Hjælp til køb af Scooter 30
Fra : Spinner

Dato : 21-04-04 21:46

Jeg er på udkig efter en Scooter 30, men er virkelig rådvild.

Ved ikke rigtigt hvad jeg skal lægge vægt på. Kan gruppen hjælpe her, evt.
med gode råd til hvilken fabrikat og model jeg skal vælge...?

Spinner

Fra : Brian A.

Dato : 21-04-04 22:56

"Spinner" <Spinner@stof@net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er på udkig efter en Scooter 30, men er virkelig rådvild.
> Ved ikke rigtigt hvad jeg skal lægge vægt på. Kan gruppen hjælpe her, evt.
> med gode råd til hvilken fabrikat og model jeg skal vælge...?

Mærke er nok mere religion end "hvad er bedst". Holder du dig til mærkerne
Peugeot, Yamaha, Suzuki, Honda, Piaggio, (tør man nævne) PGO - så går du
ikke helt galt i byen. Tænk på at scooteren skal passe til dig, så det
nytter ikke noget med en Yamaha Jog fra "90'erne", hvor man ikke skal være
mere end 170cm høj før den bliver for lille ;)
Du kan evt. tage ned til de(n) lokale scooter-forhandler og prøvekøre et par
stykker, for så at finde en lettere brugt af samme model.
Hvis du virkeligt vil have god hjælp, så skal du nok oplyse noget mere om
dine krav til scooteren, samt hvad den skal bruges til, og måske lidt om dig
selv (højde)

Fra : Spinner

Dato : 22-04-04 00:49

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dine krav til scooteren, samt hvad den skal bruges til, og måske lidt om

Hejsa igen.

Det skal siges at jeg blot er 175 cm
Den skal bruges som alternativ transportmiddel, og skal gerne køre lidt
hurtigere end de tilladte. Det gør ikke noget den er "rap" at se på - dvs.
ikke nogen scooter der er fra 80´erne

Jeg er villig til at bruge op til ca. 7000,- for en solid scooter - der
virker hvergang....

Spinner

Fra : RpR

Dato : 22-04-04 07:43

> Jeg er villig til at bruge op til ca. 7000,- for en solid scooter - der
> virker hvergang....

Uf, det var satme ikke meget da.
I den klasse er der næsten kun PGO, og dem vil jeg påstå ikke virker HVER
gang

Du kan måske være heldig at finde en Yamaha BWS NG i den prisklasse.
Designet er ikke alle og enhvers smag, men motoren fås nok ikke mere
driftssikker.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Spinner

Dato : 22-04-04 10:06

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> I den klasse er der næsten kun PGO, og dem vil jeg påstå ikke virker HVER
> gang

Jeg synes da at prisen er en pæn høj gennemsnitspris, hvis jeg kigger inde i
Den Blå Avis. Da man kan da købe de "fleste" der er blot et par år gamle.
Men ja, det er nok ofte PGO´er eller CPI´er...

Er de så ringe

Hvilken model vil være at foretrække?

Venligst,

Spinner

Fra : Mythos

Dato : 22-04-04 10:59

> [...]
> Den Blå Avis. Da man kan da købe de "fleste" der er blot et par år gamle.
> Men ja, det er nok ofte PGO´er eller CPI´er...

Hvis jeg skulle vælge i dag, så ville jeg kigge på Piaggio eller Aprilia,
det er mærker som bliver fremhævet hele tiden, syntes jeg.

Kim Larsen

Fra : RockMozart - Odense

Dato : 22-04-04 11:47

> Hvis jeg skulle vælge i dag, så ville jeg kigge på Piaggio eller Aprilia,
> det er mærker som bliver fremhævet hele tiden, syntes jeg.

Jeg kender ikke 30'er modellerne, men jeg har købt en Piaggion Typhoon (45),
som har gået ca. 40.000km. Og den kører... Hver gang

- Per

Fra : Mythos

Dato : 22-04-04 12:43

"RockMozart - Odense" <rockmozart@mail-FUCKSPAM-.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
(45),
> som har gået ca. 40.000km. Og den kører... Hver gang

Jeg tror de er det samme, bare lidt "anderledes" bygget i motoren.
Min Aprilia Rally hat også snart 40.000 km bag sig, og den starter og kører
også fint stadig.

Kim Larsen

Fra : Mikkel Lund

Dato : 22-04-04 11:00

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03
"Spinner" <Spinner@stof@net.dk> skrev i en meddelelse

HVER

> Jeg synes da at prisen er en pæn høj gennemsnitspris, hvis jeg kigger inde
> Den Blå Avis.

Du har jo ikke skrevet noget om at den skal være brugt!

>Da man kan da købe de "fleste" der er blot et par år gamle.
> Men ja, det er nok ofte PGO´er eller CPI´er...
>
> Er de så ringe

Tja, det er jo discount mærker så de ligge noget for kvaliteten.
Men det er da også muligt at find en fin knallert til under 7000, som ikke
er PGO eller CPI!

Fra : Spinner

Dato : 22-04-04 12:03

"Mikkel Lund" <mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> --
>
> Hilsen / Best Regards
>
> Mikkel Lund

damn, Stud. civil. ing. at process control department at Aalborg University,
og så har man ikke lært at "klippe/paste" i NG

Har du anbefalinger til scootere?

Spinner

Fra : Mikkel Lund

Dato : 22-04-04 12:16

> [...]
University,
> og så har man ikke lært at "klippe/paste" i NG

Hehe, det kikser en gang i mellem. Har forresten en undviser det konsikvent
siger copy/page, hehe.

> Har du anbefalinger til scootere?

Så skulle det var en Piaggio Typhoon (som er en 45), jeg er nemlig rigtig
glad for min

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03

Fra : RpR

Dato : 22-04-04 18:32

> Så skulle det var en Piaggio Typhoon (som er en 45), jeg er nemlig rigtig
> glad for min

Den fås skam også som 30'er, og koster svjh. 10000,- af ny, så en brugt kan
vel godt opdrives til under 7000,-

Fra : Henning Lund

Dato : 22-04-04 21:07

Brian A. skrev:

> (tør man nævne) PGO

Hvad er det der får folk til at rynke på næsen af PGO?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Jonas Hildebrandt

Dato : 22-04-04 21:16

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in news:4088260e$0$134
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hvad er det der får folk til at rynke på næsen af PGO?

Ja det undrer mig også - jeg kører selv PGO HOT, den har nu gået godt 15000
siden 2001, kører perfekt, starter første gang.

Jeg har skiftet batteri, stempelringe (for en sikkerheds skyld efter et
eftersyn), samt naturligvis remskiverne. Alt andet kører stadigt som en
drøm.

Det kan godt være PGO ikke er det dyreste nærke, men passer man godt på den
er jeg ikke sikker på at de andre mærker er "bedre"...

/Jonas

Fra : Brian A.

Dato : 22-04-04 23:15

"Jonas Hildebrandt" <jonas@detfårduikkeatvide.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har skiftet batteri, stempelringe (for en sikkerheds skyld efter et
> eftersyn), samt naturligvis remskiverne. Alt andet kører stadigt som en

Mener du ikke rullerne? Det er da ikke godt, hvis det er en selvfølge at man
skal skifte remskiverne :)

Fra : Daddy Tool

Dato : 23-04-04 07:55

> Mener du ikke rullerne? Det er da ikke godt, hvis det er en selvfølge
> at man skal skifte remskiverne :)

Jo naturligvis my bad....

årh, jo, der var vist også lige et tændrør... hehe...

Fra : Brian A.

Dato : 22-04-04 23:17

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er det der får folk til at rynke på næsen af PGO?

Jeg skrev sådan pga. jeg har set andre "rynke lidt på næsen" - jeg ser intet
galt med PGO, det var bare en kommentar jeg skrev med et lille smil på
læben. Jeg vidste at nogle åbenbart mener at PGO ikke er specielt godt,
hvorfor? aner jeg ikke.

Fra : Henning Lund

Dato : 23-04-04 06:21

Brian A. skrev:

> Jeg skrev sådan pga. jeg har set andre "rynke lidt på næsen"

Det er også dem som jeg gerne vil have ud af busken med nogle
argumenter.

Fra : RpR

Dato : 23-04-04 14:12

> Hvad er det der får folk til at rynke på næsen af PGO?

Kvaliteten. Eller rettere: Manglen på samme.

Den er da blevet bedre end den var i starten, men nu er jeg tit nede hos den
lokale MC / scooter pusher, og det er 80% PGO'er der kommer ind og er gået i
stykker. Der er rigtigt mange der ødelægger kickstarter skjoldet. Det
knækker simpelthen der hvor kickstarteren gået ind i skjoldet ser det ud
til.
Derudover ER motoren ikke nær så solidt bygget som Minarelli eller Piaggio
motorerne som Yamaha, Aprilia og self' Piaggio kører med.
De ER billigere fordi der er sparret rundt omkring.

Men stod valget mellem PGO og CPI så faldt valget nok på PGO. CPI er det
værste gang kina-bras jeg har set på 2-hjul.
Jeg har nu været vidne til 4 HELT lovlige CPI'er der har smadret lejet ved
plejlstangen ved krumtappen.

Fra : Henning Lund

Dato : 23-04-04 15:24

RpR skrev:

> Kvaliteten. Eller rettere: Manglen på samme.

Øh nå?

> [...]
> ind og er gået i stykker. Der er rigtigt mange der ødelægger
> kickstarter skjoldet. Det knækker simpelthen der hvor kickstarteren

Har jeg aldrig set.

> Derudover ER motoren ikke nær så solidt bygget som Minarelli eller
> Piaggio motorerne som Yamaha, Aprilia og self' Piaggio kører med.

Hvori ligger forringelsen? Jeg har arbejdet med adskillige voldtunede
PGOér som har en del km på klokken, jeg synes ikke lige at kunne nikke
genkendende til det du siger, men kom med et par eksempler vedr.
motoren, hvad det er der er lavet for ringe.

> [...]
> det værste gang kina-bras jeg har set på 2-hjul.
> Jeg har nu været vidne til 4 HELT lovlige CPI'er der har smadret

Jow tak, den med krumtapen er god nok, den holder intet til

Fra : RpR

Dato : 23-04-04 18:55

> Øh nå?

Øh ja

> Har jeg aldrig set.

Snupper da gerne et billede af de ~50 kickstarterdæksler han har liggende i
containeren når jeg en dag kommer forbi

> [...]
> genkendende til det du siger, men kom med et par eksempler vedr.
> motoren, hvad det er der er lavet for ringe.

Først og fremmest er motoren slet ikke designet med tuning for øje, det er
den ganske enkelt stykket for dumt sammen til. Studsen sidder det mest
tåbelige sted, så indsugningen blir tvunget til at være meget meget lang.
Men derudover så er det typisk ting som lejer osv der blir sparret på.
Robert's MC (som også har alle de kaputte kickstartere) har en Dr. Big med
nydelige 18hk på baghjulet som vi efterhånden har haft ødelagt alt der kan
ødelægges på, simpelthen fordi den ikke kan klare mosten.
Først knækkede det originale svinghjul og fløj langt pokker i vold, og ville
nok have taget livet af en mand hvis han havde stået i vejen.
Derefter blev det tappens tur, der knækkede helt inde ved vangerne. Så fik
vi monteret en innerrotor tænding med let svinghjul og ændret blokken så en
Minarelli krumtap kunne bruges. Så har der ikke været problemer dér siden

> Jow tak, den med krumtapen er god nok, den holder intet til

Mindes en CPI Popcorn, der havde gået lidt over 1000km, og som der så blev
monteret et Polini Sport kit på, altså intet voldeligt og maksimalt 5 - 6hk
på baghjulet. Tappens lejer gav op ugen efter. Simpelthen latterligt at
forlange penge for noget der er så ringe lavet.

Man burde måske købe www.lortescooter.dk og dedikere den til CPI

Fra : Henning Lund

Dato : 23-04-04 19:31

RpR skrev:

> Snupper da gerne et billede af de ~50 kickstarterdæksler han har
> liggende i containeren når jeg en dag kommer forbi

Det var dælme ikke så lidt.

> [...]
> det er den ganske enkelt stykket for dumt sammen til. Studsen sidder
> det mest tåbelige sted, så indsugningen blir tvunget til at være

Tjoe men det er vel også galt der hvor motoren er monteret på andre
scootere.

>Men derudover så er det typisk ting som lejer osv
> der blir sparret på.

Fra ny af? Der er vel ikke forskel på lejerne hvad enten motoren sidder
på en Yamaha eller en PGO?

>Dr. Big med nydelige 18hk på baghjulet som vi
> efterhånden har haft ødelagt alt der kan ødelægges på, simpelthen
> fordi den ikke kan klare mosten.

Nu er det jo heller ikke hvermands eje sådan et sæt, hvis man nu bare
snakker afdroslet, så er PGO vel lige så holdbare som alle andre.
Jeg har en gammel kolega som er Aprilia forhandler, han har tit skiftet
lejer i en Aprilia efter km 15000, og de har kun været afdroslede,
personligt synes jeg ikke det er mange km for en motor inden den skal
til doktor.

> og ændret
> blokken så en Minarelli krumtap kunne bruges.

Øh hvorfor ændre en Minarelli blok så en Minarelli tap kunne bruges, den
fatter jeg ikke?

> Man burde måske købe www.lortescooter.dk og dedikere den til CPI

Så tror jeg Hansen Fyn bliver ked af det, de roser CPI helt op over
skyerne, ja her for et par mdr. siden fik jeg tilbudt stillingen som
mekaniker i deres Holstebro afdeling, men takkede nej da jeg ikke lige
gider skifte krumtap hver dag, jeg har pillet nok ved den slags de godt
10 år jeg drev værksted.

Fra : Brian A.

Dato : 23-04-04 20:57

> Øh hvorfor ændre en Minarelli blok så en Minarelli tap kunne bruges, den
> fatter jeg ikke?

PGO kører da ikke med Minarelli blokke...?

Fra : Henning Lund

Dato : 23-04-04 20:22

Brian A. skrev:

> PGO kører da ikke med Minarelli blokke...?

RPR skrev:
Basalt set ligemeget da alle scooter motorerne fra Minarelli bruger
samme
krumtap og lejer.

PGO's motor er en licenskopi af Minarelli MY motoren, som bl.a. Yamaha
Neo's, Jog R og Aprilia Rally kører med. Samme motor findes også som
Minarelli MA, hvor eneste forskel ligger i at den er vandkølet, hvilket
for
så vidt intet med selve motorblokken har at gøre.

Fra : Brian A.

Dato : 23-04-04 22:42

> [...]
> Minarelli MA, hvor eneste forskel ligger i at den er vandkølet, hvilket
> for så vidt intet med selve motorblokken har at gøre.

Ja, det så jeg selvfølgelig først lige efter jeg havde sendt beskeden :)

Fra : RpR

Dato : 23-04-04 23:30

> PGO's motor er en licenskopi af Minarelli MY motoren

Licenskopi, læs: De har købt tegningerne og kan derefter gøre med dem hvad
de vil. Tappene til PGO og Minarelli er IKKE end. PGO har bl.a. et tandhjul
til oliepumpen direkte på krumtappen.

Fra : RpR

Dato : 23-04-04 23:33

> Tjoe men det er vel også galt der hvor motoren er monteret på andre
> scootere.

Næh, for der er det lavet så smart at indsugningen IKKE sidder i vejen for
motorophænget, eller omvendt

> Fra ny af? Der er vel ikke forskel på lejerne hvad enten motoren sidder
> på en Yamaha eller en PGO?

Giv mig én PGO der bruger SKF eller FAG krumtapslejer fra fabrikken.

> [...]
> lejer i en Aprilia efter km 15000, og de har kun været afdroslede,
> personligt synes jeg ikke det er mange km for en motor inden den skal

Afdroslet vil jeg også mene en PGO's motor holder lige så længe som så meget
andet, der er belastningen jo heller ikke voldsom.

Fra : Henning Lund

Dato : 24-04-04 07:15

RpR skrev:

> Næh, for der er det lavet så smart at indsugningen IKKE sidder i
> vejen for motorophænget, eller omvendt

Det var ikke indsugningen jeg hentydede til.

> Giv mig én PGO der bruger SKF eller FAG krumtapslejer fra fabrikken.

Hvor mange motorer tror du bruger de 2 slags lejer, næe de skævøjede som
fremstiller motorene bruger for det meste et eller andet østleje.

> Afdroslet vil jeg også mene en PGO's motor holder lige så længe som
> så meget andet, der er belastningen jo heller ikke voldsom.

Enig.

Fra : RpR

Dato : 24-04-04 08:51

> Hvor mange motorer tror du bruger de 2 slags lejer, næe de skævøjede som
> fremstiller motorene bruger for det meste et eller andet østleje.

Alle ud over Yamaha stopper SKF lejer i deres motorer fra Minarelli. Yamaha
bruger Koyo, som jeg så faktisk også kun har gode erfaringer med, og de er
MEGET billigere end SKF.
Piaggio og Gilera stopper FAG lejer i deres blokke.

Og alle blokkene blir nu lavet i Italien endnu, selve maskinerne blir så
typisk samlet i Spanien.

Fra : Henning Lund

Dato : 24-04-04 15:49

RpR skrev:

> [...]
> med, og de er MEGET billigere end SKF.
> Piaggio og Gilera stopper FAG lejer i deres blokke.

Mon ikke det er som de køber lejer ind til, jeg har været udsat for
flere som har haft noname lejer i fra ny af, bla Yamaha BWS samt Hotén.

Fra : RpR

Dato : 25-04-04 00:27

> Mon ikke det er som de køber lejer ind til, jeg har været udsat for
> flere som har haft noname lejer i fra ny af, bla Yamaha BWS samt Hotén.

Yamaha stopper tit japaner lejer i af underlig herkomst, men de holder nu
godt nok lader det til.
Aprilia stopper altid SKF i.

Fra : Henning Lund

Dato : 25-04-04 06:48

RpR skrev:

> Yamaha stopper tit japaner lejer i af underlig herkomst, men de
> holder nu godt nok lader det til.

Inden vi ryger alt for OT, ved du egentlig hvad der udgør forskellen på
PGO motorerne som er monteret på div. PGO modeller, jeg har set et sted
at de svinger fra ca 2,8 til 4,5 HK alt efter model. Jeg har ikke
arbejdet så meget i dem at jeg har fundet u a det. Jeg mener bare at
cylinderen er den samme, og topstykket kan for pokker vel ikke give
næste 2 HK? Måske begrænsningerne?

Fra : RpR

Dato : 25-04-04 12:51

> [...]
> arbejdet så meget i dem at jeg har fundet u a det. Jeg mener bare at
> cylinderen er den samme, og topstykket kan for pokker vel ikke give

De 2,8k er for 30km/t knallerterne svjh.
En 45'er Dr. Big (T-rex) render ihvertfald markant stærkere end 30'eren.
Jeg ved at 30'erne kører med meget lav kompression og har MEGET plads i
topstykket. At skifte det ud med 45'eren, eller endnu bedre et 50cc
topstykke fra f.eks. Malossi gir pænt meget.
Min nabo's T-rex render ægte 80km/t med lovlig cylinder og Tecnigas Next
potte, det er det eneste der er gjort ved den (ud over afdroslingerne
self').

PGO Comet og Rodostar kører iøvrigt med deres helt egen, og meget tunings
uvenlig motor.

Min storebrors Aprilia SR 50 har vi så fået op på ~105km/t med samme pilleri
og en del mere skruen i varioen så remmen kører endnu højere op end på en
afdroslet.

Fra : Henning Lund

Dato : 25-04-04 13:21

RpR skrev:

> MEGET plads i topstykket. At skifte det ud med 45'eren,

Er det hulningen op i topstykket der er større på en 30ér, eller er det
flangen som er tykkere?
Jeg har egentlig aldrig set efter hvad forskellen lå i, jeg har selv en
PMXér men har ikke lige lyst til at få beskidte fingre sådan en søndag
eftermiddag for at se om der kan planes noget af flangen, eller det er
bedre at hitte et andet topstykke et eller andet sted, jeg kiggede lige
billeder inde hos Hansen Fyn, men der kan man ikke se en dyt forskel på
det ene eller det andet topstykke.

Fra : RpR

Dato : 25-04-04 16:04

> Er det hulningen op i topstykket der er større på en 30ér, eller er det
> flangen som er tykkere?

Selve forbrændingskammeret er helt akavert lavet svjh. Med en buening lidt
før selve kanten på flangen svjh.
Mener ikke der kan planes noget af uden at kammeret skal fræses ud igen.

Fra : Henning Lund

Dato : 25-04-04 16:39

RpR skrev:

> Selve forbrændingskammeret er helt akavert lavet svjh. Med en buening
> lidt før selve kanten på flangen svjh.
> Mener ikke der kan planes noget af uden at kammeret skal fræses ud
> igen.

Ok så skal jeg have hittet et 45 topstykke et sted, den passer nok lige
over fra sådan en fætter.

Fra : RpR

Dato : 25-04-04 19:08

> Ok så skal jeg have hittet et 45 topstykke et sted, den passer nok lige
> over fra sådan en fætter.

Det er helt samme motor, bortset fra et par små detaljer

Fra : Henning Lund

Dato : 23-04-04 15:29

RpR skrev:

> Derudover ER motoren ikke nær så solidt bygget som Minarelli eller
> Piaggio motorerne som Yamaha, Aprilia og self' Piaggio kører med.

Hvad hedder motoren egentlig?

Fra : Brian A.

Dato : 23-04-04 17:41

> Hvad hedder motoren egentlig?

Tænker du på en bestem model? Ellers er det bare Minarelli AC og LC - de fås
vist begge i "lang" og "kort" model...

Fra : Henning Lund

Dato : 23-04-04 17:10

Brian A. skrev:

> Tænker du på en bestem model? Ellers er det bare Minarelli AC og LC -
> de fås vist begge i "lang" og "kort" model...

Njoe det var fordi RPR sagde at Minarelli motorene som de andre mærker
kører med, skulle være bedre, derfor ville jeg gerne vide hvori
forskellen var?

AC LC hva står det egentlig for?

Fra : Mikkel Lund

Dato : 23-04-04 17:31

> Njoe det var fordi RPR sagde at Minarelli motorene som de andre mærker
> kører med, skulle være bedre, derfor ville jeg gerne vide hvori
> forskellen var?
>
> AC LC hva står det egentlig for?

Air Cooled og Liquid Cooled

Fra : Henning Lund

Dato : 23-04-04 17:50

Mikkel Lund skrev:

> Air Cooled og Liquid Cooled

Åh ja det siger sq da sig selv.

Fra : RpR

Dato : 23-04-04 18:59

> [...]

Minarelli MA, hvor eneste forskel ligger i at den er vandkølet, hvilket for
så vidt intet med selve motorblokken har at gøre.

Eneste ting jeg kan brokke mig over ved Minarelli motoren er at krydspinden
ved stemplet er på 10mm, mod Piaggio's 12mm. Minarelli's gear motorer bruger
da også 12mm, hvorfor det undrer mig de ikke var lige så smarte med
scooterne. AM6 gear motorerne som sidder på bl.a. Aprilia RS 50 og Yamaha
TZR 50 blir da bl.a. også flittigt brugt til speedway

--

- RpR, som er glad Minarelli fan

Fra : Henning Lund

Dato : 23-04-04 19:17

RpR skrev:

> Basalt set ligemeget da alle scooter motorerne fra Minarelli bruger
> samme krumtap og lejer.

Jep.

> Eneste ting jeg kan brokke mig over ved Minarelli motoren er at
> krydspinden ved stemplet er på 10mm, mod Piaggio's 12mm.

Ok