Det lyder som noget sludder, altså det med at en motorcykel ikke må stå på
sidestøttebenet med motoren kørende. Hvis det er aktuelt for nogen
motorcykel så må det betegnes som en fejl i konstruktionen.
Derimod havde man bl.a. på den gamle Kawa 900/1000 problemet med at under
længere hårdt acceleration (specielt kvartmile) at olie røg bagud i
bundkaret og dermed væk fra oliepumpen. Derfor lavede man foran en klap som
kunne spærre for at al olie forsvandt bagud, eller man ændrede til tørsump.
Hvis der ikke kommer olie til oliepumpen bliver jo desuden alle andre dele i
motoren jo også slidt/ødelagte, for f.eks. krumtappen får jo som knastaksler
olie fra kanaler fra den samme pumpe.
Knastaksler er det der materialemæssigt har det sværest vedr. smøring fordi
olien søges skubbet væk af knasten. Dette undgås jo med rulleknastfølgere.
Men bl.a. de nyeste VW har ny materialebelægning på knasterne som er
stærkere/bedre, hvilket vel snart følger i alle nye motorcykelmotorer.
Altså forkert materiale/materialefejl, dårlig knastprofil eller manglende
smøring resulterer i hurtigt slidte knaster. Jeg har set en Honda CB 750
hvor et værksted sjuskede så der ikke sprøjtede olie ind på 7 af de 8
knaster som derfor totalt havde fået klippet toppene af. Og jeg har en 2
cylindret Ducati (ikke desmodromisk) som 1 år gammel havde mistet 1 mm i
knasthøjden pga. af materialefejl.
Mvh. Gert Thorgersen
125 cc Honda Wave, XR 250 Honda, VTR1000 Honda og BMW R100.
"jacool" <jacoolarsen@hottmail.com> wrote in message
news:40577ce3$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Alle
>
> Der er blevet skrevet meget om dårlige knastaksler og vippe arme, og jeg
har
> derfor lige en historie som jeg ville høre jeres mening om.
>
> Jeg har i dag været ude og prøvekøre en GPX 750 R, fra 88 der havde kørt
> 40.000km. Ejer havde fået skiftet vippearme og en knastaksel efter ca.
> 33.000 km. Hvor han havde fået følgende at vide af sin mekaniker:
>
> Når man starter en kold motorcykel og lader den varme op SKAL man sætte
den
> på centerfoden, og IKKE på side støttebenet. Når cyklen står på skrå, vil
> olien kun ligge i den ene ende af motoren eller også kan oliepumpen ikke
> pumpe nok olie op fra sumpen. Dette skulle gøre at vippearme og
knastaksler
> ikke bliver smurt ordentligt og derfor slides hurtigere.
>
> Tror I der er noget om snakken ?
>
> Iøvrigt vil jeg lige sige cyklen kørte rigtig godt
>
> Hilsen Jacob
>
>
>
>