Fladt batteri... :-/
Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-04 11:44

....øvs!

....nu skulle jeg lige til kø'manden på motorcykel for første gang i år,
men nej: dén kunne ikke trække starteren rundt... ;-(

....batteriet var helt okay her i efteråret (12,2V) og har siden stået og
ladet med en timer og en 500MA lader 2 gange 2 timer hver uge siden
da...

Fuk!

....hva faen gør jeg galt?

Cyklen står inde i huset og skulle ikke sådan lige bruge strøm - er pæn
og ren!?
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Pwh

Dato : 19-03-04 18:00

Hans Paulin wrote:

> [...]
> da...
>
> Cyklen står inde i huset og skulle ikke sådan lige bruge strøm

Det er sikkert der fejlen ligger, et batteri har bedst af at arbejde, så
det bedste du kan gører om vinteren er faktisk at lade den stå og
bruge noget strøm ind imellem (lys på), og så lade det op.

/Jens

Fra : Anders Winther

Dato : 19-03-04 18:07

Pwh wrote:

> Det er sikkert der fejlen ligger, et batteri har bedst af at arbejde, så
> det bedste du kan gører om vinteren er faktisk at lade den stå og
> bruge noget strøm ind imellem (lys på), og så lade det op.

Gode ladere kan også aflade et batteri før det lader det op igen.

Mvh.
Anders Winther
TS 250/1

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-04 18:13

Anders Winther skrev:

> Gode ladere kan også aflade et batteri før det lader det op igen.

....gode ladere er ikke noget *jeg* har...

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 19-03-04 19:07

"Hans Paulin" skrev i meddelelsen news:c3f9p6$2cap$2@news.cybercity.dk...

> ...gode ladere er ikke noget *jeg* har...

Så er en af flg. ladere måske noget du burde skrive på sedlen hvis du skal
have noget fra Louis på et tidspunkt.
bestillingsnr. 10003704 til 9,95 Euro
bestillingsnr. 10003666 til 14,95 Euro

Begge er med elektronik der sikrer at batteriet ikke bliver overopladet, så
du kan lade den sidde til hele vinteren. Forskellen på disse to er
ladestyrken på hhv. 300 og 600 MAh.

Jeg regner selv med at købe en af disse i løbet af denne sæson.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-04 19:15

Kenn H. Jensen skrev:

> Så er en af flg. ladere måske noget

snip

....nu har jeg foreløbig sat min til at lade 2 gange 6 timer hver uge -
foruden at den sidder og lader permanent lige i øjeblikket; jeg ærgrer
mig bare over evt. at skulle kassere min nuværende lader...

Jeg har gemt dit tip - så må jeg se om jeg kan overvinde mig selv

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-04 18:12

Pwh skrev:

> det bedste du kan gører om vinteren er faktisk at lade den stå og
> bruge noget strøm ind imellem (lys på), og så lade det op.

....ved godt, at dét er et nummer bedre...

....håber dog at kunne undgå alt for meget arbejde...

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 19-03-04 18:30

> ...ved godt, at dét er et nummer bedre...

NAEJ
Hvis vi snakker alm. mc/bil bat. har de bedst af at være fuldt opladet
altid.

MVH Ove Bandit600+ 98er med orignal batteri!!

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-04 18:57

Ove Jakobsen skrev:

> NAEJ
> Hvis vi snakker alm. mc/bil bat. har de bedst af at være fuldt opladet
> altid.

....fik at vide af en Autoschlosser engang, at det bedste var at sætte en
lille pære over polerne, mens der lades...

Fra : Armand

Dato : 19-03-04 20:42

"Hans Paulin" <hans@it.dk> skrev i en meddelelse

> ...fik at vide af en Autoschlosser engang, at det bedste var at sætte en
> lille pære over polerne, mens der lades...

Dét tjener det formål at sænke ladestrømmen (Ampere), men i dette tilfælde
var der blevet ladet med så behersket en strøm som ½A (500mA), hvorfor det
ikke skulle være nødvendigt!

Til Hans:
Selv om årsagen til enhver tid er rar at vide, så er det vel blot en
konstanteringssag lige her og nu :-/

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 19-03-04 23:20

Armand wrote:
> [...]
> tilfælde var der blevet ladet med så behersket en strøm som ½A
> (500mA), hvorfor det ikke skulle være nødvendigt!

Næh og det er sandsynligvis uden nogen gavnlig virkning... Der skal en ret
strømhungrende pære til at lave en betydelig sænkning af ladestrømmen og
hvis man laver dette trick, så kan pæren medvirke til at tvinge laderen i
knæ pga. det vedvarende og nyttesløse strømtræk. Dvs. en reducering af
ladestrømmen med denne metode, kan risikere nedsættelse af den sluttelige
polspænding og medføre en uhyrlig nyttesløs belastning af opladeren.
Omvendt kan man sige, at denne metode derimod også må bidrage til en
nedsætning af ladespændingen... hvis dette skulle være nødvendigt.

Under en normal ladning vil ladestrømmen efterhånden aftage i takt med, at
polspændingen stiger. Når opladningen er fuldført, vil batteriets
polspænding tilnærmelsesvis have opnået samme værdi, som udgangsspændingen
på laderen (i ubelastet tilstand). Så muligheden for overopladning kan ske,
hvis laderens udgangsspænding i under svag belastning er for høj (har engang
stødt på en gammel oplader, der afgav ca. 20V DC, hvilket jo er en ren
skandale). Så det er altid en god idé, at undersøge dén slags, inden at man
putter sit batteri på sådan noget ragelse!
Men leverer systemet en tilpas ladespænding (ca.14V), så er systemet
selvregulerende, idet at ladestrømmen "automatisk" reguleres efter behovet.

Holder man korrekt vædskesstand i batteriet og holder lidt det lidt "i form"
med en periodisk opladning- og lidt afladning, så får man et glad batteri.
Men *aldrig* aflad batteriet fuldstændigt (som fejlagtigt foreslået i
gruppen), for så dør de gerne! - Så lad vær' med dét!
De skal nemlig bruges, men ikke misbruges (ligesom os mennesker, så kan de
også dø af hhv. forkælelse og elendighed!)

Hvis man synes, at opladerens ladestrøm er al for høj, så kunne man evt.
isætte en pære i serie med den ene tilledning til batteripolerne, derved
nedsættes begyndelsesstrømmen (pæren vil lyse pga. de to potenialeforskelle
og laderen skånes evt.) og mod slutningen af opladningsprocessem vil pærens
(kolde) glødetråd fungere som en kortslutning og derved muliggøre en høj
polspænding i slutfasen.

Hilsen
Lars

BTW:
Leveres ladestrømmen til et meget svækket batteri vha. startkabler til et
toptunet batteri, så skulle jeg mene, at det en klog ting, at tænke på
størelsen af dén ladestrøm, som man agter at påføre MC-batteriet (og dets
stand). Jeg har hørt om propper, der hoppet af sammen med en større mængde
syre, fordi at nogen (i god mening) lige skulle prøve at lave "navlestreng"
til et i forvejen kolapset/defekt batteri.

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-03-04 20:47

Lars T. Thomsen skrev:

> [...]
> sammen med en større mængde syre, fordi at nogen (i god mening) lige
> skulle prøve at lave "navlestreng" til et i forvejen kolapset/defekt

....overvejede egentlig at årelade GSi'en, som jeg osse gjorde, når min
CB7½ var flad, men opgav, da batteriet på Suzukien sidder helt nede ved
bagsvingeren; luftfilterkasse og bagerste bremse-reso...øh...beholder
skal af, så det...

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-03-04 20:42

Armand skrev:

> [...]
> tilfælde var der blevet ladet med så behersket en strøm som ½A
> (500mA), hvorfor det ikke skulle være nødvendigt!

Godtså!

> Selv om årsagen til enhver tid er rar at vide, så er det vel blot en
> konstanteringssag lige her og nu :-/

....tjae...

....strøm har jeg bare ikke så meget forstand på, så jeg ville lige høre
om jeg havde overset noget...

Fra : Pwh

Dato : 19-03-04 20:21

Ove Jakobsen wrote:

> NAEJ
> Hvis vi snakker alm. mc/bil bat. har de bedst af at være fuldt opladet
> altid.

Det har jeg aldrig hørt før, hvorfor er de gode ladere så lavet sådan
at de aflader batterierne først, er det for at ødelægge dem

/Jens

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 19-03-04 21:19

> Det har jeg aldrig hørt før, hvorfor er de gode ladere så lavet sådan
> at de aflader batterierne først, er det for at ødelægge dem
>
> /Jens

Hvad er det for nogle gode ladere?
Et gammelt batteri kan nemt klappe sammen, hvis det bliver afladet helt.

Ove

Fra : Pwh

Dato : 20-03-04 11:03

Ove Jakobsen wrote:

> Hvad er det for nogle gode ladere?

Ok, jeg var måske for hurtig, det er da almendeligt at opladere til
batterier du bruger i husholdningen også har en afladefuktion og da en anden
her i gruppen anbefalede at bruge sådan en type oplader til Hans'es batteri
tog jeg det for en selvfølge at den type ladere gjorde det samme.
Jen bruger selv en alm regulerbar transformer og har derfor ikke selv erfaring
med de rigtige opladere, som gammel elektronikfreak gider man ikke købe den slags

> Et gammelt batteri kan nemt klappe sammen, hvis det bliver afladet
> helt.
>
> Ove

Jeg anbefalede oprindeligt også kun Hans at han skulle sætte den til at bruge
noget strøm i løbet af vinteren evnt ved at tænde lyset et stykke tid.
Du har sikkert ret i at et dårligt batteri kunne gå hen og dø af den kur
Men Lars T har jo givet en meget fin beskrivelse af hvordan man bør gører,
og den bekræftede jo ikke dit forslag med altid at holde batteriet fuldt opladet,
det var primært det jeg oponnerede imod, men ok, alt med måde ;)

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 19-03-04 20:19

Hans Paulin wrote:

> ...ved godt, at dét er et nummer bedre...
>
> ...håber dog at kunne undgå alt for meget arbejde...

Det er vel overkommeligt at tænde for lyset og kører batteriet i bund
et par gange i løbet af vinteren
Eller kan du trøste dig med at et batteri ikke er særligt dyrt i forhold til så
meget andet der kan gå i smadder på ens MC :)

/Jens

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-03-04 20:39

Pwh skrev:

> Det er vel overkommeligt at tænde for lyset og kører batteriet i bund
> et par gange i løbet af vinteren

....det ka jeg jo ikke klare via computeren...

> Eller kan du trøste dig med at et batteri ikke er særligt dyrt i
> forhold til så meget andet der kan gå i smadder på ens MC :)

....jow jow

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-03-04 21:29

Hans Paulin skrev:

> ...hva faen gør jeg galt?

....nå, nu fandt jeg ud af, hva der var galt:

....laderen har en (stram) omskifter mellem 6 og 12 volt og en
*midterstilling* < *host* > , hvor den absolut ikke gir strøm fra sig...

....gæt, hvor knappen stod... ;-(

(hint: midterstilling)

....dvs. den er ikke blevet ladet på siden sidste år (spændingen er nede
på godt 11 volt nu)...

....nu får den fuld kabit - så må jeg se, om den ka holde 12,2 volt et
døgns tid efter at batteriet er ladet op...

....fuk!

Fra : Pwh

Dato : 20-03-04 22:10

Hans Paulin wrote:

> [...]
>
> ...laderen har en (stram) omskifter mellem 6 og 12 volt og en
> *midterstilling* < *host* > , hvor den absolut ikke gir strøm fra

LOL
Det er bare sådan noget man holder sin kæft med og siger at man har
købt et nyt batteri :D

/Jens

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-03-04 21:56

Pwh skrev:

> Det er bare sådan noget man holder sin kæft med og siger at man har
> købt et nyt batteri :D

LOL

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-03-04 08:10

> ...nu får den fuld kabit - så må jeg se, om den ka holde 12,2 volt et
> døgns tid efter at batteriet er ladet op...

Hej Hans

Hvis den den kun kan holde 12,2V dagen efter det er fuld opladt er det klar
til lossepladsen i min bog. Et nyt batteri kan holde 12,8V, fuldt opladet i
hvile. Jeg skifter batteri hvis det kommer under 12,4V i hvile. Hvis det kun
kan holde 12,2 er en eller flere af cellerne dårlige. Batterier koster
150-200kr ved Louis, så der er ingen undskyldning for ikke at skifte.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-03-04 09:35

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Hej Hans

Hej Jens!

> Hvis den den kun kan holde 12,2V dagen efter det er fuld opladt er
> det klar til lossepladsen i min bog.

....jeg kiggede lidt på den gamle tråd:

http://www.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=bh7gnk%241nb%241%40sunsite.dk&rnum=5&prev=/groups%3Fq%3DSchnabel%2Bgroup:dk.fritid.motorcykel%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.fritid.motorcykel%26selm%3Dbh7gnk%25241nb%25241%2540sunsite.dk%26rnum%3D5

....mente, at det var dér, jeg havde set det, men husker måske forkert...

....jeg ville ha kasseret batteriet dengang, men det har virket udmærket
siden...

> Et nyt batteri kan holde 12,8V,
> fuldt opladet i hvile. Jeg skifter batteri hvis det kommer under
> 12,4V i hvile.

....okay...

> Hvis det kun kan holde 12,2 er en eller flere af
> cellerne dårlige.

....okay...

> Batterier koster 150-200kr ved Louis, så der er
> ingen undskyldning for ikke at skifte.

Jeg har én undskyldning:

1) Jeg har endnu kun købt på postordre i Danmark: hvis jeg nu køber hos
Louis, er det så nok med et helt alm. dankort (jeg har ikke andet) eller
skal jeg ha et eller andet fancy plastic-kort?

....og er det til for hvide mennesker at finde ud af (jeg snakker i det
mindste tysk)

2) I samme forbindelse: mit batteri sidder så utilgængeligt, at man skal
ha luftfilterkasse og bagerste bremsevæskebeholder af for at kunne hælde
vand på:

Derfor har jeg tænkt på at anskaffe mig et servicefrit batteri (lukket
system eller "tørt"? huh? ) - er der nogen, der har en mening om dét?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-03-04 11:41

> ...mente, at det var dér, jeg havde set det, men husker måske
> forkert...

Jeg har ikke læst hele tråden, men fandt et par linier on emnet:
Hekto skriver:
"Den bør ikke inden for de nærmeste dage falde til under 12,6 volt. Falder
den længere ned er det tegn på at der foregår en for stor indre afladning,
og dermed er den ikke på toppen."

Og jeg skriver:
Mål spændningen over polerne lige inden du tager laderen af, og efter
batteriet har stået en time. resultaterne skal gerne være mellem 14 og 14.5
samt 12,6 og 12,9.

> 1) Jeg har endnu kun købt på postordre i Danmark: hvis jeg nu køber
> hos Louis, er det så nok med et helt alm. dankort eller
> skal jeg ha et eller andet fancy plastic-kort?

Du skal bruge Visa hos Louis. Spørg evt Anders Thorup (bor i Sønderborg) om
han gider bestille for dig?

> ...og er det til for hvide mennesker at finde ud af (jeg snakker i det
> mindste tysk)

Jeg synes det ret nemt, men jer er også erfaren Louis handler.

> [...]
> Derfor har jeg tænkt på at anskaffe mig et servicefrit batteri (lukket
> system eller "tørt"? huh? ) - er der nogen, der har en mening om dét?

De "vedligeholdelsefrie" batterier man kan købe er alm bly batterier der er
forseglede. Jeg har prøvet at køre med en defekt regulaoromformer på min
CBR. Den kogte glad det forseglede batteri tørt for vand. Der var jeg nød
til at bryde forseglingen for at hælde vand på igen. Jeg stod i (S)lemvig!
Altså synes jeg ikke der er meget vundet ved at have et vedligeholdelsesfrit
batteri. ud over man kan transportere det lidt nemmere uden at behøve frygte
at spilde syre ud over det hele. Med et alm batteri kan du uden problemer
fylde vand på igen hvis det trænger. Hvorfor skal du hælde vand på? Det
plejer jeg ikke at skulle mere end hvert år på kæresten GPZ 500 S. Hvor
mange V lader din GSX med ved 5000 rpm?

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-03-04 13:05

> [...]

> Falder den længere ned er det tegn på at der foregår en for stor
> indre afladning, og dermed er den ikke på toppen."

....så jeg godt...

> Og jeg skriver:
> Mål spændningen over polerne lige inden du tager laderen af, og efter
> batteriet har stået en time. resultaterne skal gerne være mellem 14
> og 14.5 samt 12,6 og 12,9.

....jeps...

....prøver jeg, når det bobler...

Hey!

....mente nok jeg havde gemt "opskriften" - jeg havde printet det ud og
lagt det i en *rigtig* mappe:

"Batteri-hvilespænding ikke under 12,6V (Jens Jacob Bager: 12,5V) de
næste par dage...

> Du skal bruge Visa hos Louis.

....fuck...

> Spørg evt Anders Thorup (bor i
> Sønderborg) om han gider bestille for dig?

....'kay...

> Jeg synes det ret nemt, men jer er også erfaren Louis handler.

....det jeg har bestilt i DK har osse været til at finde ud af...

> [...]
> regulaoromformer på min CBR. Den kogte glad det forseglede batteri
> tørt for vand. Der var jeg nød til at bryde forseglingen for at hælde

....lækkert!

> Med et alm batteri kan du uden problemer fylde vand på
> igen hvis det trænger.

....så glemmer vi dét

> Hvorfor skal du hælde vand på?

....det er hvis den har fået for meget fra laderen, vil jeg mene...

Dog: der sidder en føler ned i batteriet, der gir lys i en lampe oppe
ved instrumenterne, når der mangler vædske - netop i dén celle bruger
den lidt ekstra...

> Det plejer jeg
> ikke at skulle mere end hvert år på kæresten GPZ 500 S.

....dét er osse alt rigeligt!

> Hvor mange V
> lader din GSX med ved 5000 rpm?

....jeg har ingen anelse - men der kom nye Schnabel-stumper (laderelæ) på
sidste år...

....men det er gerne ladeapparatet, det skyldes - andet ka jeg ikke
forestille mig...

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-03-04 14:28

"Hans Paulin" <hans@it.dk> wrote in message
> [...]
> skal jeg ha et eller andet fancy plastic-kort?
>
> ...og er det til for hvide mennesker at finde ud af (jeg snakker i det

Hvis du er tilbageholdende pga. "man ved sgu' aldrig hvad man får" el. lign.
så bestil en billig stump første gang (batteri?), du véd du kan bruge. På
den måde bliver du oprettet med kundenummer og lærer hele humlen omkring
bestillingsproceduren. Næste gang er det piece of cake. Stol på rådende
herindefra - Louis er vist ikke blevet seriøst kritiseret een eneste gang
siden jeg begyndte at lure herinde.

vh
Torben - der lige har placeret bestilling #2 hos Louis uden at kunne andet
end rustent 8. klasses skoletysk..

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-03-04 14:53

Torben Scheel skrev:

> Hvis du er tilbageholdende pga. "man ved sgu' aldrig hvad man får"

....dét er jeg slet ikke...

> [...]
> cake. Stol på rådende herindefra - Louis er vist ikke blevet seriøst
> kritiseret een eneste gang siden jeg begyndte at lure herinde.

....nej, dét har jeg heller ikke set...

....det er bare hvis jeg skal til at investere i et Visa-card, som jeg
har klaret mig uden de sidste mange år...

(så længe siden er det heller ikke, at jeg fik Dankort - man er jo
gammel og forsigtig )

> Torben - der lige har placeret bestilling #2 hos Louis uden at kunne
> andet end rustent 8. klasses skoletysk..

....tysk er det mindste problem
--
Mit freundlichen Grüssen

Fra : Armand

Dato : 24-03-04 23:47

Hans Paulin <hans@it.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c3m8go$24al$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> Derfor har jeg tænkt på at anskaffe mig et servicefrit batteri (lukket
> system eller "tørt"? huh? ) - er der nogen, der har en mening om dét?

Det har jeg:
Du er fandeme smart!!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-03-04 00:03

Armand skrev:

> Hans Paulin <hans@it.dk> skrev

> Det har jeg:
> Du er fandeme smart!!

....he he; tak for rosen...

....men du har vel læst hvad Bageren skrev!?

Fra : Armand

Dato : 25-03-04 20:02

Hans Paulin <hans@it.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c3t43u$2dnk$1@news.cybercity.dk...

> ...he he; tak for rosen...
> ...men du har vel læst hvad Bageren skrev!?

Man kan vel også få vedl.h. fri akku'er af gel-typen :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-03-04 21:57

Armand skrev:

> Man kan vel også få vedl.h. fri akku'er af gel-typen :-/

....er de bedre i dén forbindelse?

....anyhow; det lader til, at akuen overlever; den er endnu ikke kommet
ned på kritiske værdier: 12,65V viser multi-testeren her et halvt døgn
efter at cyklen blev vænnet fra...

Fra : Armand

Dato : 26-03-04 16:55

Hans Paulin <hans@it.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c3vh58$1ks0$1@news.cybercity.dk...

> ...er de bedre i dén forbindelse?

De koger nok ikke sådan af, men de lader sig ikke fylde særligt hårdt og er
derfor svære at lade op, derved at der fordres en decideret intelligent
lader!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-03-04 17:04

Armand skrev:

> Hans Paulin <hans@it.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:c3vh58$1ks0$1@news.cybercity.dk...

> De koger nok ikke sådan af, men de lader sig ikke fylde særligt hårdt

....= hurtigt?

> og er derfor svære at lade op, derved at der fordres en decideret
> intelligent lader!

....kan en 500Ma ikke gøre det?

Fra : Armand

Dato : 26-03-04 22:50

Hans Paulin <hans@it.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c41kbq$es4$1@news.cybercity.dk...

> ...kan en 500Ma ikke gøre det?

Jeg tænker det; men vil ikke lægge hovedet på blokken derom!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-03-04 19:36

Armand skrev:

> Jeg tænker det; men vil ikke lægge hovedet på blokken derom!

....'kay okay...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-03-04 00:00

"Hans Paulin" <hans@it.dk> writes:

> ...kan en 500Ma ikke gøre det?

Ja, hvis du vil have batteriet til at eksplodere inden for ca. 0,02
sekunder

Mon ikke du mener 500 mA = 0,5 A? 500 MA er det samme som 500.000.000
Ampere

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-04 00:27

> Mon ikke du mener 500 mA = 0,5 A? 500 MA er det samme som 500.000.000
> Ampere

Nu skrev han jo 500Ma, altså 500 Mega-a-et-eller-andet. Jeg kender ikke
enheden 'a'.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-03-04 19:35

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Ja, hvis du vil have batteriet til at eksplodere inden for ca. 0,02
> sekunder
>
> Mon ikke du mener 500 mA = 0,5 A? 500 MA er det samme som 500.000.000
> Ampere

....det var for at se om du var vågen!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-03-04 00:30

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Nu skrev han jo 500Ma, altså 500 Mega-a-et-eller-andet. Jeg kender ikke
> enheden 'a'.

Det må være arealenheden ar der vist er på 100x100m... så 500 Ma må
være et areal på ca. 2236 x 2236 km
--
mvh Jes Vestervang - ingeniørstuderende er de bedste fluekneppere

Fra : MKS - 74

Dato : 28-03-04 00:34

On Sun, 28 Mar 2004 00:30:09 +0100, Jes Vestervang
<jes@dellen.royal.flof.dk> wrote:

>mvh Jes Vestervang - ingeniørstuderende er de bedste fluekneppere

Small d*cks ?!? .

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- plus enkelte andre dele til salg på:

Fra : Michal

Dato : 05-04-04 11:23

In article <8o3c605t03sgttrtn16bjocforr2tna70j@4ax.com>, MKS - 74 wrote:

> Small d*cks ?!? .

Næppe... så havde de jo haft større biler ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-03-04 15:11

> Det må være arealenheden ar der vist er på 100x100m... så 500 Ma må
> være et areal på ca. 2236 x 2236 km

Nix! En del amerikansk Rasmus-modsat litteratur, benytter gerne enheden "a"
for radius (istedet for det velkendte og logiske "r"). Men hvorfor dog gøre
livet let?
Dog er alle nogenlunde enige i anvendelse af "A" for areal... altså lige
pånær dig!

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-04 16:23

> Nix! En del amerikansk Rasmus-modsat litteratur, benytter gerne
> enheden "a" for radius (istedet for det velkendte og logiske "r").

Som enhed ligefrem?
Altså f.eks. 'radius = 200 a'? Det giver jo ingen mening.

> Dog er alle nogenlunde enige i anvendelse af "A" for areal...

Ja, men heller ikke som enhed.
Enheden 'A' er Ampere, og jeg har aldrig set det brugt for andet..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-03-04 18:44

Martin Sørensen wrote:
> Altså f.eks. 'radius = 200 a'? Det giver jo ingen mening.

Jow, hvis a f.eks. er en enhedslængde i et velkendt mål. Idet ordet "en-hed"
jo netop angiver størrelsen af een af slagsen, så kan det være en banan, en
længde svarende til 2 meter....osv.!

Men jeg burde nok have skrevet "betegnelse" e.lign. istedet for enhed, for
vi er jo alle ivrige brugere af SI-systemet og derfor heldigvis "kun" er
vant til at måle alle længder velkendte- og hele længder!.

Hvor vi i Danmark gerne ville bruge r som selve radius, f.eks. r=2 [m], så
bruger amerikanerne til tider betegnelsen a som radius, f.eks. a=2 [m].
Derfor vil a ikke være nogen arealenhed, men en længde.

> Ja, men heller ikke som enhed.

Jow det er, men ikke nogen SI-enhed... Arealet angives i SI-systemet som 1
kvadrat meter (1*1)m=1m^2, men derfor kan man da godt sige, at f.eks. et
stuegulv f.eks. er
A=(3*6*4)m= 72 m^2

og at en fordobling af stuearealet A er:
2A=2*40 m^2= 144 m^2

> Enheden 'A' er Ampere, og jeg har aldrig set det brugt for andet..

Stadig: Enheden "A" er kun Ampere i SI-systemet. Udenfor dette system er der
frit spil og du kan definiere din egen enhed som passe dig bedst. Jeg har
altid brugt ohms lov på den gammeldags måde: U=I*R, hvor strømmen har
enheden I, modstanden er R og spændingen er U.
Mens nogle andre bruger V=A*\Omega og kommer i noget værre rod. Idet man let
kommer galt afsted, f.eks. ved at skrive A=12A, hvilket jo er usmart!
Så kan man med rette skrive: I=12A og deraf stadig lade I være en størrelse
af enheden A, altså enheden i 12A, derved vil en fordobling af strømmen
være: 2I = 2[12A]=24[A]

Men det er dér, hvor nogen går gale veje, når f.eks. både enheden r og
enheden a defineres til helt samme formål- og enhed, uden at hedde det
samme. Derved skifter formelvariablerne betegnelser og så skal man igang med
dekodningen,

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-04 19:07

> [...]
> [m], så bruger amerikanerne til tider betegnelsen a som radius,
> f.eks. a=2 [m]. Derfor vil a ikke være nogen arealenhed, men en

I ovenstående eksempel ville jeg stadig kalde 'm' for enheden og ikke
hverken 'r' eller 'a'.

> Stadig: Enheden "A" er kun Ampere i SI-systemet. Udenfor dette system
> er der frit spil og du kan definiere din egen enhed som passe dig
> bedst.

Ja, men det er jo dumt at lave om på det, hvis man kan undgå det.

> Jeg har altid brugt ohms lov på den gammeldags måde: U=I*R,
> hvor strømmen har enheden I, modstanden er R og spændingen er U.

Det vil jeg stadig ikke kalde enheder, men blot betegnelser. Det er to
vidt forskellige ting.
Strøm har betegnelsen 'I' og enheden 'A', spænding har betegnelsen 'U'
og enheden 'V' og modstand har betegnelsen 'R' og enheden 'Ohm'.

> [...]
> enheden a defineres til helt samme formål- og enhed, uden at hedde det
> samme. Derved skifter formelvariablerne betegnelser og så skal man

Ja, her kan der være stor forskel på amerikansk litteratur og europæisk.
Det er dog ikke så galt efterhånden.
At amerikanerne også har det med at regne i mil, fod, tomme osv., gør
det heller ikke nemmere når vi er vant til SI-enheder.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-03-04 19:58

Martin Sørensen wrote:

> I ovenstående eksempel ville jeg stadig kalde 'm' for enheden og ikke
> hverken 'r' eller 'a'.

Tjo, men nogle gange gør man det sådan, ville du f.eks. ikke kalde km for en
enhed?

> Ja, men det er jo dumt at lave om på det, hvis man kan undgå det.

Det kan man sjældent. I bund og grund rummer SI-systemet oprindeligt ikke
mange enhedsangivelser, men flere kom på og I dag er det svært at udvælge
noget, som ikke bruges til noget.

> Det vil jeg stadig ikke kalde enheder, men blot betegnelser. Det er to
> vidt forskellige ting.

Næh, sådan ser jeg det nu ikke. Jeg ser en betegnelse, som en variabel man
opretter. Dvs. at det ikke vil give mening, at f.eks. snakke om et system
med 4U på indgangen og 6.5U på udgangen, hvor U er en enhed i et antal volt.
Hvorefter det netop giver mening, at kalde U for en enhed.

> Strøm har betegnelsen 'I' og enheden 'A', spænding har betegnelsen 'U'
> og enheden 'V' og modstand har betegnelsen 'R' og enheden 'Ohm'.

Hvor er din grænse mellem betegnelser og enheder?
Bliver din enhed "ohm" så automatisk til en betegnelse, hvis den får enheden
V/A?
og bliver din enhed "V" automatisk til en betegnelse, hvis den får enheden
J/C?
Og hvad vil du (i så fald) kalde "R" og "U"?

Hvorfor ikke bare kalde alt for enheder?

> Ja, her kan der være stor forskel på amerikansk litteratur og
> europæisk. Det er dog ikke så galt efterhånden.

Tjaa, man ser det!

> At amerikanerne også har det med at regne i mil, fod, tomme osv., gør
> det heller ikke nemmere når vi er vant til SI-enheder.

I dén grad enig! - Men vi er heller ikke perfekte, hvorfor angiver vi f.eks.
hastigheder i km/t i stedet for m/s og forbrug i kwh istedet for J osv.

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-04 20:18

> Tjo, men nogle gange gør man det sådan, ville du f.eks. ikke kalde km
> for en enhed?

Jo, hvis 'm' er en enhed, så må 'km' jo også være det.

> [...]
> variabel man opretter. Dvs. at det ikke vil give mening, at f.eks.
> snakke om et system med 4U på indgangen og 6.5U på udgangen, hvor U

Nej. Enheden er 'volt'.

> Hvorefter det netop giver mening, at kalde U for en enhed.

Øh, nej.

> Hvor er din grænse mellem betegnelser og enheder?
> Bliver din enhed "ohm" så automatisk til en betegnelse, hvis den får
> enheden V/A?

Nej, så er det stadig en enhed. 'V' er enheden 'Volt', 'A' er enheden
'Ampere', så må 'V/A' også være en enhed.

> og bliver din enhed "V" automatisk til en betegnelse, hvis den får
> enheden J/C?

Nej, også her er både 'J' og 'C' enheder.

> Og hvad vil du (i så fald) kalde "R" og "U"?

Enheder som jeg skrev tidligere.

> Hvorfor ikke bare kalde alt for enheder?

Fordi det er noget rod at blande forskellige ting sammen.
Vil du f.eks. sige at det giver mening at sige '3 volt pr. areal'? Eller
'5 radius pr. sekund'?
Det vil til gengæld give mening at sige '3 volt pr. m^2' eller '5 meter
pr. sekund'.

Enhed er noget der angiver størrelsen af 1 hvad-det-nu-er-man-måler. Når
enhederne så er defineret i forhold til hinanden, så kan man regne
imellem dem.

> I dén grad enig! - Men vi er heller ikke perfekte, hvorfor angiver vi
> f.eks. hastigheder i km/t i stedet for m/s og forbrug i kwh istedet
> for J osv.

Næh, det trænger til lidt strømligning. I længden er det nok gavnligt og
vil udrydde nogle misforståelser. På min varmemåler står målingen godt
nok både i kWh og J, så her kan man selv vælge.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-03-04 23:14

Martin Sørensen wrote:

> Jo, hvis 'm' er en enhed, så må 'km' jo også være det.

Ja! - Jaja, jeg lige set, at kom til at skrive "enhed", hvilket naturligvis
er forkert! For det giver jo ingen mening af snakke om en radius på f.eks.
376a, derimod mente jeg f.eks. radius: a=3m! - Jeg beklager, din ord-kløver,
som sikkert aldrig har hørt om en radius med benævnelsen "r", hvis længde
måles i et metrisk enhedssystem og derfor fejlagtigt kom til at vade i det,
som jeg skrev forkert!

> Nej. Enheden er 'volt'.

Nej, en enhed i et antal volt: f.eks. kV eller noget andet praktisk. Jeg må
da selv bestemme, hvad mine enheder er og hvis det er hensigtsmæssigt, at
regne i kV, så er der ingen problemer i dette, men jeg bestemmer den
pågældende enhed. Det er jo ikke uvæsentligt, om du får 6.5U til 6.5V, når
de 6.5U nu svarede til 6.5kV. Derfor kan du ikke sige en pind om, at enheden
er i volt, blot at U er min enhed i et antal volt (f.eks. kV, MV, GV eller
noget derimellem, over eller under)!

> Øh, nej.

Øh, tjoarh, ok!
Men mit U er ikke enhedsløst af dét grund. For at få den præcise værdi, så
skal man jo ind og se, hvad der U gemmer på. Den kan da godt hedde U=1V,
derved vil U da have enheden "volt", hvorved at inputtet vil være 4V og
outputtet vil være 6.4V. Systemet kunne forsåvidt også have 21.6 [U]
banan-volt på indgangen (hvor banan-volt [U] ca. svarer til U=5.4V)!
Derved fåes 6.5 bananvolt [U] på udgangen, der svarer til en udgangsspænding
[V] på 34.56V

> [...]
> Eller '5 radius pr. sekund'?
> Det vil til gengæld give mening at sige '3 volt pr. m^2' eller '5

Ja. Hvorfor så lade U være en betegnelse!?
Man kan da stadig snakke om f.eks. 2U (altså en fordobling af spændingen
1U), derved kan U også være en enhed!
Ligesom man også kan snakke om 2V (altså en fordobling af en spænding på
1V).

Jo, jeg tror bare, at vi går lidt galt, det er naturligvis en fejl, at jeg
f.eks. betegnede radius som en enhed (for dét er naturligvis noget vrøvl).
Ligesom 12 spændinger vil jo også være babysprog!
Men jeg mener stadig, at betegnelser er et farligt ord, for hvis du siger
U=12V, så har du også frasagt dig muligheden for at automatisk kunne beregne
U/2=6V.
En betegnelse kunne f.eks. være Ube og Ic, f.eks. Ube=0.65V og Ic=47mA
(altså noget, som ikke er direkte logisk, men er noget man finder i en bog)

> Enhed er noget der angiver størrelsen af 1 hvad-det-nu-er-man-måler.
> Når enhederne så er defineret i forhold til hinanden, så kan man regne
> imellem dem.

Jeps! - Helt enig!
Men jeg kan også lave en ny enhed, hvis jeg har lyst til det. Men jeg skal
selvfølgelig vide, hvad det er, som jeg regner på.

ok... Hvad er billigst!?

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-03-04 17:32

> Øh, tjoarh, ok!
> Men mit U er ikke enhedsløst af dét grund. For at få den præcise
> værdi, så skal man jo ind og se, hvad der U gemmer på.

Jeps, jeg kan godt se hvad du mener nu.

> [...]
> [U] ca. svarer til U=5.4V)! Derved fåes 6.5 bananvolt [U] på
> udgangen, der svarer til en udgangsspænding [V] på 34.56V

Ja, så er U brugt som en enhed, men det kræver at den er defineret.

> Jo, jeg tror bare, at vi går lidt galt, det er naturligvis en fejl,
> at jeg f.eks. betegnede radius som en enhed (for dét er naturligvis
> noget vrøvl).

Hvis 1 radius er defineret, så kan det såmænd sagtens give mening at
bruge radius som enhed.

> [...]
> En betegnelse kunne f.eks. være Ube og Ic, f.eks. Ube=0.65V og Ic=47mA
> (altså noget, som ikke er direkte logisk, men er noget man finder i

Det vil så også kunne bruges som enhed. Har man f.eks. flere
transistorer seriekoblet, kan det jo godt give mening at udregne et
eller andet i [Ube].

> Jeps! - Helt enig!
> Men jeg kan også lave en ny enhed, hvis jeg har lyst til det. Men jeg
> skal selvfølgelig vide, hvad det er, som jeg regner på.

Jeps, så tror jeg vi er enige. For at bruge en enhed, kræver det at den
er defineret på en eller anden måde. Volt, Ampere osv. er defineret i
SI-systemet, men det er bv (bananvolt) jo ikke, så det kan man selv
gøre, hvis man har brug for det.
Grunden til at jeg nogle gerne hellere vil bruge ordet betegnelse, er
hvis man ikke kan definere en enhed. Hvis du f.eks. har en støjkilde (et
tændrør for at være en lille smule on-topic , så kan man jo ikke
umiddelbart bruge U_noise som enhed, hvis den konstant varierer.

Jeg tror de er sådan ca. lige dyre.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 29-03-04 20:27

Hej Martin,

> Ja, så er U brugt som en enhed, men det kræver at den er defineret.

Ja, det er nonsens at benytte en enhed, som ikke på forhånd er defineret og
samtidig regne med, at resultatet kan bruges til noget fornuftigt.

> Hvis 1 radius er defineret, så kan det såmænd sagtens give mening at
> bruge radius som enhed.

Ja...

> Det vil så også kunne bruges som enhed. Har man f.eks. flere
> transistorer seriekoblet, kan det jo godt give mening at udregne et
> eller andet i [Ube].

Ja, dét kan du måske godt have ret i. Faktisk ville det være ret praktisk,
men desværre er Ube=0.65V ikke konstant idet den f.eks. afhænger af
thermospændingen, strømme- og halvledermaterialet osv.! - Dvs. at du
risikere, at ikke een eneste diodestræning har samme Ube, da f.eks. evt.
strømtræk udefra vil ændre basisstrømmen, hvorpå at f.eks. to
diodestrækninger ikke kan betegnes som 2Ube.
F.eks. målte jeg lige:
Ib=20mA => Vbe = 0.6V
Ib=200mA => Vbe = 0.8V
Ib=300mA => Vbe = 0.9V
Ib=400mA => Vbe=0.9V
Ib=500mA => Vbe=1V
Ib=1A => Vbe=1.2V
Ib=1.5A => Vbe=1.5V
Ib=2.0A=> Vbe=1.7V
Ib=2.5V=> Vbe=1.9V
Ib=3.0A=> Vbe=2.1V

Jeg kan dog meddele, at dette ikke har meget med MC'er, at gøre!

> [...]
> defineret i SI-systemet, men det er bv (bananvolt) jo ikke, så det
> kan man selv gøre, hvis man har brug for det.

I den grad enig!

> [...]
> (et tændrør for at være en lille smule on-topic , så kan man jo
> ikke umiddelbart bruge U_noise som enhed, hvis den konstant varierer.

Nej, for hele idegrundlaget med enheder er jo netop, at du véd hvad een
svarer til og at du på forhånd forstår, hvad din enhed vil vise dig. Det
giver derfor ikke meget mening, at bruge et støjsignal som enhed.

Din Ube ville også være en glimrende enhed, hvis f.eks. 24Ube altid ville
give samme resultat.

Nå, vi må hellere gå on-topic, ellers er der sikkert nogen, der bliver sure!

Hilsen
Lars

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-03-04 00:57

MKS - 74 <priller@tiscali.dk> writes:

> Small d*cks ?!? .

Pis...
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-03-04 20:41

"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.brige> writes:

> Nix!

Selv nix!

> En del amerikansk Rasmus-modsat litteratur, benytter gerne enheden "a"
> for radius (istedet for det velkendte og logiske "r"). Men hvorfor dog gøre
> livet let?

Jeg forstår ikke hvorfor en benævnelse på et mål, opgivet i en enhed,
pludselig bliver til en enhed i sig selv. Det virker som noget
decideret vrøvl, hvis du spørger mig.

> Dog er alle nogenlunde enige i anvendelse af "A" for areal... altså lige
> pånær dig!

Huh? Jeg har da ikke sagt at et areal ikke benævnes med et
A. Fx: A = 1 [Ha = Hekto Ar].
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-03-04 21:38

Jes Vestervang wrote:

> Selv nix!

> Jeg forstår ikke hvorfor en benævnelse på et mål, opgivet i en enhed,
> pludselig bliver til en enhed i sig selv. Det virker som noget
> decideret vrøvl, hvis du spørger mig.

Ja, det ser jeg, det vil bide sig selv i halen!

Okay, jeg læste forkert og troede at at du mente arealenheden "a" (istedet
for ar), derved ville jeg gerne have en definition af denne enhed, da jeg
ikke kendte den... eller dens værdi, hvis der var tale om en sådan, herefter
blev resten lidt usammenhængende!
Jeg medgiver også, at jeg faktisk mente en værdi for "a" (og ikke enhed),
for naturligvis vil "a" jo stadig være en længde svarende til radius og vil
ikke være nogen enhed i sig selv.

130 km MC-kørsel her i aftes, har nok givet mig nogle hjerneblødninger
undervejs.

Nej, min fejl! - Sorry!

Hilsen
Lars

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-03-04 22:11

Ok, lidt nix En Ar er 10x10 meter=100 m² og en Ha, Hektar, Hektoar er
100x100 meter. Dvs. at de berømte 500 Ma bliver til 223x223 km
Du er ikke den eneste der er lidt debil cement for tiden

Min undskyldning må være at jeg tæskede rundt på MTX'eren i mudderet timevis
igår, efter at have samlet den Den kører forresten ganske
godt... og er til salg for 9500,- hvis nogen er interesserede

Nåja, jeg har også været til åbning af ny mc-udstyrsbutik i Ry
idag... hvor der var _gratis_ mad og drikke - SU-venligt Omkring
50 mc'ister mødte op - med flere >200k kr cykler imellem! 3x
Blackbird, en ny guddommeligt lækker zx12r, en k1200rt (GW-lignende
dims) osv. Der var også fire Fazer 600'er

Det var lige et on-topic sidespring

> Okay, jeg læste forkert og troede at at du mente arealenheden "a" (istedet
> for ar),

Det forklarer en hel del

> derved ville jeg gerne have en definition af denne enhed, da jeg
> ikke kendte den... eller dens værdi, hvis der var tale om en sådan, herefter
> blev resten lidt usammenhængende!

Hehe, det er weekend, så man må godt rode lidt rundt i tingene

> 130 km MC-kørsel her i aftes, har nok givet mig nogle hjerneblødninger
> undervejs.

Hehe, jeg har også fået kørt et par hundrede km idag - dejligt
Turen (Ry-)Skanderborg-Aalborg foregik i øvrigt i et temmeligt raskt
tempo, som nok ikke bør udpensles i et offentligt forum Fazeren
kom dog under 10 km/l, hvilket er halvdelen af hvad den plejer at gå
på en liter ...men så var der også modvind.

> Nej, min fejl! - Sorry!

Alt forladt
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 29-03-04 20:43

Hej Jes,

> Ok, lidt nix En Ar er 10x10 meter=100 m² og en Ha, Hektar,
> Hektoar er 100x100 meter. Dvs. at de berømte 500 Ma bliver til
> 223x223 km
> Du er ikke den eneste der er lidt debil cement for tiden

Takker, hvordan var det nu!? - Skal vi komme med slutpointen: Jeg ville
personligt gætte på, at "Ma" er tættere på "mA", end at "Ma" skulle være
"ar"!

Nå, agurketid! - Det skyldes sikkert al for lidt MC-kørsel!

> [...]
> Blackbird, en ny guddommeligt lækker zx12r, en k1200rt (GW-lignende
> dims) osv. Der var også fire Fazer 600'er

.... alle vi starthjælp pga. flade batterier?!

> [...]
> kom dog under 10 km/l, hvilket er halvdelen af hvad den plejer at gå
> på en liter ...men så var der også modvind.

Hehe! - Ja, jeg kørte fra Skanderborg til Aalborg, faktisk et ganske
glimrende aftenvejr, for det sneede jo ikke!
For ikke så lang tid siden tog jeg en tur fra Aalborg til Skive, Holstebro,
derefter til Herning, Ry og endte i Skanderborg, dejlig tur, med en masse
små veje, men nok ikke ligefrem den korteste fra Aalborg til Skanderborg!

Hilsen
Lars

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-03-04 23:32

> [...]

> Takker, hvordan var det nu!? - Skal vi komme med slutpointen: Jeg ville
> personligt gætte på, at "Ma" er tættere på "mA", end at "Ma" skulle være

Har du aldrig hørt om Mega-ar? Hektoar/hektar er lidt mere
almindelige, men Megar (må de vel hedde) Burde absolut være
brugbar. F.eks. har Jylland vel et areal på omkring en megar

> Nå, agurketid! - Det skyldes sikkert al for lidt MC-kørsel!

Helt sikkert! Her til aften, da jeg var ude at løbe (vil under et
hektokilo igen , kunne jeg høre offroadklubben lege i den lokale
grusgrav. Ganske grusomt, når nu min egen, nu velkørende, offroader
står 130 km herfra

> ... alle vi starthjælp pga. flade batterier?!

Øhm, ok, det havde da noget med mc'er at gøre

> Hehe! - Ja, jeg kørte fra Skanderborg til Aalborg, faktisk et ganske
> glimrende aftenvejr, for det sneede jo ikke!

Næ, det er dæleme rart at det er ved at blive forår

> [...]
> små veje, men nok ikke ligefrem den korteste fra Aalborg til Skanderborg!

Go' lang tur! SR'en får da noget motion
--
mvh Jes Vestervang

Fra : N/A

Dato : 25-03-04 10:10

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-03-04 10:10

Hans Paulin skrev:

> den er ikke blevet ladet på siden sidste år (spændingen er
> nede på godt 11 volt nu)...
>
> ...nu får den fuld kabit - så må jeg se

....nå, i dag var dagen, hvor jeg ikke kunne hælde mere strøm på vraget
efter den har stået og ladet ca. 5 dage med 500Ma; spændingen over
polerne har holdt sig på ca. 14,2V siden i går, og det bobler kraftigt i
kassen...

....én time efter jeg havde taget laderen fra målte jeg igen, og nu
ligger spændingen på 13,03, så dét var jo herligt...

Hold på hat og briller; nu blir vejene usikre igen