkert hver gang, også efter
vinteropbevaring).
Ledninger til ensretter laver elektrisk burn down da stikket sidder monteret
ude i sideskjoldet hvor vandet sprøjter op. (Udskift ledninger og monter et
stykke cykelslange omkring + smør ind i silikonefedt)
Utæt forgaffel muligvis som følge af kørsel med ikke fastskruet fordæk !!!
(ny pakning isat på værksted.)
Utæt benzinhane (udskiftet på garanti).
Ledninger til benzinlampe rystet af (genmonteret og fikseret med strips)
Ophæng til lydpotte rystet i stykker/flækket (svejset, revnet igen, svejset
og skærmskive monteret under bolt).
Speedometerkabel oprindeligt monteret så det gned mod gaffelben og lavede
fordybning heri (bøjede bøjlen der "leder kablet" - fixet på senere
modeller)
Svejsning på bagstel knækket (ordnet af flink fyr ude på mit arbejde)
Pt. er nålen på termometeret næsten rystet i stykker, ligesom
omdrejningstælleren sommetider pludselig viser lidt for meget. (ikke
ordnet).
Instrumenterne kan godt dugge lidt i regnvejr.
Cyklen har kørt 32000 km
Men udover dette er det en overset stjerne. Altså - det er en én cylindret
italiensk cykel, med hvad dette indebærer af fordele og ulemper.
Den ultimativt største fordel ved modellen er at den er lav, således at
vertikalt udfordrede personer kan nå jorden, ligesom den er let at håndtere
(skubbe rundt med osv.)
Jeg kører da på den engang imellem og jeg synes det er en rigtig fin cykel,
omend det er for lille til mine 1,8 m.
Nå, nu blev det lidt længere alligevel.
Allan
TRX 850 med kone på SZR
| |
Lars B Madsen (22-03-2004)
| Kommentar Fra : Lars B Madsen |
Dato : 22-03-04 20:51 |
|
Det kan godt være at det her indslag ligge et eller andet dumt sted (er
desværre totalt nybegynder til det her nyhedsgruppe-sjov), men det skulle
gerne ende i tråden "Yamaha 660 SZR - godt eller skidt".
Nå, men jeg var lige lidt nysgerrig da jeg som SZR ejer selv kan nikke
genkende til nogen af de problemer som nævnes af Tom. Jeg ville bare lige
høre hvor man kan få en diodebaglygte til SZR henne (har nemlig selv en del
besvær ved at finde tilbehør til SZR)?
| |
AW på TRX (22-03-2004)
| Kommentar Fra : AW på TRX |
Dato : 22-03-04 21:38 |
|
Du kan ikke få en erstatning for baglygten, det er selv pæren du skal
erstatte med et diode-kloster med en sokkel der passer ned i den orginale
fatning.
De fås mange steder på nettet samt i bil tilbehørs butikker. Desværre er den
model der ikke kun har bagud rettede dioder, men også vinklede dioder til
oplysning af parabolen, ret dyr.
Dem med kun bagud rettede dioder koster vist 100 - 200 kr mens den anden
model koster 250 - 500 kroner. Jeg valgte at købe min i DK hos et firma jeg
ikke kan huske hvad hedder (men var omtalt i touring snydt for nylig). Dette
hovedsageligt pga. usikkerhed og eventuel ombytning.
Men de passer og fungerer fint, så bare køb løs. Her er f.eks. et link:
https://www.netdisty.net/ds/AUT1157/default.asp
Allan
| |
Ole Hansen (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Ole Hansen |
Dato : 23-03-04 10:48 |
|
"tom nielsen" <toms@sport.dk> writes:
> Jeg har kig på en 660SZR fra 2000, er der nogle problemer med den maskine
> man bør være opmærksom på, eller et det en overset stjerne
Den lyder f*ndens godt med en larme-potte! :) Der kører vist et par
stykker af dem her i Aalborg...
> - Tom
--
Ole Hansen
| |
Lars B Madsen (23-03-2004)
| Kommentar Fra : Lars B Madsen |
Dato : 23-03-04 23:32 |
|
Der er i mindst 3 (2 sorte og en orange) så vidt jeg ved.. Kunne selv godt
tænke mig at sætte et larme rør på, men det koster jo næsten det samme som
et kørekursus hvilket et eller andet sted ville være noget federe (IMHO)
| |
Rasmus Neckelmann (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus Neckelmann |
Dato : 24-03-04 08:24 |
|
Lars B Madsen wrote:
> Der er i mindst 3 (2 sorte og en orange) så vidt jeg ved..
Jeg kører på en orange af slagsen her i Aalborg... (m. orig. potte)
> Kunne selv
> godt tænke mig at sætte et larme rør på, men det koster jo næsten det
> samme som et kørekursus hvilket et eller andet sted ville være noget
> federe (IMHO)
Hva koster et DMC-kørekursus? 600,-? Ret billig larmepotte må jeg sige :)
Ej, helt enig, jeg er på et eller andet plan også fristet til at smide en
anden potte på - både fordi den originale mildest talt ligner en meget grim
torpedo, men også fordi 1-cyl. rumlen godt kan lyde ret godt ;) MEN, de
slip-ons jeg har set koster jo alle sammen ret meget - har endnu ikke set
noget til mindre end 1/10 af cyklens brugtprisleje. Og det synes jeg er
meget for sådan en billig cykel, det er jo penge lige ud af vinduet.
Så hellere spare sammen til en federe model...
--
mvh Rasmus Neckelmann (der hver nat drømmer om en frejdig lille ZXR/VFR/CBR
400... savle ;))
| |
Rud (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Rud |
Dato : 24-03-04 17:59 |
|
> Så hellere spare sammen til en federe model...
>
Jamen, findes der federe modeller end SZR-660 'eren ??? :)
---
Rud ( der kører på en rød szr med leo vince larmepotte, der kostede ca
4500 incl montering og dysning)
| |
Richard (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 24-03-04 18:13 |
|
Rasmus Neckelmann wrote:
> Ej, helt enig, jeg er på et eller andet plan også fristet til at smide en
> anden potte på - både fordi den originale mildest talt ligner en meget grim
> torpedo, men også fordi 1-cyl. rumlen godt kan lyde ret godt ;) MEN, de
> slip-ons jeg har set koster jo alle sammen ret meget - har endnu ikke set
> noget til mindre end 1/10 af cyklens brugtprisleje.
Kunne £ 185 + 17½% VAT + fragt til DK for en rustfri potte med
mellemrør til SZR friste? - www.predatormotorsport.co.uk har potter og
hele/halve anlæg til et væld af mc'er. De leverer de fleste anlæg i to
(lyd-)varianter, Road og Sport, som regel med e11-godkendelse o.lign. og
giver typisk livstidsgaranti på deres rustfri potter og rør.
Kender ikke kvalitet eller ydelse, men en tysk GB500-kollega var dybt
imponeret over lyden - der skal nu heller ikke meget til på denne
overdæmpede US-cykel - (og selv om den firskårne potte og de
meccanolignenede samlerør ikke klæder modellen; til SZR står den bedre
IMHO). Imidlertid gav den ellers e11-godkendte potte anledning til rynkede
øjenbryn hos TÜV så nu har den tyske importør og Predator lavet en løs
indsats, man så kan tage med til syn. Meget pragmatiske, de englændere
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Lars B Madsen (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Lars B Madsen |
Dato : 26-03-04 18:58 |
|
Hvis man nu købte sådan en sjover, er det så noget man selv kan montere
eller skal man have et værksted til at klare den? Og skal den dysses ind
bagefter? Og hvad koster det? Og.. (hvem sagde Spørge-Jørgen )
| |
Richard (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 26-03-04 19:22 |
|
Lars B Madsen wrote:
> Hvis man nu købte sådan en sjover, er det så noget man selv kan montere
> eller skal man have et værksted til at klare den? Og skal den dysses ind
> bagefter? Og hvad koster det? Og.. (hvem sagde Spørge-Jørgen )
?Pris? - oerså du link'en:
Kunne £ 185 + 17½% VAT + fragt til DK for en rustfri potte med
mellemrør til SZR friste? - www.predatormotorsport.co.uk har potter og
hele/halve anlæg til et væld af mc'er. De leverer de fleste anlæg i to
(lyd-)varianter, Road og Sport, som regel med e11-godkendelse o.lign. og
giver typisk livstidsgaranti på deres rustfri potter og rør.
For de mc'er, jeg har haft kik på, skriver de om mc'en skal dyses om -
men prøv at spørge dem
Om du kan få et værksted til at montere en udstødning, du selv har
skaffet hjem? - i så fald er det vel 1 time til udskiftning og 3-4 timer
til inddysning afhængig af, hvor svære dine karbunader er at komme til,
skulle jeg mene.
Mht monteringen af selve udstødningen, burde du selv kunne ordne det med
håndværktøj, uanset om det er et komplet anlæg, mellemrør og potte eller
blot en slip on-potte. Det kræver normalt ikke den store
kædestrammereksamen, især ikke til en etbener - bare rens pakfladerne,
skaf nye pakninger og evt. noget Firegum, hæng potten op, check frigang
eventuelle nærtsiddende stel-/motordele og spænd så de forskellige
ophæng ad et par gange, så du udligner spændingerne i røret. Kør den
varm og check tætheden ved at blokere afgangen fra potten - er den tæt
bør motoren vel stoppe, i tomgnag i hvartfald...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Lars B Madsen (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Lars B Madsen |
Dato : 26-03-04 19:43 |
|
Jeg så godt linket, men jeg tænkte også på priser for indysning osv..
Tak for et godt svar alligvel
(karbonaderne er forresten lette at kommet til på en SZR, man skal bare af
med sædet (nøgle), tanken (to skruer + benzslange) og luftfilterkassen
(mange forvirrende slange )
| |
Richard (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 27-03-04 01:16 |
|
Lars B Madsen wrote:
> (karbonaderne er forresten lette at kommet til på en SZR, man skal bare af
> med sædet (nøgle), tanken (to skruer + benzslange) og luftfilterkassen
> (mange forvirrende slange )
Øv heldige rad, på GB'en skal karbunaden nærmest skrues ud og fri af
stellet med et skohorn. Og VFS'ens er ikke bedre
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Lars B Madsen (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Lars B Madsen |
Dato : 27-03-04 13:41 |
|
Halløj Richard.. Du nævnte noget om at predatorpotten ikke er TÜV godkendt,
og at man derfor kunne få en forsats man kunne tage med til syn.. Så vil jeg
gerne sige som en der desværre ikke er så motorkyndig i det tekniske: Hunh?
--
Madsen - SZR 660
"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:c42h54$fjb$1@sunsite.dk...
> Lars B Madsen wrote:
>
> > (karbonaderne er forresten lette at kommet til på en SZR, man skal bare
af
> > med sædet (nøgle), tanken (to skruer + benzslange) og luftfilterkassen
> > (mange forvirrende slange )
>
> Øv heldige rad, på GB'en skal karbunaden nærmest skrues ud og fri af
> stellet med et skohorn. Og VFS'ens er ikke bedre
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
>
| |
Richard (28-03-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 28-03-04 11:17 |
|
Lars B Madsen wrote:
> Halløj Richard.. Du nævnte noget om at predatorpotten ikke er TÜV godkendt,
> og at man derfor kunne få en forsats man kunne tage med til syn.. Så vil jeg
> gerne sige som en der desværre ikke er så motorkyndig i det tekniske: Hunh?
Jeg kan godt forstå, du undrer dig, Lars - den EU er en svær en
Se bare, hvor meget de danske politikere endnu mangler at harmonisere
efter 31 år i EF/EU...
Læs selv min kilde, Johannes Dolocek, webmaster på xbr.de, der talte med
den tysle importør mgh-bikes.de om status på godkendelsen forrige uge:
<dolecek.myphorum.de/XBR/read.php?f=1&i=10017&t=10017>
Det lader til, at Predator på en eller anden måde har skaffet en
E11-godkendelse i UK til et anlæg, der passer GB500 (og XBR500).
Men lydniveauet er tilsyneladende for højt til, at den tyske
prøvemyndighed, som MGH har talt med i første omgang, vil udstede
enkeltgodkendelser. (I D skal du enten momntere ekstraudstyr med ABE
eller ved syn hos TÜV anmode om en enkeltgodkendelse, for hvilken
vilkårene lader til at svinge en del fra en TÜV-afd. til anden). Derfor
en 40,- EURs tilsats som skal dæmpe lyden yderligere og sikre, at potten
kan enkeltgodkendes i hele landet.
Jeg kan naturligvis ikke vide med sikkerhed, om det samme lydniveau
gælder for andre af Predator's Road-anlæg med E11-godkendelse, men
tanken er påfaldende nærliggende, ikke sandt?
Selv om jeg naturligvis ikke kan acceptere, at mc-ejere skruer uhæmmet
op for lyden på deres gade-cykler, kan jeg godt forstå, hvis mange ejere
af dagens cykler gerne vil have samme lyd, som cyklerne kunne godkendes
til i '80erne. Som tilfældet er med min egen GB500. Og for dem må en løs
forsats til synsformål være ganske praktisk, ville jeg tro...
Mon ikke snart der dukker anmeldelser af Predatoranlæg op i de engelske
mc-blade?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Rasmus Neckelmann (28-03-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus Neckelmann |
Dato : 28-03-04 15:42 |
|
Lars B Madsen wrote:
> Hvis man nu købte sådan en sjover, er det så noget man selv kan
> montere eller skal man have et værksted til at klare den? Og skal den
> dysses ind bagefter? Og hvad koster det? Og.. (hvem sagde
> Spørge-Jørgen )
Hvis du smider sådan en potte på din SZR, så må du endelig huske at melde
tilbage med hvordan det er gået! - engang når min økonomi bliver bedre, så
kunne det da være sjovt at se nærmere på! ;)
--
mvh Rasmus Neckelmann
| |
|
|