Elektriske installationer
Fra : Puk

Dato : 22-04-04 18:59

Hej alle sammen

Peter rådede mig til at starte en ny tråd, da den anden var blevet så gammel
(tak til dig Peter *S*).

I forbindelse med, at vi skal isolere vores gasbetonhus er jeg interesseret
i at høre, hvor meget man egentlig selv må gøre i forbindelse med de
elektriske installationer. Jeg tænker helt specifikt på stikkontakter, og
så de der elektriske udtræk i loftet eller højt på væggen, som loftslamper
typisk er sluttet til.

For når vi smække isolering og gipsvægge på alle ydervæggene, så skal
stikkontakter og nogle af de andre elektriske udtræk jo flyttes, for at man
stadig kan bruge dem bagefter (de kan jo ikke sidde inde bag ved
isoleringen....... eller det kan de, men det får vi jo ikke meget glæde af
*G*).

Men må man flytte sådan nogle selv? Vi skal jo ikke trække ledninger rundt
omkring men blot flytte selve stikket 7 cm ud, så det kommer til at sidde på
gipsvæggen. Men jeg ved godt, at det er ret begrænset hvad man må selv, når
det kommer til elektricitet, så jeg er i tvivl om, om man må.

Hvis ikke man må er der så nogen, som har nogen som helst idé om, hvor meget
i store runde tal, det vil koste at få en elektriker ud til den slags (hvis
det har betydning kan jeg fortælle at vi bor i Nordsjælland).

Mange hilsner
Puk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-04-04 19:07

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen
>
> Peter rådede mig til at starte en ny tråd, da den anden var blevet så
gammel

Og nu råder jeg dig til at skifte grp., de ved det 100% :

Fra : pepss

Dato : 22-04-04 19:58

"Puk" skrev

> [...]
> så de der elektriske udtræk i loftet eller højt på væggen, som loftslamper

da det er fast instal. må du ikke gøre det selv.
du kan læse om hvad du må på http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=694

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jan Andersen

Dato : 22-04-04 22:31

Hej Puk.

Det må du ikke da det er den faste installation der skal gøres indgreb i.
Ledningerne skal forlænges, der skal opsættes nye dåser i gipspladevæggene.
Jeg ved ikke hvad det løber op i men billigt er det ikke

Jeg ville ringe til tre installatører, få dem ud og kigge, og få dem til at
give et tilbud på det.

Et alternativ kunne være at isolere udvendigt på huset i stedet, samtidigt
får du en ny facade på huset, og mister ikke m2 .

Ud over el installationer, kan der jo også være andre installationer( VVS,
Tele mv) der også skal flyttes. Hvad med radioatore til evt centralvarme ??

**Spamsikring fjern i email addresse**

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Ole Jensen

Dato : 26-04-04 10:02

Puk wrote:
> [...]
> i store runde tal, det vil koste at få en elektriker ud til den slags (hvis
> det har betydning kan jeg fortælle at vi bor i Nordsjælland).

Hej

Som andre har skrevet, så er det ikke noget du selv må gøre, men hvis
det skal gøres, så overvej om du evt vil have flyttet nogle
stikkontakter/lampesteder, eller om der skal opsættes flere.

mvh
Ole-J

Fra : Puk

Dato : 26-04-04 11:11

"Ole Jensen" <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> Som andre har skrevet, så er det ikke noget du selv må gøre, men hvis
> det skal gøres, så overvej om du evt vil have flyttet nogle
> stikkontakter/lampesteder, eller om der skal opsættes flere.

Ja jeg tænkte det jo nok. Øv også ! Nå men der er jo ikke andet for end at
få nogle bud på, hvad det vil koste.
Og JO så afgjort der skal flere stikkontakter til. Køkkenet serviceres lige
pt af diverse forlængerledninger med ekstra stik i. Det er jo bare et
fritidshus, som bliver brugt til helårsbolig, så det er ikke helt indrettet
med alle de kontakter, som vi gerne ville have der skulle være.

Mange hilsner
Puk