min første urtehave
Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-04-04 14:53

Hej med jer!

Jeg har tilranet mig et lille hjørne af sommerhusets have. Og der skal der
jo være noget sjovt og grønt, men da jeg jo ikke kommer i sommerhuset hver
dag, skal det kunne overleve trods beskeden pleje.

Hvad skal jeg smide i jorden og hvornår?

ras

Fra : Margrete Johansen

Dato : 22-04-04 16:29

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> dag, skal det kunne overleve trods beskeden pleje.
>
> Hvad skal jeg smide i jorden og hvornår?

Du kunne jo starte med at bygge dig et lille stativ og så så ærter. De kan
klatre og hvis du så bare vander dem, når du faktisk ER i sommerhuset, så
skal det nok blive fint. Og ellers er det jo årstid for at smide nogen
kartofler i jorden. Nu skriver du ikke hvor stort det stykke er, men lidt
kan der jo altid blive plads til. Spinat, rødbeder, dild, persille. Bare så
det nu og vand det, når du kan komme til det. Hvidløg og løg i det hele
taget kan du også smide i nu.

God fornøjelse, det er en fryd at se det gro.

Margrete Johansen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 22-04-04 17:09

On Thu, 22 Apr 2004 15:53:27 +0200, "rasmus carlsen"
> [...]

>dag, skal det kunne overleve trods beskeden pleje.
>
>Hvad skal jeg smide i jorden og hvornår?

Hvis det må være lidt "skæg og ballade", så vil jeg foreslå
halloween-græskar, som kan bruges til lygter i efteråret. Det gjorde
jeg sidste år - og aldrig har jeg fået så stort udbytte af så lidt
arbejde og stort set kun vanding i starten.

Så dem i potter i vindueskarmen om et par uger. Når de er kommet fint
op og har lidt blade, så plant dem i din have. Men du skal være klar
over, at de vokser godt - ganske imponerende faktisk.

Her er iøvrigt et link, som har inspireret mig til årets vanvittige
forhaveprojekt :
http://www.xlg.dk/

Med venlig havehilsen
Dorte.

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 22-04-04 21:39

> [...]
> dag, skal det kunne overleve trods beskeden pleje.
>
> Hvad skal jeg smide i jorden og hvornår?

Hej Rasmus

Nu ved jeg jo ikke hvordan du har det, men for mig er de fleste planter
sjove.... :)

Jeg regner med, du vil have krydderurter og måske andre lægeurter i dit
lille urtebed....(siden du poster herinde)!!Jeg vil da foreslå dig, at du
kigger ind på http://www.urtegartneriet.dk/leksikon.htm og læser dig til
hvilke planter du kunne tænke dig...

Hvis du synes de forskellige planter lyder spændende kan du jo google dig
til nogle billeder af de forskellige urter og se om de er 'sjove' nok. Sådan
har jeg selv gjort. Har desværre ikke så meget plads til den slags da jeg
bor i lejlighed, men jeg har fået mange gode ideer på den måde.

God fornøjelse.

Mvh. Janni

PS: Mine krydderurter står allerede nu i krukker på altanen.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 23-04-04 10:35

"rasmus carlsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> dag, skal det kunne overleve trods beskeden pleje.
>
> Hvad skal jeg smide i jorden og hvornår?

Jeg tænkte omgående på en krydderurtehave, da jeg læste dit indlæg
i går. Men måske mener du et lille stykke med almindelige grøntsager.

En ganske særlig grøntsag er skorzonerrødder. Når først de har spiret og
kommer i gang med at gro, vil hver plante ligne en lille palme med flotte
grønne blade. Så nogle stykker på en snorlige række, det vil se rigtig flot
ud. De indeholder en del vitaminer og mineraler, som andre rodfrugter ikke
indeholder. De er derfor meget sunde. Og så er de så hårdføre, at de kan
overvintre og vokse videre næste år. Men vil man spise dem rå, skal det nok
være første år.

En dejlig krydderurt er salvie. Du kan plante en enkelt, og den kan se lidt
uanselig ud det første år. Men efterhånden bliver den til en rigtig lille
busk
med et væld af smukke blå blomster.

Vil du have noget stående, som virkelig udsender en duft af krydderurtehave,
så kan du også plante en citronmelisse og en spansk kørvel. Uhm, hvor de kan
dufte på en varm sommerdag.

Kunne du tiltuske dig et spadestik mere ved siden af dit lille hjørne, ville
det
være rigtig morsomt at plante en løvstikke. I løbet af nogle år kan den
blive
meget stor. Den har også en dejlig krydret duft. Og det er fantastisk at en
kvist af denne plante lagt ned mellem de skrællede kartofler, vil give koge-
vandet smag af både selleri, pastinak, persillerod og porre. Den er bare
alle
tiders. Og den kan overleve selv de hårdeste vintre.

God fornøjelse med din lille jordlod.

Ruth

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-04-04 15:10

- tak allesammen ... jeg kaster primært nogle krydderurter og en enkelt
række katofler i jorden - og vender nok tilbage næste år, når jeg har fået
lidt erfaring udi urtehavens ædle kunst.

ras