hvad dækker 25 kg granitskærver
Fra : KO

Dato : 13-04-04 19:14

Sådan ca., hvor meget kan man regne med at 25 kg granitskærver dækker? Er
det under 1 m2, lidt over 1 m2, eller måske endda 2 m2?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-04 19:53

On Tue, 13 Apr 2004 20:14:28 +0200, "KO"
<kim.-SLETellerstakSLET-mail@c.dk> wrote:

>Sådan ca., hvor meget kan man regne med at 25 kg granitskærver dækker? Er
>det under 1 m2, lidt over 1 m2, eller måske endda 2 m2?

Det kommer jo an på hvor tykt et lag du vil dække med

Da jeg købte granitskærver til at hælde i indkørslen fik vi fortalt at
en kubikmeter vejede 1800 kg. Så hvis der ligges granit ud på en
kvadratmeter i et en cm tykt lag, vil det veje 18 kg. Altså må 25 kg
give et lag på i omegnen af 1,3 cm hvis det fordeles på en kvadratmeter.
Det vil jeg mene er for lidt til at dække ordentligt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : anders majland

Dato : 13-04-04 20:19

> Altså må 25 kg
> give et lag på i omegnen af 1,3 cm hvis det fordeles på en
> kvadratmeter. Det vil jeg mene er for lidt til at dække ordentligt.

Hvor tykt et lag vil du anbefale ?
Hvad hvis der er "perlegrus" istedet ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-04 21:29

On Tue, 13 Apr 2004 21:19:02 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Hvor tykt et lag vil du anbefale ?
>Hvad hvis der er "perlegrus" istedet ?

Kommer an på formålet.
Hvis det er for at se pænt ud, så er et par cm fint. Skal det holde
ukrudt rimeligt væk, så er 6-10 cm bedre.

Perlegrus, så er 3-4 cm max. Det bliver yderst besværligt at gå i hvis
der er mere. Granit pakker sig sammen så man sagtens kan gå i det selv
om der er et tykt lag, det gør perlegrus ikke.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-04-04 14:57

"KO" <kim.-SLETellerstakSLET-mail@c.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan ca., hvor meget kan man regne med at 25 kg granitskærver dækker? Er
> det under 1 m2, lidt over 1 m2, eller måske endda 2 m2?

Jeg har lige kørt ca. 3 cm granit ud på gangen ved fortovet.
Det skulle være den optimale mængde ifølge anlægsgartneren, der
leverede 1.5 kbm á 350 kr. (+moms).
25 kg rækker ikke langt - ca. 0.5 kvm.

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-04-04 08:02

"Per A. Hansen" skriver:

> [...]
>
> Jeg har lige kørt ca. 3 cm granit ud på gangen ved fortovet.
> Det skulle være den optimale mængde ifølge anlægsgartneren, der

Hvad har du neden under?

> 25 kg rækker ikke langt - ca. 0.5 kvm.

Da man skal kunne vende det øverste lag,
så skal du bruge 25kg på ca. 0.25 kvm.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-04-04 09:52

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@DELETEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Per A. Hansen" skriver:

Er

> Hvad har du neden under?

Jeg fjernede de gamle sten og lagde ca. 3 cm granitskærver i stedet -

> Da man skal kunne vende det øverste lag,
> så skal du bruge 25kg på ca. 0.25 kvm.

Så tykt et lag blev ikke anbefalet af anlægsgartneren. Man
kan i stedet fylde lidt ovenpå senere?
Man skal passe på med at vende stenene for ikke at få det
blandet med underlaget.

Per A. Hansen