|
| Honda CB400F Fra : Aragorn24 |
Dato : 20-03-04 11:43 |
|
Weekend, solskind, køre mc, men ØV den starter ikke!
Min nyindkøbte CB400F fra 77, fik ny olie og oliefilter i torsdags, kørt en
tur på 30km, imorgen da jeg trykkede på starteren, kørte motoren rundt men,
maskinen startede ikke!
Jeg står det med, hjelm, handsker, og hele molivitten, men cyklen gidder
ikke, skuffelsen var stor!!!
Nå lad os kigge
Der var benzin, dødmandsknappen var ok, strøm på batteriet, så jeg går ud
fra det er tændingen. Jeg har to forskællige tændrørsnøgler, enn til
tyskebiler, og en mindre til honda biler, men de passede ikke til min mc, så
tændrørerne kan ikke pilles af.
Jeg kiggede på platinerne, de var grå på en 3/4 af pladen, betyder det at de
er brændt af? hvordan kan sådan noget testes? Da jeg løftede platinerne og
gav slip, kom der gnist, da de lukkede igen, gør det noget?
Jeg har kigget i mcnøglen og har set der er noget det hedder kondensator,
kan de havdet været brøndt af? hvordan tester jeg det?
Hvordan ved jeg om det er tændspolen der er røget?
Jeg har det sådan, hmmmmm hvor skal jeg starte? nogen det kender den
fornemmelse???
Mvh
Dennis
| |
Aragorn24 (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Aragorn24 |
Dato : 20-03-04 11:47 |
|
Kan min mc starte med kickstarteren, nu når batteriet er kørt fladt? eller
SKAL det vare batteri på?
| |
Niels T (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Niels T |
Dato : 20-03-04 12:04 |
|
"Aragorn24" <aragorn24@webspeed.dk> wrote in message
news:405c211b$0$285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Kan min mc starte med kickstarteren, nu når batteriet er kørt fladt? eller
> SKAL det vare batteri på?
>
Min CB400f kan godt - omend der skal sparkes igennem!!!
Held og lykke med at få den startet - min plejer også at tage en lille
formiddag at få igang efter vinteren
-Niels T,
Århus
| |
Hekto (21-03-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-03-04 10:48 |
|
In article <405c211b$0$285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, aragorn24
@webspeed.dk says...
> Kan min mc starte med kickstarteren, nu når batteriet er kørt fladt? eller
> SKAL det vare batteri på?
>
Kick- eller jump-start! (løb den igang)
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Hekto (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-03-04 12:05 |
|
In article <405c2012$0$242$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, aragorn24
@webspeed.dk says...
> Jeg kiggede på platinerne, de var grå på en 3/4 af pladen, betyder det at de
> er brændt af? hvordan kan sådan noget testes? Da jeg løftede platinerne og
> gav slip, kom der gnist, da de lukkede igen, gør det noget?
>
> Jeg har kigget i mcnøglen og har set der er noget det hedder kondensator,
> kan de havdet været brøndt af? hvordan tester jeg det?
>
> Hvordan ved jeg om det er tændspolen der er røget?
>
>
Platinerne lyder OK; men hvad med afstanden, imellem dem?
Kondensatoren skal forhindre gnistdannelse over platinerne. Hhvis den
ikke er der/er afbrudt, vil gnisterne 'æde' platinerne' Hvis den er
kortsluttet kommer der ingen gnist over tændrøret.
I dit tilfælde kunne den være defekt; men ikke forhindre at den
starter.
Tændspolen kan ohm-måles. Den ene vikling skal have en meget større
værdi endden anden vikling.
Ingen af dem må være 0 Ohm = kortslutning, og ingen af dem være
afbrudt.
Den ene spadesko er/kan være fælles for begge viklinger.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Aragorn24 (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Aragorn24 |
Dato : 20-03-04 15:44 |
|
OK, hvad sker der??? jeg gik ned for 10min siden, trampet på kickstarteren,
og tredie gang, startede den...
Hmmmm, underligt, lidt skod at ha en maskine, det kun starten når den har
lyst
"Aragorn24" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:405c2012$0$242$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Weekend, solskind, køre mc, men ØV den starter ikke!
>
> Min nyindkøbte CB400F fra 77, fik ny olie og oliefilter i torsdags, kørt
en
> tur på 30km, imorgen da jeg trykkede på starteren, kørte motoren rundt
men,
> maskinen startede ikke!
>
> Jeg står det med, hjelm, handsker, og hele molivitten, men cyklen gidder
> ikke, skuffelsen var stor!!!
>
> Nå lad os kigge
>
> Der var benzin, dødmandsknappen var ok, strøm på batteriet, så jeg går ud
> fra det er tændingen. Jeg har to forskællige tændrørsnøgler, enn til
> tyskebiler, og en mindre til honda biler, men de passede ikke til min mc,
så
> tændrørerne kan ikke pilles af.
>
> Jeg kiggede på platinerne, de var grå på en 3/4 af pladen, betyder det at
de
> er brændt af? hvordan kan sådan noget testes? Da jeg løftede platinerne og
> gav slip, kom der gnist, da de lukkede igen, gør det noget?
>
> Jeg har kigget i mcnøglen og har set der er noget det hedder kondensator,
> kan de havdet været brøndt af? hvordan tester jeg det?
>
> Hvordan ved jeg om det er tændspolen der er røget?
>
> Jeg har det sådan, hmmmmm hvor skal jeg starte? nogen det kender den
> fornemmelse???
>
> Mvh
>
> Dennis
>
>
| |
Kenn H. Jensen (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 20-03-04 16:32 |
|
"Aragorn24" skrev i meddelelsen
news:405c58a0$0$300$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> OK, hvad sker der??? jeg gik ned for 10min siden, trampet på
kickstarteren,
> og tredie gang, startede den...
>
> Hmmmm, underligt, lidt skod at ha en maskine, det kun starten når den har
> lyst
Det kaldes charme, og det har de ældre damer
--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271
| |
Aragorn24 (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Aragorn24 |
Dato : 20-03-04 17:26 |
|
skod charme
"Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:405c63e6$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Aragorn24" skrev i meddelelsen
> news:405c58a0$0$300$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > OK, hvad sker der??? jeg gik ned for 10min siden, trampet på
> kickstarteren,
> > og tredie gang, startede den...
> >
> > Hmmmm, underligt, lidt skod at ha en maskine, det kun starten når den
har
> > lyst
>
> Det kaldes charme, og det har de ældre damer
>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Kenn H. Jensen - SV650S ´00
> www.svrider.dk
> http://www.dfmc.dk/?id=271
>
>
| |
Brian Lund Larsen (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Brian Lund Larsen |
Dato : 20-03-04 20:59 |
|
Den Sat, 20 Mar 2004 15:43:51 +0100. skrev Aragorn24:
> OK, hvad sker der??? jeg gik ned for 10min siden, trampet på kickstarteren,
> og tredie gang, startede den...
>
> Hmmmm, underligt, lidt skod at ha en maskine, det kun starten når den har
> lyst
>
Det er kun et gæt, men jeg kunne måske forestille mig at dit
batteri/elsystem ikke er helt i orden, muligvis har det været for lidt
strøm til både at trække starteren og lave en ordentlig gnist.
Hvis du så har prøvet kickstarten lige efter, har el-starteren måske
allerede drænet batteriet for meget.
Det kan selvfølgeligt også være noget helt andet, men en gennemgang af
el-systemet vil nok ikke skade.
--
// Brian - CB400F
| |
jesper (21-03-2004)
| Kommentar Fra : jesper |
Dato : 21-03-04 08:41 |
|
> OK, hvad sker der??? jeg gik ned for 10min siden, trampet på kickstarteren,
> og tredie gang, startede den...
>
> Hmmmm, underligt, lidt skod at ha en maskine, det kun starten når den har
> lyst
Det kaldes charme
Det kan tænkes at du i første forsøg fik druknet motoren. Man kan godt
blive lidt ivrig hvis den ikke starter med det samme, og så komme til
at dreje på håndtaget. Og våde tændrør har svært ved at starte en
motor... Derfor passer det så meget godt med at når du så går ned til
den efter et stykke tid at den så godt kan starte....
Men jeg glæder mig da til at se den til bakkens åbning
Og næste gang der er noget med den så kan du jo prøve at ringe...
Jesper
(GPZ500s & CB400f som begge måske mangler en ny ejer)
| |
Armand (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-03-04 23:47 |
|
Aragorn24 <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:405c58a0$0$300$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> OK, hvad sker der??? jeg gik ned for 10min siden, trampet på
kickstarteren,
> og tredie gang, startede den...
>
> Hmmmm, underligt, lidt skod at ha en maskine, det kun starten når den har
> lyst
Anyhow:
Som ejer af en Honda, skal man vænne sig til at selvom at dødemandsknappen
er slukket kan startermotoren sagtens rotere, og derved får man ikke
automatisk en fejlmelding ved at (som på andre fabrikater) der overhovedet
intet sker når man trykker på starter-knappen!
Selvhjælpsregel #1 i dén sammenhæng er ikke at slukke motoren v.h.a.
dødemandsknappen til dagligt - Brug tændingsnøglen som den er beregnet!
Det er i mine øjne forøvrigt sandsynligt at der er en "tung" forbindelse i
dødemands-kontakten!
Skil, rens, smør, saml - Ligesom gældende for hele den bedagede 400'ers
elnet :-|
--
Armand.
| |
Squish (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 25-03-04 00:50 |
|
Armand wrote:
> Anyhow:
> Som ejer af en Honda, skal man vænne sig til at selvom at dødemandsknappen
> er slukket kan startermotoren sagtens rotere, og derved får man ikke
> automatisk en fejlmelding ved at (som på andre fabrikater) der overhovedet
> intet sker når man trykker på starter-knappen!
>
> Selvhjælpsregel #1 i dén sammenhæng er ikke at slukke motoren v.h.a.
> dødemandsknappen til dagligt - Brug tændingsnøglen som den er beregnet!
>
Og drej derefter dødemandsknappen = ekstra tyverisikring!
> Det er i mine øjne forøvrigt sandsynligt at der er en "tung" forbindelse i
> dødemands-kontakten!
> Skil, rens, smør, saml - Ligesom gældende for hele den bedagede 400'ers
> elnet :-|
>
I øvrigt anbefalelsesværdigt uanset model!
--
Squish
CB400F
| |
Mikkel Christensen (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 25-03-04 10:01 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
> Anyhow:
> Som ejer af en Honda, skal man vænne sig til at selvom at dødemandsknappen
> er slukket kan startermotoren sagtens rotere, og derved får man ikke
> automatisk en fejlmelding ved at (som på andre fabrikater) der overhovedet
> intet sker når man trykker på starter-knappen!
Jeg kan også en "sjov" historie om en Aprilia 125... Oh well, så fik jeg
da både skiftet tændrør, smurt stik, renset karb og tømt tanken...
--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003
| |
Armand (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-04 20:09 |
|
Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kkdfzbxl2qt.fsf@rrnord.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
>
> > Anyhow:
> > Som ejer af en Honda, skal man vænne sig til at selvom at
dødemandsknappen
> > er slukket kan startermotoren sagtens rotere, og derved får man ikke
> > automatisk en fejlmelding ved at (som på andre fabrikater) der
overhovedet
> > intet sker når man trykker på starter-knappen!
>
> Jeg kan også en "sjov" historie om en Aprilia 125... Oh well, så fik jeg
> da både skiftet tændrør, smurt stik, renset karb og tømt tanken...
Jeg oplevede engang et kvindfolk stå på den sidste Autobahn-tank inden
grænsen og pumpe løs på selvstarteren af sin CBR-PC19:
Jeg tænkte med det samme at fejlen var dødemandsknappen og småløb hen til
hende med fingeren fremme og kunne derfor tænde den famøse kontakt så
demonstrativt som mulig !
Hun var den sidste af en gruppe der kørte lige som jeg trillede over til
siden efter tankning, og det er klart at skrækken over at være forladt af
flokken (knægtene?) når modellen pludselig strejkede var medførende til at
overblikket forsvandt; men jeg sparede hende for alskens forklaringer ved at
pege bydende mod udkørslen hvor flokken var forsvundet - "gute fahrt!"!
--
Armand
| |
|
|