Roser
Fra : Uffe Holst

Dato : 17-04-04 11:02

Roser! Hvad gør jeg med dem?

Der er noget med, at de skal beskæres her om foråret, men hvornår? Ja,
jeg er jo givetvis for sent på den.

Og hvor meget skal roser skæres ned?
--
Uffe Holst

Fra : Jørn Vind

Dato : 17-04-04 11:34

Hej Uffe - jeg svarer efter bedste evne:

Roser skal skæres ned når man forventer at den sidste nat med frost er
overstået. Dvs. lige nu vil være et fint tidspunkt.

Du kan se på stænglen, at der er kommet blade og skud. Hvis du skærer ned
til det sidste skud / blad, der er tættest på jorden på hver stængel, så er
det fint.

Husk at klippe alle grene af som er visne.

Jeg tror ikke du er kommet for sent igang - her i Odense havde vi nattefrost
natten mellem torsdag og fredag.

Med venlig hilsen

Jørn Vind

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-04-04 12:43

Jørn Vind wrote:

> Du kan se på stænglen, at der er kommet blade og skud. Hvis du skærer
> ned til det sidste skud / blad, der er tættest på jorden på hver
> stængel, så er det fint.

En lille rettelse: Der skal skæres over et udadgående skud. Ellers bliver
rosen et sammengroet rod af grene.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jørn Vind

Dato : 17-04-04 13:44

Hej Erik:

Du har fuldstændig ret.

....en "tanketorsk" fra min side.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-04 20:33

On 17 Apr 2004 10:02:03 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>Roser! Hvad gør jeg med dem?
>
>Der er noget med, at de skal beskæres her om foråret, men hvornår? Ja,
>jeg er jo givetvis for sent på den.
>
>Og hvor meget skal roser skæres ned?

Du har fået en glimrende forklaring - som dog lige mangler en enkelt
ting: Hvilken slags roser er det der er tale om?

Slyngroser og buskroser skal nemlig beskæres på en anden måde.

Og buketroser kan man skære ned med en buskrydder hvis man er doven
anlagt og har mange eller de står i store flader.

Jeg fik i øvrigt lige "gjort" en tekst om netop rosenbeskæring for et
par dage siden. Den findes på:
http://planteskole.flexite.dk/default.flx?pid=4030&mxid=0

http://www.gartneriet.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-04-04 22:07

In an article of 16 Apr 2000 Mads Lie Jensen wrote:

> Du har fået en glimrende forklaring - som dog lige mangler en enkelt
> ting: Hvilken slags roser er det der er tale om?
>
> Slyngroser og buskroser skal nemlig beskæres på en anden måde.

Se, det har jeg absolut ingen idé om. Nogen af dem er sådan nogen med
nogle store mørkrøde blomster. Nogle andre har nogle små lyserøde blomster.

Selvom jeg elsker blomster, træer, buske og planter, og elsker at være ude
deriblandt, så er det ikke lige mig at rende rundt med en saks og beskære
roser, luge, slå græs eller hvad man ellers bør gøre i en have. Men det
skal jo gøres, hvis det bare skal se nogenlunde ud. Det ville passe mig
fint, hvis andre gjorde alt arbejdet, og jeg blot skulle nyde haven.

--
Uffe Holst

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-04-04 22:10

> [...]

> skal jo gøres, hvis det bare skal se nogenlunde ud. Det ville passe mig
> fint, hvis andre gjorde alt arbejdet, og jeg blot skulle nyde haven.

Har du ikke hørt om hjemmeservice?
Ring på kommunen og få en liste over hjemmeservice-firmaer - og dine
problemer vil være løst.
Hvis du altså lige finder et firma, der har forstand på det, de laver

Hilsen Inger

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-04-04 08:20

In an article of 16 Apr 2000 Inger Pedersen wrote:

> Har du ikke hørt om hjemmeservice?
> Ring på kommunen og få en liste over hjemmeservice-firmaer - og dine
> problemer vil være løst.
> Hvis du altså lige finder et firma, der har forstand på det, de laver

Tanken har strejet mig, men jeg er ikke sikker på, at jeg vil gide bruge
penge på det. Og derudover har jeg det med på samme måde rengøring som med
havearbejde, og så fik de nok lov til at overtage rengøringen først.
--
Uffe Holst

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-04 22:31

On 17 Apr 2004 21:07:27 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>Se, det har jeg absolut ingen idé om. Nogen af dem er sådan nogen med
>nogle store mørkrøde blomster. Nogle andre har nogle små lyserøde blomster.

Så er det formentlig almindelige roser (storblomstrende-, buket-) og du
kan roligt gå ud fra den forklaring du allerede har fået.

Hvis det var buskroser eller slyngroser, så ville du formentlig være
klar over det

> [...]
>skal jo gøres, hvis det bare skal se nogenlunde ud. Det ville passe mig
>fint, hvis andre gjorde alt arbejdet, og jeg blot skulle nyde haven.

Så burde du måske overveje en mere naturpræget have?
Man kan godt få anlagt en have hvor der ikke skal laves alt den slags
hvert år - selvfølgelig skal der stadig beskæres lidt ind imellem, men
ikke nødvendigvis hvert år.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-04-04 08:25

> [...]
> Man kan godt få anlagt en have hvor der ikke skal laves alt den slags
> hvert år - selvfølgelig skal der stadig beskæres lidt ind imellem, men

Den er vist i forvejen så lidt arbejdskrævende, at der ikke er langt mellem
den nuværende tilstand og naturgrund. Til dels én af grundene til at jeg
valgte dette hus. Men jeg vil trods alt gerne undgå, at den forfalder helt
til naturgrund.

Men er det ikke skønt, at der er ved at blive grønt igen? :) Og en eller
anden buskting i min have er blevet helt gul af blomster :))
--
Uffe Holst

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-04 13:11

On 18 Apr 2004 07:24:38 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>Men er det ikke skønt, at der er ved at blive grønt igen? :) Og en eller

Jo, det er herligt med alt det grønne som myldrer frem - og når så man
for en sjælden gangs skyld har fri, og vejrudsigten lover skyet, diset
og regnbyger - og det i stedet bliver solskin, så er det jo helt
perfekt.

>anden buskting i min have er blevet helt gul af blomster :))

Det må være en forsythia.

http://www.gartneriet.dk

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 18-04-04 20:23

Får du gratis sakse hos Felco???
Jeg vil nu stadig foretrække en Freunde, den er lige takket bedre, men er
man lidt nærig kan en Felco 2, da også bruges...
Men en god saks bliver den jo ikke!!!

Mvh Anlægsgartner(no_lie)John

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-04 21:21

On Sun, 18 Apr 2004 21:23:23 +0200, "AnlægsgartnerJohn"
<anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote:

>Får du gratis sakse hos Felco???

Næh, det var synd at sige - men har man een gang købt en Felco har man
en saks for livet.

>Jeg vil nu stadig foretrække en Freunde, den er lige takket bedre, men er
>man lidt nærig kan en Felco 2, da også bruges...

Nærig? Nu kender jeg ikke lige Freunde og deres priser, men de nærige
køber ikke Felco'er.... (de køber de billige sakse som kun holder et års
tid, så de i længden ender med at betale langt mere end hvad en
fornuftigt saks koster.)

>Men en god saks bliver den jo ikke!!!

Sludder.
Intet slår en Felco. Min er nu 10 år gammel, og stadig som ny, til trods
for næsten dagligt brug i de ti år - og det er ikke småting den har
klippet - store grene, små grene, hegnstråd ....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 18-04-04 07:41

On 17 Apr 2004 10:02:03 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>Der er noget med, at de skal beskæres her om foråret, men hvornår? Ja,
>jeg er jo givetvis for sent på den.

Jeg stødte engang på en lille huskeregel: Når forsythiaen er
afblomstret, er det tid at beskære roserne (og iøvrigt også
forsythiaen, hvis den trænger). Må indrømme, at jeg har snydt lidt i
år. Men huskereglen er nu ikke så tosset endda.

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu