Ruller til Scooter... Funktion?
Fra : Michael H. Madsen

Dato : 15-04-04 14:39

Hej NG.

De her 3-10 grams ruller som sidder i variomatic systemet hvad gør de?

Er det blot for at holde den i "fri-gear" når mortoren ikke køre særligt
hurtigt rundt?

Og hvad sker der når der skiftes fra f.eks. 3gram til 10gram?

Mvh. Michael.

Fra : RpR

Dato : 15-04-04 16:28

> De her 3-10 grams ruller som sidder i variomatic systemet hvad gør de?

De sørger for at motoren kører ved samme antal omdrejninger, så motoren
ligger i sit optimale effektområde hele tiden og derved altid trækker godt.

> Og hvad sker der når der skiftes fra f.eks. 3gram til 10gram?

Så vil motoren tage mindre omdrejninger under accelleration. Om det er bedre
eller værre kommer an på motorens opsætning. En tunet motor vil kræve flere
omdrejninger.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 15-04-04 23:05

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote in message

> [...]
> http://www.MopedGallery.dk
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

Ja ok, det giver mening. Så det er et spørgsmål om hvad man nu synes virker
bedst.

Takker.

Michael.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 15-04-04 16:56

"Michael H. Madsen" <usenet@micxen.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> De her 3-10 grams ruller som sidder i variomatic systemet hvad gør de?

De styre gearing! Nå motoren kører med lave omdrejninger ligger rullerne tæt

krumtappen, hvilket gør at gearingen bliver lav. Ved høje omdrejninger
presses
rullerne ud, så gearing bliver høj.

> Er det blot for at holde den i "fri-gear" når mortoren ikke køre særligt
> hurtigt rundt?

Nej det er koblingen, den sidder oftes på bagakslen.

> Og hvad sker der når der skiftes fra f.eks. 3gram til 10gram?

Ja så bliver de hurtigere presset ud, så geringen hurtigere bliver høj.

> Mvh. Michael.

Hilsen Mikkel

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 15-04-04 23:06

"Mikkel Lund" <mmlu03@control.auc(fjern).dk> wrote in message

-cut-

> [...]
tæt
> på
> krumtappen, hvilket gør at gearingen bliver lav. Ved høje omdrejninger

Oki, mange tak.

Michael.

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 16-04-04 07:59

Michael H. Madsen <usenet@micxen.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Uewfc.143234$jf4.7528689@news000.worldonline.dk...
> [...]
> hurtigt rundt?
>
> Og hvad sker der når der skiftes fra f.eks. 3gram til 10gram?

Nå så blev jeg da lidt klogere, men jeg kan ikke helt få det til at falde på
plads...

Rullernes vægt bestemmer hvor hurtigt remmen skal presses ud til stor
diameter?

Kan rullernes vægt direkte sammenlignes med et tandhjuls størrelse?

Jeg har på en Gilera Stalker monteret 3,7 grams ruller i stedet for 4,8
gram, dette gav meget høj motoromdrejning og lavere fart i forhold til 4,8
gram. Men hvad så hvis det var 9 gram? Kunne der så ikke ske det samme? Er
det et "toppunkt" på en bakke-kurve man skal ramme? Og under hvilke forhold
skal man ændre rullevægt?

Hvad hvis der fjernes lidt af begrænsnings metalrøret så den kan få størrere
diameter, altså tuning. Skal rullerne så ændres under det forhold?

Fjerderen til den bagerste vario, den skal åbenbart være strammere når
diameteren på den første vario ændres til størrere? (set i tun katalog)

Alt i alt kan man vel sige at der skal være en god sammenhæng mellem 1. og
2. vario. Altså at hvis den 1. vario ændre sig fra lille til stor så skal
den 2. vario kunne følge med. For det er vel ikke sikkert forholdet mellem
de 2 passer særlig godt sammen altid.

Nogen fejlanalysering mulighed. Håndregler?

Nogen steder man kan læse om det?

Du godeste en masse spørgsmål på én gang, håber I kan følge med

Mvh. Michael.

Fra : Brian A.

Dato : 16-04-04 10:15

> Nå så blev jeg da lidt klogere, men jeg kan ikke helt få det til at falde

> plads...

Det er, trods den simple opbygning, også meget svær at blive klog på.

> Rullernes vægt bestemmer hvor hurtigt remmen skal presses ud til stor
> diameter?
> Kan rullernes vægt direkte sammenlignes med et tandhjuls størrelse?

Nærmere hvor "hårdt" de presset ud. Jo tungere vægte, jo nememre presser de
de skrå flader på vario'en sammen, og derved ændres foreste "tandhjul",
større diameter. Bagerste "tandhjul" er fjeder-påvirket og indretter jeg
efter "foreste tandhjul", det bliver altså mindre. Fjederen skal kun være
lige nøjagtig så stram at remmen ikke glider - man kan vel sammenligne med
kædestrammeren på en cykel.

> [...]
> gram, dette gav meget høj motoromdrejning og lavere fart i forhold til 4,8

Så ville du opleve det modsatte, motoren kører ved meget lave omdrejninger,
scooteren mindre mest af alt om en gammel Maxi Puch med en lidt for høj
gearing - optræk er en by i Rusland :)

> Er det et "toppunkt" på en bakke-kurve man skal ramme?

Ja, effektkurven. Variomatic, million-gear, flydende gear, det kan kaldes
mange ting, men ideén er at holde motoren inden for det område på kurven,
antal rpm, hvor motoren yder mest. Hatigheden ændres men motoren bliver ved
(ca.) samme rpm. Når varioen'en ikke kan geare mere tager motoren bare flere
omdrejningen og accelerer videre. Teoretisk i hvert fald.
I teorien er topfarten altid den samme uanset vægten på rullerne -
spørgsmålet er bare om motoren har "krafterne" til det.

> Og under hvilke forhold skal man ændre rullevægt?

Ved tuning vælges normalt lettere vægte da tun-cylindre oftest arbejder,
altså har sit toppunkt på effektkurven ved højere omdrejninger end standard.

> Hvad hvis der fjernes lidt af begrænsnings metalrøret så den kan få
størrere
> diameter, altså tuning. Skal rullerne så ændres under det forhold?

Ikke nødvendigvis

> Fjerderen til den bagerste vario, den skal åbenbart være strammere når
> diameteren på den første vario ændres til størrere? (set i tun katalog)

Nu snakker du om at fjerne begrænsingen (røret) i vario'en?. Fjernes det
behøver man ikke sætte strammere fjeder i, men ved meget tunede motoren kan
det ske at remmen glider i remskiven (bagerste vario).

> [...]
> den 2. vario kunne følge med. For det er vel ikke sikkert forholdet mellem

Bagerste tilpasser sig foreste, så de vil altid passe sammen, spørgsmålet er
om forholdet passer til motoren...

> Nogen fejlanalysering mulighed. Håndregler?

Håndreglen siger: Prøv dig frem.

> Nogen steder man kan læse om det?

Et hvert THansen reservdels katalog har en udemærket beskrivelse af
vario'en - eller prøv at søge lidt på google...

> Du godeste en masse spørgsmål på én gang, håber I kan følge med

Vi kan da prøve :)

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 16-04-04 09:49

Brian A. <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:407f95e1$0$13548$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Michael H. Madsen" <usenet@micxen.com> skrev i en meddelelse

> Vi kan da prøve :)

cut cut en hel masse væk.

1000 tak Brian. Det hjalp en del på forståelsen.

Super!

Mvh. Michael.