Aprilia RS50 m. Giannelli udstødning, kun ~
Fra : Anders E. Andersen

Dato : 14-04-04 21:29

Efter min knallert blev sendt til syn og der manglede en del af udstødningen
bagefter, har jeg langt om længe fået en ny udstødning.

Der er tale om en Giannelli Street udstødning.

Problemet er at den kvæler motoren over 5000 rpm. Den kan ikke engang køre
40 km/t!

Der sidder en "plombe" ca. 1/2 cm inde i forrøret, med et hul med en
diameter på 5mm ca.. Er det her hunden ligger begravet om man så må sige.
Hvordan kan jeg fikse det?

MVH

Anders

Fra : Brian A.

Dato : 14-04-04 23:21

"Anders E. Andersen" <andersa@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Der sidder en "plombe" ca. 1/2 cm inde i forrøret, med et hul med en
> diameter på 5mm ca.. Er det her hunden ligger begravet om man så må sige.

Ja, det kan vel næppe være mere åbenlyst at det er der den er begravet :)

> Hvordan kan jeg fikse det?

Hvordan sidder plomben fast?

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 14-04-04 22:37

Brian A. wrote:

> "Anders E. Andersen" <andersa@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, det kan vel næppe være mere åbenlyst at det er der den er begravet :)

Well hvad ved jeg?! Jeg læser astrofysik, jeg er ikke mekaniker. :)) Kun til
husbehov.. De sælger den som en tunudstødning der ikke må køre på offentlig
vej, og så kan den ikke køre mere end 40 km/t. Så er jeg jo rimeligt
skuffet.. :)

> Hvordan sidder plomben fast?

Med to små svejseklatter. En i hver side.

Anders

Fra : RpR

Dato : 15-04-04 00:08

> Med to små svejseklatter. En i hver side.

Fat i en dremel eller anden lille slibemaskine der kan komme ned i det 28mm
store forrør, så er plumben væk på under 2min =)

Ellers skal du igang med en håndfil, og det tar tid.

Med plumben er din udstødning lovlig til knallerten, derfor den kun tar
5000rpm.
Potten drejer op til ~11 - 12krpm og trækker bedst fra 5000 - 10000rpm.
God potte til dagligt brug.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 15-04-04 06:39

RpR wrote:

> Fat i en dremel eller anden lille slibemaskine der kan komme ned i det
> 28mm store forrør, så er plumben væk på under 2min =)

Mange tak. Godt min far har sådan et værktøj. Jeg vil gøre brug af det
snarligst.

> Med plumben er din udstødning lovlig til knallerten, derfor den kun tar
> 5000rpm.
> Potten drejer op til ~11 - 12krpm og trækker bedst fra 5000 - 10000rpm.
> God potte til dagligt brug.

Ok, tak for hjælpen. Jeg så også lige det tidligere svar du skrev til min
posting for nogle uger siden, vedrørende forrøret alene. Det som jeg finder
interessant er at jeg ikke har kunne finde sådan et forrør på hjemmesider,
såsom sprilia-center (scootergården i stensved).

Anyway, nu har jeg jo dyret på gaden igen, omend det kostede lidt mere end
jeg havde regnet med.

Tak til alle der svarede.

Anders

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 15-04-04 16:43

Anders E. Andersen wrote:

> Mange tak. Godt min far har sådan et værktøj. Jeg vil gøre brug af det
> snarligst.

Så er indgrebet foretaget, og jeg ved ikke om det er fordi den er ny eller
fordi det er en mere effektiv udstødning, men jeg kan nu trække over 12krpm
på den, og det er ca 1000rpm mere end med den gamle.

Der er i øvrigt en sær metallisk lyd fra udstødningen, kan det være fordi
den ikke slutter tæt oppe ved cylinderen, eller skal den bare lyde sådan.
Kan man bruge noget flydende pakning til at tætne med evt.?

MVH

Anders

Fra : RpR

Dato : 15-04-04 22:18

> Der er i øvrigt en sær metallisk lyd fra udstødningen, kan det være fordi
> den ikke slutter tæt oppe ved cylinderen, eller skal den bare lyde sådan.
> Kan man bruge noget flydende pakning til at tætne med evt.?

Potten er ikke lavet i samme tykke (og tunge) materiale som org.
udstødningen, derfor vil den lyde en anelse metallisk.

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 16-04-04 08:27

RpR wrote:

> Potten er ikke lavet i samme tykke (og tunge) materiale som org.
> udstødningen, derfor vil den lyde en anelse metallisk.

Ok. Jamen det vender jeg mig jo nok til så. På en måde er det faktisk en
lidt cool lyd. :)

Men for søren hvor trækker den vildt..

Anders

Fra : RpR

Dato : 17-04-04 12:26

> Men for søren hvor trækker den vildt..

Hah, så få et billigt 70cc kit monteret, så har du ~10hk på baghjulet, og du
har vel noget der ligner 6hk lige nu

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 17-04-04 15:59

RpR wrote:

> Hah, så få et billigt 70cc kit monteret, så har du ~10hk på baghjulet, og
> du har vel noget der ligner 6hk lige nu

Nej nej du.. Ikke med en betinget frakendelse hængende over hovedet. :(

Anders

Fra : RpR

Dato : 17-04-04 23:28

> Nej nej du.. Ikke med en betinget frakendelse hængende over hovedet. :(

Av av, er det noget vi skal høre nærmere om?

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 18-04-04 08:14

RpR wrote:

> Av av, er det noget vi skal høre nærmere om?

Whatever det er jo ligemeget.

Det er jo derfor jeg skulle have ny udstødning. På vej hjem fra uni blev jeg
taget på Jyllingevej ude i Vanløse for at køre med 85 km/t. Politiet stod
med en laserfartfælde. Kl. var omkring 18.30 og der var få biler på vejen.
Det så faktisk ud som om de var på vej til at pakke sammen. Det skal nok
passe at jeg var den sidste de tog. Policen tog min knallert til syn (ja,
ude på Korsdahlsvej i Rødovre), og jeg fik den tilbage to uger efter.
Omkring mig selv, så har jeg endnu ikke hørt fra politiet. De er lang tid
om at behandle den sag åbenbart. Men historien gik så vidt jeg kan
forstå/huske på en bøde på 1500kr og betinget frakendelse af kørekortet.

Da jeg fik knallerten tilbage manglede så forrøret. Jeg vidste ikke at man
kunne få et nyt forrør, og den gamle udstødning var alligevel så pilråden
af rust at jeg bestilte en ny udstødning. Men at få fat i en ny udstødsning
viste sig hurtigt at være et problem. Jeg prøvede først hos THansen, men
den de sælger har et meget mærkeligt beslag helt oppe ved forrørets
munding, som slet ikke passer til en RS50. Dernæst prøvede jeg metrakit.dk
men dem hørte jeg ikke fra igen i over en uge, selvom jeg skrev flere
emails til dem, så det droppede jeg også. Derefter prøvede jeg Skåde
Reservedele/Kreidlerservice, som havde en Spansk produceret kopiudstødning.
Den modtog jeg så, men pga rod i lagersystemet var det en 98 model og den
var ikke til at få til at passe på min 99 model RS50. Så den blev sendt
retur, og de havde så ikke den rigtige model der passede til 99 modellen.
Så til sidst endte jeg med at ringe til Skootergården. Jeg fik verificeret
at den Giannelli de havde passede (og hvilken model jeg skulle have) og
bestilte den på internettet. Den dukkede op i onsdags og så kender i resten
af historien.

Så alt i alt har alting været lorterøvpissemøgfuckingnaragtigt *skod* i
halvanden måned. Og det er stadig ikke slut, for jeg ikke har fået
politiets endelige dom endnu, men jeg er i det mindste tilbage på gaden.

Anders E. Andersen

Fra : RpR

Dato : 18-04-04 11:41

> Så alt i alt har alting været lorterøvpissemøgfuckingnaragtigt *skod* i
> halvanden måned. Og det er stadig ikke slut, for jeg ikke har fået
> politiets endelige dom endnu, men jeg er i det mindste tilbage på gaden.

De kan godt være lidt langsomme. Det gik over 2mdr før jeg fik en mail fra
dem angående samme historie som du har været ude for.

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-04-04 08:56

> [...]
> http://www.MopedGallery.dk
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

I følge andre her i gruppen, så er den udstødning ikke lovlig, det er en
ændring af knallerten fra det den var leveret med. Jeg selv tvivler, men har
andre ret, så er den ikke lovlig.

Kim Larsen

Fra : RpR

Dato : 15-04-04 13:42

> I følge andre her i gruppen, så er den udstødning ikke lovlig, det er en
> ændring af knallerten fra det den var leveret med. Jeg selv tvivler, men
har
> andre ret, så er den ikke lovlig.

Den har TUM nummeret magen til den org. potte, så er den lovlig nok.

Fra : Brian A.

Dato : 15-04-04 22:45

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse
> har
>
> Den har TUM nummeret magen til den org. potte, så er den lovlig nok.

Er det så også det rigtige TUM nummer?

Fra : RpR

Dato : 15-04-04 22:18

> Er det så også det rigtige TUM nummer?

Jeg tror ikke de er begyndt at trykke de forkerte på potterne da

Fra : Brian A.

Dato : 15-04-04 23:43

> Jeg tror ikke de er begyndt at trykke de forkerte på potterne da

Nej sikkert ikke, men derfor er det ikke sikkert at det er det rigtige TUM
nummer... til knallerten altså.

Fra : RpR

Dato : 16-04-04 08:07

> Nej sikkert ikke, men derfor er det ikke sikkert at det er det rigtige TUM
> nummer... til knallerten altså.

Eneste fejl der kan ske er, hvis hans RS'er er en model efter 1999 og han så
har fået tilsendt en potte fra en Yamaha TZR 50, de passer nemlig potter men
har ikke samme nummer.