|
| Forårs service / 1200 Bandit / knaster med~ Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 16-03-04 19:11 |
|
Hej NG.
Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var desværre en
tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
Så jeg må nok begynde at spare sammen til et par nye knaster, så var det at
jeg tænkte på, hvis jeg alligevel skal have nye knaster så kunne jeg jo lige
så godt ligge nogle andre i , istedet for at købe nogle originale , der
_måske_ også ville få pitting efter et stykke tid !
Jeg har læst at Banditten godt kan lide at få GSXR knaster i , eller
måske et sæt Stage 1 knaster af et eller andet mærke ?, men hvor købes
det/de billigst ? i DK / D / GB
Moller eller andre, kom med ide'er
Har lagt et billede under "knaster med pitting" på news:dk.binaer.motor
--
Hilsen
Dennis Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
So many roads.....so little time.....
DMCN#819
http://link.dfmc.dk/25
| |
Henrik (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 16-03-04 19:26 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote in message
news:c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej NG.
>
> Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
> Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var desværre en
> tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
>
> Så jeg må nok begynde at spare sammen til et par nye knaster, så var det
at
> jeg tænkte på, hvis jeg alligevel skal have nye knaster så kunne jeg jo
lige
> så godt ligge nogle andre i , istedet for at købe nogle originale , der
> _måske_ også ville få pitting efter et stykke tid !
>
> Jeg har læst at Banditten godt kan lide at få GSXR knaster i , eller
> måske et sæt Stage 1 knaster af et eller andet mærke ?, men hvor købes
> det/de billigst ? i DK / D / GB
>
> Moller eller andre, kom med ide'er
>
> Har lagt et billede under "knaster med pitting" på news:dk.binaer.motor
>
>
> --
> Hilsen
> Dennis Pedersen
> Suzuki GSF 1200 N '00
> So many roads.....so little time.....
> DMCN#819
> http://link.dfmc.dk/25
>
Læs evt. på gsx.dk under gsx750f > rep
der er en længere historie om montering af uoriginale racerknaster
Henrik
www.gsx.dk
| |
Dennis Hellan Peders~ (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 16-03-04 19:51 |
|
Henrik wrote:
>>
>
> Læs evt. på gsx.dk under gsx750f > rep
> der er en længere historie om montering af uoriginale racerknaster
>
Hej Henrik.
Tak for kaffe , det sjov gider jeg ikke , så hvis det skal ske noget
bliver de jo nok bare nogle nye originale .
--
Hilsen
Dennis Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
So many roads.....so little time.....
DMCN#819
http://link.dfmc.dk/25
| |
Jes Vestervang (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 16-03-04 20:49 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> writes:
> Henrik wrote:
>>
>> Læs evt. på gsx.dk under gsx750f > rep
>> der er en længere historie om montering af uoriginale racerknaster
>
> Tak for kaffe , det sjov gider jeg ikke , så hvis det skal ske noget
> bliver de jo nok bare nogle nye originale .
Umiddelbart lyder det da ikke klogt, når nu det netop er de originale
knaster der har problemer med hærdningen. Hvis nu de kan 'omhærdes',
så kunne man da prøve... Men alligevel :-/
--
mvh Jes Vestervang
| |
Armand (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-04 22:40 |
|
"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
news:87ptbcefna.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> writes:
> > Henrik wrote:
> >>
> >> Læs evt. på gsx.dk under gsx750f > rep
> >> der er en længere historie om montering af uoriginale racerknaster
> >
> > Tak for kaffe , det sjov gider jeg ikke , så hvis det skal ske noget
> > bliver de jo nok bare nogle nye originale .
>
> Umiddelbart lyder det da ikke klogt, når nu det netop er de originale
> knaster der har problemer med hærdningen. Hvis nu de kan 'omhærdes',
> så kunne man da prøve... Men alligevel :-/
Pitting skyldes ikke hærdningen, men materialefejl á porøsiteter lige under
overfladen!
--
Armand.
| |
Jes Vestervang (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 16-03-04 23:47 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
> "Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev:
>> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> writes:
>> > Henrik wrote:
>> >>
>> >> ...uoriginale racerknaster
>> >
>> > Tak for kaffe , det sjov gider jeg ikke , så hvis det skal ske noget
>> > bliver de jo nok bare nogle nye originale .
>>
>> Umiddelbart lyder det da ikke klogt, når nu det netop er de originale
>> knaster der har problemer med hærdningen. Hvis nu de kan 'omhærdes',
>> så kunne man da prøve... Men alligevel :-/
Fulgte netop linket, < http://gsx.dk/gsx750f_rep.htm> for at være
præcis, og det ser godt nok ikke ud til at de nævnte Webcam-knaster er
noget værd :-/
> Pitting skyldes ikke hærdningen, men materialefejl á porøsiteter lige under
> overfladen!
Ja, så kan de nok ikke reddes. Der må da være andre alternativer end
Webcam-firmaet, for at investere i orig. ringe Suzuki-knaster virker
lidt som at købe katten i en gennemsigtig sæk (høhø .
--
mvh Jes Vestervang
| |
Moller (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 16-03-04 19:33 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse
news:c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej NG.
>
> Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
> Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var desværre en
> tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
Rolig :) små bitte mærker går nok, og så længe den køre fint, ikke
bruger olie osv... og du passer dine service fornuftig :) så er det ok. Der
er vel ikke synlige tegn på vippearmende, da det er når de begynder at blive
grovhøvlet af hullerne at skaden sker.
> Så jeg må nok begynde at spare sammen til et par nye knaster, så var det
at
> jeg tænkte på, hvis jeg alligevel skal have nye knaster så kunne jeg jo
lige
> så godt ligge nogle andre i , istedet for at købe nogle originale , der
> _måske_ også ville få pitting efter et stykke tid !
Det er du ikke ene om :) men der er flere løsninger på det :)
>
> Jeg har læst at Banditten godt kan lide at få GSXR knaster i , eller
> måske et sæt Stage 1 knaster af et eller andet mærke ?, men hvor købes
> det/de billigst ? i DK / D / GB
I den "Hellige Bandit Bibbel" også kaldet BanditFaq , står der at Gix-r
750 og 1100 kan bruges fint... de anbefaler 750'er knaster fra 89 som dem
der gir mest power fra sig, men så går det også mest ud over bundtrækket, og
du skal bytte CDI boks med en B6 så du kan tage de ekstra omdr. som den så
vil kunne køre med. Det er også her den fuldt programerbare tænding fra
dot-e vil gøre fuld nytte :)
> Moller eller andre, kom med ide'er
Rolig nu :) den har mange km. endnu, det er jo ikke en Honda VF jo :)
men suzuki kram :)
>
> Har lagt et billede under "knaster med pitting" på news:dk.binaer.motor
Aaargg... brug www.dfmc.dk jeg kan ikke se den gruppe på Sonofons server
:(
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
| |
Dennis Hellan Peders~ (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 16-03-04 19:39 |
|
Moller wrote:
>> Har lagt et billede under "knaster med pitting" på
>> news:dk.binaer.motor
>
> Aaargg... brug www.dfmc.dk jeg kan ikke se den gruppe på Sonofons
> server :(
Så ligger billedet på min profil
--
Hilsen
Dennis Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
So many roads.....so little time.....
DMCN#819
http://link.dfmc.dk/25
| |
Flemming Nyboe (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 17-03-04 22:57 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote in message
news:c37hho$7ui$1@news.net.uni-c.dk...
> Så ligger billedet på min profil
[af pitting på hans knaster, red.]
Og tak for det, Dennis!
Alle har set billeder af en MC, fra 7 vinkler, og er den ikke skøn...
Men sådan et billede der giver jo brugbar information.
Nu ved vi andre hvordan pitting ser ud.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382
| |
Tommy Fer (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 16-03-04 19:48 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:405747c6$0$89813$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse
> news:c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
> > Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var desværre en
> > tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
>
> Rolig :) små bitte mærker går nok, og så længe den køre fint, ikke
> bruger olie osv... og du passer dine service fornuftig :) så er det ok.
Der
> er vel ikke synlige tegn på vippearmende, da det er når de begynder at
blive
> grovhøvlet af hullerne at skaden sker.
Hvordan kommer pittede knaster nogen sinde til at ændre olie forbruget? Tror
det kommer til at ændre ydelsen før det (a knaster der bliver slidt igennem
hærdning og så slides de hurtigt.. og ventil løftet bliver mindre)
mvh Tommy Fer
| |
Armand (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-04 20:10 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:405747c6$0$89813$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse
> news:c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
> > Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var desværre en
> > tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
>
> Rolig :) små bitte mærker går nok, og så længe den køre fint, ikke
> bruger olie osv... og du passer dine service fornuftig :) så er det ok.
Der
> er vel ikke synlige tegn på vippearmende, da det er når de begynder at
blive
> grovhøvlet af hullerne at skaden sker.
Nix!
Det drejer sig om at undgå at skade vippearmene og derved nøjes med omtrent
den halve udgift til knasten/erne alene :-|
--
Armand.
| |
Moller (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-03-04 10:57 |
|
> Nix!
> Det drejer sig om at undgå at skade vippearmene og derved nøjes med
omtrent
> den halve udgift til knasten/erne alene :-|
Nix... det kan IKKE betale sig at skifte kun knasterne på Suzuki's
oliekølede, da vippearmene er slidt til med de foregående knaster, og derved
medføre et ekstremt ekstra slid på vippearmen selv, samt de nye knaster...
ala som når folk skifter kæde uden at skifte slidte tandhjul.
På den anden side.... den lille gøj som er på billedet, man kan tage
fingeren og mærke efter, føles den ikke som at havde krater på siderne, så
gør den ikke skade...
Jeg har f.eks. samme mærker på mine knaster, og de har ikke formeret sig
eller givet nogen tegn på vippearmende de sidste 15.000km som jeg har kørt
(tjekker ventiler for hver 6k). og der skrives inde på diverse lister af
bandit ejere som har kørt 3-4-50k km uden problemer, og køre stadig. Samt
der er folk som gjorde som du anbefaler og skiftede knasten i panik, for
ikke at skulle skifte vippearme... og 10-15.000km efter var mærkerne der
igen + vippearmende begyndte at få tegn på slid også.
Og hvis man går efter den løsning som Dennis spurgte om, altså alm.
GSX-R knaster (135-145heste ved god justering).. så anbefales det at skifte
til forstærkede vippearme, så de skal skiftes alligevel eller de skal sendes
ind og blive forstærket(billigst løsning).
Omkring det med at det er alle suzukis oliekølede... øh, så har vi jo
ikke set nogen beviser for at de første Luft/oliekølet GSX-R maskiner har de
problemer ?? og sjovt nok så vælger dem som skifter knasterne ud i
banditterne til GSX-R knaster originale, og de har ikke samme problemer
bagefter, men det er vel nok fordi de er heldig.
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi , som ikke vil få knastproblemer :)
Suzuki GSF 1200 S , nå ja, og hva så der ryger et GSX-R 1100 topstyk på
med tiden, det er den billigste løsning på problemt :)
| |
Armand (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-03-04 18:39 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4058205c$0$89804$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Nix!
> > Det drejer sig om at undgå at skade vippearmene og derved nøjes med
> omtrent
> > den halve udgift til knasten/erne alene :-|
>
> Nix... det kan IKKE betale sig at skifte kun knasterne på Suzuki's
> oliekølede, da vippearmene er slidt til med de foregående knaster, og
> derved medføre et ekstremt ekstra slid på vippearmen selv, samt de nye
> knaster...> ala som når folk skifter kæde uden at skifte slidte tandhjul.
Den tror jeg ikke helt på!
Jeg har endnu ikke set nogen værkstedsmanual der fremturer med dette og jeg
er sikker på at knasterne er meget enartede fremstillet på tidens digitale
værktøjer og maskiner :-|
> Omkring det med at det er alle suzukis oliekølede... øh, så har vi jo
> ikke set nogen beviser for at de første Luft/oliekølet GSX-R maskiner har
> de problemer ??
Det er blot at finde det MOTORRAD hvori langdistancetesten af ur-GSXR'eren
er publiceret - Dér læste jeg om fænomænet for allerførste gang
--
Armand.
| |
Gert Bo thorgersen (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 24-03-04 10:21 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c3a341$2hg7$8@news.cybercity.dk...
>
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:4058205c$0$89804$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > > Nix!
> > > Det drejer sig om at undgå at skade vippearmene og derved nøjes med
> > omtrent
> > > den halve udgift til knasten/erne alene :-|
> >
> > Nix... det kan IKKE betale sig at skifte kun knasterne på Suzuki's
> > oliekølede, da vippearmene er slidt til med de foregående knaster, og
> > derved medføre et ekstremt ekstra slid på vippearmen selv, samt de nye
> > knaster...> ala som når folk skifter kæde uden at skifte slidte
tandhjul.
>
> Den tror jeg ikke helt på!
> Jeg har endnu ikke set nogen værkstedsmanual der fremturer med dette og
jeg
> er sikker på at knasterne er meget enartede fremstillet på tidens digitale
> værktøjer og maskiner :-|
>
Det er nu skrevet nærmest alle faglige steder at vippearme og knaster
skiftes samlet, så de tilslides ensartet under "tilkørslen". Det samme gør
sig også gældende for nogel knastfølgere, nemlig dem med kurvet trædeflade;
men i min BMW R100 retter jeg mig nu ikke efter det med
knastfølgerudskiftning for her er trædepladen vinkelret på siderne og derfor
er det kun at se efter om dette flade er ok.
Grunden til skiftning af vippearme sammen med knaster er jo med tanke på den
tynde overflade hærdning/belægning som slibes lidt af ny knast overflade.
Mvh. Gert Thorgersen
> > Omkring det med at det er alle suzukis oliekølede... øh, så har vi
jo
> > ikke set nogen beviser for at de første Luft/oliekølet GSX-R maskiner
har
> > de problemer ??
>
> Det er blot at finde det MOTORRAD hvori langdistancetesten af ur-GSXR'eren
> er publiceret - Dér læste jeg om fænomænet for allerførste gang
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
| |
Flemming Nyboe (24-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 24-03-04 23:44 |
|
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:c3rkrk$nni$1@news.loxinfo.co.th...
>
> [SNIP et par indlæg]
> Det er nu skrevet nærmest alle faglige steder at vippearme og knaster
> skiftes samlet, så de tilslides ensartet under "tilkørslen". Det samme gør
> sig også gældende for nogel knastfølgere, nemlig dem med kurvet
trædeflade;
> men i min BMW R100 retter jeg mig nu ikke efter det med
> knastfølgerudskiftning for her er trædepladen vinkelret på siderne og
derfor
> er det kun at se efter om dette flade er ok.
Hej
Hvad er knastfølgere, og hvordan virker dem med kurvet trædeflade i forhold
til dem på BMW'en?
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382
| |
Armand (25-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-04 20:08 |
|
Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c3rkrk$nni$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c3a341$2hg7$8@news.cybercity.dk...
> >
> > Den tror jeg ikke helt på!
> > Jeg har endnu ikke set nogen værkstedsmanual der fremturer med dette og
> > jeg er sikker på at knasterne er meget enartede fremstillet på tidens
> > digitale værktøjer og maskiner :-|
>
> Det er nu skrevet nærmest alle faglige steder at vippearme og knaster
> skiftes samlet, så de tilslides ensartet under "tilkørslen".
Jeg gentager:
Jeg er indehaver af to originale(!) Kawasaki-manuals hhv. GPZ900R fra '85 og
ZXR400 fra '90, ligesom at klubben har et større bibliotek af originale
manuals tilbage fra midten af 70'erne, og jeg har ikke set det beskrevet i
nogen af dém :-|
Send lige et scan, af det dokument du måtte have som skriver det modsatte,
til .binær!
--
Armand.
| |
Gert Bo thorgersen (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 26-03-04 12:28 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c3vgep$1k78$10@news.cybercity.dk...
>
> Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:c3rkrk$nni$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:c3a341$2hg7$8@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Den tror jeg ikke helt på!
> > > Jeg har endnu ikke set nogen værkstedsmanual der fremturer med dette
og
> > > jeg er sikker på at knasterne er meget enartede fremstillet på tidens
> > > digitale værktøjer og maskiner :-|
> >
> > Det er nu skrevet nærmest alle faglige steder at vippearme og knaster
> > skiftes samlet, så de tilslides ensartet under "tilkørslen".
>
> Jeg gentager:
> Jeg er indehaver af to originale(!) Kawasaki-manuals hhv. GPZ900R fra '85
og
> ZXR400 fra '90, ligesom at klubben har et større bibliotek af originale
> manuals tilbage fra midten af 70'erne, og jeg har ikke set det beskrevet i
> nogen af dém :-|
>
> Send lige et scan, af det dokument du måtte have som skriver det modsatte,
> til .binær!
>
> --
> Armand.
>
Jeg har endnu ikke lært at skanne, og min fax er i stykker. Jeg købte en
scanner for 4 år siden men da jeg "installerede den" i den daværende PCér,
viste der sig fejl i PCéren og sagen endte i Forbrugerklagenævnet. Og jeg
måtte købe en ny PCér som jeg ikke har prøvet at tilkoble den da den er min
plan at købe en samlet scanner, telefon, fax og kopimaskine.
Men vedr. emnet så kan jeg prøve at se i hvilke bøger jeg skal søge/erindre,
jeg har nogle ideér,men jeg har også mindst 180 bøger i relation til
motorer. Så det er mange sider at skulle gætte på. Gætte på for desværre
skrives der stadig bøger helt uden opslagsregister eller med et meget magert
et.
Men jeg vil prøve at huske på det og søge.
Mvh. Gert Thorgersen
| |
Armand (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-03-04 21:39 |
|
Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c41hsp$g40$2@news.loxinfo.co.th...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c3vgep$1k78$10@news.cybercity.dk...
> >
> > Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> > nyhedsmeddelelse:c3rkrk$nni$1@news.loxinfo.co.th...
> > >
> > > Det er nu skrevet nærmest alle faglige steder at vippearme og knaster
> > > skiftes samlet, så de tilslides ensartet under "tilkørslen".
> >
> > Jeg gentager:
> > Jeg er indehaver af to originale(!) Kawasaki-manuals hhv. GPZ900R fra
> > '85 og ZXR400 fra '90, ligesom at klubben har et større bibliotek af
> > originale manuals tilbage fra midten af 70'erne, og jeg har ikke set det
> > beskrevet i nogen af dém :-|
> > Send lige et scan, af det dokument du måtte have som skriver det
> > modsatte, til .binær!
> >
> Jeg har endnu ikke lært at skanne, og min fax er i stykker........
> Men vedr. emnet så kan jeg prøve at se i hvilke bøger jeg skal
> søge/erindre, jeg har nogle ideér,men jeg har også mindst 180 bøger i
relation
> til motorer. Så det er mange sider at skulle gætte på. Gætte på for
desværre
> skrives der stadig bøger helt uden opslagsregister eller med et meget
> magert et. Men jeg vil prøve at huske på det og søge.
Imens kan du så lige tygge på følgende:
Hvilken forskel skulle der være på knast eller vippearms overflade i forhold
til ventil-shims?
Jeg mener: I topstykker hvor knasterne træder direkte og der justeres med
shims ovenpå knastfølgeren, er det jo praktisk umuligt at skifte knaster
hver gang at man af nød (á spillerum) fornyer en shim :-|
--
Armand.
| |
Ukendt (26-03-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-03-04 23:25 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
>> > > Det er nu skrevet nærmest alle faglige steder at vippearme og knaster
>> > > skiftes samlet, så de tilslides ensartet under "tilkørslen".
>
>Imens kan du så lige tygge på følgende:
>Hvilken forskel skulle der være på knast eller vippearms overflade i
forhold
>til ventil-shims?
>Jeg mener: I topstykker hvor knasterne træder direkte og der justeres med
>shims ovenpå knastfølgeren, er det jo praktisk umuligt at skifte knaster
>hver gang at man af nød (á spillerum) fornyer en shim :-|
>
Jamen Armand for pokker ! Når nu det står et eller andet sted i en eller
anden bog...
mvh
Orla
Kildekritik er en god ting
>--
>Armand.
| |
Gert Bo thorgersen (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 27-03-04 02:01 |
|
Det er jo det samme som jeg nævnte vedr. min BMW R100 og knastfølgerne i
den. Knastfølgerne i den har jo en plan flade som er vinkelret på "rørets"
sideplade; altså svarende til shims fladen. Dette kontra det i amerikanske
biler benyttede system hvor knasterne har en ikke vinkelret trædeflade
flade; altså i forhold til sideflade/eller(og) dermed ikke parallel til
knasten længdeaksel. Og den cylindriske knastfølger så står sideforskudt til
knastfladen og har en svagt kugleformet flade (kontra shims totalt flade)
hvis anlægsflade derved passer til knastens skrå flade(knasten = tangent),
og derved drejes knastfølgeren jo rundt under kørselen.
For knaster der bruger rulle knastfølgere (en god ting) er knastens
trædeflade jo som det vi kender fra BMWén eller for brug af shims, altså
vinkelret på siden/parallel til længdeakslen.
Jeg har for BMWén med skydelære kontrolleret om ny flade på knastfølgeren er
plan, som en shims, og har måttet konstatere at således der det, selvom jo
netop der i den kunne benyttes det beskrevne. Måske er det så småt at jeg
ikke har opdaget det de gange jeg har undersøgt det, eller også har BMW
konstateret at det ikke er nødvendigt for at få knastfølgeren til at dreje.
Nu har BMWén det jo ideelt vedr.smøring af knasten.
Vedr. det med skift af vippearme i sammenhæng med skift af knastaksel, så
resulterede det jeg bl.a. dengang læste i at jeg til den 2´den racerknast
samtidig hjemkøbte nye vippearme.
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c427u9$1334$1@news.cybercity.dk...
>
> Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:c41hsp$g40$2@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:c3vgep$1k78$10@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> > > nyhedsmeddelelse:c3rkrk$nni$1@news.loxinfo.co.th...
> > > >
> > > > Det er nu skrevet nærmest alle faglige steder at vippearme og
knaster
> > > > skiftes samlet, så de tilslides ensartet under "tilkørslen".
> > >
> > > Jeg gentager:
> > > Jeg er indehaver af to originale(!) Kawasaki-manuals hhv. GPZ900R fra
> > > '85 og ZXR400 fra '90, ligesom at klubben har et større bibliotek af
> > > originale manuals tilbage fra midten af 70'erne, og jeg har ikke set
det
> > > beskrevet i nogen af dém :-|
> > > Send lige et scan, af det dokument du måtte have som skriver det
> > > modsatte, til .binær!
> > >
> > Jeg har endnu ikke lært at skanne, og min fax er i stykker........
> > Men vedr. emnet så kan jeg prøve at se i hvilke bøger jeg skal
> > søge/erindre, jeg har nogle ideér,men jeg har også mindst 180 bøger i
> relation
> > til motorer. Så det er mange sider at skulle gætte på. Gætte på for
> desværre
> > skrives der stadig bøger helt uden opslagsregister eller med et meget
> > magert et. Men jeg vil prøve at huske på det og søge.
>
> Imens kan du så lige tygge på følgende:
> Hvilken forskel skulle der være på knast eller vippearms overflade i
forhold
> til ventil-shims?
> Jeg mener: I topstykker hvor knasterne træder direkte og der justeres med
> shims ovenpå knastfølgeren, er det jo praktisk umuligt at skifte knaster
> hver gang at man af nød (á spillerum) fornyer en shim :-|
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>
| |
Torben Scheel (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 17-03-04 12:11 |
|
"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:405747c6$0$89813$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Rolig nu :) den har mange km. endnu, det er jo ikke en Honda VF jo :)
> men suzuki kram :)
hovhov - min 45 Sabre rullede mere end 100.000 uden anden motorservice end
olieskift, ventiljustering og nye koblingsplader. Til gengæld har den så 4
knastaksler..
vh
Torben
| |
Armand (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-04 19:52 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse
news:c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
> Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var desværre en
> tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
Selvom jeg ærgrer mig på dine vegne, kan jeg ikke styre en vis tilfredshed
over at også en Bandit er gået i fælden nu :-|
Nu mangler vi blot at der begynder at dukke historier om de vandkølede op
også!
--
Armand.
| |
Kenn H. Jensen (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 16-03-04 20:08 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c37ijl$2rpk$1@news.cybercity.dk...
> Selvom jeg ærgrer mig på dine vegne, kan jeg ikke styre en vis tilfredshed
> over at også en Bandit er gået i fælden nu :-|
> Nu mangler vi blot at der begynder at dukke historier om de vandkølede op
> også!
Så Armand. Nu nedkalder du vel ikke en forbandelse over dem..
--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271
| |
Armand (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-04 20:36 |
|
"Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40575082$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:c37ijl$2rpk$1@news.cybercity.dk...
>
> > Selvom jeg ærgrer mig på dine vegne, kan jeg ikke styre en vis
tilfredshed
> > over at også en Bandit er gået i fælden nu :-|
> > Nu mangler vi blot at der begynder at dukke historier om de vandkølede
op
> > også!
>
> Så Armand. Nu nedkalder du vel ikke en forbandelse over dem..
Helt unødvendigt - Det har fabrikken tilsyneladende klaret selv :-|
--
Armand.
| |
Anders Thorup (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 16-03-04 20:49 |
|
Armand wrote:
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en
> meddelelse news:c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk...
>>
>> Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
>> Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var
>> desværre en tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
Surt show, det er altid røv-ærgeligt når jernhesten halter
>
> Selvom jeg ærgrer mig på dine vegne, kan jeg ikke styre en vis
> tilfredshed over at også en Bandit er gået i fælden nu :-|
> Nu mangler vi blot at der begynder at dukke historier om de
> vandkølede op også!
På min VFR som Bager og jeg åbnede efter 105500km, var knasterne som nye
Men Armand det er jo også en HONDA
Ang. vandkøling har der da lige været skriverier om en GPZ500S som skulle
have nye knaster(men hvorfor??)
--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid
| |
Armand (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-04 22:40 |
|
"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse
news:c37lmp$2vs1$1@news.cybercity.dk...
> Armand wrote:
>
> På min VFR som Bager og jeg åbnede efter 105500km, var knasterne som
> nye
> Men Armand det er jo også en HONDA
Bare rolig:
Erik Dons skiftede en udstødningsknast (allerede) ved ca. 150.000km!
> Ang. vandkøling har der da lige været skriverier om en GPZ500S som skulle
> have nye knaster(men hvorfor??)
Det har ikke noget decideret med vandet at gøre. Men ihærdige
mærkefanatikere(?) påstår at GSXR'erne ikke har knastproblemer f.o.m. de
vandkølede motorer.
Jeg har tidligere udtalt skepsis derom, eftersom at forskellen på GSXR og
GSXF ligger i en drosling udført igennem svagere knaster, og hvis ikke at
man fangede problemet da man konstruerede og fremstillede nye knaster ved
dén lejlighed, hvorfor skulle man så gøre det ved konstruktion af den
vandkølede motor :-/
--
Armand.
| |
Armand (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-04 22:40 |
|
"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse
news:c37lmp$2vs1$1@news.cybercity.dk...
> Armand wrote:
>
> På min VFR som Bager og jeg åbnede efter 105500km, var knasterne som
> nye
> Men Armand det er jo også en HONDA
Bare rolig:
Erik Dons skiftede en udstødningsknast (allerede) ved ca. 150.000km!
> Ang. vandkøling har der da lige været skriverier om en GPZ500S som skulle
> have nye knaster(men hvorfor??)
Det har ikke noget decideret med vandet at gøre. Men ihærdige
mærkefanatikere(?) påstår at GSXR'erne ikke har knastproblemer f.o.m. de
vandkølede motorer.
Jeg har tidligere udtalt skepsis derom, eftersom at forskellen på GSXR og
GSXF ligger i en drosling udført igennem svagere knaster, og hvis ikke at
man fangede problemet da man konstruerede og fremstillede nye knaster ved
dén lejlighed, hvorfor skulle man så gøre det ved konstruktion af den
vandkølede motor :-/
--
Armand.
| |
Flemming Nyboe (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 17-03-04 22:53 |
|
"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> wrote in message
news:c37lmp$2vs1$1@news.cybercity.dk...
> På min VFR som Bager og jeg åbnede efter 105500km, var knasterne som nye
Ja, jeg vil vædde med at i kunne se med det blotte øje at alle 1/1000mm var
der endnu.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382
| |
Anders Thorup (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 18-03-04 05:51 |
|
Flemming Nyboe wrote:
> "Anders Thorup" <Nospam@it.dk> wrote in message
> news:c37lmp$2vs1$1@news.cybercity.dk...
>
>> På min VFR som Bager og jeg åbnede efter 105500km, var knasterne som
>> nye
>
> Ja, jeg vil vædde med at i kunne se med det blotte øje at alle
> 1/1000mm var der endnu.
Se'føli kunne vi det
Skulle der mangle en enkelt 1/1000 eller to, så vil jeg nu stadig betegne
dem som nye
--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup(Nu med Laservision2000 Deluxe)
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 18-03-04 10:15 |
|
>> På min VFR som Bager og jeg åbnede efter 105500km,
>> var knasterne som nye
> Ja, jeg vil vædde med at i kunne se med det blotte øje at alle
> 1/1000mm var der endnu.
Det er jo en Honda! Jeg kneb øjnene godt sammen, og brugte mit organiske
micrometer, og bestemte at knasten stadig er inden for fabrikstolerancen.
Nej pjat. De var uden mærker af nogen art, men vi målte naturligvis ikke på
dem. Når en motor er næsten 20 år gammel vurderer jeg standen efter lyden,
trækket, gearskifte og koblingsfunktion samt olieforbruget. Hvad skulle man
ellers gøre? Her fik den gamle VFR topkartakter.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
| |
Armand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-04 16:49 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:CMd6c.266$mQ4.165@news.get2net.dk...
> >> På min VFR som Bager og jeg åbnede efter 105500km,
> >> var knasterne som nye
>
> > Ja, jeg vil vædde med at i kunne se med det blotte øje at alle
> > 1/1000mm var der endnu.
>
> Det er jo en Honda! Jeg kneb øjnene godt sammen, og brugte mit organiske
> micrometer, og bestemte at knasten stadig er inden for fabrikstolerancen.
> Nej pjat. De var uden mærker af nogen art, men vi målte naturligvis ikke
på
> dem.
Der er en slid-tolerence på nogle tiendedele; men det er dels en angivelse
af hvor dybt man kan regne hærdelaget for at være, og dels en grænse for
hvornår knasthøjde-tabet begynder at koste ydelse!
Sålænge at knasten er visuelt fin, kan man ubesværet køre videre!
--
Armand
| |
Knud Dam (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 17-03-04 23:14 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c37ijl$2rpk$1@news.cybercity.dk...
> Selvom jeg ærgrer mig på dine vegne, kan jeg ikke styre en vis tilfredshed
> over at også en Bandit er gået i fælden nu :-|
> Armand.
Det var dog en ualmindelig snævertsynet bemærkning !
Mvh
KD Bandit 600 S
| |
Armand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-04 17:06 |
|
"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:2046c.6489$KC4.1789@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:c37ijl$2rpk$1@news.cybercity.dk...
>
> > Selvom jeg ærgrer mig på dine vegne, kan jeg ikke styre en vis
tilfredshed
> > over at også en Bandit er gået i fælden nu :-|
> > Armand.
>
> Det var dog en ualmindelig snævertsynet bemærkning !
Hvilket sikkert hænger sammen med at jeg i min enegang imod Suzuki's shitty
knaster kun er blevet punket fra alle sider (læs: ejere!), og dét i en grad
så jeg til
d.d. har måttet krybe og indrømme at jeg ikke selv har set pitting på
Bandit'erne - Hvilket således er blevet tolket som at det er et ikke
eksistererende fænomæn!
Nu har jeg så fået syn for at dét alligevel ikke holder, hvorfor jeg også
har fået tiltro til at det en dag viser sig at selv de mest mærkefanatiske
Suzuki-ejere ikke længere kan skjule at de vandkølede også har deres
problemer :-/
--
Armand.
| |
Hekto (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 16-03-04 20:16 |
|
In article <c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk>, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> says...
> Hej NG.
>
> Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
> Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var desværre en
> tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
>
> Så jeg må nok begynde at spare sammen til et par nye knaster, så var det at
> jeg tænkte på, hvis jeg alligevel skal have nye knaster så kunne jeg jo lige
> så godt ligge nogle andre i , istedet for at købe nogle originale , der
> _måske_ også ville få pitting efter et stykke tid !
>
> Jeg har læst at Banditten godt kan lide at få GSXR knaster i , eller
> måske et sæt Stage 1 knaster af et eller andet mærke ?, men hvor købes
> det/de billigst ? i DK / D / GB
>
> Moller eller andre, kom med ide'er
>
> Har lagt et billede under "knaster med pitting" på news:dk.binaer.motor
>
Hva' mæ' eBay???
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Ped (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 16-03-04 22:46 |
|
Dennis Hellan Pedersen wrote:
> Hej NG.
>
> Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
> Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var desværre en
> tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
Det har også været problemet på min GPZ 1100 (vandkølet!) årg. '97. Jeg
fik knasterne skiftet på garantien ved ca. 15.000 km, men der var mærker
på de nye allerede ved ca. 25.000 km. Fra en GPZ 1100 mailing liste, som
jeg er medlem af ved jeg, at andre har haft samme problem, og jeg ved
også, at nye knastaksler har samme lagernummer som de gamle - altså
ingen aktion taget fra Kawasakis side.
Men flere GPZ ejere i USA fik fra deres værksted at vide, at de bare
kunne køre videre med det, så længe der kun er tale om ganske små grater
som i dit og mit tilfælde. Og det har jeg gjort. 12 ud af 16 knaster er
i dag pittede, men for dem alle gælder at de er ganske bittesmå. Desuden
ser det ud til at pittingen når et vist niveau, og så bliver det ikke
værre. De ældste "pittings" er nu 50.000 km gamle, og de er ikke værre i
dag end da de opstod. Der er ingen ridsemærker at se på vippearmene.
Motoren går silkeblødt og uden mislyde. Så i mit tilfælde har rådet fra
de amerikanske værksteder om at slå koldt vand i blodet været et godt råd.
Jeg forstår udmærket bekymringen over evt. følgeskader på vippearmene,
men hvis det er en slitage der udvikles over 50 - 100.000 km er det
måske værd at se tiden an og så følge udviklingen ved nogle
"melleminspektioner".
M.v.h.
Jens L. Pedersen
GPZ 1100
| |
Gert Bo thorgersen (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 17-03-04 02:02 |
|
Som der skrives af andre så kan pitting overleves. Det der er væsentligt er
da om knastprofilen/ vippearmsprofilen har ændret sig, derved menes jo mest
om toppen er klippet af knasten eller vippearmen udhulet. Så hvis ventil
løft er det samme som originalt er der jo egentlig ikke noget galt.
Mvh. Gert Thorgersen
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote in message
news:c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej NG.
>
> Så fik jeg taget mig sammen til at begynde på forårsklargøring af
> Banditten, med deraf følgende justering af ventiler, der var desværre en
> tre-fire af knasterne der havde (begyndende ?) pitting.
>
> Så jeg må nok begynde at spare sammen til et par nye knaster, så var det
at
> jeg tænkte på, hvis jeg alligevel skal have nye knaster så kunne jeg jo
lige
> så godt ligge nogle andre i , istedet for at købe nogle originale , der
> _måske_ også ville få pitting efter et stykke tid !
>
> Jeg har læst at Banditten godt kan lide at få GSXR knaster i , eller
> måske et sæt Stage 1 knaster af et eller andet mærke ?, men hvor købes
> det/de billigst ? i DK / D / GB
>
> Moller eller andre, kom med ide'er
>
> Har lagt et billede under "knaster med pitting" på news:dk.binaer.motor
>
>
> --
> Hilsen
> Dennis Pedersen
> Suzuki GSF 1200 N '00
> So many roads.....so little time.....
> DMCN#819
> http://link.dfmc.dk/25
>
>
>
| |
N/A (18-03-2004)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 18-03-04 20:05 |
|
| |
Dennis Hellan Peders~ (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 18-03-04 20:05 |
|
Armand wrote:
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en
> meddelelse news:c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk...
>>
>> ............(begyndende ?) pitting.
>> Har lagt et billede under "knaster med pitting" på
>> news:dk.binaer.motor
>
> Tak for kaffe - Dén der har sgu rigtigt godt fat. Det er længe siden
> at den var i begynder-stadiet :-|
>
> Hvad med at være den der udfører mit tidligere omtalte eksperiment
> med at (dremmel-)slibe et spor på langs med radien og derved slippe
> af med pitting-hullets skarpe for/bag--kanter! :-/
Hej Kim.
Hov....ser først denne mail nu....
"radien" !!!!, forklaring udbedes
Jeg har nu beslutet, med mig selv , at der _ikke_ sker noget de næste 6K
kilometre,
så til næste olieskift tager jeg så ventildækslet af og sammenligner, med
det billede jeg allerede har taget, for at se om der er en forværing af
problemet !
--
Hilsen
Dennis Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
So many roads.....so little time.....
DMCN#819
http://link.dfmc.dk/25
| |
Armand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-04 23:28 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse
news:c3crrc$qp$1@news.net.uni-c.dk...
> Armand wrote:
> > "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en
> > meddelelse news:c37ft6$7bb$1@news.net.uni-c.dk...
> >>
> >> ............(begyndende ?) pitting.
> >> Har lagt et billede under "knaster med pitting" på
> >> news:dk.binaer.motor
> >
> > Tak for kaffe - Dén der har sgu rigtigt godt fat. Det er længe siden
> > at den var i begynder-stadiet :-|
> >
> > Hvad med at være den der udfører mit tidligere omtalte eksperiment
> > med at (dremmel-)slibe et spor på langs med radien og derved slippe
> > af med pitting-hullets skarpe for/bag--kanter! :-/
>
> "radien" !!!!, forklaring udbedes
Radien er "rundt om" en cirkulær sag, men burde også kunne opfattes
ordentligt omkring "æggeformede" knaster - Altså: På langs med knastens
bevægelse!
Pittingens værste egenskab er at hullet oftest kun er toppen af et større
hul der er "kappet af" - Tag skrællen af ½ appelsin og skær den øverste
trediedel af og betragt hvilket skær kanterne egentlig har =
Hvis man bortsliber denne kant på pittingen vil der ikke have nær den samme
aggresivitet overfor vippearmene, men man finder næppe nogen kugleformet
slibesten der er tilstrækkelig lille (á mindre end et par mm) til dét job,
hvorfor man istedet kunne slibe radialt med en "Dremel mini-skæreskive",
hvilket godtnok
mefører er længere spor men til gengæld ikke stjæler mere end pågældede mål
i bredden af trædefladen. Ergo: råkostjernet er bekæmpet med kun et minimalt
tab af trædeflade til følge!
--
Armand.
| |
|
|