Lak skade på sofabord?
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 06:13

Jeg har sådan et bord:

Sofabord - FRÖJSTA
http://www.ikea.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=14&productId=13559&langId=-12&parentCats=10117*10311
http://makeashorterlink.com/?M12E46908

Der er kommet nogle steder (to) hvor det er som om der er kommet hvid
"belægning". Men når man kigger/mærker bedre efter så det er selve
træet der "presser" op. Det må være lakken der er på en eller anden
måde er kommet af de steder.

Hvad skal jeg gøre for at få det lavet mest optimalt? Helst en trin
for trin guide..

Fra : TG4600

Dato : 16-04-04 06:26

Slib lakken af bordpladen og lakér påny. Det er mit forslag. Umiddelbart vil
jeg tro at lakken ikke har været stærk nok, måske er der kommet fugt i
gennem lakken til træet, som så får lakken til at slippe, det giver lyse
pletter. Har set det som ringe fra flasker/glas. jeg tror ikke der er andete
at gøre ende at slibe igennem. Og derefter at lakere bordet mindst 3 gange i
tynde lag med let slibning ind i mellem..

/TG4600

Fra : www.husgeraad.dk

Dato : 16-04-04 16:10

Jeg har selv haft en bordplade med hvide pletter i lakken, som stammede fra
varme ting, der har stået på bordet.

Disse pletter fjernede jeg ved at hælde lidt sprit på pletten. Med en finger
kørte jeg spritten ud til kanterne på pletten.

Herefter satte jeg ild til spritten i 3- 5 sekunder, hvorefter jeg blæste
flammerne ud.

Varmen fra spritflammen smelter lakken, så den ser perfekt ud igen.

Det kunne måske være en løsning

Med venlig hilsen

Martin fra husgeraad

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-04-04 16:31

peet_dk skrev:

> [...]
> måde er kommet af de steder.
>
> Hvad skal jeg gøre for at få det lavet mest optimalt? Helst en trin

Det er nok vand- eller kondenspletter der er kommet under lakken
på dit sofabord.

Flemming Leth brugte flere gange denne metode:

   1. Hæld en lille smule husholdningssprit oven på
    pletten.
   2. Antænd den, mens du tæller til to.
   3. Pust hurtigt ilden ud.
   4. Gentag evt. processen. Det er bedre at gøre
    det ad flere gange, end at lade spritte brænde
    for længe.

Jeg kan huske, når Flemming Leth viste ovennævnte trick på TV, at
han gjorde opmærksom på, at spritten kun skulle brænde *meget* kort
tid, for at der skulle opstå brændemærker. Så pas på!

Prøv ovennævnte metode, som er lettere end omlakering

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-04-04 16:40

Svend Erik Bertelsen skrev:

> Jeg kan huske, når Flemming Leth viste ...

Jeg glemte desværre ordet *Ikke*. Sådan skulle der have stået:

Jeg kan huske, når Flemming Leth viste ovennævnte trick på TV, at
han gjorde opmærksom på, at spritten kun skulle brænde meget kort
tid, for at der *ikke* skulle opstå brændemærker. Så pas på!

Beklager det manglende ord, som jo gør en stor forskel.

--
Venlig hilsen
Svend Erik