>> Og hvis det viser sig at jeg burde tape min køler til - hvordan
>> hulen gribes det så lige an? Bruger man fx gaffa-tape, eller kan
>> andet bruges?
> Ja, det er populært at tape sin køler til i kulden, men jeg tror ikke
> det er på alle maskiner det har den store virkning.
> De fleste har en kølevandstermostat. Hvis det aldrig når 82 grader, kan
> det godt være at motoren er for kold (der er altid lidt luftkøling),
> men så hjælper det altså ikke at tape køleren til.
Hej Flemming
Typisk SV kører kommentar.
Det har en stor virkning. Du har ingen
kølervæsketemperaturmåler, og forventer derfor at alt er i sin skønneste
orden. Det er det ikke. Alle almindelige vandkølede motorer har en
kølevandstermostat, men de har ikke et "by pass system" som du skriver.
Kølevander bliver suget ind i motoren fra køleren over bliver pumpet ud i
køleren fra motoren gennem kølevandstermostaten. Der er dog et par huller i
den for at garantere et minimumsflow for at der ikke bliver for varmt
enkelte steder mens kølevandstermostaten er lukket. Dette minumsflow
kombineret med et reservoir på et par liter (køleren) hvor vandet bliver
suget ind i motoren giver nogle problemer. Vandet i køleren starter med at
være på samme temp som udendørs temperaturen. Der er et lille flow igennem
kølevandstermostaten, og det vand der kommer ind i køleren kan den uden
problemer køle ned til noget der ligner udendørstemperatur i øjeblikket.
Derfor tager motoren meget lang tid om at varme op, og den kan have
problemer med at holde en anstændig driftstempratur. Når man så taper
køleren til, så har den sværere ved at køle kølevandet ned. Derfor varmer
motoren hurtigt op, og når kølevandstermostaten åbner kan køleren alligevel
nemt holde tempraturen nede, da køleren jo er lavet til at kunne køre ved
fuld belastning i sommervarmen ved middelhavslandene.
Der kommer flest stenslag på den nederste del af køleren. Derfor giver det
mening at tape det nederste af køleren til, for at beskytte den. Det er
forbudt at tape til foran blæseren. Jeg ville starte med at tape 40% af
køleren til. Hvis motortempeaturen ligger meget over hvad den er om
sommeren, og blæseren kører hele tiden, så pil et par strimler at. Jeg
bruger forresten sort Gaffa tape. Det viker fint. Brug bare andet tape.
Bliver det siddende virker det. Det er ikke raket videnskab det her.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39