Motorsave
Fra : Jens Bech

Dato : 25-04-04 13:23

Vi ser så tit, at folk, der har et mindre saveproblem tror, at man bør
anskffe sig en motorsav. Det er ofte folk, der ikke tænker sig om.
Mange af disse mennesker burde måske i stedet anskaffe sig en el-sav.

Fordelene ved en el-sav er: lavere anskaffelsespris, laver vægt, ingen
startproblemer, og så larmer den ikke ret meget - ingen gener for
naboerne. Man kan få mange forskellige el-save, der kan nøjagtigt det
samme som alm. hobby motorsave.
Ulemperne er: ledningerne. Dette kan imidlertid - i de fleste tilfælde -
sagtens overkommes med passende forlængerledninger.

Fordelene ved motorsav: uafhængig af el-ledninger.
Ulemper: dyrere i anskaffelse, ofte bøvl med at få den startet,
benzinpåfyldninger, tungere at håndtere, genererer en helvedes larm.
Brugeren skal gå med høreværn, men hvad med naboerne? Af hensyn til
disse, bør arbejdet programmeres, så omverdenen ikke generes på de
tidspunkter, hvor der endelig kan slappes af i haven - altså ingen
motorsavning i weekender og ved højtiderne. (Det er imidlertid navnlig
der, motorsavsfolket rigtigt udfolder sig)

Endelig bør man vurdere, om man egentlig er behov for en sådan savtype.
En i nabolaget bruger motorsav til at beskære lavendler og Budleya!!

Derfor undersøg mulighederne - og om nødvendigt - helst køb el-sav!

Jens

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-04-04 20:54

Hej

Jens Bech wrote:
> Vi ser så tit, at folk, der har et mindre saveproblem tror, at man bør
> anskffe sig en motorsav. Det er ofte folk, der ikke tænker sig om.
> Mange af disse mennesker burde måske i stedet anskaffe sig en el-sav.

Du har vist aldrig haft en rigtig sav i hånden siden du kan sige sådan.
El-kædesave er til dem som slet ikke har behov for at have en kædesav,
men som absolut vil et stykke legetøj mere.

> Man kan få mange forskellige el-save, der kan nøjagtigt det
> samme som alm. hobby motorsave.

LOL! De allersvageste benzinsave har flere kræfter end de allerstærkeste
el-save. Ja en sav er en sav og den kan save. Det kan en fuchsvans også.

> Ulemper: dyrere i anskaffelse, ofte bøvl med at få den startet,
> benzinpåfyldninger, tungere at håndtere, genererer en helvedes larm.

Vrøvl. Su kan ikke sammenligne priserne fordi det er to vidt forskellige
ting der tales om. En god benzinsav starter desuden når man ber den om
det. Tungere - ja, kraftigere - ja meget .

> [...]
> motorsavning i weekender og ved højtiderne. (Det er imidlertid navnlig
> der, motorsavsfolket rigtigt udfolder sig)

For mig lyder det som mo du bare skal finde noget at være sur over. Godt
du ikke er min nabo.

Jeg har i dag stået i 7 timer (ikke uafbrudt) i haven for at save brænde
med en benzinsav. Det var ca 4-5 m³ hvoraf de 3m³ var ædeltræ. Noget af
det havde endda en massefylde på over 1. Hvis jeg skulle have brugt en
el-sav, så ville det have taget mindst dobbelt så lang tid og den ville
sansynligvis være slidt op inden jeg var færdig.

Ville du virkelig fortrække at jeg stod i to dage frem for en dag? Eller
ville det være at foretrække at jeg brugte aftenerne i 14 dage omkring
spisetid for at høvle mig igennem sagerne? Næppe. En benzinsav gør
arbejdet hurtigere og for mig er det at tage hensyn til naboerne at gøre
det så hurtigt som muligt.

Vi har en nabo som kan bruge ugevis på at save brænde på en bordsav. Se,
_det_ er en plage.

> Endelig bør man vurdere, om man egentlig er behov for en sådan savtype.

Enig. Dem der mener, at de har behov for en el-kædesav har slet ikke
behov for sådan en. Måske til sommerhuset for ikke at slæbe den rigtige
sav med frem og tilbage. Har man et behov der siger kædesav, så er
benzin det eneste rigtige.

> En i nabolaget bruger motorsav til at beskære lavendler og Budleya!!

Og? Jeg kan finde på at bruge mit piskeris til at klippe hæk.

> Derfor undersøg mulighederne - og om nødvendigt - helst køb el-sav!

Som sagt så lyder det ikke som om du ved noget om kædesave og det ville
være synd hvis dit indlæg stod ukommenteret. Folk ville få indtryk af at
det var et godt råd du kom med, men for mig lyder det som et surt opstød.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Knud Andreassen

Dato : 25-04-04 22:45

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> El-kædesave er til dem som slet ikke har behov for at have en kædesav,
> men som absolut vil et stykke legetøj mere.

som alm. hobby motorsave.

> [...]

> Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
>
> Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Jeg vil give Jens Bech ret et langt stykke hen ad vejen, for til
småbeskæringer af f.eks. frugttræer, eller savning af lidt brænde til
havepejsen er en elsav aldeles udmærket og problemfri, men til det behov for
brændesavning som du beskriver er en god benzinsav absolut nødvendig. Er du
egentlig klar over at de mindste benzinsave er konstrueret til en levetid på
kun ca. 35 driftstimer.

Hilsen
Knud

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 26-04-04 00:46

Jamen så lad være med at handle hos Harald Nyborg...
Køb en ordentlig sav!!!
Til Lavendler o.lign vil jeg nok fortrække min gode beskæresaks og til de
lidt større min foldesav, der jo har et fantastisk "bid"!
Men det store problem i denne tråd ligger vel i at bevæge armene...

Mvh John...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 06:08

Hej

AnlægsgartnerJohn wrote:
> Jamen så lad være med at handle hos Harald Nyborg...
> Køb en ordentlig sav!!!

Enig, enig, enig. Hvis ikke man har behov for en Jonsered, Husqvarna,
Stihl eller tilsvarende, så har man slet ikke behov for en kædesav.

> Til Lavendler o.lign vil jeg nok fortrække min gode beskæresaks og til de
> lidt større min foldesav, der jo har et fantastisk "bid"!

Ja. Siden jeg kom til at beskære et træ med fuchsvans har det været min
foretrukne sav til det formål.

> Men det store problem i denne tråd ligger vel i at bevæge armene...

Det har det helt sikert for mange

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Gert Espersen

Dato : 26-04-04 08:36

Eller en god bøjlesav! Det er noget der dur.......Så kan man fælde og
beskære næste hvad som helst op til 20-30 cm i diameter.

-Gert..

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 06:05

Hej

Knud Andreassen wrote:
> [...]
> brændesavning som du beskriver er en god benzinsav absolut nødvendig.

Hvorfor overhovedet have en el-sav til det? Det kan klares med en
fuchsvans uden problemer.

> Er du
> egentlig klar over at de mindste benzinsave er konstrueret til en levetid på
> kun ca. 35 driftstimer.

Nej, det var jeg ikke, men den slags benzinsave hører for mig i samme
kategori som el-save.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-04-04 09:35

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message news:408c97e7$0$260$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej

> Hvorfor overhovedet have en el-sav til det? Det kan klares med en
> fuchsvans uden problemer.

Ja - men det er meget nemmere med en el-sav (eller en motorsav).

Jeg synes som regel at dine indlæg i diverse nyhedsgrupper er meget
fornuftige, men lige præcis i disse indlæg (om save) synes jeg du farver
verden sort/hvid. Jeg har haft stor glæde af min el-sav i de seneste par uger
(jeg har haft den i cirka en måned) og min vurdering er at jeg ikke kunne
have gjort det samme arbejde ret meget hurtigere med en motorsav, mens
det ville have taget meget længere tid med en bøjlesav eller lign.

/Jakob

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 10:07

Hej

Jakob Jeppesen wrote:
> Ja - men det er meget nemmere med en el-sav (eller en motorsav).

Sådan havde jeg det også i starten. Jeg havde lånt en sav til at fælde
et par træer i haven og nu hvor den var der, så kunne den også lige
bruges til at løse andre småopgaver. Da jeg måtte aflevere saven var jeg
jo nærmest handlingslammet og mente ikke, at jeg overhovedet kunne have
en have uden en motorsav. Lykken tilsmilede mig og jeg fik en sav
foræret. Den savede lige lidt træ, men gik ganske hurtig i stykker.
Panik, panik, men så fik vi brændeovn. Dertil blev der købt en ordentlig
sav (benzin).

Men sjovt nok, så er det håndsaven der findes frem når der skal beskæres
træer eller fældes mindre træer i dag. Jeg skal bruge mindst 40m ledning
for at nå den fjerneste krog med en ledning og jeg gider bestemt ikke
finde kædesaven frem blot for at save nogle grene af (typisk op til 10cm
i diameter). Men jeg er da ikke i tvivl om at de samme opgaver for nogle
år siden ville blive løst med el-saven.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-04 18:48

On Mon, 26 Apr 2004 11:06:43 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Men sjovt nok, så er det håndsaven der findes frem når der skal beskæres
>træer eller fældes mindre træer i dag. Jeg skal bruge mindst 40m ledning

Jeg vil jo også mene det er direkte hærværk at bruge en kædesav til at
beskære med - medmindre det er _meget_ tykke grene der er tale om.

Og jeg foretrækker også selv en bøjlesav når jeg saver brænde om
vinteren, i hvert fald til de små pinde, op til 15-20 cm i diameter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter C.

Dato : 26-04-04 07:12

> Du har vist aldrig haft en rigtig sav i hånden siden du kan sige sådan.
> El-kædesave er til dem som slet ikke har behov for at have en kædesav,
> men som absolut vil et stykke legetøj mere.

Pjat....hver motortype har sine fordele og ulemper.
Prøv du f.eks. at stå indenfor og save brænde (i en lukket garage) med en
benzinsav...nej vel ?

> LOL! De allersvageste benzinsave har flere kræfter end de allerstærkeste
> el-save. Ja en sav er en sav og den kan save. Det kan en fuchsvans også.

Fejl...en Husqvarna 136 benzinsav yder 1,6 kW....min Makita el-sav yder 1850
watt
(for nu bare lige at tage et enkelt eksempel)

> Vrøvl. Su kan ikke sammenligne priserne fordi det er to vidt forskellige
> ting der tales om.

Hvorfor blander DU dem så sammen.
Det er to forskellige savtyper der ligner hinanden meget, og tildels kan
erstatte hinanden, men som alligevel har hver sine fordele og ulemper.

> [...]
> behov for sådan en. Måske til sommerhuset for ikke at slæbe den rigtige
> sav med frem og tilbage. Har man et behov der siger kædesav, så er

Fejl...jeg har brug for en el-kædesav....derfor har jeg købt sådan en.
Til opskæring af brænde...herunder engangspaller.
Jeg sætter pris på at jeg kan stå inde i garagen og arbejde, jeg sætter pris
på mest mulig vedligeholdelsesfrihed og jeg behøver ikke 5 HK for at save
det jeg skal save. En benzinsav havde været et fuldkomment tåbeligt køb til
mit behov.

> Som sagt så lyder det ikke som om du ved noget om kædesave og det ville
> være synd hvis dit indlæg stod ukommenteret. Folk ville få indtryk af at
> det var et godt råd du kom med, men for mig lyder det som et surt opstød.

....og den sender jeg så lige tilbage til dig igen

MVH Peter C:\

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 07:52

Hej

Peter C. wrote:
> Pjat....hver motortype har sine fordele og ulemper.
> Prøv du f.eks. at stå indenfor og save brænde (i en lukket garage) med en
> benzinsav...nej vel ?

Hehe - det havde jeg slet ikke tænkt på, men det er nok fordi jeg samler
brænde nok sammen til en hel dags arbejde (af hensyn til naboerne).
Desuden så synes jeg, at det støver så meget, at jeg slet ikke kunne
finde på at stå indendørs med det.

> Fejl...en Husqvarna 136 benzinsav yder 1,6 kW....min Makita el-sav yder 1850
> watt
> (for nu bare lige at tage et enkelt eksempel)

Ok, jeg bøjer mig. Men 1) Det er de færreste der har behovet for
kædesave der køber dem så små i benzinudgaven. 2) Det er de færreste der
køber Makita når de køber el-save.

> Fejl...jeg har brug for en el-kædesav....derfor har jeg købt sådan en.
> Til opskæring af brænde...herunder engangspaller.

Vi bruger vores til fuldstændig det samme. Mit brænde er faktisk primært
> [...]

> på mest mulig vedligeholdelsesfrihed og jeg behøver ikke 5 HK for at save

Enten må du have en meget stor garage eller også saver du meget lidt ad
gangen . Jeg har selv haft el-save, dels min egen og dels lånte og
er slet ikke i tvivl om valg af sav (medmindre jeg stod indenfor).

Jeg kan ikke se, at en el-sav er mere vedligeholdelsesfri end en benzin.
En kvalivare-sav (uanset el eller benzin) indleveres til service på
samme måde som en bil. Det eneste vedligehold jeg udøver på min sav er
kædeslibninden. Så skal jeg selvfølgelig med jævne mellemrum hælde
benzin og olie på, men det er så snedigt at tankene er afpasset
hinanden, så når den løber tør for benzin, så skal der også fyldes olie på.

> ...og den sender jeg så lige tilbage til dig igen

...your turn

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Peter C.

Dato : 26-04-04 08:15

> Desuden så synes jeg, at det støver så meget, at jeg slet ikke kunne
> finde på at stå indendørs med det.

Jeg syns ikke det støver....det sviner jo selvfølgelig en del med alle
spånerne...men det må man jo bare feje op bagefter (det er ikke stort
anderledes end hvis det havde været udenfor)

> Ok, jeg bøjer mig. Men 1) Det er de færreste der har behovet for
> kædesave der køber dem så små i benzinudgaven. 2) Det er de færreste der
> køber Makita når de køber el-save.

Jeg valgte Makitaen udfra at det var den der var bedst at holde
på....Husqvarna og Stihl var også inde i billedet, men Husqvarnaen har ikke
et særlig ergonomisk greb, og Stihl´en tabte på sit "tværstillede motor"
design....jeg kan godt lide det lange slanke design, der giver lidt længere
afstand mellem håndgrebene...det giver bedre kontrol over saven....syns jeg.
Den var iøvrigt på tilbud til ca 1400,- hvilket jeg synes var en ganske
rimelig pris.

> Enten må du have en meget stor garage eller også saver du meget lidt ad
> gangen .

Mjaee....ca. 100 m2 og en trailerfuld ad gangen.
Udfra princippet om at det fylder mindre når det er savet, samler jeg ikke
til bunke, men ekspederer det efterhånden som det kommer hjem.

> Jeg kan ikke se, at en el-sav er mere vedligeholdelsesfri end en benzin.

Benzinsaven skal f.eks. skilles og ha renset luftfilter efter endt
arbejdsdag....den skal ligeledes indleveres til service med passende
mellemrum.
El-saven skal bare ha et pust med kompressoren efter endt arbejde....udover
det er der nul vedligeholdelse.
Når kullene engang er nedslidte er det ikke engang nødvendigt at skille den
ad. De skiftes udefra, og den behøver dermed heller ikke sendes til service
for det.
(Kædeslibning er selvfølgelig ens for begge typer)

> ..your turn

Det jeg mente var at dit "benzinsav er det eneste rigtige"-indlæg er lige så
forkert som det oprindelige "el-save er det eneste rigtige"-indlæg.
Som så ofte før, ligger sandheden et sted midt imellem.

MVH Peter C:\

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 08:51

Hej

Peter C. wrote:
> Jeg syns ikke det støver....det sviner jo selvfølgelig en del med alle
> spånerne...men det må man jo bare feje op bagefter (det er ikke stort
> anderledes end hvis det havde været udenfor)

Spånerne skal selvfølgelig samlet op, men lige netop fordi støvet gerne
blæser væk udenfor, så er man fri for at være i støvskyen mens arbejdet
står på.

> Mjaee....ca. 100 m2 og en trailerfuld ad gangen.

Tænkte det nok

> Udfra princippet om at det fylder mindre når det er savet, samler jeg ikke
> til bunke, men ekspederer det efterhånden som det kommer hjem.

Det er ikke det store problem. For at have mest muligt i traileren
skilles pallerne ad og sømmene slås flade. Så træet fylder usavet ikke
mere end når det er savet.

> Benzinsaven skal f.eks. skilles og ha renset luftfilter efter endt
> arbejdsdag....den skal ligeledes indleveres til service med passende
> mellemrum.

Med det jeg bruger en kædesav, så ville jeg indlevere den til service
uanset om det er el eller benzin.

> El-saven skal bare ha et pust med kompressoren efter endt arbejde....udover
> det er der nul vedligeholdelse.

Aaaahr kan det nu også passe. En af de dele som bør tjekkes dagligt
ifølge min manual var faktisk slidt op på min gamle el-sav.

> Det jeg mente var at dit "benzinsav er det eneste rigtige"-indlæg er lige så
> forkert som det oprindelige "el-save er det eneste rigtige"-indlæg.

Mti indlæg var delvist ment som modprovokation, men indholder holder jeg
nu fast i (næsten da), medmindre man som du står indendørs eller fordi
vil man have en kædesav for at have en kædesav. Hvis man har behov for
en kædesav pga trævolumen, så mener jeg, at det eneste rigtige er en
benziner.

Hvis det i øvrigt udelukkende var til indendørs palleopsavning, så ville
jeg nok vælge en bordsav med påmonteret støvsuger. Og til almindelig
havebrug har man slet ikke brug for en kædesav.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Peter C.

Dato : 26-04-04 09:24

> Aaaahr kan det nu også passe. En af de dele som bør tjekkes dagligt
> ifølge min manual var faktisk slidt op på min gamle el-sav.

Altså...bortset fra kæde og sværd (som jo er samme vedligeholdesesarbejde
for begge typer) bliver der altså ikke vedligeholdt noget på min sav !
Hvad skulle det være ?

> Mit indlæg var delvist ment som modprovokation, men indholder holder jeg
> nu fast i (næsten da),

....og jeg holder fast i at det egentlig er to forskellige typer save, der
bare ligner hinanden meget, og tildels overlapper og kan supplere hinanden.
Der gives situationer hvor en el-sav er det smarteste valg, og der er
selvfølgelig også situationer hvor en benzinsav er eneste rigtige valg.

eller fordi
> vil man have en kædesav for at have en kædesav.

Ja, hvorfor pokker skulle man dog ellers ville ha en kædesav !

>Hvis man har behov for
> en kædesav pga trævolumen, så mener jeg, at det eneste rigtige er en
> benziner.

Ikke enig....ved STORT trævolumen..eller bare store stammer på 50-80 cm i
diameter ville jeg da også foretrække en kraftig benzinsav, men som nævnt
tidligere er en el-sav det rigtige valg til de mængder og arbejdsforhold jeg
har.
Den klarer nemt stammer på op til 30cm i diameter og min erfaring er at det
er 10 gange vigtigere at kæden er nyslebet, end om motoren yder 1,85 eller
3,0 kW
(har på et tidspunkt lånt en kammerats Stihl 026)

>Og til almindelig
> havebrug har man slet ikke brug for en kædesav.

Bare fordi du ikke har, kunne det jo godt være at andre havde !

MVH Peter C:\

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 09:45

Hej

Peter C. wrote:
> Altså...bortset fra kæde og sværd (som jo er samme vedligeholdesesarbejde
> for begge typer) bliver der altså ikke vedligeholdt noget på min sav !
> Hvad skulle det være ?

Jeg tænker på kædedrivhjulet. Det står som en almindelige daglig del i
min Husqvarna manual. Udover det så bør sikkerhedsudstyret tjekkes dagligt.

> Ja, hvorfor pokker skulle man dog ellers ville ha en kædesav !

Kender du ikke typen, der skal have noget bare for at have det? Blot i
tilfælde af at det måske engang skulle bruges? Og desuden så var det
billigt da det blev købt

> Den klarer nemt stammer på op til 30cm i diameter og min erfaring er at det
> er 10 gange vigtigere at kæden er nyslebet, end om motoren yder 1,85 eller
> 3,0 kW

Helt enig. En velsleben kæde er langt det vigtigste.

> Bare fordi du ikke har, kunne det jo godt være at andre havde !

Vi snakker behov - ikke ønsker. En manuel sav kan klare alle nødvendige
beskæringsopgaver. Skal et træ fældes, så kan kædesaven komme på tale.

For lige at citere AnglægsgartnerJohn: "Men det store problem i denne

Fra : Peter C.

Dato : 26-04-04 09:57

> Kender du ikke typen, der skal have noget bare for at have det? Blot i
> tilfælde af at det måske engang skulle bruges? Og desuden så var det
> billigt da det blev købt

Om jeg KENDER typen ?....jeg ER typen !

Ovenstående er faktisk mit eneste vægtige argument for at købe den Husqvarna
345 jeg har set mig lun på.
Jeg har dog indtil videre godt kunne se det fornuftige i IKKE at springe
3000,- på en benzin-sav jeg ikke behøver, når nu jeg har min el-sav.

> Vi snakker behov - ikke ønsker. En manuel sav kan klare alle nødvendige
> beskæringsopgaver. Skal et træ fældes, så kan kædesaven komme på tale.

INDRØM NU at der kan ligge et behov imellem manuel sav og
benzin-motorsav.

> For lige at citere AnglægsgartnerJohn: "Men det store problem i denne
> tråd ligger vel i at bevæge armene... "

JOjo...men sådan er det jo med alle motoriserede værktøjer. (Hvad skal man
med en rystepudser, når nu slibeklodsen ER opfundet. o.s.v.)
Et godt eksempel er jo den evige religionskrig mellem manuel plæneklipper og
motordrevet.
(jvf. en anden tråd her i gruppen...hvor vi da vist iøvrigt er enige )

MVH Peter C:\

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 10:28

Hej

Peter C. wrote:
> Om jeg KENDER typen ?....jeg ER typen !

Hehe

> [...]
> Jeg har dog indtil videre godt kunne se det fornuftige i IKKE at springe
> 3000,- på en benzin-sav jeg ikke behøver, når nu jeg har min el-sav.

Hehe, det er lige netop sådan en sav jeg har . Jeg har så lavet en
rimelig kraftig savbuk (min stedfar mente, at der var træ til over en
uges opvarming i den) hvor jeg lægger en træmængde op der svarer til en
stamme på ca 30cm i diameter. Selvom det er hårdtræ, så kører den
uhindret igennem det som om det var en varm kniv i smør. En enkelt gang
havde jeg taget sømmene ud af træet inden det blev savet. Så blev der
lagt en blok på ca 2,5m længde, 35cm tykkelse og ca 1m højde op i
bukken. Det hele blev spændt godt fast og ca 3-5 minutter senere lå der
næsten en rummeter færdigsavet brænde. Hele mit læs brænde blev i den
weekend savet i to "hug" og så kan man da snakke om at det er at tage
hensyn til naboerne. Saven var i gang i højest 2x 5minutter.

> INDRØM NU at der kan ligge et behov imellem manuel sav og
> benzin-motorsav.

Jaja, det skal jeg nok. Jeg har det bare sådan at skal det være, så
skal det være og mellemting findes ikke hos mig. Måske fordi jeg er træt
af at spilde tid på middelmådigt værktøj når jeg kan få noget der løser
mine opgaver til UG+ og lidt mere.

> JOjo...men sådan er det jo med alle motoriserede værktøjer. (Hvad skal man
> med en rystepudser, når nu slibeklodsen ER opfundet. o.s.v.)

Jo, men af en eller anden grund, så findes der masser af folk der
foretrækker elektronisk værktøj frem for manuelt uanset om der kan svare
sig eller ej. De bruger det blot fordi det er elektronisk. Min
pudseklods bruges da i øvrigt oftere end min elektriske pudser.

> Et godt eksempel er jo den evige religionskrig mellem manuel plæneklipper og
> motordrevet.
> (jvf. en anden tråd her i gruppen...hvor vi da vist iøvrigt er enige )

Hvis min plæne var til det, ville den stå på en manuel, men det er den
ikke så den står på en benzin. En el-klipper kunne jeg aldrig drømme om
at købe. Det samme med min hækklipper. Det er el og så længe den lever,
så lever den, men når den ikke kan mere skal den konvertes til en
benzinmodel (Husqvarna, 75cm sværd ).

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-04-04 09:41

I news:408cc6b8$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Peter C.>
<pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev:

> [...]
> yder 1,85 eller 3,0 kW
> (har på et tidspunkt lånt en kammerats Stihl 026)

Det er kun et spørgsmål om teknik. Jeg har skåret stammer med Ø120 cm
med min elsav med 35 cm sværd.

Og ja, en velslebet kæde er ikke at foragte ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-04-04 09:30

I news:408c16b7$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Karsten Feddersen>
<karsten@feddersen.dk> skrev:

- snip en masse for/imod benzin/el -kædesave -

Jeg vil ikke deltage i en 'religionskrig' omkring el/benzin kædesave,
men jeg vil gerne bidrage med mine egne erfaringer.

For 5-6 år siden fik jeg pludselig mulighed for at få en del gratis
brænde (ca. 20 m3). Blandet løvtræ leveret i hele stammer kvit og frit
:)

Skidtet skulle jo saves og flækkes, så hvad gør man nu?
Med tanke på naboerne faldt valget på en billig elkædesav (McGulloch)
til kr. 700.- og en flækøkse til kr. 200.-, samt et filesæt til saven.

Opgaven blev løst på ca. en uge, den meste tid med flækøksen og
transport/stabling. Saven virkede over forventning, og gav ikke
anledning til problemer. Den har siden savet et utal af engangspaller og
andet overskudstræ, og fungerer stadig tilfredsstillende.

Jeg har naturgas, og benytter brændeovn som tilskudsvarme. Mit
brændeforbrug er ca. 5 m3/år.

Min konklussion må være, at valget mellem el/benzin afhænger meget af
forbrug. Er forbruget (som mit) i størrelsesordenen 5 m3/år er en elsav
absolut tilstrækkeligt. Er forbruget større, bør man overveje en
benzinmodel, da tidsfaktoren befynder at spille en rolle. Der er ingen
tvivl om, at benzinsaven er hurtigere end elsaven. Det er også et
spørgsmål om indsats og viljestyrke. Skal man udnytte benzinsavens
større effekt, skal man man arbejde mere effektivt, og det begynder at
ligne 'rigtigt arbejde'. Elsaven er mere 'hygge'.

Med hensyn til beskæring, skal man nok have en *meget* stor grund og
*mange* træer før en kædesav kommer på tale. Med grensaks, ørnenæb og
grensav kommer man langt. Jeg synes at den meste tid går med at beslutte
hvilke grene man skal fjerne :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Puk

Dato : 26-04-04 11:02

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> større effekt, skal man man arbejde mere effektivt, og det begynder at
> ligne 'rigtigt arbejde'. Elsaven er mere 'hygge'.

Det var da rart at høre, for jeg har lige været ude og købe os en el-sav !
En billig en af slagsen ved navn Texas, som var på tilbud til 796 kr. Den er
på 2000 W og blev valgt, fordi vi hidtil har lånt en elsav af min svoger på
1450W, som har været helt fin til vores formål her og nu.

Vi ville meget gerne anskaffe os en benzin sav, da vi planlægger at sanke
brænde igen til næste år, og elsav er jo ikke sagen midt i en skov ! Men i
år klarede vi os med 1 bezin sav i skoven (igen svogers, for han har både
og) og så har vi brugt elsaven i haven, så ikke naboerne skulle blive alt
for knotne over megen larm (vi larmer rigtig meget for tiden og har indenfor
den sidste uge haft gang i såvel pladevibrator, gummiged og som sagt sav, så
vi prøver at minimere alt hvad vi kan).

Min kæreste er arbejdsløs og har været det i 8 måneder så pengene er lidt
små for tiden, så vi havde bare ikke lige råd til en ordentlig benzin sav,
der også kan klare selve sankningen til næste år og årene efter. Men da vi
sanker sammen med svoger, så skal han jo også bruge sin elsav hjemme og nu
har vi så samlet så meget, at det blev besværligt med alt det låneri. Så nu
ejer vi så en elsav, som helt givet ikke er jordens bedste og fineste model.
Men den kan vist klare vores behov her i haven og så må vi bare investere i
den bezin sav, når min kæreste forhåbentlig igen får job og økonomien ikke
længere ligner sådan et mareridt.

Nåååå jo, så vil jeg da godt lige sætte spørgsmålstegn ved betegnelsen
"hygge" *G*. Det var hyggeligt nok i starten, men efter de første 8
rummeter, så synes jeg faktisk bare det er hårdt arbejde Men stolt er
jeg over at have lært at håndtere både sav og kløveøkse *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Kaj

Dato : 26-04-04 11:36

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:408c16b7$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
>
> Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Hej!
En el-kædesav er nu ikke sådan at kimse ad. Jeg købte en, og brugte den til
at fælde 8 store rønnebærtræer med. Om det var gået hurtigere med en
motorsav er da muligt, men fordelen ved el-saven er også, at jeg uden
problemer kan bruge den på mit værksted til at save stammer med - jeg bruger
en del stammer i min hobby.

MVH
Kaj

---