Rust i tanken - erfaringer med oxal-syre
Fra : Robert A. Hansen

Dato : 20-03-04 18:20

Hej... Jeg sidder her og kigger på skummerdrengene danse på min altan... Og
så kan jeg jo lige så godt skrive lidt til jer! (Hvad fa'en er sammenhængen
med jer og skummerdrenge???)

Nå, men emnet om rust i tanken har været diskuteret i flere tråde, så jeg
vil skrive lidt om min erfaring med rust i tanken.

Jeg havde forholdsvis meget rust i tanken, på min XT 350. Det var godt nok
kun overfladerust, men det er ikke spændende at kigge på, når det kan ses i
tanken.

Jeg valgte et råd om brug af oxalsyre. ca. kr. 35 i Matas og der skulle nok
være til en 10-15 behandlinger i sådan en bøtte.

Oxalsyren er et granulat, som blot opløses i vand i den mænde, som står
beskrevet på etiketten.

Det lugter lidt når det går i forbindelse med rusten, men det virker
forholdsvis ufarligt. Men husk at der er tale om syre, så tag de nødvendige
forholdsregler.

Jeg lavede en 3 liters opløsning af oxalsyre og smed i tanken efter den var
tømt for benzin. I løbet af ½ time rystede jeg tanken med jævne mellemrum,
og for hver rystetur kunne det tydeligt ses at rusten var på retræte.
Efter den ½ time tømte jeg tanken og skyllede den godt igennem med vand.
Problemet er bare, at få de sidste 2 dl vand ud af tanken! (jeg kunne ikke
skrue skruerne ud, som holder benzin-hanen, øv!). Så jeg brugte en del
papir, som kunne suge det sidste vand op.

Slutteligt smed jeg lidt sprit i tanken, for at tage evt. resterende vand.

Inden jeg stillede tanken væk for en 2 ugers periode inden montering på
cyklen, gav jeg den lidt WD-40 for at rusten ikke skulle vende tilbage.

Det var så mine erfaringer om fjernelse af rust i tanken. Jeg kan kun
anbefale brugen af oxal-syre til det formål, det er let og lige til.

Robert A. Hansen
Yamaha XT 350
http://dfmc.dk/480

Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!

Fra : Brian Laursen

Dato : 20-03-04 19:02

Robert A. Hansen wrote:
> [...]
>
> Nå, men emnet om rust i tanken har været diskuteret i flere tråde, så
> jeg vil skrive lidt om min erfaring med rust i tanken.

DEt var sørme en god beretning... Der er mange som har efterspurgt det med
rust i tanken, og mangel af gøremåde... Keep up the good work...

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk

Fra : Robert A. Hansen

Dato : 21-03-04 14:36

"Brian Laursen" <thunderace_dk@hotmail.com> wrote in message

> DEt var sørme en god beretning... Der er mange som har efterspurgt det
med
> rust i tanken, og mangel af gøremåde... Keep up the good work...

Tak, jeg skal give det et forsøg.

Fra : Squish

Dato : 20-03-04 19:50

Robert A. Hansen wrote:
> Hej... Jeg sidder her og kigger på skummerdrengene danse på min altan... Og
> så kan jeg jo lige så godt skrive lidt til jer! (Hvad fa'en er sammenhængen
> med jer og skummerdrenge???)

Hm.. er det mon skomagerdrengene du tænker på?

--
Squish
CB400F

Fra : Robert A. Hansen

Dato : 21-03-04 14:35

"Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Hm.. er det mon skomagerdrengene du tænker på?

Hmm... nu fik jeg ikke set ordentligt efter, men de de dansede som
skummerdrenge

Hehe... så siger vi det.

Fra : Hekto

Dato : 21-03-04 11:08

In article <d3%6c.123130$jf4.6830468@news000.worldonline.dk>,
REMOVEnospam@netbruger.dk says...
> [...]
> skrue skruerne ud, som holder benzin-hanen, øv!). Så jeg brugte en del
> papir, som kunne suge det sidste vand op.

Ja det er ganske effektivt til kun at fjerne rusten, og efterlade rent
metal.
Overfladen bør nok efterbehandles, minimum med WD40.

Når jeg har renset rustne dele med oxalsyre, går der ikke mange timer
før der er skygger af rust på dem, efter at de er blevet skyllet
grundigt i varmt vand.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk

Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!