"Michael H. Madsen" <usenet@micxen.com> skrev i en meddelelse
news:6uLfc.143741$jf4.7561106@news000.worldonline.dk...
> Nå så blev jeg da lidt klogere, men jeg kan ikke helt få det til at falde
på
> plads...
Det er, trods den simple opbygning, også meget svær at blive klog på.
> Rullernes vægt bestemmer hvor hurtigt remmen skal presses ud til stor
> diameter?
> Kan rullernes vægt direkte sammenlignes med et tandhjuls størrelse?
Nærmere hvor "hårdt" de presset ud. Jo tungere vægte, jo nememre presser de
de skrå flader på vario'en sammen, og derved ændres foreste "tandhjul",
større diameter. Bagerste "tandhjul" er fjeder-påvirket og indretter jeg
efter "foreste tandhjul", det bliver altså mindre. Fjederen skal kun være
lige nøjagtig så stram at remmen ikke glider - man kan vel sammenligne med
kædestrammeren på en cykel.
> Jeg har på en Gilera Stalker monteret 3,7 grams ruller i stedet for 4,8
> gram, dette gav meget høj motoromdrejning og lavere fart i forhold til 4,8
> gram. Men hvad så hvis det var 9 gram?
> Kunne der så ikke ske det samme?
Så ville du opleve det modsatte, motoren kører ved meget lave omdrejninger,
scooteren mindre mest af alt om en gammel Maxi Puch med en lidt for høj
gearing - optræk er en by i Rusland :)
> Er det et "toppunkt" på en bakke-kurve man skal ramme?
Ja, effektkurven. Variomatic, million-gear, flydende gear, det kan kaldes
mange ting, men ideén er at holde motoren inden for det område på kurven,
antal rpm, hvor motoren yder mest. Hatigheden ændres men motoren bliver ved
(ca.) samme rpm. Når varioen'en ikke kan geare mere tager motoren bare flere
omdrejningen og accelerer videre. Teoretisk i hvert fald.
I teorien er topfarten altid den samme uanset vægten på rullerne -
spørgsmålet er bare om motoren har "krafterne" til det.
> Og under hvilke forhold skal man ændre rullevægt?
Ved tuning vælges normalt lettere vægte da tun-cylindre oftest arbejder,
altså har sit toppunkt på effektkurven ved højere omdrejninger end standard.
> Hvad hvis der fjernes lidt af begrænsnings metalrøret så den kan få
størrere
> diameter, altså tuning. Skal rullerne så ændres under det forhold?
Ikke nødvendigvis
> Fjerderen til den bagerste vario, den skal åbenbart være strammere når
> diameteren på den første vario ændres til størrere? (set i tun katalog)
Nu snakker du om at fjerne begrænsingen (røret) i vario'en?. Fjernes det
behøver man ikke sætte strammere fjeder i, men ved meget tunede motoren kan
det ske at remmen glider i remskiven (bagerste vario).
> Alt i alt kan man vel sige at der skal være en god sammenhæng mellem 1. og
> 2. vario. Altså at hvis den 1. vario ændre sig fra lille til stor så skal
> den 2. vario kunne følge med. For det er vel ikke sikkert forholdet mellem
> de 2 passer særlig godt sammen altid.
Bagerste tilpasser sig foreste, så de vil altid passe sammen, spørgsmålet er
om forholdet passer til motoren...
> Nogen fejlanalysering mulighed. Håndregler?
Håndreglen siger: Prøv dig frem.
> Nogen steder man kan læse om det?
Et hvert THansen reservdels katalog har en udemærket beskrivelse af
vario'en - eller prøv at søge lidt på google...
> Du godeste en masse spørgsmål på én gang, håber I kan følge med
Vi kan da prøve :)