|
| krumtap dt 125 Fra : Claus |
Dato : 18-03-04 22:10 |
|
hej
det lykkedes at tage livet af den gamle dt´er idag, havde egentlig håbet at
den bare havde sat stemplet, men da jeg fik krænget involdene ud på grisen,
viste det sig desværre at det er forbindelsen mellem plejlstang og krumtap
den er gal med, lidt mere omfattende
Er der mon nogen der ved om det er muligt at renovere krumtappen, eller er
den lige til at smide ud.
Venlig hilsen
Claus Andersen
| |
Moller (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 18-03-04 22:29 |
|
"Claus" <canFjern@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:405a1034$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hej
> det lykkedes at tage livet af den gamle dt´er idag, havde egentlig håbet
at
> den bare havde sat stemplet, men da jeg fik krænget involdene ud på
grisen,
> viste det sig desværre at det er forbindelsen mellem plejlstang og krumtap
> den er gal med, lidt mere omfattende
> Er der mon nogen der ved om det er muligt at renovere krumtappen, eller er
> den lige til at smide ud.
Tjek ebay.de først da de fås til få penge derfra :) så ved du hva den
ikke må koste over at få lavet.
VH
Lars Molnit
>
> Venlig hilsen
> Claus Andersen
>
>
| |
Claus Rittig (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 18-03-04 23:32 |
|
"Claus" <canFjern@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:405a1034$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hej
> det lykkedes at tage livet af den gamle dt´er idag, havde egentlig håbet
at
> den bare havde sat stemplet, men da jeg fik krænget involdene ud på
grisen,
> viste det sig desværre at det er forbindelsen mellem plejlstang og krumtap
> den er gal med, lidt mere omfattende
> Er der mon nogen der ved om det er muligt at renovere krumtappen, eller er
> den lige til at smide ud.
Den KAN renoveres, men det er ikke køkkenbordsarbejde, den er ret svær at
skille ad og samle.
Rittig
| |
Armand (19-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-03-04 00:51 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:c3d7cm$1bgt$1@news.dansketelecom.com...
> "Claus" <canFjern@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> news:405a1034$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > hej
> > det lykkedes at tage livet af den gamle dt´er idag, havde egentlig håbet
> at
> > den bare havde sat stemplet, men da jeg fik krænget involdene ud på
> grisen,
> > viste det sig desværre at det er forbindelsen mellem plejlstang og
krumtap
> > den er gal med, lidt mere omfattende
> > Er der mon nogen der ved om det er muligt at renovere krumtappen, eller
er
> > den lige til at smide ud.
>
> Den KAN renoveres, men det er ikke køkkenbordsarbejde, den er ret svær at
> skille ad og samle.
Samt ikke mindst at rette op!
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (19-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 19-03-04 00:02 |
|
> det lykkedes at tage livet af den gamle dt´er idag, havde egentlig
> håbet at den bare havde sat stemplet, men da jeg fik krænget
> involdene ud på grisen, viste det sig desværre at det er forbindelsen
> mellem plejlstang og krumtap den er gal med, lidt mere omfattende
> Er der mon nogen der ved om det er muligt at renovere krumtappen,
> eller er den lige til at smide ud.
Nu kan jeg ikke lige se præcist hvad der er galt, men jeg fik engang
skiftet plejlstang+nåleleje på en krumtap for 250,-, men der kom jeg så
også selv med reservedelene, så de 250,- var kun for at de skillede den
ad, satte de nye dele på og samlede det igen. Jeg synes at det var
billigt nok, og arbejdet var helt som det skulle være.
Jeg gjorde det gennem en knallertforhandler, og de sendte den ind til et
eller andet værksted hvor de fik sådan noget gjort. Præcist hvor det
var, det ved jeg ikke, men det kunne da være en ide at prøve at
undersøge det.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Claus Rittig (19-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 19-03-04 20:55 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:c3d9po$121$1@news.cybercity.dk...
> Nu kan jeg ikke lige se præcist hvad der er galt, men jeg fik engang
> skiftet plejlstang+nåleleje på en krumtap for 250,-, men der kom jeg så
> også selv med reservedelene, så de 250,- var kun for at de skillede den
> ad, satte de nye dele på og samlede det igen. Jeg synes at det var
> billigt nok, og arbejdet var helt som det skulle være.
> Jeg gjorde det gennem en knallertforhandler, og de sendte den ind til et
> eller andet værksted hvor de fik sådan noget gjort. Præcist hvor det
> var, det ved jeg ikke, men det kunne da være en ide at prøve at
> undersøge det.
Æhh...
Normalt skal sådan en fætter afbalanceres bagefter, og de 250 kr er ca. 1/6
af hvad jeg har hørt det koster? Men hvis der bare er garanti på
reparationen, så ku man da prøve.
Rittig
| |
Martin Sørensen (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 20-03-04 01:30 |
|
>> Nu kan jeg ikke lige se præcist hvad der er galt, men jeg fik engang
>> skiftet plejlstang+nåleleje på en krumtap for 250,-, men der kom jeg
>> så også selv med reservedelene, så de 250,- var kun for at de
>> skillede den ad, satte de nye dele på og samlede det igen. Jeg synes
>> at det var billigt nok, og arbejdet var helt som det skulle være.
> Æhh...
> Normalt skal sådan en fætter afbalanceres bagefter, og de 250 kr er
> ca. 1/6 af hvad jeg har hørt det koster? Men hvis der bare er garanti
> på reparationen, så ku man da prøve.
Hvordan afbalanceres en krumtap? Hvordan ændres den ved at man skifter
plejlstangen?
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Claus (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus |
Dato : 20-03-04 10:09 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:c3g3au$aaa$1@news.cybercity.dk...
>
> Hvordan afbalanceres en krumtap? Hvordan ændres den ved at man skifter
> plejlstangen?
>
Fordi krumtappen skal skilles af, sølen skal trykkes ud så krumtappen
går i 2 halvdele, derfor skal krumtappen efter samling læge op i en
"lære" og udmåles , så den bliver lige.
Claus H
..ZX6R
| |
Martin Sørensen (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 20-03-04 12:17 |
|
>> Hvordan afbalanceres en krumtap? Hvordan ændres den ved at man
>> skifter plejlstangen?
> Fordi krumtappen skal skilles af, sølen skal trykkes ud så krumtappen
> går i 2 halvdele, derfor skal krumtappen efter samling læge op i en
> "lære" og udmåles , så den bliver lige.
Ja, de to aksler på hver side skal selvfølgeligt flugte 100%, men det er
jeg da også overbevist om at de har sørget for.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Hekto (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-03-04 22:07 |
|
In article <c3h96t$1m2g$1@news.cybercity.dk>, mos@laxity.invalid says...
> Ja, de to aksler på hver side skal selvfølgeligt flugte 100%, men det er
> jeg da også overbevist om at de har sørget for.
>
>
Nu er det en kandt sag, at mange 2T-krumtappe, med tiden kommer ud af
oplining. Derfor svejsede dem der vare 'hardcore' dem. Desværre var de
så kaput - når de var kaput.
Det kræver en del omhyggelighed, måleure og en hyraulikpresse, at rette
sådan een op!
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Martin Sørensen (20-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 20-03-04 22:41 |
|
>> Ja, de to aksler på hver side skal selvfølgeligt flugte 100%, men
>> det er jeg da også overbevist om at de har sørget for.
> Nu er det en kandt sag, at mange 2T-krumtappe, med tiden kommer ud af
> oplining. Derfor svejsede dem der vare 'hardcore' dem. Desværre var de
> så kaput - når de var kaput.
Hvorfor er det egentligt ikke problemet på 4T'er? Ok, der kan
plejlstangen normalt pilles af uden at adskille krumtappen, så sølen er
måske fastgjort?
> Det kræver en del omhyggelighed, måleure og en hyraulikpresse, at
> rette sådan een op!
Jeg fik det også gjort på et specialværksted, så det har de vel også
brugt.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Gert Bo thorgersen (21-03-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 21-03-04 02:38 |
|
Det kan da også være et problem for firtaktere, f.eks. punktsvejsede man
krumtapssamlingerne på de gamle Kawa 900/1000 hvis de blev tunet så det kom
over grænsen. Man udregner i givet fald hvor meget man skal svejse, for at
gå over det der er brug for gør jo blot arbejdet ved senere adskillelse
sværere og giver mindre plads/mulighed for næste punktsvejsning.
På min BMW R69S som jeg havde i 1970 - 73 var jeg 3 gange ude for at
krumtappen forvred sig fordi jeg kom over grænsen på 60 Hk (plus måske
dynamisk uligevægt i krumtap/svinghjul). Krumtappen bukkede sig så meget (op
til 10.500 RPM) at den foran ved dynamoen næsten lavede en cirkel med 1 mm
diameter. Jeg fik den hver gang samlet igen hos Ingana. Samlet fordi der var
mindst en ny del hver gang da det jo var den ene krumtapsflade hvori
plejlstangssølen var monteret i der revnede.
De sammenpressede krumtappe er jo billigere at fremstille end de støbte
eller stansede/smedede, men for motorcykler med så mange Hk som de kan have
nu om dage er man nødt til ikke sammenpressede for dem.
Plejlstangssøler kan fremstilles på mange måder, men den mest brugte (for
motorcykler) er jo den cylindriske der blot presses ind i krumtapsfladerne,
og holdes fast bestemt af friktionen/sammenpresningskraften. Men der findes
også plejlstangssøler der er koniske i begge ender og med gevind derefter så
krumtappen samles/holdes sammen med møtrikkerne. Det har jo en fordel kontra
den anden slags hvor friktionen jo forsvinder lidt ved udtagning og
isættelse. Eller plejlstangssøler hvor delen hvorpå plejlstangen
sidder/løber har større diameter end enderne der går ind i krumtapsfladerne,
og så igen er er med gevind yderst til samling med møtrikker. Disse med
møtrikker er jo også lettere at arbejde med når krumtappen skal
"rettes/spores", end de blot sammenpressede. Der findes også krumtappe hvor
der er en savspor ned til plejlstangssølen og der så sidder en bolt ovenover
plejlstangssølen som klemmer savsporet/skæret sammen og derved holder sølen.
Den fornemste men meget dyre samling af en krumtap er Hirthfortandingen som
hvis også kaldes en stjernenotgang. Altså zik-zak op og ned V profil som
sigter ind mod akslen centrum; Altså skiftesvis op og ned -V ^ V ^ - som en
savklinge bøjet rundt om cylinderakslen og hvor de sigter ind modcentrum. Af
dette kan ses at savtakningen er højest længst fra centrum og i centrum
nærmest 0, derved at det jo et dyrt arbejde at lave. Når nu plejlstangssølen
i begge ender har denne profil og krumtapsfladerne har en studs med lignende
profil så kan delene jo kun samles i faste stillinger, derved er det blot at
bolte delene sammen igen og igen uden efterfølgende sporing/retning. Selv
delene for krumtappens egne lejer kan være monteret ligeledes. En stærk
samling, uden problem med vridning, men dyr. Jeg har set foto hvor det er
brugt på motorer med slaglængde op til 1 meter.
også har det
HK /bi
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:c3idq9$5a4$1@news.cybercity.dk...
> >> Ja, de to aksler på hver side skal selvfølgeligt flugte 100%, men
> >> det er jeg da også overbevist om at de har sørget for.
> > Nu er det en kandt sag, at mange 2T-krumtappe, med tiden kommer ud af
> > oplining. Derfor svejsede dem der vare 'hardcore' dem. Desværre var de
> > så kaput - når de var kaput.
>
> Hvorfor er det egentligt ikke problemet på 4T'er? Ok, der kan
> plejlstangen normalt pilles af uden at adskille krumtappen, så sølen er
> måske fastgjort?
>
> > Det kræver en del omhyggelighed, måleure og en hyraulikpresse, at
> > rette sådan een op!
>
> Jeg fik det også gjort på et specialværksted, så det har de vel også
> brugt.
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>
| |
Hekto (21-03-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-03-04 11:00 |
|
In article <c3isja$nkj$1@news.loxinfo.co.th>, gbt@loxinfo.co.th says...
> Det kan da også være et problem for firtaktere, f.eks. punktsvejsede man
> krumtapssamlingerne på de gamle Kawa 900/1000 hvis de blev tunet så det kom
> over grænsen. Man udregner i givet fald hvor meget man skal svejse, for at
> gå over det der er brug for gør jo blot arbejdet ved senere adskillelse
> sværere og giver mindre plads/mulighed for næste punktsvejsning.
>
Som udgangspunkt er 2T'eren jo også en 'billig' motor, hvor der ikke
skal bores oliekanaler, samt det faktum at krumtappen mere eller
mindre er en sliddel.
Det gør nok, at man forfalder til at anvende den billigste metode.
En billig metode som anvendelsen af en enkelt notgang eller lignede,
ville dog være en forbedring; men af een eller anden grund (som måske
er velbegrundet?) udelades dette.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Armand (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-03-04 23:47 |
|
Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c3isja$nkj$1@news.loxinfo.co.th...
> Det kan da også være et problem for firtaktere, f.eks. punktsvejsede man
> krumtapssamlingerne på de gamle Kawa 900/1000 hvis de blev tunet
> De sammenpressede krumtappe er jo billigere at fremstille end de støbte
> eller stansede/smedede,
Hvaba?
En firecylindrets krumtap er omstændig at samle og rette ind, og dét arbejde
sparer man når man hælder en rå smedet krumtap igennem et
bearbejdningscenter,
så det holder ikke at de sammenpressede er billigere!
De sammenpressede kan være enklere at fremstille ved mindre
serier/prototyper og på den måde billig, ligesom at den smedede krumtap
kræver et mere kompliceret tryksmøresystem. Men ellers drejer sagen sig om
principperne i: rulningslejret hhv. glidelejret -krumtap med de fordele og
ulemper der følger begge principper!
Ydermere vil jeg tro at man under produktionen klarer monteringen af
stemplerne i cylinderen á enkeltvis for smede-krumtap typen, derved at man
efterfølgende monterer krumtappen ned over plejlstængerne! Dén metode kan
være noget mere rationel end at montere cylinderblokken ned over stemplerne
der, monteret på krumtappen, stikker op af blokken, og som man er nødt til
at
gøre ved den sammenpressede rulningslejrede krumtap :-|
> men for motorcykler med så mange Hk som de kan have nu om dage er man nødt
> til ikke sammenpressede for dem.
Hvilket dog ikke kan henføres til totaggere, der uanset ydelse altid vil
have
sammenpressede krumtappe qua nåle-lejret plejlstang der lader sig smøre af
to-taktsolien!
> På min BMW R69S som jeg havde i 1970 - 73 var jeg 3 gange ude for at
> krumtappen forvred sig fordi jeg kom over grænsen på 60 Hk (plus måske
> dynamisk uligevægt i krumtap/svinghjul). Krumtappen bukkede sig så meget
> (op til 10.500 RPM) at den foran ved dynamoen næsten lavede en cirkel med
1 mm
> diameter. Jeg fik den hver gang samlet igen hos Ingana. Samlet fordi der
> var mindst en ny del hver gang da det jo var den ene krumtapsflade hvori
> plejlstangssølen var monteret i der revnede.
Det var nyt for mig!
Hvornår begyndte BMW at benytte glidelejer og smedede krumtappe??
--
Armand.
| |
Armand (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-03-04 23:46 |
|
Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c3idq9$5a4$1@news.cybercity.dk...
> >> Ja, de to aksler på hver side skal selvfølgeligt flugte 100%, men
> >> det er jeg da også overbevist om at de har sørget for.
> > Nu er det en kandt sag, at mange 2T-krumtappe, med tiden kommer ud af
> > oplining. Derfor svejsede dem der vare 'hardcore' dem. Desværre var de
> > så kaput - når de var kaput.
>
> Hvorfor er det egentligt ikke problemet på 4T'er? Ok, der kan
> plejlstangen normalt pilles af uden at adskille krumtappen, så sølen er
> måske fastgjort?
Endda "temmelig fastgjort" for de flestes vedkommende, derved at den er
smedet af ét stykke og efterfølgende tildannet igennem afdrejning og
tilslibning af søler og lejer!
Enkelte motorer er dog konstrueret med rulningslejrede krumtappe: Alle de
oprindelige Suzuki-GS'ere, ligesom Kawasaki's Z1000 - GPZ1100(i)!
--
Armand.
| |
Armand (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-03-04 23:47 |
|
Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.1ac6d0e85cb4f60a98969b@news.tele.dk...
> In article <c3h96t$1m2g$1@news.cybercity.dk>, mos@laxity.invalid says...
> > Ja, de to aksler på hver side skal selvfølgeligt flugte 100%, men det er
> > jeg da også overbevist om at de har sørget for.
> >
> >
> Nu er det en kandt sag, at mange 2T-krumtappe, med tiden kommer ud af
> oplining. Derfor svejsede dem der vare 'hardcore' dem. Desværre var de
> så kaput - når de var kaput.
Enkelt-cylindrede totaggeres krumtap lader sig svejse akkurat lige så let
som at denne svejsning lader sig bortslibe igen inden fornyet adskillese.
:-|
--
Armand.
| |
Kenn H. Jensen (19-03-2004)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 19-03-04 00:13 |
|
"Claus" skrev i en meddelelse
news:405a1034$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er der mon nogen der ved om det er muligt at renovere krumtappen, eller er
> den lige til at smide ud.
Det burde være muligt at få renoveret den. Jeg har tidl. fået lavet en lign.
rep. hos http://www.ingana.dk/ men det ligger på Østerbro i Kbh.
Ud fra din mail adr. lader det til at du kommer fra Hobro. Måske der er
andre der kan komme med et bud på hvem der kan lave det der.
--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271
| |
Søren Lindholt (21-03-2004)
| Kommentar Fra : Søren Lindholt |
Dato : 21-03-04 23:09 |
|
"Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> skrev i en
>
> Ud fra din mail adr. lader det til at du kommer fra Hobro. Måske der er
> andre der kan komme med et bud på hvem der kan lave det der.
>
Cross manden i Skelund ved Hadsund plejede at lave dem, men nu er
mekanikeren dernede skiftet til SPecial i Aalborg. Og han er god til at lave
dem... han hedder Jan, og er med i Aalborg Offroad klub.
| |
Claus (19-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus |
Dato : 19-03-04 07:46 |
|
"Claus" <canFjern@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:405a1034$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hej
> det lykkedes at tage livet af den gamle dt´er idag, havde egentlig
håbet at
> den bare havde sat stemplet, men da jeg fik krænget involdene ud på
grisen,
> viste det sig desværre at det er forbindelsen mellem plejlstang og
krumtap
> den er gal med, lidt mere omfattende
> Er der mon nogen der ved om det er muligt at renovere krumtappen,
eller er
> den lige til at smide ud.
>
Her kan du købe stumper til en fornuftig pris.
WWW.Geiwiz.de
Claus
| |
Claus (19-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus |
Dato : 19-03-04 10:20 |
|
Snøft; ku det da ikke bare ha været det stempel :-/
Mange tak for svarende, nu ved jeg da hvad jeg har at gå efter.
Venlig Hilsen
Claus Andersen
| |
|
|