/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forgaflen på MZ
Fra : Anders Winther


Dato : 17-03-04 22:05

Hej NG
Jeg har mailet lidt frem og tilbage med Ole Bendtsen (sælger brugte
MZ-dele).
Han mener at jeg skal skifte min forgaffel ud..
Jeg viste ham dette billede:
http://www.hovhov.dk/pics/MZTS2501/MZTS2501-000003.jpg

Han mener at rusten vil ødelægge pakdåserne. Kan man ikke fjerne rusten med
sandpapir og polérmiddel? Eller er det bare sket for den?

Mvh.
Anders
TS 250/1



 
 
Jesper (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 17-03-04 22:13


Prøv om det holder - det er billigst..

Så kan du jo altid blive klogere og fattigere

/Jesper

Anders Winther wrote:
> Hej NG
> Jeg har mailet lidt frem og tilbage med Ole Bendtsen (sælger brugte
> MZ-dele).
> Han mener at jeg skal skifte min forgaffel ud..
> Jeg viste ham dette billede:
> http://www.hovhov.dk/pics/MZTS2501/MZTS2501-000003.jpg
>
> Han mener at rusten vil ødelægge pakdåserne. Kan man ikke fjerne
> rusten med sandpapir og polérmiddel? Eller er det bare sket for den?
>
> Mvh.
> Anders
> TS 250/1



Magne Vingsand (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 17-03-04 22:35

Jesper wrote:
> Prøv om det holder - det er billigst..
> Anders Winther wrote:
>> Han mener at jeg skal skifte min forgaffel ud..
>> Jeg viste ham dette billede:
>> http://www.hovhov.dk/pics/MZTS2501/MZTS2501-000003.jpg
>> Han mener at rusten vil ødelægge pakdåserne. Kan man ikke fjerne
>> rusten med sandpapir og polérmiddel? Eller er det bare sket for den?

Ikke bruk verken sandpapir eller smergel-lerett. Prøv med Autosol eller
tilsvarende, og smør deretter med olje. Deretter trer du på gaffelbelger for
å hindre videre korrosjon. Virker som det er verst øverst, dvs dit
simmerringene (pakdåserne) sjelden når.
Rimelig alternativ til full utskifting - så får du se om det holder. Men
bruker du sandpapir, er det bare å ta kvelden.

--
Magne Ténéré/Endupamp



Anders Winther (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Anders Winther


Dato : 17-03-04 22:48

> Ikke bruk verken sandpapir eller smergel-lerett. Prøv med Autosol eller
> tilsvarende, og smør deretter med olje. Deretter trer du på gaffelbelger
for
> å hindre videre korrosjon. Virker som det er verst øverst, dvs dit
> simmerringene (pakdåserne) sjelden når.
> Rimelig alternativ til full utskifting - så får du se om det holder. Men
> bruker du sandpapir, er det bare å ta kvelden.
Jeg har prøvet med Gleerustol. Det fjerner rusten, men der er stadig
kratere/knopper tilbage. Det var dem jeg tænkte man kunne glatte ud med
sandpapir..

Jeg tror lige jeg venter med at udskifte forgaflen.. Der er andre ting der
er vigtigere lige nu (at få motoren startet

Mvh.
Anders
TS 250/1

>
> --
> Magne Ténéré/Endupamp
>
>



Armand (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-03-04 16:27


"Magne Vingsand" <mving@broadpark.no> skrev i en meddelelse
news:4058c5a4@news.broadpark.no...
> Jesper wrote:
> > Prøv om det holder - det er billigst..
> > Anders Winther wrote:
> >> Han mener at jeg skal skifte min forgaffel ud..
> >> Jeg viste ham dette billede:
> >> http://www.hovhov.dk/pics/MZTS2501/MZTS2501-000003.jpg
> >> Han mener at rusten vil ødelægge pakdåserne. Kan man ikke fjerne
> >> rusten med sandpapir og polérmiddel? Eller er det bare sket for den?
>
> Ikke bruk verken sandpapir eller smergel-lerett. Prøv med Autosol eller
> tilsvarende, og smør deretter med olje.

Nu er det en nødreperation af "noget gammelt lort", og jeg ville nok
grovslibe de værste "knaster" i krom'en af med smergellærred, og derefter
bruge den fine side af en 20-kr's slibesten fra byggemarkedet sammen med
tynd olie til at finslibe med - Men brug stenen langs radien og ikke på
langs ad røret!

--
Armand.



Mikkel Knudsen (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Knudsen


Dato : 17-03-04 22:49


"Anders Winther" <wintherSNABEL@vvs.dk> skrev i en meddelelse
news:c3aehl$305a$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG
> Jeg har mailet lidt frem og tilbage med Ole Bendtsen (sælger brugte
> MZ-dele).
> Han mener at jeg skal skifte min forgaffel ud..
> Jeg viste ham dette billede:
> http://www.hovhov.dk/pics/MZTS2501/MZTS2501-000003.jpg
>
> Han mener at rusten vil ødelægge pakdåserne. Kan man ikke fjerne rusten
med
> sandpapir og polérmiddel? Eller er det bare sket for den?
>
> Mvh.
> Anders
> TS 250/1
>
>

Det kan være jeg tager fejl omkring en MZ'er, men oftest er der en god del
vej fra den der gummibælg rundt om gaffelbenet ned til pakdåsen.

Tager man det i betragtning, og ser at rusten 'kun' er oppe i toppen af
benet, vil den faktiske kontakt mellem pakdåsen og rusten vist være ret
minimal.. ville det ikke være smartere lige at smide en par stumper rør ind
i gaffelbenet, og gøre den lidt hårdere i stedet, så den ikke kan blive
presset helt op til rusten? ..

hvis det er fordi den har holdt stille et stykke tid rusten er kommet,
forsvinder den vel lige så hurtigt igen når området begynder at blive
belastet af gummi-dimsen...

hvis det bare er vrøvl de tanker jeg lige har smidt ud, tilholder jeg mig de
andres mening med at prøve at pudse det væk.. evt med vandslibepapir, men
fortrinsvis med autosol...

Mikkel..

... der stadig har en TDR liggende i papkasser...

... forresten nogen der kender nogen der kender nogen der lige kan svejse en
alu gaffel om til en ring på en bagdæmper?



Edvard Korsbæk (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 18-03-04 07:04

Tricket for at få en OK forgaffel ud af det er :

Slip forgaflen helt ned så al rust er væk.- Ståluld er godt til at fjerne
rust med.
De huller der derefter dukker op fylder du ud med Araldit, og så sliber du
forgaflen ned igen, så den er glat som en barnenumse igen.
Når du samler forgaflen igen - med nye simmerringe! - Så sæt nogle bælge på.
MZ's forgaffel er mildt sagt ikke særligt rustbestandig, og bælgene er en
god ide til at redde dine gafler.

Første gang jeg så det blive gjort var med en Yamaha XS 650. Det er nu 5-6
år siden, og forgaflen er stadig perfekt.

Du vil iøvrigt blive overasket over hvor langt sådan en forgaffel kan
fjedre - Jeg har set mærker i forskærmen fra lygten!

En af problemerne med MZ er at reservedelslagrene efterhånden er meget
gamle. For nogle stumper er det ligegyldigt - Jeg købte en 15 år gammel
fabriksny kabuarator for få hundrede kr. for et par år siden. Men for f.eks.
pakninger, gummidele mm. gør det en forskel. Der ligger en utroligt masse
motorer rundt omkring, der nu og da bliver solgt som fabriksnye, hvad de
sådan set også er. Men da de har ligget måske først 10 år på et lager i DDR,
og bagefter i en garage rundt omkring i 10 år mere er nogle af dem helt
færdige når man åbner dem - rust mm.

Har du meldt dig ind i MZ klubben - Deres e-mail liste er et unikum af
oplysninger.



--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998
"Anders Winther" <wintherSNABEL@vvs.dk> skrev i en meddelelse
news:c3aehl$305a$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG
> Jeg har mailet lidt frem og tilbage med Ole Bendtsen (sælger brugte
> MZ-dele).
> Han mener at jeg skal skifte min forgaffel ud..
> Jeg viste ham dette billede:
> http://www.hovhov.dk/pics/MZTS2501/MZTS2501-000003.jpg
>
> Han mener at rusten vil ødelægge pakdåserne. Kan man ikke fjerne rusten
med
> sandpapir og polérmiddel? Eller er det bare sket for den?
>
> Mvh.
> Anders
> TS 250/1
>
>



D@n Dethlefsen (18-03-2004)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 18-03-04 07:17

Edvard Korsbæk wrote:
> Tricket for at få en OK forgaffel ud af det er :
>
> Slip forgaflen helt ned så al rust er væk.- Ståluld er godt til at
> fjerne rust med.
> De huller der derefter dukker op fylder du ud med Araldit, og så
> sliber du forgaflen ned igen, så den er glat som en barnenumse igen.
> Når du samler forgaflen igen - med nye simmerringe! - Så sæt nogle
> bælge på. MZ's forgaffel er mildt sagt ikke særligt rustbestandig, og
> bælgene er en god ide til at redde dine gafler.
>
> Første gang jeg så det blive gjort var med en Yamaha XS 650. Det er
> nu 5-6 år siden, og forgaflen er stadig perfekt.
>

Samme nummer har jeg lavet på en 2-3 cykler, også her holdere behandlingen
endnu, meget billig måde at (nød) rep. et par forgaffelben på.
Brug evt. ståuld og autosol sammen det plejer jeg at ha` gode erfaringer
med.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





Anders Winther (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Anders Winther


Dato : 18-03-04 10:25



D@n Dethlefsen wrote:
> Edvard Korsbæk wrote:
>
>>Tricket for at få en OK forgaffel ud af det er :
>>
>>Slip forgaflen helt ned så al rust er væk.- Ståluld er godt til at
>>fjerne rust med.
>>De huller der derefter dukker op fylder du ud med Araldit, og så
>>sliber du forgaflen ned igen, så den er glat som en barnenumse igen.
>>Når du samler forgaflen igen - med nye simmerringe! - Så sæt nogle
>>bælge på. MZ's forgaffel er mildt sagt ikke særligt rustbestandig, og
>>bælgene er en god ide til at redde dine gafler.
>>
>>Første gang jeg så det blive gjort var med en Yamaha XS 650. Det er
>>nu 5-6 år siden, og forgaflen er stadig perfekt.
>>
>
>
> Samme nummer har jeg lavet på en 2-3 cykler, også her holdere behandlingen
> endnu, meget billig måde at (nød) rep. et par forgaffelben på.
> Brug evt. ståuld og autosol sammen det plejer jeg at ha` gode erfaringer
> med.


Super..! Det gør jeg!

Tak for jeres råd!

Mvh.
Anders
TS 250/1


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste