oplysning
Fra : erik olsen

Dato : 26-04-04 15:44

jeg har en puch maxi k,den kører med ny cylinder og

stempel,men kører kun 26km,hvad kan man gøre for
at få den til at køre lidt stærkere tunning

erik olsen

Fra : Preuthun

Dato : 26-04-04 21:21

"erik olsen" <erik@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har en puch maxi k,den kører med ny cylinder og
>
> stempel,men kører kun 26km,hvad kan man gøre for
> at få den til at køre lidt stærkere tunning
>
> erik olsen

Hej Erik.
Du vil selvfølgelig køre lovligt, og ønsker at din knallert skal komme op i
nærheden af 40 km/t som de gjorde i gamle dage.
Så skal du sørge for at alt er i perfekt orden. Du starter fra en ende af:
Indsugningsfilteret skal være renset.
Rør og slanger skal slutte tæt hele vejen fra lydddæmperdåsen til
kaburatoren.
Karburatoren skal være renset, og iorden. Den skal sidde tæt på stutsen.
Pakningen mellem stutsen og cylinderen, skal flugte perfekt det indvendige
hul for ikke at skabe uønsket modstand.
Der skal være god kompression i cylinderen.
Der må ikke være koks på stempelkronen, i topstykket, eller
udstødningskanalen.
Hvis din model kan holde tæt uden toppakning, fint. Ellers, brug en tynd
alupakning.
Tætningen mellem cylinder og krumtaphus skal være perfekt, og for
bundpakningen gælder der samme forhold som for indsugningspakningen: Der må
ikke rage noget ind foran skyllekanalerne. Vær meget forsigtig med flydende
pakning, for det kan være svært at vide hvor det flyder hen. Hvis
nødvendigt, brug kun et meget tyndt lag.
Udstødningen: Den skal være renset ordentligt indvendigt. Der må ikke være
uoriginale huller og andre utætheder i den. Den skal monteres tætsluttende
til cylinderen.
En ekstra lille detalje, som mange ofte overser:
Der skal være ordentlig underkompression. Svigtende underkompresion skyldes
oftest nedslidte pakdåser på krumtapakslen. Sørg for de er iorden.
Så er der lige tændingen tilbage: Stil din tænding så du kontaktgabet er et
sted mellem 0,3 til 0,4 mm når helt åbent. Tændingstidspunktet skal være 2
mm før top.
Hvis tændingen er i orden kan tændrøret giver gode gnister når du blot
drejer svinghjulet med håndkraft. (Jeg kan starte min knallert på den måde).
Hvis alle ovenstående forhold ellers er iorden skal du også sørge for:
At der er olie i gearkassen.
At kæden og kædehjulene er OK og velsmurte.
At hjullejerne er OK og velsmurte.
At bremserne virker perfekt og ikke hænger.
At du har pumpet dækkene godt.
Så er du klar, og du skulle komme til at køre 35 - 40 km/t efter tilkørsel.
Under tilkørsel vil jeg anbefale, at du de første tre tanke kører med 4%
totaktolie i benzinen. Derefter ned til 2%. Brug kun rigtig totaktsolie. Alt
andet olie i benzinen kan/vil give forskellige problemer som jeg ikke vil
komme nærmere ind på her.

God fornøjelse.

mvh.
Jan Preuthun

Fra : Tobias Haugaard Klin~

Dato : 26-04-04 21:29

erik olsen wrote:
> jeg har en puch maxi k,den kører med ny cylinder og
>
> stempel,men kører kun 26km,hvad kan man gøre for
> at få den til at køre lidt stærkere tunning
>
> erik olsen

Hejsa

Plumpen,

Må det gerne være synlig??
så kan du eventuelt montere et tun udstøning
--
Med Venlige Hilsen
Tobias Klint / Webmaster

Fra : Preuthun

Dato : 26-04-04 21:32

> Hejsa
>
> Plumpen,
>
> Må det gerne være synlig??
> så kan du eventuelt montere et tun udstøning
> --
> Med Venlige Hilsen
> Tobias Klint / Webmaster

Hejsa.
Forudsætningen for at kunne lave en god tuning, er at man kan lave en god
motor.
Dét SKAL være iorden først, ellers bliver det bare noget jammerligt biks,
som kun kan lave en masse utrendy larm, og altid herefter give flere nye
problemer.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : RpR

Dato : 26-04-04 23:46

> [...]
> som kun kan lave en masse utrendy larm, og altid herefter give flere nye

Kunne ikke være mere enig. Har tit mails fra folk der ikke forstår hvorfor
deres Jog / Sonic / Whatever ikke kører mere end den nu gør med de stumper
de har monteret. Tuning ER altså ikke bare bolt-on, det kræver at man sætter
sig en smule ind i hvordan sagerne fungerer, og derved også sørger for at
have et solidt grundlag, nemlig en god motor der bare spiller, før man
tuner.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine