Råd mod statisk elektrisk tøj efter
Fra : Kevin Steffer

Dato : 13-04-04 16:43

Hej NG

Vi har en del problemer med at vores tøj bliver statisk elektrisk efter
vask og en tur i tørretumbleren.

Jeg giver min tørretumbler skylden.

Nogen der måske kender et lille trick mod det?

-Kevin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-04-04 16:46

Kevin Steffer wrote:
> Vi har en del problemer med at vores tøj bliver statisk elektrisk
> efter vask og en tur i tørretumbleren.
> Jeg giver min tørretumbler skylden.
> Nogen der måske kender et lille trick mod det?

Er din tumbler 'jordet'?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kevin Steffer

Dato : 14-04-04 07:01

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> wrote in message news:<vYTec.2264$HY1.556@news.get2net.dk>...

> Er din tumbler 'jordet'?

Ja, eller det har elektrikeren vel sørget for, han må vel ikke andet!

-Kevin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-04 12:04

Kevin Steffer skrev i et indlæg på usenet:
> Ja, eller det har elektrikeren vel sørget for, han må vel ikke andet!

Ja - hvis den er leveret og opsat af en elektriker.

Hvis man køber den hos Snehvide eller lign - så bliver den bare leveret
med et alm 230V stik, som man selv kan sætte i en stikkontakt - og så er
den IKKE jordet.

Det gjorde vores ihvertfald - men vi har så senere fået sat en
stikkontakt med jord op til den, og det hjælper faktisk på den statiske
elektricitet......

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 14-04-04 13:39

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Det gjorde vores ihvertfald - men vi har så senere fået sat en
> stikkontakt med jord op til den, og det hjælper faktisk på den statiske

Langt de fleste "maskiner" bliver i dag leveret med et "shugo" stik, som det er
_lovligt_ at sælge (EU), men ikke _benytte_ i DK (LK monopol, hurra).

Af samme grund ligger de fleste hvidevaresælgere inde med 3 benede jordstik til
ca. kr. 50,- - silvan sælger dem lidt billigere.

Jeg er ikke helt sikker på hvilke maskiner man må tilslutte uden jord, men
ihvertfald opvask, vask og mikroovn _skal_ have jordstik.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
I do not believe in the creed professed by the Jewish church, by the Roman

Fra : Kevin Steffer

Dato : 14-04-04 19:56

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> [...]
>
> Jeg er ikke helt sikker på hvilke maskiner man må tilslutte uden jord, men
> ihvertfald opvask, vask og mikroovn _skal_ have jordstik.

Den opsat af en elektriker og der er ingen stik - direkte kabel
sammenkobling i væggen og jeg har tjekket - den er 3 polet både til
vores vaskemaskine og tørretumble.

Så det må være ok.

-Kevin

Fra : Blue

Dato : 14-04-04 07:32

Jeg bruger de der tørretumblerservietter når jeg tumbler syntetisk
tøj. De virker rigtigt godt mod statisk elektricitet. specielt
fleecetrøjer bliver dejligt bløde.

Servietterne er også meget bedre at bruge end skyllemiddel - altså af
miljøhensyn.

mvh Blue

Fra : Kevin Steffer

Dato : 14-04-04 19:57

Blue wrote:

> [...]
> fleecetrøjer bliver dejligt bløde.
>
> Servietterne er også meget bedre at bruge end skyllemiddel - altså af

Hej Blue

Kan du nævne mig mærke og hvor du køber dem - lyder som en mulighed jeg
burde afprøve.

-Kevin

Fra : Blue

Dato : 15-04-04 07:33

Kevin Steffer <newsmail@steffer.dk> wrote in message news:<c5k1i9$286$2@news.cybercity.dk>...

> Hej Blue
>
> Kan du nævne mig mærke og hvor du køber dem - lyder som en mulighed jeg
> burde afprøve.
>
> -Kevin

De hedder Finitex. Sidst jeg købte dem var i Metro, og første gang var
det i Fakta, men jeg er ikke sikker på at Fakta har dem som en fast
del af deres sortiment. Jeg vil tro de kan købes i de fleste større
dagligvarebutikker. Kvickly, føtex, Rema, Super Best, ISO etc.

En enkelt serviet er nok til en stor portion tøj, og ofte virker den
også til en tur mere.

mvh Blue

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-04-04 16:59

> Vi har en del problemer med at vores tøj bliver statisk elektrisk efter
> vask og en tur i tørretumbleren.
>
> Jeg giver min tørretumbler skylden.
>
> Nogen der måske kender et lille trick mod det?

Skyllemiddel i rette koncentration.

Mvh Maria

Fra : MGA

Dato : 14-04-04 08:00

"Kevin Steffer" <newsmail@steffer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vask og en tur i tørretumbleren.
>
> Jeg giver min tørretumbler skylden.
>
> Nogen der måske kender et lille trick mod det?

Ja, lufttørring er vidst det eneste jeg lige kan komme på - jeg synes altid
tøj bliver elektrisk af tumbling - og så er det hårdt for tøjet og naturen.
Op på en tørresnor udenfor med det og du har velduftende, miljørigtigt
vasketøj, som ikke er elektrisk