Sod ?
Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 09:56

Vi har lige taget nogle gamle træpaneler, af væggen i vores køkken.
Nogle af dem sad henover en skorsten. Der er nu plamager med sod et par
steder.
Det er meningen, at vi vil sætte glasvæv op, men vil soden ikke trænge
igennem glasvævet og hvad kan vi evt. gøre / bruge for, at forhindre dette ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Peter C.

Dato : 26-04-04 10:09

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er meningen, at vi vil sætte glasvæv op, men vil soden ikke trænge
> igennem glasvævet og hvad kan vi evt. gøre / bruge for, at forhindre dette
?

En billig og effektiv måde at forhindre løbesod i at trænge igennem
tapetet/glasvævet, skulle være at "tapesere" med et lag staniol/sølvpapir
inden man opsætter glasvævet.

Denne ultratynde "metalplade" skulle soden ikke kunne komme igennem.

Jeg skal dog lige nævne at jeg har ikke selv har afprøvet det, så dybest set
ved jeg ikke om det virker.
Jeg ved heller ikke om Staniolen på nogen måde vil være synlig igennem
glasvævet.

....men meld da gerne tilbage med erfaringer hvis du beslutter dig for at
afprøve !

MVH Peter C:\

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-04 16:27

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
set
> ved jeg ikke om det virker.
> Jeg ved heller ikke om Staniolen på nogen måde vil være synlig igennem

Jeg har prøvet det, og det virker.
Som ganske ung skulle jeg have malet mit værelse og satte stanniol på med
simpel tapetklister (det var, hvad jeg havde til rådighed).
Jeg malede ovenpå, og da mine forældre flyttede 20 år senere, virkede
konstruktionen stadigvæk.

Men om der er midler i dag, der er mere hensigtsmæssige, skal jeg ikke kunne
sige.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 18:27

> [...]
> glasvævet.
>
> ...men meld da gerne tilbage med erfaringer hvis du beslutter dig for at

Det er hermed afprøvet og det virker.
Så et stort tak for den simple og billige - men meget gode løsning.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-04-04 15:48

Buffy wrote:
> [...]
> Det er meningen, at vi vil sætte glasvæv op, men vil soden ikke trænge
> igennem glasvævet og hvad kan vi evt. gøre / bruge for, at forhindre

Du skal ned til din farvepusher og købe noget isoleringsgrunder. Forklar
ham, hvad det skal bruges til, så du er sikker på at få den rigtige type.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin