Sicilien
Fra : Henrik Olsen

Dato : 18-03-04 23:34

Er der nogle, der har været på Sicilien, og i det hele taget syd for Rom,
som kan skrive lidt godt og ondt om det?

Hvad skal opleves, hvad skal ikke?

Er varmen ulidelig, eller er den omtrent som resten af middelhavskysten?

Ferieplanlægningshilsen
Henrik

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 19-03-04 08:37

Halløj!

Henrik Olsen wrote:
> Er der nogle, der har været på Sicilien, og i det hele taget syd for
> Rom, som kan skrive lidt godt og ondt om det?

Jeg har været på Sicilien og i Napoli et par gange, godt nok uden
motorcykel. Den vigtigste ting at være opmærksom på, synes jeg, er at
Italien bliver mere og mere et "u-land", jo længere syd på du kommer :).
Hvis du synes at norditalien er præget af "døsigheds"-mentalitet, så bare
vent til du oplever syditalien - dog skal det siges at Sicilien ikke er HELT
så slemt skråstreg fattigt et område som det sydlige af fastlandet, primært
fordi der er en del turister.
F.eks. skal du ikke forvente at du kan finde tankstationer eller lignende,
hvor du kan bruge dit Visa-kort. Dernede tager næsten alle kun imod
kontanter. Ok, nu er det ved at være nogle år siden jeg var der, og det kan
godt være at det er blevet bedre siden hen - men ikke noget jeg turde satse
på.
Generelt så er folk _meget_ flinke og imødekommende, men som sagt, så er de
også ret døsige - alting sker i et meget lavt tempo.

> Hvad skal opleves, hvad skal ikke?

Hvis du kommer i nærheden af Napoli, så kan jeg helt klart anbefale dig at
se turist-magnet #1 - Pompei. Ret fascinerende sted, men selvfølgelig
overrendt af millioner af japanere. Når du endelig er i området, så skal du
også prøve at følge kysten syd for Napoli - også utroligt fascinerende.
Kystområderne omkring Capri og Sorrento (tror jeg det hedder, er ikke
sikker) er helt fantastiske... MANGE små byer som nærmest bare hænger på
lodrette klippevægge henover havet - og vejene er gode. Tror det er et ret
sjovt sted at køre MC :)
Ang. Sicilien, tja... Etna selvfølgelig - mindes også nogle ret sjove veje
op af dén - og jo længere du kommer op i bjergene, jo koldere bliver der
jo...

> Er varmen ulidelig, eller er den omtrent som resten af
> middelhavskysten?

.... for ja, der er ulideligt varmt - i hvert fald de gange jeg har været
der. Ikke nok med at varmen er høj, så er luften typisk også meget tør...
Lige meget hvor du kører, så vil du se småbrande overalt i naturen - og de
døsige sicilianere er selvfølgelig ligeglade - mon ikke de slukker sig selv?
;)

Anyway, god tur! :) Jeg kunne også godt tænke mig at køre derned på MC
engang, men synes alligevel der er en anelse for langt. Tror man kan finde
lige så meget MC-sjov tættere på... - men det er jo bare mig.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Carl

Dato : 19-03-04 09:52

"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> wrote in message
> Er der nogle, der har været på Sicilien, og i det hele taget syd for Rom,
> som kan skrive lidt godt og ondt om det?

Jeg har været i Rom og Napoli på min Virago (forhenværende, nu FZR). Kørte
ned langs Middelhavet og krydsede syd for Napoli over til Adriaterhavet som
jeg fulgte nordpå. Napoli og området syd for er ikke den rigeste del af
landet, men meneskene er pragtfulde og utroligt venlige. Her er der
selfølgelig som alle andre steder to typer: Dem der vil gøre alt for at du
skal være backpakker næste dag - og dem som hjælper dig med at bære din mc
op på loftet, så du stadig har et køretøj næste dag.

Hvad man skal opleve er jo op til ens interesser, jeg går ikke så meget
efter de kendte attraktioner, men nyder at køre ind i gamle søvnige byer fra
før Cæsar . Men belært af andres mobning sørger jeg altid for at få
taget et japaner billede af de kendte attraktioner "Det væltende tårn", "Det
runde slagtehus", "Bly-kanalerne", "Askebyen", osv. Men man skal jo være
meget høj, eller ferm til at fotografere med armene strakt en meter over
hovedet.

Oplevelse - jo en af de helt store, er at færdselsreglerne er vejledende og
alt på to hjul har forkørselsret (tager den selv). Billisterne giver plads,
og der er ingen sure miner når man triller op gennem rækkerne for at holde
forrest ved lyskrydsene, Når trafikken kokser til på motorvejene er
nødsporet 'reserveret' til tohjuler, og politiet accepterer - tror jeg nok,
der var en gang en betjent gjorde tegn til at jeg skulle sætte farten ned,
jeg kørte omkring 30 og mc-betjenten var tilfreds med at vi kørte 20.

Varmen er til tider svær at holde ud (alt afhængig af årstiden
selvfølgelig), men man ændrer jo blot rytme: Starter med at køre når det
lysner - hvilket jeg hurtigt blev helt forfalden til. Holder pause 13-18,
eller sørger for at tage motervejen eller højderne i dette tidsrum. Selv om
temperaturen er høj bliver sveden ikke på kroppen da den relative fugtighed
er lav, så der er ikke klistrende varmt.

Nu er jeg blevet helt tændt - mon ikke en FZR kan klare turen til Sicilien -
hvornår kører du, jeg skal lige have vasket et par t-shirts.