|
| Nyt batteri WAS: el-problemer (gsx-r 400) Fra : Daniel Alstrup |
Dato : 16-03-04 18:08 |
|
Ham Selv griflede i
news:40338270$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
[cut]
> Men den vil ikke gå i tomgang hvis jeg fjerner startkablerne til det
> løse batteri. Hvis den får nogle omdrejninger kan den godt køre uden
> ekstra strøm. men omdrejningstælleren opførte sig underligt. Blinklyset
> virkede stortset heller ikke.
Hey.
Ville lige give status på problemet (som jeg stillede 18/2) - man er vel
høflig
Det var først i dag jeg fik taget mig sammen til at sætte det nye batteri
til (pga lortevejret... og nu lysner det jo). Jeg havde, som anbefalet,
ladet det fuldstændigt op først. Cyklen startede fint (selvfølgelig checkede
jeg først olie ) og der var ingen problemer!!
Så mange tusind tak for alle svarene! Uden dem havde jeg nok bare smidt den
til forhandleren og tabt en masse penge.... i stedet slap jeg så med 250 kr
for batteriet...
MEN! der er jo altid et men... Nu er blinklyset lidt underligt alligevel...
Når omdrejningerne ligger over 5-6.000 så blinker det ca dobbelt så hurtigt.
Er det så tegn på at ladesystemet har taget skade? Jeg ku' forestille mig at
det så får for meget strøm? Nærlyset ændrer sig slet ikke når man giver den
omdrejninger...
--
Hygge...
Daniel
Suzuki GSX-R 400 R
| |
Armand (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-04 19:56 |
|
"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
news:40573469$0$67457$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Ville lige give status på problemet (som jeg stillede 18/2) - man er vel
> høflig
Skide godt. Det er alt for ofte at man ikke hører videre om hvorvidt at
rådene var til
hjælp eller ej, endsige om diagnosen var korrekt (efter ofte sparsomme
symptom-beskrivelser)!
> MEN! der er jo altid et men... Nu er blinklyset lidt underligt
> alligevel...
> Når omdrejningerne ligger over 5-6.000 så blinker det ca dobbelt så
> hurtigt. Er det så tegn på at ladesystemet har taget skade? Jeg ku'
forestille mig
> at det så får for meget strøm? Nærlyset ændrer sig slet ikke når man giver
> den omdrejninger...
Av!
Det var værre
Det kunne godt lyde som at der ikke lades på akkumulatoren =
Du bliver nødt til at måle over batteripolerne for at få vished om den
eksakte spænding ved tomgang hhv. gasgivning!
--
Armand.
| |
Daniel Alstrup (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Daniel Alstrup |
Dato : 16-03-04 21:08 |
|
Armand griflede i news:c37ijp$2rpk$2@news.cybercity.dk:
> Av!
> Det var værre
> Det kunne godt lyde som at der ikke lades på akkumulatoren =
> Du bliver nødt til at måle over batteripolerne for at få vished om den
> eksakte spænding ved tomgang hhv. gasgivning!
Æv! det lyder da ikke rart... Men jeg må ud med multimetret i morgen,
så..... Ifølge Bagers "fortælling" kan jeg huske at det skal ligge på 14,4V
ved 6000 omdr.
--
Hygge...
Daniel
Suzuki GSX-R 400 R
| |
Armand (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-04 22:28 |
|
"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
news:40575ebd$0$67472$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Armand griflede i news:c37ijp$2rpk$2@news.cybercity.dk:
> > Av!
> > Det var værre
> > Det kunne godt lyde som at der ikke lades på akkumulatoren =
> > Du bliver nødt til at måle over batteripolerne for at få vished om den
> > eksakte spænding ved tomgang hhv. gasgivning!
>
> Æv! det lyder da ikke rart... Men jeg må ud med multimetret i morgen,
> så..... Ifølge Bagers "fortælling" kan jeg huske at det skal ligge på
14,4V
> ved 6000 omdr.
Jup!
Eller i det mindste stige til omkring 14V blot ved forhøjet tomgang!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (16-03-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-03-04 23:16 |
|
Hej.
>
>Jup!
>Eller i det mindste stige til omkring 14V blot ved forhøjet tomgang!
Når blinklyset stiger i frekvens tyder det på at spændingen stiger
over det nominielle.
Der er kun een vej ud af det nu - Mål spændingen.
Den bør ligge mellem 14,0 og 14,5 volt over det meste af
omdrejningsregistret, og som Armand skriver skal den kunne vise 14
volt ved "forhøjet" tomgang.
Min mistanke er at den stiger voldsomt ved 6000 RPM, men jeg kan tage
fejl
Heldigvis.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Daniel Alstrup (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Daniel Alstrup |
Dato : 17-03-04 08:17 |
|
Steen Gruby griflede i news:duue50d1afp8rs30nmk2m64ku3kifh8qj1@4ax.com:
>> Eller i det mindste stige til omkring 14V blot ved forhøjet tomgang!
> Min mistanke er at den stiger voldsomt ved 6000 RPM, men jeg kan tage
> fejl
Tja... Jeg målte med et gammeldaws analogt et... Det viste ca 12,5 V med
slukket motor på batteriet, og når jeg startede motoren gik det op til lige
under 15 V.... Dette ændrede sig ikke selvom jeg hev omdrejningerne op på
6.000..... Nu var det ikke så præcist at aflæse på så det gør noget, men det
virkede da som om at spændingen ligger i det interval det skal (stiger et
par volt)?
Jeg skal lige have gaflet et digitalt multimeter tilbage fra min bror, så
kan jeg få de helt præcise tal....
--
Hygge...
Daniel
Suzuki GSX-R 400 R
| |
Martin Sørensen (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 17-03-04 17:47 |
|
> Tja... Jeg målte med et gammeldaws analogt et... Det viste ca 12,5 V
> med slukket motor på batteriet, og når jeg startede motoren gik det
> op til lige under 15 V.... Dette ændrede sig ikke selvom jeg hev
> omdrejningerne op på
> 6.000.....
Det lyder som om det virker helt som det skal.
Jeg har haft nogle få problemer med blinklysene på et tidspunkt, og det
kunne også finde på at komme og gå når der blev mere eller mindre gas.
Det var simpelthen vibrationerne der forårsagede det, da forbindelsen i
et stik var dårlig. Efter at have adskilt samtlige stik der havde med
blinklyset at gøre og rense dem, så virkede det fint igen.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Daniel Alstrup (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Daniel Alstrup |
Dato : 18-03-04 00:10 |
|
Martin Sørensen griflede i news:c39ve1$2dfs$1@news.cybercity.dk:
> Det lyder som om det virker helt som det skal.
Det var også hvad jeg selv mente - og håbede! Jeg målte lige med et
digitalt og det viste faktisk præcist det, det analoge kunne tydes til....
> Jeg har haft nogle få problemer med blinklysene på et tidspunkt, og
> det kunne også finde på at komme og gå når der blev mere eller mindre
> gas. Det var simpelthen vibrationerne der forårsagede det, da
> forbindelsen i et stik var dårlig. Efter at have adskilt samtlige
> stik der havde med blinklyset at gøre og rense dem, så virkede det
> fint igen.
Det du siger der, er sq nok årssagen.... Jeg havde sidste år (og stadig)
problemet med at det først begynder at blinke efter op til 1 sek efter jeg
har aktiveret det. Der fik jeg også at vide at det nok var stikkene. Jeg har
ikke fået kigget på det, og var næsten overbevist om at grunden nu lå i at
jeg havde kørt med tomt batteri, og dermed beskadiget ladesystemet...
Jeg må tage mig sammen til at få kigget på stikkene... men så længe det kun
er blinklyset der er lidt underligt, så er det da til at leve med indtil
videre... (selvfølgelig skal det laves alligevel)
--
Hygge...
Daniel
Suzuki GSX-R 400 R
| |
Ukendt (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-03-04 06:46 |
|
>
> Det du siger der, er sq nok årssagen.... Jeg havde sidste år (og stadig)
> problemet med at det først begynder at blinke efter op til 1 sek efter jeg
> har aktiveret det. Der fik jeg også at vide at det nok var stikkene. Jeg
har
> ikke fået kigget på det, og var næsten overbevist om at grunden nu lå i at
> jeg havde kørt med tomt batteri, og dermed beskadiget ladesystemet...
>
> Hygge...
> Daniel
> Suzuki GSX-R 400 R
Hej
Du skal lige vide at man kan få 2 forskellige blinklysrelæer.
En der starter med blink og derefter pause, en anden tybe
starter med pause og derefter blink.
Det er nemt at skifte relæ.
Hygge PD CBR1100
| |
Daniel Alstrup (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Daniel Alstrup |
Dato : 18-03-04 09:31 |
|
Poul Dam griflede i news:4059378e$0$189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Du skal lige vide at man kan få 2 forskellige blinklysrelæer.
> En der starter med blink og derefter pause, en anden tybe
> starter med pause og derefter blink.
Okay? Jeg fik et nyt blinkrelæ næsten da jeg havde købt cyklen for et halvt
års tid siden, da det gamle gik. Men jeg var da ikke klar over at der var
forskel...
> Det er nemt at skifte relæ.
Jep, det ved jeg. Ligger lige under sædet og kan bare pilles ud.
--
Hygge...
Daniel
Suzuki GSX-R 400 R
| |
Armand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-04 14:47 |
|
"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
news:4058dae5$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ..............var næsten overbevist om at grunden nu lå i at
> jeg havde kørt med tomt batteri, og dermed beskadiget ladesystemet...
Og dét er der så absolut grund til på en Suzuki! :-|
Suzukis ladesystem sucks og man skal være meget opmærksom på at alle
komponenter er i topform, herunder at batteriets syrestand er passende og at
der ikke er ir i nogen stik overhovedet!
> Jeg må tage mig sammen til at få kigget på stikkene... men så længe det
kun
> er blinklyset der er lidt underligt, så er det da til at leve med indtil
Jger tager blinklysenes opførsel som en indikation på at der er stor
mulighed for irrede stik i (hele) elsystemet, så kom hellere igang!
--
Armand.
| |
Magne Vingsand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Magne Vingsand |
Dato : 18-03-04 20:18 |
|
Armand wrote:
> "Daniel Alstrup"
>> ..............var næsten overbevist om at grunden nu lå i at
>> jeg havde kørt med tomt batteri, og dermed beskadiget ladesystemet...
> Og dét er der så absolut grund til på en Suzuki! :-|
> Suzukis ladesystem sucks og man skal være meget opmærksom på at alle
> komponenter er i topform, herunder at batteriets syrestand er
> passende og at der ikke er ir i nogen stik overhovedet!
> Jger tager blinklysenes opførsel som en indikation på at der er stor
> mulighed for irrede stik i (hele) elsystemet, så kom hellere igang!
Suzuki's ellers så glimrende DR-Z400 fikk samme feil, som først ble
registrert med misvisninger i kontrollpanelet. Til slutt startet den
plutselig ikke, og feilen var en liten irret ledning/rundkontakt like etter
batteriet. Den lå gjemt bak en større kontakt, så jeg så den ikke
umiddelbart. Klippet av og satte på ny kontakt, problemet løst. Litt uventet
feil på en 2 år gammel sykkel..
Men sannsynligvis kjøper jeg en DR-Z400E ved neste korsvei, herlig sykkel å
kjøre!
--
Magne Ténéré/Endupamp
| |
Armand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-04 23:31 |
|
"Magne Vingsand" <mving@broadpark.no> skrev i en meddelelse
news:4059f70f$1@news.broadpark.no...
>
> Suzuki's ellers så glimrende DR-Z400 fikk samme feil, som først ble
> registrert med misvisninger i kontrollpanelet. Til slutt startet den
> plutselig ikke, og feilen var en liten irret ledning/rundkontakt like
etter
> batteriet. Den lå gjemt bak en større kontakt, så jeg så den ikke
> umiddelbart. Klippet av og satte på ny kontakt, problemet løst. Litt
uventet
> feil på en 2 år gammel sykkel..
Yes! Liden tue kan vælte stort læs, som det gamle ord siger!
Og så ligge for forståelsens skyld:
Med "kontakt" mener du velsagtens "stik" som er det danske ord for
"samlinger"!?
--
Armand.
| |
Ukendt (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-03-04 18:15 |
|
Daniel Alstrup <4junk@FJERNc.dk> skrev i meddelelsen <4057fb62$0$67459
>
>Tja... Jeg målte med et gammeldaws analogt et... Det viste ca 12,5 V med
>slukket motor på batteriet, og når jeg startede motoren gik det op til lige
>under 15 V.... Dette ændrede sig ikke selvom jeg hev omdrejningerne op på
>6.000..... Nu var det ikke så præcist at aflæse på så det gør noget, men
det
>virkede da som om at spændingen ligger i det interval det skal (stiger et
>par volt)?
>Jeg skal lige have gaflet et digitalt multimeter tilbage fra min bror, så
>kan jeg få de helt præcise tal....
Det behøver Du ikke, et analogt instrument er lige så præcist som et
digitalt > regn aldrig med mindst betydende ciffer på et digitalt instrument
!
Og dit ladesystem har det fint.
mvh
Orla
>
>--
>Hygge...
>Daniel
>Suzuki GSX-R 400 R
>
>
| |
Daniel Alstrup (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Daniel Alstrup |
Dato : 18-03-04 00:18 |
|
Orla Pedersen griflede i
news:405889ad$0$279$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> Og dit ladesystem har det fint.
Dejligt! Så behøver jeg ikke længere ligge søvnløs om natten og
spekulere.....
--
Hygge...
Daniel
Suzuki GSX-R 400 R
| |
Armand (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-03-04 18:40 |
|
"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
news:4057fb62$0$67459$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Steen Gruby griflede i news:duue50d1afp8rs30nmk2m64ku3kifh8qj1@4ax.com:
> >> Eller i det mindste stige til omkring 14V blot ved forhøjet tomgang!
> > Min mistanke er at den stiger voldsomt ved 6000 RPM, men jeg kan tage
> > fejl
>
> Tja... Jeg målte med et gammeldaws analogt et... Det viste ca 12,5 V med
> slukket motor på batteriet, og når jeg startede motoren gik det op til
lige
> under 15 V.... Dette ændrede sig ikke selvom jeg hev omdrejningerne op på
> 6.000..... Nu var det ikke så præcist at aflæse på så det gør noget, men
det
> virkede da som om at spændingen ligger i det interval det skal (stiger et
> par volt)?
> Jeg skal lige have gaflet et digitalt multimeter tilbage fra min bror, så
> kan jeg få de helt præcise tal....
Det er lige meget - Ladesystemet er dømt inde efter de målinger!
Eftersom at du ikke kan opfatte 2V's effekt på forlygtens
lys-intensitetIstedet, skulle du istedet se at få gjort noget ved den stær
dine øjne er plaget af!
--
Armand.
| |
Daniel Alstrup (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Daniel Alstrup |
Dato : 18-03-04 00:14 |
|
Armand griflede i news:c3a346$2hg7$9@news.cybercity.dk:
> Eftersom at du ikke kan opfatte 2V's effekt på forlygtens
> lys-intensitetIstedet, skulle du istedet se at få gjort noget ved den
> stær dine øjne er plaget af!
Øh yes yes...
Tak for alle svarene, og til jer andre!
--
Hygge...
Daniel
Suzuki GSX-R 400 R
| |
|
|