Smitteveje spindemider
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-04-04 21:48

Da det indtil nu ikke ser ud til at overvintrende, og samtidig overlevende
spindemider fra en grundig rengøring, har kastet sig over min Fersken, har
jeg fået den tanke, at spindemider overvejende cykles hjem i drivhuset med
de indkøbte agurkeplanter. Er dette en forkert antagelse? Hvis ikke, vil jeg
nemlig selv så agurkerne for at slippe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : mno

Dato : 29-04-04 10:34

Hej Preben

Det er ikke fordi jeg ved om din antagesle er rigtig, men de sidste par år
har jeg selv sået mine agurk og melon planter(spindemider elsker begge
planter) og har jeg ikke haft problemer med spindemider i drivhuset. Det er
enda ernormt let at så agurk/melon og man kan få en masse forskellige typer
(postodre) de sidste år har jeg fx dyrket hvide agurker.

mvh Maja

Fra : Richardt Møller

Dato : 29-04-04 12:25

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> de indkøbte agurkeplanter. Er dette en forkert antagelse? Hvis ikke, vil jeg

Selvfølgelig er der stor mulighed for at importere spindemider via
indkøbte agurkeplanter. Jeg har selv prøvet det. Derfor sår jeg selv
mine agurker!
Noget andet er, at du ikke kan være for sikker på - efter rengøring - at
du har fået slagtet alle spindemider. Det vil først vise sig, når der
virkelig kommer varme i huset. Spindemideangreb kan ligefrem eksplodere,
når det bliver rigtigt varmt. Og du kan nok ikke desinficere din
fersken? Jeg fik engang det råd, at give min vinstok en omhyggelig gang
pensling med halvt vand og halvt sprit - men det skal selvfølgelig være
over det hele - og jeg opgav og fik i stedet for købt et middel, der
virker - "Pentac SP". Nu har de forskellige miljøfreaks fået lagt
hindringer i vejen for brugen at dette produkt - desværre, for det er et
af de eneste, der virker.
Richardt

Fra : Lars Clement

Dato : 29-04-04 23:38

En interessant løsning som jeg har hørt om: nogle dværgvagtler i drivhuset
skulle stort set holde alle skadedyr borte. Hvad sifger i til den !!

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Baune

Dato : 30-04-04 04:53

> En interessant løsning som jeg har hørt om: nogle dværgvagtler i drivhuset
> skulle stort set holde alle skadedyr borte. Hvad sifger i til den !!

Ville de ikke få de lidt rigeligt varmt?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-04-04 15:44

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> En interessant løsning som jeg har hørt om: nogle dværgvagtler i drivhuset
> skulle stort set holde alle skadedyr borte. Hvad sifger i til den !!

Jeg sifger at en dværgvagtel ikke kan bære en stor lup, og det kniber nok
også med at stå stille i luften som en Tårnfalk, når Agurken skal efterses

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Clement

Dato : 05-05-04 19:29

Jo tak. Ingen lup her. Spindemider starter ved jorden og kravler op, hvis de
da ikke er slæbt ind. Uanset så lyder det hyggeligt med dværgvagtler i
drivhuset.

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk