Overhaling
Fra : Kim Larsen

Dato : 13-04-04 23:33

Hej i gruppen

Når man nu kører en EU45'er og kommer til et sted på landevejen hvor der er
fuldt optrukne midterstriber, må biler så overhale en ?

Kim Larsen

Fra : Mikkel Lund

Dato : 14-04-04 07:21

Ja, hvis den holder sig på egen kørebane må den.
Hvis du er ked af det, så køre midt på kørebanen
så kan de ikke komme forbi

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-04-04 08:57

"Mikkel Lund" <mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, hvis den holder sig på egen kørebane må den.
> Hvis du er ked af det, så køre midt på kørebanen
> [...]

Jeg har bare oplevet det så mange gange efterhånden, både hvor jeg kører 45
og 80, men de holder sig ikke til den rette side af stregen.
Så kan jeg så bare vente på der kommer en fra modsatte side, bare det ikke
bliver en på knallert.

Kim Larsen

Fra : Hekto

Dato : 14-04-04 09:04

Kim Larsen wrote:

> [...]
> og 80, men de holder sig ikke til den rette side af stregen.
> Så kan jeg så bare vente på der kommer en fra modsatte side, bare det ikke

Det koster 500,- at overskride fuldt optrukne, såfremt det ikke er til
ulempe for andre.
Er det til ulempe, d.v.s. at man tvinger nogen til at bremse eller
undvige ... kan det koste kortet!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 09:50

"Kim Larsen" <Nogo31@hotmail.com> skrev:

> Jeg har bare oplevet det så mange gange efterhånden, både hvor jeg kører 45
> og 80, men de holder sig ikke til den rette side af stregen.

Så gør, som Færdselsloven foreskriver: Træk ind til højre
(evt. helt ind over kantlinien) og nedsæt hastigheden
- det er også dit ansvar at medvirke til at forhindre ulykker.

J.L

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 09:44

"Mikkel Lund" <mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> skrev:

> Hvis du er ked af det, så køre midt på kørebanen
> så kan de ikke komme forbi

Du bør læse Færdselslovens §§ 15 og 22 først.
Det koster nemlig minimum 500,- i bøde at følge dit råd,
og kørekortet er i fare, hvis man indirekte er årsag til et uheld.

J.L

Fra : Hekto

Dato : 14-04-04 09:56

Jante wrote:

> Du bør læse Færdselslovens §§ 15 og 22 først.
> Det koster nemlig minimum 500,- i bøde at følge dit råd,
> og kørekortet er i fare, hvis man indirekte er årsag til et uheld.

Nu behøver man ikke give plads til en overhaling ved fuldt optrukne
liner, med mindre at der er tale om en meget bred kørebane.
Overhaling er forbudt, med mindre det kan ske uden ulempe og uden
overskridelse af linierne.
Ved at placere sig korrekt 2/3 ude i vognbanen, tvinger man overhalende
trafikanter til at foretage en korrekt overhaling istedet for at presse
en helt ned i grøften.
Om de vil overhale ved fuldt optrukne linier er deres egen beslutning.
Vi leger ikke far, mor og børn!

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 11:05

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev:

> [...]
> liner, med mindre at der er tale om en meget bred kørebane.
> Overhaling er forbudt, med mindre det kan ske uden ulempe og uden

Chikane-kørsel, som der blev lagt op til, er også forbudt, og det er en af de
ting, der kommer til at koste klip i kørekortet - når de ellers får det indført

> Ved at placere sig korrekt 2/3 ude i vognbanen, tvinger man overhalende
> trafikanter til at foretage en korrekt overhaling istedet for at presse
> en helt ned i grøften.

Ja, i de fleste tilfælde. Undtagelserne er så dem, der føler sig provokerede.
Hvor har du iøvrigt den 2/3 regel fra, jeg kan ikke finde den nogen steder?

> Om de vil overhale ved fuldt optrukne linier er deres egen beslutning.

Korrekt, men vi har alle et ansvar for at medvirke til at forhindre ulykker.

> Vi leger ikke far, mor og børn!

?????

Mvh.
J.L

Fra : Hekto

Dato : 14-04-04 11:12

Jante wrote:

> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev:
> Chikane-kørsel, som der blev lagt op til, er også forbudt, og det er en af de
> ting, der kommer til at koste klip i kørekortet - når de ellers får det indført

Reglen hedder 1 køretøj pr. vognbane. Antallet af hjul er uden betydning.
Hvis man lægger sig 2/3 ude, sikrer man sig at man bliver set af dem der
evt. vil overhale den bagvedkørende. Man bliver også bedre det ved
udkørsler, da man kan ses på et tidligere tidspunkt. Man kan også bedre
undvige, og sidst men ikke mindst, forveksles man ikke med en knallert
på cykelstien.

Man har plads som en bil i flg. færdeslsloven, så hvorfor ikke fylde som
en bil ... når det nu er det mest sikre?

> Korrekt, men vi har alle et ansvar for at medvirke til at forhindre ulykker.

Åh, jo! .... især dem der går ud over een selv!!!

> ?????

Det er det virkelige liv. Man bliver dræbt 1:1 og man kan ikke gemme!

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 11:45

> [...]
> udkørsler, da man kan ses på et tidligere tidspunkt. Man kan også bedre
> undvige, og sidst men ikke mindst, forveksles man ikke med en knallert

Jeg er slet ikke uenig, men ved overhaling skal man iflg. Færdselsloven også
vise hensyn overfor den overhalende. Og specielt på EU45 er det en god ide...

> Man har plads som en bil i flg. færdeslsloven, så hvorfor ikke fylde som
> en bil ... når det nu er det mest sikre?

På MC absolut, ja - På EU45 er jeg meget i tvivl, om det er det sikreste.

> Det er det virkelige liv. Man bliver dræbt 1:1 og man kan ikke gemme!

Præcis hvorfor jeg mener, man skal undlade at chikanere/provokere
- det hjælper så lidt at man havde ret, når resultatet blev en et-værelses!

Mvh.
J.L

Fra : Hekto

Dato : 14-04-04 16:08

Jante wrote:

> På MC absolut, ja - På EU45 er jeg meget i tvivl, om det er det sikreste.
.... jeg er lidt i tvivl om du har kørt på en 45'er? ;0)

For mig er der ingen diskution. Det virker nemlig sådan at bilisten
holder ca. samme afstand til 45'eren/MC'en, som denne holder til kantstenen.

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 21:45

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev:

> ... jeg er lidt i tvivl om du har kørt på en 45'er? ;0)

Det har jeg, ja. Once, but never again. De burde forbydes!

> For mig er der ingen diskution. Det virker nemlig sådan at bilisten
> holder ca. samme afstand til 45'eren/MC'en, som denne holder til kantstenen.

På MC ja, men jeg oplever noget ganske andet fsv. angår EU45.
Mange billister skelner ikke mellem knallert30 og EU45, og ser
rødt, når "sådan en snothvalp ligger og breder sig på *min* vej!"
(ovenst. er ordret citeret fra en af omtalte billister)

Mvh.
J.L

Fra : Henrik Madsen

Dato : 14-04-04 21:55

On Wed, 14 Apr 2004 22:44:43 +0200, "Jante" <jewil(REMOVE)@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>rødt, når "sådan en snothvalp ligger og breder sig på *min* vej!"
>(ovenst. er ordret citeret fra en af omtalte billister)

Ved godt at det ikke hjælper at have ret hvis man er død men hvis du
ser på ovenstående udtalelse som vist kommer fra en af dem der ligger
under landsgennemsnittet i IQ hvem er det så lige der har fejlen..

Har selv 45'er og bil og må nok sige at jeg ligger mig ikke helt ude i
kanten af vejen om så det er ligeud for jeg vil sgu gerne have lidt
plads når en eller anden idiot forsøger at kante sig forbi mig med ca
2 cm mellem ham og mig og hvis jeg i forevejen ligger på striben så er
der altså ikke plads til at jeg trækker længere ud..

Det værste man kan gøre er at køre inde i siden i et sving for det
nærmest indbyder bilisterne til liiige at snige sig forbi og hvis der
skulle komme en modkørende så ved jeg godt hvem der ligger i grøften
når fjolset så undviger...

Specielt i sving ligger jeg demonstrativt så jeg ikke kan overhales og
det er sgutte fordi jeg er en snothvalp eller lign, det er for at
undgå at ham bagved får den geniale ide at han kan overhale og dermed
trække et lod i lotteriet med mit liv som indsats..

Henrik

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 23:44

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev:

> Ved godt at det ikke hjælper at have ret hvis man er død men hvis du
> ser på ovenstående udtalelse som vist kommer fra en af dem der ligger
> under landsgennemsnittet i IQ hvem er det så lige der har fejlen..

Vi kan ikke diskutere, hvem der har fejlen, for der er vi da enige
(mon ikke det kunne anes mellem linierne i mit indlæg ,
- det katastrofale er, at udtalelsen faktisk tilhører en erhvervsleder,
hvis IQ er anerkendt som værende et stykke _over_ gennemsnittet!

> [...]
> undgå at ham bagved får den geniale ide at han kan overhale og dermed
> trække et lod i lotteriet med mit liv som indsats..

Ja, man kan anskue problemet fra mange vinkler, og der er nok ingen
absolut facitliste - men et er sikkert, EU45'en taber kampen hvergang.

Mvh.
J.L

Fra : Hekto

Dato : 14-04-04 21:59

Jante wrote:

> [...]
> rødt, når "sådan en snothvalp ligger og breder sig på *min* vej!"
> (ovenst. er ordret citeret fra en af omtalte billister)

Det anede mig! ;0)
Hvis du havde trillet de 12.000 km på en 45'er, som jeg har, ville du
sikkert udtale dig noget anderledes.

Tro mig! Den skal køres som en MC ... der igen skal køres som var det en
bil! Jeg ser dagligt 45'ere der ligger og klemmer sig inde langs med
kantstenen ... og selv bliver klemt!
Jeg oplevede ikke at blive klemt, når jeg placerede mig rigtigt. Jeg
oplevede dog af og til billister der lavede tumpede overhalinger, hvor
de trak ind få meter foran mig. Det kunne man så passende minde dem om,
når de holdt for rødt lidt længere fremme. Deres ansigtsudtryk røbede,
at de udemærket godt vidste hvad de havde lavet, og at det ikke var
vildt smart!

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 23:44

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev:

> Det anede mig! ;0)

Det tænkte jeg nok

> Hvis du havde trillet de 12.000 km på en 45'er, som jeg har, ville du
> sikkert udtale dig noget anderledes.

Mon? Når man har rundet 1/2 mill. km på landevejen har man set rigtig
mange situationer omkring EU45 - selvom man kører bil eller MC.

> [...]
> kantstenen ... og selv bliver klemt!
> Jeg oplevede ikke at blive klemt, når jeg placerede mig rigtigt.

Pliing...
Nu kan jeg pludselig se, hvorfor du misforstår mig!
Du snakker om placering generelt (og her er vi enige), jeg taler
om at trække ind mod højre i selve overhalingssituationen!

> Jeg oplevede dog af og til billister der lavede tumpede overhalinger, hvor
> de trak ind få meter foran mig. Det kunne man så passende minde dem om,
> når de holdt for rødt lidt længere fremme.

Jeg har også observeret mange af den slags situationer - og det er heller
ingen spøg at ligge med 20 tons bag en scooter, der katastrofebremser
- selv med et par ekstra billængder imellem.

> Deres ansigtsudtryk røbede, at de udemærket godt vidste
> hvad de havde lavet, og at det ikke var vildt smart!

Om de så kan dy sig for at gøre det igen en anden gang er en anden sang.

Mvh.
J.L

Fra : Hekto

Dato : 15-04-04 00:02

Jante wrote:

> [...]

> Du snakker om placering generelt (og her er vi enige), jeg taler
> om at trække ind mod højre i selve overhalingssituationen!

OK ... jeg vil dog forbeholde mig ret til at blive hængende ude, hvis
jeg føler det vil være til min fordel = mere sikkert!
Det vil være situationsbestemt.

Fra : Jante

Dato : 15-04-04 01:22

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev:

> OK ... jeg vil dog forbeholde mig ret til at blive hængende ude, hvis
> jeg føler det vil være til min fordel = mere sikkert!
> Det vil være situationsbestemt.

Det vurderer du helt selv - du kender formodentlig konsekvensen,
jfr. §§ 3, 15, 15.3, 22 og 22.2, hvis det vurderes som chikanekørsel.
Og du kender med sikkerhed konsekvensen, hvis din kørsel - direkte
eller indirekte - er årsag til uheld (specielt hvis du er direkte involveret).
Knallertkørere er nu engang blødere end biler, så pas på dig selv.

God vind og go' sommer.
EOD

Mvh.
J.L

Fra : Mikkel Lund

Dato : 14-04-04 11:05

"Jante" <jewil(REMOVE)@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Du bør læse Færdselslovens §§ 15 og 22 først.
> Det koster nemlig minimum 500,- i bøde at følge dit råd,
> og kørekortet er i fare, hvis man indirekte er årsag til et uheld.
>

> J.L

§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Jeg tager da hensyn til de modkørende billister, ved at hindre en ulovlig
(og mulig farelig) overhaling.

§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil
overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som
muligt og må ikke øge hastigheden.

Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen
plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel,
skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det
kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om
nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og
eventuelt helt standse.

Ja men det kommer jo slet ikke på tale, de det er ULOVLIGT at overhale ved
fuld optrykkende striber. Om vi så begger kan være på vejbanen er vel op til
mig (da det er mig der komme tilskade, hvis vi ikke kan!).
--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 11:24

> [...]
> øvrigt holde så langt til højre som muligt.
>
> Jeg tager da hensyn til de modkørende billister, ved at hindre en ulovlig

Sludder. Hvis idioten _vil_ udenom, gør han det!
Du forøger bare hans risiko - og det er ikke tilladt.
At andre overtræder loven, berettiger ikke dig til det.

> [...]
> fuld optrykkende striber. Om vi så begger kan være på vejbanen er vel op til
> mig (da det er mig der komme tilskade, hvis vi ikke kan!).

Nej. Det er ulovligt at overskride dobbelte spærrelinier,
men tilladt at overhale, hvis der er plads.
Og det har absolut intet med dig at gøre, om han begår
noget ulovligt - du skal stadig følge lovgivningen!

J.L

Fra : Hekto

Dato : 14-04-04 11:30

Jante wrote:

> Nej. Det er ulovligt at overskride dobbelte spærrelinier,
> men tilladt at overhale, hvis der er plads.
> Og det har absolut intet med dig at gøre, om han begår
> noget ulovligt - du skal stadig følge lovgivningen!

Det er altid dumt at tilsidesætte egen sikkerhed!
En 2-hjuler er et køretøj, og fylder som et køretøj!

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 11:53

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev:

> Det er altid dumt at tilsidesætte egen sikkerhed!

Specielt når man overtræder loven samtidig.

> En 2-hjuler er et køretøj, og fylder som et køretøj!

Nogle køretøjer fylder bare i praksis mere end andre...

Mvh.
J.L

Fra : Hekto

Dato : 14-04-04 16:04

Jante wrote:

> Nogle køretøjer fylder bare i praksis mere end andre...

Ja; men det er færdselsloven heldigvis ret ligeglad med!
Den skelner ikke imellem en 45'er og en 20 tons lastvogn. Begge er
køretøjer.

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 23:44

> Ja; men det er færdselsloven heldigvis ret ligeglad med!
> Den skelner ikke imellem en 45'er og en 20 tons lastvogn. Begge er
> køretøjer.

Bemærk, hvordan udtrykket 'i praksis' fikst er indflettet ovenfor

Mvh.
J.L

Fra : GK

Dato : 14-04-04 11:47

da jeg tog køre kort lærte vi at man skal blive bag et køretøj .. om så det
var cykler der blev trukket op af eks en bakke ... .. men nok om det

det jeg ville sige er at jeg dagligt udsat for at biler bare kører uden om
og ud over dobbelte fuldt optrukne linier ..
det er op ad en ret stejl bakke der samtidig svinger og man kan alså ikke se
en skid over bakketoppen .. men nej de kører bare uden om og hvem går det så
ud over hvis bilen er oppe på siden af mig og der pludselig kommer en med
fuld skrue op over bakke toppen .. fra den anden side ..
så rykker bilisten bare i rattet og så ryger jeg 10 -15 ned af en skrant ..
så når jeg køer lige der ligger jeg ikke til højer ... det er jo med livet
som indsats
... og så lang er den bakke heller ikke .. det drejer sig om 20-30 sek så kan
de se noget .. men nej uden om ..

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 12:02

"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev:

> da jeg tog køre kort lærte vi at man skal blive bag et køretøj .. om så det
> var cykler der blev trukket op af eks en bakke ... .. men nok om det

Det er da også det rigtigste, men desværre ser de fleste billister rødt
ved synet af en EU45 - specielt en, der breder sig.

> [...]
> som indsats
> .. og så lang er den bakke heller ikke .. det drejer sig om 20-30 sek så kan

Ak ja, idioterne _vil_ uden om, og du kan ikke forhindre det!
Så gør som Færdselsloven foreskriver - sæt farten ned
imens overhalingen pågår, så er den hurtigere overstået.

Mvh.
J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 18:12

On Wed, 14 Apr 2004 13:01:30 +0200, Jante wrote:

> Det er da også det rigtigste, men desværre ser de fleste billister rødt
> ved synet af en EU45 - specielt en, der breder sig.

Enig - jeg har så lavet de første par buler/ridser til de bilister der
mener en 45'er (som ikke kører 45) skal heeeeeeeeeeeeelt ud i siden.

Det er de underligste forestiller middelaldrende nisser har omkring en
45'er en dens gøren og laden... bonderøve sku' man tro de var

> Ak ja, idioterne _vil_ uden om, og du kan ikke forhindre det! Så gør som
> Færdselsloven foreskriver - sæt farten ned imens overhalingen pågår,
> så er den hurtigere overstået.

Mener du også det samme om dem som presser sig forbi så tæt som muligt
bare for at presse/provokere en 45'er som holder sin sikkerhedsafstand til
forankørende (og det endda med mere end hastighedsgrænsen er) ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 23:44

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev:

> Det er de underligste forestiller middelaldrende nisser har omkring en
> 45'er en dens gøren og laden... bonderøve sku' man tro de var

Rigtig mange af dem, hvis kørekort er fra før EU45'ens
indførelse kan slet ikke forholde sig til dem, og burde ha' et kursus.

> Mener du også det samme om dem som presser sig forbi så tæt som muligt
> bare for at presse/provokere en 45'er som holder sin sikkerhedsafstand til
> forankørende (og det endda med mere end hastighedsgrænsen er) ?

Ja, det gælder om at passe på sig selv - kampen med en bil taber du alligevel.

Mvh.
J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-04 07:07

On Thu, 15 Apr 2004 00:44:23 +0200, Jante wrote:

> Rigtig mange af dem, hvis kørekort er fra før EU45'ens indførelse kan
> slet ikke forholde sig til dem, og burde ha' et kursus.

Enig.

> Ja, det gælder om at passe på sig selv - kampen med en bil taber du
> alligevel.

Ja såfremt jeg kommer ned og ligge... men får jeg ham stoppet og han har
gjort mig tilpas gal i bøtten så er jeg nu meget overbevist om, at han
taber kampen... :-/

Fra : Jante

Dato : 15-04-04 16:43

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev:

> men får jeg ham stoppet og han har
> gjort mig tilpas gal i bøtten så er jeg nu meget overbevist om, at han
> taber kampen... :-/

Ja, din er sikkert større end hans... øv, jeg troede, du var voksen

Mvh.
J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-04 19:19

On Thu, 15 Apr 2004 17:42:38 +0200, Jante wrote:

> Ja, din er sikkert større end hans... øv, jeg troede, du var voksen

Det er jeg! Men sætter "du" mit æiv på spil så går det galt ... Men
det kan være du vender kinden den anden vej?

Fra : Jante

Dato : 15-04-04 21:39

> Det er jeg!

Mener du 'tihvertifald' selv...
Bare ikke så voksen, at lovene gælder for dig?

J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 07:16

On Thu, 15 Apr 2004 22:39:04 +0200, Jante wrote:

> Mener du 'tihvertifald' selv...
> Bare ikke så voksen, at lovene gælder for dig?

Og med den sætning er du vist heller ikke meget ældre....

Fortsat god dag

EOD

Fra : Mikkel Lund

Dato : 14-04-04 12:26

"Jante" <jewil(REMOVE)@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Sludder. Hvis idioten _vil_ udenom, gør han det!
> Du forøger bare hans risiko - og det er ikke tilladt.
> At andre overtræder loven, berettiger ikke dig til det.

Okay, nu tror jeg , at jeg har forstået dit lidt af dit synspunkt.
For hvis spaden endelig begynder en overhaling, så trækker jeg
da lidt i, så han kan komme mere sikkert forbi. Men det er stadig
ham der er spade og ikke mig, og ham der brude straffes ikke mig.
Det kan vi da blive enig om ik?

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 12:39

> [...]
> da lidt i, så han kan komme mere sikkert forbi. Men det er stadig
> ham der er spade og ikke mig, og ham der brude straffes ikke mig.

JO, vi er helt enige - det _er_ ham, der er en spade, og ja, han bør straffes.
Men hverken du eller jeg kan tvinge ham til at overholde spillereglerne, og
det er heller ikke os, der skal straffe ham - vi kan kun passe på os selv.
Derfor min (og lovens) anbefaling om at køre defensivt.

Mvh.
J.L

Fra : RpR

Dato : 14-04-04 14:13

> Derfor min (og lovens) anbefaling om at køre defensivt.

Det bedste forsvar er angreb
Måske ikke på en lovlig øvert der kører 45km/t, der ville jeg også gemme mig
i højre side og så lade idioterne presse sig forbi, men hvis øverten render
80 - 90km/t så ligger jeg mig midt i kørebanen så de _skal_ over i den
modsatte vejbane for at overhale. Det har reddet mig fra rigtig mange
hassarderede overhalinger, og så er jeg ellers revnende ligeglad med
hvorvidt det kan koste mig 500,- at placere mig som jeg gør, hvis det kan
redde mit og måske andres liv.

My two cents.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 18:14

On Wed, 14 Apr 2004 15:13:25 +0200, RpR wrote:

> [...]
> ligeglad med hvorvidt det kan koste mig 500,- at placere mig som jeg gør,
> hvis det kan redde mit og måske andres liv.

Eeeeeeeeeeeenig!

> My two cents.

Som er meget mere værd.

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 23:44

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev:

> Det bedste forsvar er angreb

Kommer vist lidt an på, hvor ulige kampen er, ikke .-)

> [...]
> hassarderede overhalinger, og så er jeg ellers revnende ligeglad med
> hvorvidt det kan koste mig 500,- at placere mig som jeg gør, hvis det kan

Det er måske så dér, jeg er gået fejl af diskussionen, når jeg har forudsat,
at vi talte om lovlige EU45'ere - at køre ulovligt svarer jo til at køre uden
forsikring - noget jeg (uden at være fanatisk ikke har megen respekt for.

Mvh.
J.L

Fra : RpR

Dato : 15-04-04 00:04

> [...]
uden
> forsikring - noget jeg (uden at være fanatisk ikke har megen respekt

Næh, forsikringen har nu dækket fint den ene gang jeg har været ude for et
uheld, som jeg så ikke selv var skyld da en bilist ikke overholdte sin højre
vigepligt og jeg ramlede ind i fronten på ham. Scooteren var bund ulovlig,
men politiet mente det var underordnet da uheldet kunne have sket uanset
hastighed.

Fra : Jante

Dato : 15-04-04 00:50

> [...]
> men politiet mente det var underordnet da uheldet kunne have sket uanset

Når du ikke blev pålagt nogen del af skylden, var det jo ikke din, men bilistens
ansvarsforsikring, der skulle punge ud - at dit forsikringsselskab muligvis
i første omgang har betalt skaden som en kaskoskade er underordnet
- de har bare sendt regningen videre til bilistens selskab.
Hvis din ansvarsforsikring derimod skal betale for en skade, du er pålagt
skylden for, kan jeg garantere dig, at de gør regres overfor Dig, når
scooteren er ulovlig, og i så fald spiller politiets vurdering ingen rolle!

Mvh.
J.L

Fra : RpR

Dato : 15-04-04 13:41

> [...]
> skylden for, kan jeg garantere dig, at de gør regres overfor Dig, når
> scooteren er ulovlig, og i så fald spiller politiets vurdering ingen

Så er det jo godt at jeg ikke SELV laver ulykkerne

Fra : Jante

Dato : 15-04-04 18:17

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev:

> Så er det jo godt at jeg ikke SELV laver ulykkerne

Ja, det siger vi allesammen, men hvem pokker er det så

Man kan nu sagtens blive idømt forsikringsmæssigt ansvar,
selv om man er uden egentlig skyld. Tag bare den klassiske
barn-efter-bold-ud-på-vejen-lige-foran-dig situation.
Så pas nu på derude alligevel.

Mvh.
J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 18:13

On Wed, 14 Apr 2004 13:25:56 +0200, Mikkel Lund wrote:

> [...]
> så han kan komme mere sikkert forbi. Men det er stadig ham der er spade
> og ikke mig, og ham der brude straffes ikke mig. Det kan vi da blive enig

Præcis og er du lidt større fysisk end gennemsnittet så følger du ham
til dørs og overbeviser ham om, at det stunt gør han ikke igen såfremt
han er glad for sit helbred...

For fanden mand vi er bløde os på den 2-hjulede og dem som forsætligt
sætter vor køre liv på spil bare fordi de ser rødt skal eddermame
sættes på plads med en vognstang.

Fra : Georg

Dato : 14-04-04 21:20

Igår var jeg ude på Rallyen. Det gik med ca 63 Km/t på landevejen. Lidt
fremme, i højre side holder en bil. For ikke at brage ind i en bildør der
måske var på vej op, trækker jeg ud til 2/3 af vognbanens midte. Der kommer
en modkørende bil og bagved den, kommer brian som vil overhale. Jeg
overdriver ikke: Brian kørte min. 90 Km/t og jeg kørte jo ca. 63. Da vi
passerede hinanden var der ca. 10 cm fra mit styr til hans sidespejl. Sådan
en idiot!!

Georg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 21:48

On Wed, 14 Apr 2004 22:19:52 +0200, Georg wrote:

> [...]
> overhale. Jeg overdriver ikke: Brian kørte min. 90 Km/t og jeg kørte jo
> ca. 63. Da vi passerede hinanden var der ca. 10 cm fra mit styr til hans

Kender følelsen.

Sidst der kørte mit sidespejl hen ad siden på bilen - behøver jeg
nævne, at jeg var ved, at vælte?

Han fulgte jeg så også efter - selvfølgelig mente han, at jeg var på
afveje (ja alene synet af scooteren gjorde ham rasende).

Hold da op en 60-årig mand kan komme hurtig ud af hans bil efter jeg var
ved, at hamre hans siderude ind... hold fast han ku' flyt' æ' sokker

Fra : Hekto

Dato : 14-04-04 22:00

Georg wrote:

Der kommer
> en modkørende bil og bagved den, kommer brian som vil overhale.

K L A S K ! >:0(

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 23:44

> [...]
>
> For fanden mand vi er bløde os på den 2-hjulede og dem som forsætligt
> sætter vor køre liv på spil bare fordi de ser rødt skal eddermame

Det skal nok hjælpe på EU45 -kørernes popularitet...
(omend jeg til fulde forstår din frustration)

Mvh.
J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-04 07:09

On Thu, 15 Apr 2004 00:44:24 +0200, Jante wrote:

> Det skal nok hjælpe på EU45 -kørernes popularitet... (omend jeg til
> fulde forstår din frustration)

Nå ja, men noget for noget? Bilisterne tror jo vi er små drenge, men
mange af os er trods alt "voksne" mænd i vore bedste alder.

Fra : Jante

Dato : 15-04-04 16:43

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev:

> Nå ja, men noget for noget? Bilisterne tror jo vi er små drenge, men
> mange af os er trods alt "voksne" mænd i vore bedste alder.

Mener du, det er specielt 'voksent' at gribe til selvtægt?
Og tror du selv på, at man kan ændre folks indstilling på dén måde?
Eller skal du bare have afreageret med det samme?

Mvh.
J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-04 19:22

On Thu, 15 Apr 2004 17:42:58 +0200, Jante wrote:

> Mener du, det er specielt 'voksent' at gribe til selvtægt? Og tror du

Behøver jeg forklare hvorfor?

> selv på, at man kan ændre folks indstilling på dén måde? Eller skal

Nok ikke alle... men jeg rører ikke ved stødhegn ? de giver stød. Hvis
de ikke gav stød så rørte jeg nok...

> du bare have afreageret med det samme?

Nøh... men igen. Sætter du mit liv på spil med vilje så falder der
brænde ned... det handler om overlevelse...

Fra : Jante

Dato : 15-04-04 21:39

> Behøver jeg forklare hvorfor?

Hvorfor netop _du_ ikke skal overholde loven,
men samtidig forlanger, at alle andre gør det?
Ja tak, det må du meget gerne forklare.

> ... det handler om overlevelse...

Nej. Det handler om afstraffelse, og du gør dig selv til
både lovgiver, dommer og bøddel med dén indstilling.

J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 07:17

On Thu, 15 Apr 2004 22:39:03 +0200, Jante wrote:

> Hvorfor netop _du_ ikke skal overholde loven, men samtidig forlanger, at
> alle andre gør det? Ja tak, det må du meget gerne forklare.

Du har ikke fattet en bjælde af det jeg har skrevet... sorry m8.

> Nej. Det handler om afstraffelse, og du gør dig selv til både lovgiver,
> dommer og bøddel med dén indstilling.

Nope, se ovenfor.

Fra : Jante

Dato : 16-04-04 18:08

> Du har ikke fattet en bjælde af det jeg har skrevet... sorry m8.

Jo da, og som jeg tidligere har skrevet forstår jeg til fulde din frustration,
men jeg tillader mig at mene, at folk der optræder som selvbestaltede
dommere og bødler, ikke er bedre end dem, de dømmer og afstraffer.

Derfor mit spørgsmål om, hvorfor og hvordan du mener, din frustration
over en andens fejl/overtrædelse lovgivningsmæssigt skulle give dig
udvidede rettigheder i forhold til andre borgere i vort samfund.
Det spørgsmål har du stadig ikke besvaret.

Du behøver som sagt ikke forklare, hvorfor du føler dig fristet - det gør
vi vel alle af og til (jeg selv incl.), og heller ikke, hvorfor du mener, det
hjælper (det gør det ikke, men du er åbenbart stærk i troen .
Jeg vil bare gerne have svar på, med hvilken lovmæssig ret du agerer
som du gør, og hvordan du tror, du kan undgå dermed at sætte dig
ned på samme niveau som ham, du mener har begået uret imod dig.

Mvh.
J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 18:47

On Fri, 16 Apr 2004 19:07:45 +0200, Jante wrote:

> . Jeg vil bare gerne have svar på, med hvilken lovmæssig ret du
> agerer som du gør, og hvordan du tror, du kan undgå dermed at sætte dig
> ned på samme niveau som ham, du mener har begået uret imod dig.

Jamen det kan jeg snildt give dig

Der er ingen lov idét jeg tilsidesætter al lov for, at beskytte mig eget
liv.

Om jeg så kommer ind og spjælde.. tja bad luck for mig, men sætter folk
mit liv på spil så er jeg kold over for, om det er ulovligt eller ej
hvis ikke det endda grænser til selvforsvar?

Jeg har aldrig sagt, at det var lovligt, men igen - med livet på spil så
kan ingen lov gøre noget (i mit tilfælde).

Og jeg mener ikke jeg er på samme niveau som fjolset idét han gør det
fordi han ser rødt ang. scootere... det er ikke det samme som, at
forsvare sin eksistens.

Way out? I think not.

(helt EOD blev det så alligevel ikke...)

Fra : Jante

Dato : 16-04-04 20:26

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev:

> ... jeg tilsidesætter al lov ...

Dén lader vi så lige stå et øjeblik...

> ... idét han gør det fordi han ser rødt ang. scootere...

.... Det går du automatisk ud fra - "for en sikkerheds skyld"?

> Way out? I think not.

I do.

> (helt EOD blev det så alligevel ikke...)

Jo, i dén del af tråden, hvor du skrev det

Men okay, du er overbevist om, at lovgivningen
er til for "de andre" - du foretrækker at løse dine
problemer 'mit anderen metoden', - jeg er lige så
sikker på, at du tager fejl. Nærmere kommer vi
det nok ikke, så lad os enes om at være uenige.

EOD herfra.

Mvh., og ha' en go' sommer
J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 20:36

On Fri, 16 Apr 2004 21:26:04 +0200, Jante wrote:

> Dén lader vi så lige stå et øjeblik...

Hvor lang tid synes du vi skal lade den stå? Til i morgen?

> ... Det går du automatisk ud fra - "for en sikkerheds skyld"?

Nøh, men når han selv udtaler det............

> I do.

I know

> Men okay, du er overbevist om, at lovgivningen er til for "de andre" - du

OGså mig.

> foretrækker at løse dine problemer 'mit anderen metoden', - jeg er lige

Hvordan vil du have problemet skal løses når en person udsætter dit/mit
liv for fare?

Forklar lige den...

> så sikker på, at du tager fejl. Nærmere kommer vi det nok ikke, så lad
> os enes om at være uenige.

Det er vi nok også gode til.

> Mvh., og ha' en go' sommer

Tak i lige måde.

Fra : Jante

Dato : 16-04-04 21:09

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev:

> Hvor lang tid synes du vi skal lade den stå? Til i morgen?

Nah, det er vel nok nu

> Nøh, men når han selv udtaler det............

Well, dén vil jeg så give dig; i så fald har han jo selv bedt om det.

> Hvordan vil du have problemet skal løses når en person udsætter dit/mit
> liv for fare?

Med loven i hånden - i dette tilfælde kan og bør hans kørekort
inddrages, dermed har man samtidig frataget ham muligheden
for at begå yderligere fejl (også overfor andre end dig) i trafikken.
(Og desuden bliver han jo så tvunget til at lære at køre korrekt.)

> Det er vi nok også gode til.

Jeps

> Tak i lige måde.

Tak.

Mvh.
J.L

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 22:02

On Fri, 16 Apr 2004 22:09:02 +0200, Jante wrote:

> [...]
> yderligere fejl (også overfor andre end dig) i trafikken. (Og desuden
> bliver han jo så tvunget til at lære at køre korrekt.)

Det er jo dejligt politisk korrekt - jeg kan desværre ikke følge stien
hvis en person har bragt mit liv i fare - desværre.

Samme situation hvis en person udsætter min kæreste for voldtægt -
loven bliver ligesom tilsidesat hvad enten det er smart eller ej.

Nok om det

Fra : Jante

Dato : 16-04-04 23:16

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev:

> Samme situation hvis en person udsætter min kæreste for voldtægt -
> loven bliver ligesom tilsidesat hvad enten det er smart eller ej.

Nej, det er bestemt ikke samme situation. I dette sidstnævnte
tilfælde _er_ der jo sket et fysisk overgreb - og det er bevisligt
gjort med fuldt overlæg, og så ville jeg sandsynligvis også lade
naturen gå over optugtelsen og kalde det selvforsvar, eller
påberåbe mig sindssyge i gerningsøjeblikket - or whatever...

> Nok om det

Ja - sorry

Mvh.
J.L

Fra : Henrik Madsen

Dato : 14-04-04 21:58

On Wed, 14 Apr 2004 12:23:57 +0200, "Jante" <jewil(REMOVE)@tiscali.dk>
wrote:

>Sludder. Hvis idioten _vil_ udenom, gør han det!
>Du forøger bare hans risiko - og det er ikke tilladt.
>At andre overtræder loven, berettiger ikke dig til det.

Ikke for at flame men du er sgu da noget alternativt begavet..

Hvis idioten vil gøre noget ulovligt så skal du hjælpe ham...

LoL ... Hvis han vil overtræde reglerne så må det sgu være for hans
egen regning..

Ellers vil jeg godt bede alle andre biliser trække ind til siden når
jeg kommer for jeg vil have lov at køre 200 på landevejen i min bil og
alle dem der kører og overholder hastighedsgrænserne skal bare flytte
sig for jeg SKAL være der..

Henrik

Fra : Jante

Dato : 14-04-04 22:09

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev:

> Ikke for at flame men du er sgu da noget alternativt begavet..

Eller også har du ikke fattet en bønne.

> Hvis idioten vil gøre noget ulovligt så skal du hjælpe ham...
>
> LoL ... Hvis han vil overtræde reglerne så må det sgu være for hans
> egen regning..

Nå, det har du fattet.

> [...]
> jeg kommer for jeg vil have lov at køre 200 på landevejen i min bil og
> alle dem der kører og overholder hastighedsgrænserne skal bare flytte

Og så demonstrerer du alligevel, at du har fattet minus. Øv.

J.L

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-04-04 07:16

> [...]
er
> fuldt optrukne midterstriber, må biler så overhale en ?

Jeg takker for alle svar, og tror vi lukker tråden nu inden folk ryger for
meget i flæsket på hinanden.

Kim Larsen