Regler for udgravning af sø
Fra : klaus

Dato : 23-04-04 05:04

Jeg har en grund på en hektar, som i den ene ende støder op til et
naturområde med krat, skov, brakmarker og en å som løber i skellet
mellem min grund og naboens marker. I den ende af grunden har jeg planer
om at anlægge en lille sø på 300 - 400 kvm - men hvordan er reglerne?
Skal jeg søge om tilladelse til at anlægge en sø? Og er der i øvrigt
regler som skal overholdes? Jeg har planer om at lede vand fra åen
gennem søen - er det lovligt?

Håber nogen kan hjælpe med at svare på ovenstående spørgsmål.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-04-04 06:23

Hej

klaus wrote:
> [...]
> Skal jeg søge om tilladelse til at anlægge en sø? Og er der i øvrigt
> regler som skal overholdes? Jeg har planer om at lede vand fra åen

Du skal i hvert fald spørge nogen inden du kaster dig ud i projektet.
Ring til din tekniske forvaltning i din kommune først. De vil sikkert
henvise dig til amtet hvor du skal søge om en sø i den størrelse.

Hvornår en sø er defineret som en sø er forskellig fra amt til amt, men
det er fra 100m² og op. Og en sø må man ikke blot anlægge, så 3-400m²
skal du nok regne med at du skal søge om.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 23-04-04 08:47

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
>
> Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Mit bud er du skal kontakte Skov og Naturstyrelsen i Hørsholm, da jeg mener
de altid hardet sidste ord , så inden formange omveje, så gå til hovedet.?

Hilsen Jan O

Fra : H.S.

Dato : 23-04-04 10:23

"klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal jeg søge om tilladelse til at anlægge en sø? Og er der i øvrigt
> regler som skal overholdes? Jeg har planer om at lede vand fra åen

Den dér med at tilslutte en privat sø til et (formentligt ? ) offentligt
vandløb ringer ihvertfald nogle alarmklokker her.

Spørg grundigt hos kommunen, det er ikke noget man bare 'gør'

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 23-04-04 15:55

On Fri, 23 Apr 2004 06:04:26 +0200, klaus <ke@aigis.dk> wrote:

> [...]
>Skal jeg søge om tilladelse til at anlægge en sø? Og er der i øvrigt
>regler som skal overholdes? Jeg har planer om at lede vand fra åen

Så snart en sø (eller havebassin er over 100 kvm) skal amtet give en
tilladelse - på flere amters hjemmeside kan du downloade et
ansøgningsskema (som regel under Teknik & Miljø).
Det plejer ikke at være noget problem at få en tilladelse, så længe
din grund ikke er omfattet af landbrugspligt eller
Naturbeskyttelsesloven.

Du får dog højst sandsynlig ikke lov til at omlægge åens løb - men
hvis det bare er en drænkanal fra din nabos marker, er det måske
muligt.

KS

Fra : klaus

Dato : 24-04-04 00:14

klaus wrote:
> [...]
> gennem søen - er det lovligt?
>
> Håber nogen kan hjælpe med at svare på ovenstående spørgsmål.

Tak for svarene - jeg har været inde på Fyns Amts hjemmeside hvor der
også er lidt vejledning, desuden vil jeg kontakte tekn. forv. her i
kommunen (Vissenbjerg) for at få hjælp og vejledning.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 24-04-04 09:33

> [...]

>gennem søen - er det lovligt?
>
>Håber nogen kan hjælpe med at svare på ovenstående spørgsmål.

Det lyder som en god ide. Men: Der er en del regler, som skal
overholdes. Gå ind på dit eget amts hjemmeside og kig på kort og
vejledninger.
Se f.eks. dette klip fra Århus Amts hjemmeside:

Når der skal laves et vandhul.

Det kræver næsten altid en tilladelse, når der skal laves et vandhul.
Det gælder uanset, om der er tale om et nyt vandhul, en oprensning
eller udvidelse af et ældre vandhul.

Planloven siger, at en ændret anvendelse af et areal i landzone kræver
en tilladelse. Et nyt vandhul eller en udvidelse af et eksisterende
vandhul er således en ændring i arealets anvendelse. Det er kommunen,
der skal behandle ansøgningen efter planloven.

Naturbeskyttelsesloven siger, at der ikke må foretages ændringer i
tilstanden af søer, der er større end 100 m2, en række vandløb, samt
moser, enge, overdrev, heder eller strandenge og strandsumpe, der er
større end 2500 m2. Det er derfor ikke tilladt at grave et nyt
vandhul, skabe en større vandflade eller rense op i sådanne områder. I
visse tilfælde kan amtet dog give en dispensation til indgrebet.
Desuden er der en række afstandskrav til større søer, vandløb,
fortidsminder, mv.

Skovloven siger, at der i fredskov ikke må foretages
terrænreguleringer. Søer, vandløb, moser, heder, strandenge og
strandsumpe, der ligger i fredskovsområder, må ikke ændres - uanset
størrelse. Der kan dog af det stedlige statsskovdistrikt og evt. amtet
gives tilladelse - herunder til gravning eller oprensning af et
vandhul - hvis særlige grunde taler for det.

Vandløbsloven siger, at vandets naturlige afløb til en anden ejendom
ikke må ændres, ligesom det naturlige afløb fra højere liggende
ejendomme ikke må hindres. Der må heller ikke ændres i vandstanden i
vandløb eller ske hindringer af vandets frie løb. Det kan fx. ske ved
opstemning af drænvand, der kommer fra en naboejendom.

Sådanne projekter skal normalt godkendes af kommunen, men det er altid
en god idé at tale med naboen først. Det er vigtigt, at De har gjort
Dem nogle tanker om, hvordan arbejdet rent praktisk gribes an, fx. om
det er muligt at få gravemaskiner frem til stedet. Viden om
jordbunden, dræn samt til- og afløbsforhold er tit afgørende for et
godt resultat, ligesom det er vigtigt at overveje, hvor eventuelle
opgravede materialer kan placeres. Der vil normalt ikke kunne gives
tilladelse til at placere opgravet materiale i områder, der er
omfattet af naturbeskyttelseslovens bestemmelser.

Med venlig hilsen
Jørgen D.

- Mange tak for din tid -