Hagon støddæmpere, kan de skilles af?
Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 21-03-04 21:23

Jeg har et sæt Hagon støddæmpere til min CB400F, som jeg godt kunne
tænke mig at skille af, så jeg kan rense dem ordentligt og polere
fjederen.

Jeg kan dog ikke umiddelbart lure hvad fremgangs måden er, andre
støddæmpere jeg har haft fingerne i, har man kunne sammentrykke fjederen
og fjerne et stop øverst hvorefter fjederen kan passere over toppen af
dæmperen - disse har dog en kappe over det øverste af fjederen og jeg
kan ikke se hvordan det gøres.

Der er lidt billeder af de omtalte støddæmpere på
http://www.cze.dk/honda/hagon/

// brian

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 21-03-04 21:36

Hej Brian

Jeg har ingen erfaringer med det, men jeg er sikker på at den der øverste
to-delte ring der er lidt skrå i kanten blot skal fjernes på samme måde som
låsene på en ventil. Du kan se et billede i MC-nøglen. Her er de vist løse.

Med venlig Hilsen

Ivan Nielsen

CB500Four 1975 - der er lige ved at være klar til sæsonen

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 21-03-04 21:49

Den Sun, 21 Mar 2004 21:36:23 +0100. skrev Ivan Bartholin Nielsen:

> [...]
> låsene på en ventil. Du kan se et billede i MC-nøglen. Her er de vist løse.

Hej Ivan, tak for svaret.

Jeg har desværre ikke et eksemplar af MC-nøglen (hvad jeg vidst hellere
snart må rette op på), så jeg kan desværre ikke se hvad du mener. Kan
det være noget med at den øverste to-delte ring, evt. skal drejes en
kvart omgang?

// brian

CB400F 1975 - i stumper på værksteds gulvet :)

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 22-03-04 08:37

> [...]
> kvart omgang?
>
> // brian
>
> CB400F 1975 - i stumper på værksteds gulvet :)

Nej jeg tror blot at du trykker fjederen lidt sammen - så kan du bare fjerne
de 2 halvdele. Ligesom de 2 små låse på dine indsugnings- og
udstødningsventiler.

Ivan

Fra : Brian Larsen

Dato : 22-03-04 10:34

On Mon, 22 Mar 2004 08:37:07 +0100, Ivan Bartholin Nielsen wrote:

> Hej Brian
>
> Nej jeg tror blot at du trykker fjederen lidt sammen - så kan du bare fjerne
> de 2 halvdele. Ligesom de 2 små låse på dine indsugnings- og
> udstødningsventiler.

Ok på den måde, det vil jeg forsøge.

Tusind tak for den hurtige hjælp.

// brian

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 27-03-04 20:24

Den Mon, 22 Mar 2004 08:37:07 +0100. skrev Ivan Bartholin Nielsen:

> [...]
>
> Nej jeg tror blot at du trykker fjederen lidt sammen - så kan du bare fjerne
> de 2 halvdele. Ligesom de 2 små låse på dine indsugnings- og

Så fik jeg tid til at komme ud på værkstedet og forsøge, det virkede
ganske rigtig som du har beskrevet. Jeg fjernede pre-load på fjederen
trykkede alt hvad jeg kunne og med en skruetrækker i munden lykkedes det
mig at få vippet de 2 halvdele op. Pyha.. det havde været lettere med en
ekstra hånd, men det kunne da lade sig gøre.

--

// brian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-04 22:21

> [...]
> mig at få vippet de 2 halvdele op. Pyha.. det havde været lettere med
> en ekstra hånd, men det kunne da lade sig gøre.

Øhh, brugte du ingen fjederkompresser?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 28-03-04 00:03

Den Sat, 27 Mar 2004 22:21:01 +0100. skrev Martin Sørensen:

> Øhh, brugte du ingen fjederkompresser?

Nej, jeg var faktisk ved at se om jeg kunne finde en, men da
preload var fjernet var fjederen ikke så stram igen.

Jeg var dog lidt påpasselig med ikke at holde ansigtet ind over da jeg
har læst nogle historier om fjedere der springer rundt i lokalet, men det
var altså ikke så galt på disse dæmpere.

// brian