"Jogster" <_fjerndether_Jogster@mail.dk> wrote in message
news:40584e35$0$199$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> heh godt være jeg er TOTAL dum nu ikke?
Det er der ikke noget der tyder på. Du har nogle spørgsmål, og har fundet et
godt sted at spørge, allerede inden du har kørekort.
> men jeg er ved at tage mc kort, og
> har et problem når jeg gerne vil dreje... Er sådan lidt bange for at
> vælte... Men hvordan dælen kommer du så langt ned i svingene uden at vælte
> til den side du hælder??
Det er normalt at være bange for at vælte i sving. Jeg har det selv på samme
måde, nu hvor jeg lige har taget kværnen frem efter vinteren.
Sandheden er at du kan lægge kværnen vanvittigt langt ned uden at vælte, men
det er en stor overvindelse rent mentalt at vænne sig til det.
Du behøver ikke tænke så meget på det nu, når du får kortet og en kværn, kan
du begynde øve dig på det.
> Og hey er det meget normalt at men i starten har problemer med at sætte
> igang og dreje på samme tid (altså hvis man holder for rødt lys f.eks. og
> skal dreje når der bliver grønt) har kun været ude og kører 2 gange og er
> ved at blive sindsyg, tror jeg slipper komplingen for hurtigt...
Ja, det er også normalt.
Som der er flere der skriver kommer det med øvelse, og du vil sikkert opleve
en forbedring allerede i løbet af de næste par køretimer.
Her er et par hints du måske kan bruge:
1) Koblingen, bremserne og gassen er fintfølende kontroller, og de skal alle
behandles forsigtigt. Koblingen skal altså slippes forsigtigt, imens du
giver en meget lille smule gas, så motoren ikke dør. Hvis du kun holder det
yderste led af dine fingre på koblingen er det måske nemmere at være
forsigtig med den, end hvis du lukker hånden om grebet.
2) Sørg for at maskinen ikke er alt for meget ude af balance inden du sætter
igang. Dvs. når du har foden nede, skal foden ikke være langt ude til siden
og med en masse vægt på. Prøv at holde foden lidt tættere på maskinen, og
balancér maskinen så den er næsten lodret og du ikke har så meget vægt på
foden. Når du løfter foden og begynder at køre skal maskinen jo op i lodret,
og jo tættere den er på balance i forvejen, jo nemmere er det.
3) Du kan tyvstarte lidt med at slippe koblingen når du holder stille: Imens
du holder stille og har foden nede, med maskinen i 1. gear, kan du slippe
koblingen forsigtigt, indtil du kan mærke den tager ganske lidt fat.
Maskinen trækker lidt fremad, men hvis du er meget forsigtig (med
koblingen), kan du sagtens holde den med foden på jorden. Så har du allerede
fundet koblingspunktet, og så kommer det ikke med et ryk når du slipper
grebet. Du skal nu bare lette trykket og lade den tage gradvist mere fat.
Små bevægelser...
Lad være med at prøve det hele på een gang lige med det samme. Brug det hen
ad vejen.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382